Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

willy84 schreef:Bedoelde eigenlijk dat je al ongelofelijk omrijdt naar Zeeland omdat je niet over die dammen heen rijdt. Dan staat de trein vs auto al 1-0 achter en om dan nog een keer zover stops er in te douwen... maak je het niet beter op zeg maar.
Dat valt heel erg mee. In kilometers is het langer van de Randstad naar Zeeland via Bergen op Zoom maar in tijd is het eigenlijk altijd korter omdat je over de eilandenroute alleen maar over wegen rijdt waar je maximaal 100 km per uur (soms ook maar 80) mag rijden. Daarbij is het in de zomer gigantisch druk daar met vakantiegangers/watersporters/etc dat het echt geen optie is. Het hangt er ook erg vanaf waar je moet zijn want via de eilandenroute moet je ook dwars Rotterdam door als je daar niet moet zijn.

Over de discussie over de Zeeuwse stoptreinstations: vergeet niet dat veel busdiensten verdwenen zijn juist doordat de trein er rijdt. Door stations te sluiten dwing je mensen wel te gaan fietsen en dan is 4 km van Rilland naar Krabbendijke misschien niet zo ver maar veel mensen wonen daar ook nog buiten de dorpen. Voor studenten die doordeweek op kamers zitten in vooral Utrecht/Leiden/Tilburg en in de weekenden terug gaan naar hun ouders in Zeeland is het toch fijn dat die stations er nog zijn. Er zijn ook vrij veel forensen die dagelijks pendelen tussen Zeeland en bijvoorbeeld Rotterdam. Ik had eigenlijk wel meer instappers verwacht voor een station als Goes want de s2100 zit zeker in de spits toch behoorlijk vol met vaak ook staanplaatsen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Dus, stations sluiten, bus terug?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

Zou in sommige gevallen best een reele optie kunnen zijn denk ik. Maar hoe wil je dat doen? Bergen op Zoom is Brabant en gericht op Brabant, er rijden vanaf daar volgens mij niet of nauwelijks bussen naar Zeeland (Tholen even buiten beschouwing gelaten want dat heeft ook geen relatie met de Zeeuwse stoptreinstations). Dorpen als Rilland, Krabbendijke en Kruiningen zijn gericht op Goes maar een busdienst aansluitend op de treinen in Goes levert een fors langere reistijd op wat ook niet wenselijk is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

waldo79 schreef:3900 (3.000+900) reizigers is bij mij nog altijd meer dan 3700 reizigers (A)
Ik bedoelde station vlissingen, niet stad vlissingen. Ik noemde souburg voor compleetheid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

Daantje schreef:Zou in sommige gevallen best een reele optie kunnen zijn denk ik. Maar hoe wil je dat doen? Bergen op Zoom is Brabant en gericht op Brabant, er rijden vanaf daar volgens mij niet of nauwelijks bussen naar Zeeland (Tholen even buiten beschouwing gelaten want dat heeft ook geen relatie met de Zeeuwse stoptreinstations). Dorpen als Rilland, Krabbendijke en Kruiningen zijn gericht op Goes maar een busdienst aansluitend op de treinen in Goes levert een fors langere reistijd op wat ook niet wenselijk is.
Allereerst zou ik station Rilland-Bath sluiten. Dat station is werkelijk op steenworp afstand van Krabbendijke, heeft weinig reizigers en kent geen toegevoegde waarde in het netwerk. Ter compensatie kan vanaf station Krabbendijke een goedkope NS-taxi(busje) rijden in aansluiting op de trein.

Dan zou ik Kruiningen-Yerseke om dezelfde reden schrappen. Reizigers kunnen de bus nemen naar Kapelle. Een andere optie is om juist Kapelle op te heffen, omdat dit dichtbij Goes ligt. Maar het potentieel van station Kapelle is veel groter, omdat dat station in de bebouwde kom ligt.

Station Arnemuiden kan eventueel ook geschrapt worden, maar de plaats moet dan wel worden geïntegreerd met het Middelbrugse stadsnet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ardan »

De genoemde stations zijn enkele jaren terug ook met sluiting bedreigd geweest, maar volgens mij kwam er zoveel protest dat dat niet is doorgegaan.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Allereerst zou ik station Rilland-Bath sluiten. Dat station is werkelijk op steenworp afstand van Krabbendijke, heeft weinig reizigers en kent geen toegevoegde waarde in het netwerk. Ter compensatie kan vanaf station Krabbendijke een goedkope NS-taxi(busje) rijden in aansluiting op de trein.
Ik geloof nooit dat dat bij een gelijkblijvend aantal reizigers kosten bespaart, want je moet toch weer een extra chauffeur inhuren. Het bestaande busvervoer is ook geen alternatief, want dat rijdt één keer per twee uur, met de laatste bus om kwart voor zes.

Aan de ene kant is het natuurlijk een vreemde zaak om op zulke kleine stationnetjes alle doorgaande treinen te laten stoppen. Maar aan de andere kant is het ook niet logisch om een gebied waar die trein toch al doorheen rijdt z'n haltes af te pakken en zo in het stenen tijdperk te laten belanden qua openbaar vervoer.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Als we dan toch stations gaan sluiten denk ik eerder aan stations als Den Haag Moerwijk. Dat ligt op een kilometer of twee van Den Haag HS en er rijdt tussen die twee stations ook een tram die die 1300 reizigers per dag zonder problemen mee kan nemen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:Allereerst zou ik station Rilland-Bath sluiten. Dat station is werkelijk op steenworp afstand van Krabbendijke, heeft weinig reizigers en kent geen toegevoegde waarde in het netwerk. Ter compensatie kan vanaf station Krabbendijke een goedkope NS-taxi(busje) rijden in aansluiting op de trein.

Dan zou ik Kruiningen-Yerseke om dezelfde reden schrappen. Reizigers kunnen de bus nemen naar Kapelle. Een andere optie is om juist Kapelle op te heffen, omdat dit dichtbij Goes ligt. Maar het potentieel van station Kapelle is veel groter, omdat dat station in de bebouwde kom ligt.

Station Arnemuiden kan eventueel ook geschrapt worden, maar de plaats moet dan wel worden geïntegreerd met het Middelbrugse stadsnet.
Kruiningen-Yerseke heeft meer een regiofunctie als Kapelle. Kruiningen-Yerseke trekt veel mensen uit Krabbendijke (vanwege de IC die er nu nog stopt, dat zal straks misschien veranderen), Wemeldinge, Hansweert, Kruiningen, Yerseke. Bij het station ligt een groot parkeerterrein waardoor er veel mensen uit de omgeving met de auto daarheen gaan en daar op de trein overstappen. Het station in Kapelle ligt midden in het dorp met beperkte parkeergelegenheid en minder mensen uit het achterland die er gebruik van maken.

Middelburg heeft geen stadsnet, enkele streekbussen vervangen die taak. Geen idee of het mogelijk is om op eenvoudige wijze daar een bus langs te laten rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Wel interessant om dit even te relateren aan de Hoogeveen-discussie.
Waarom? Ik zie geen enkele relatie eigenlijk. Zwolle-Groningen is een verbinding naar een grote stad met een groot achterland. Roosendaal-Vlissingen is een doodlopend lijntje met eigenlijk geen enkel écht druk station. Groningen alleen al heeft meer in- en uitstappers dan de hele Zeeuwse Lijn bij elkaar.
iljitsch schreef:Als we dan toch stations gaan sluiten denk ik eerder aan stations als Den Haag Moerwijk. Dat ligt op een kilometer of twee van Den Haag HS en er rijdt tussen die twee stations ook een tram die die 1300 reizigers per dag zonder problemen mee kan nemen.
Ik dacht dat het hier ging om het sneller maken van Intercityverbindingen? Waarom zou je dan dergelijke stoptreinstationnetjes willen sluiten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Juist omdat de situatie Zwolle-Groningen en Roosendaal-Vlissingen zo anders is, meer nog dan je op het eerste gezicht zou denken, is het interessant om ze naast elkaar te leggen.

De kwestie van het sluiten van stations is of de reiziger alternatieven heeft. In Zeeland eigenlijk nauwelijks, omdat de streekbussen zo armoedig zijn. In de grote steden ligt dat vaak heel anders. In beide gevallen hebben we het overigens over het sneller maken van stoptreinen, ook al noemen ze die in Zeeland intercity.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Laten we dan de stoptrein München - Ingolstadt - Nürnberg ook maar vergelijken met Zwolle - Hoogeveen - Groningen. :?:

Den Haag Moerwijk heeft volgens mij hele andere omgevingsfactoren dan stations aan én Zwolle - Groningen én Roosendaal - Vlissingen en kan je daarom mijn inziens niet echt vergelijken, wat dit betreft.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:Ik had eigenlijk wel meer instappers verwacht voor een station als Goes want de s2100 zit zeker in de spits toch behoorlijk vol met vaak ook staanplaatsen.
Dat volzitten heeft er natuurlijk ook deels te maken met de lengte van de trein in Zeeland: tot Roosendaal (en in een enkel geval Bergen op Zoom) zijn het losse viertjes of zesjes die uit Vlissingen komen en kan dat deel dus best goed gevuld raken. Alle reizigers in het andere deel van de trein zullen dus voornamelijk uit Bergen op Zoom en Roosendaal komen, er wordt immers voorop bijgeplaatst waardoor dat stel ook het dichtst bij de ingang staat.
Daantje schreef:Zou in sommige gevallen best een reele optie kunnen zijn denk ik. Maar hoe wil je dat doen? Bergen op Zoom is Brabant en gericht op Brabant, er rijden vanaf daar volgens mij niet of nauwelijks bussen naar Zeeland (Tholen even buiten beschouwing gelaten want dat heeft ook geen relatie met de Zeeuwse stoptreinstations). Dorpen als Rilland, Krabbendijke en Kruiningen zijn gericht op Goes maar een busdienst aansluitend op de treinen in Goes levert een fors langere reistijd op wat ook niet wenselijk is.
Vanuit Bergen op Zoom rijden inderdaad in het geheel geen bussen richting Zeeland, maar vanuit Rilland, Krabbendijke en Kruiningen rijden wel bussen richting Goes die een sterke paralleliteit met de trein kennen (zie lijnennetkaart).
Dan houd je alleen nog de reizigers van die dorpjes richting Bergen op Zoom/Roosendaal en verder over. Mocht het niet rendabel genoeg zijn daarvoor rechtstreeks naar Bergen op Zoom te rijden via de A58 dan kan je wellicht de bestaande scholierenlijnen ri. Tholen uitbreiden door een koppeling met een lijn vanuit Tholen naar Bergen op Zoom. Maar dat zal er vast niet snel geaccepteerd worden door het aanzienlijke reistijdverschil.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Karl schreef:Den Haag Moerwijk heeft volgens mij hele andere omgevingsfactoren dan stations aan én Zwolle - Groningen én Roosendaal - Vlissingen en kan je daarom mijn inziens niet echt vergelijken, wat dit betreft.
Ok, dan vergelijken we het niet. Maar als geheel op zichzelf staande zaak, heeft een station als Den Haag Moerwijk, met een tramverbinding van 9 minuten naar Den Haag HS en 1300 in/uitstappers per dag, bestaansrecht?

Een station als Den Haag Mariahoeve heeft nog altijd 3500 in/uitstappers en een verbinding van 16 minuten met Den Haag CS. En Ypenburg heeft weliswaar nauwelijks in/uitstappers maar hier is groei te verwachten en er is geen alternatieve manier om snel op Den Haag CS oid te komen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Geert »

De grens die NS (in principe) hanteert voor het openen van een nieuw station is 1000 reizigers per dag. Bedenk wel dat ook andere factoren spelen bij het openen danwel sluiten van een station (verwachte groei, plaatselijke lobby, etc.).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:De grens die NS (in principe) hanteert voor het openen van een nieuw station is 1000 reizigers per dag.
Als dat het enige criterium is kan je in de grote steden wel om de kilometer een station neerzetten...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Geert »

Nee, dat is niet het enige criterium natuurlijk. Maar wel het criterium met betrekking tot reizigersaantallen, dus Den Haag Moerwijk voldoet aan dat criterium.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

In de tijd van de opening was dat criterium nog niet zo officieel als nu, maar stations gaan sluiten voor het sluiten is ook weer volkomen overdreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ronald »

Het sluiten van een aantal tussenstations op de Zeeuwse lijn en deze vervangen door een bus lijkt een redelijke optie gezien de reizigersaantallen, maar de tegenstand hiervan is begrijpelijk. Een busdienst is namelijk snel uitgedund of helemaal opgeheven bij een volgende bezuinigingsronde. Ik zeg niet dat dat bij een treindienst niet kan gebeuren, maar een bus is hier volgens mij wel gevoeliger voor.

2x per uur een IC (met stops in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg), aangevuld met een stoptrein is wat mij betreft het mooiste. Ik ben sowieso tegenstander van IC's die het laatste stukje als stoptrein rijden, maar ben me wel bewust dat een aparte stoptrein waarschijnlijk niet rendabel is (neem als voorbeeld de Den Helder-lijn, en dat zal voor de Zeeuwse lijn dus ook wel gelden). In dat geval zijn 2 "doorgaande" stoptreinen per uur een goed alternatief. Mede omdat je een regelmatige dienstregeling hebt (vergeet de busknopen in Goes, Middelburg en Vlissingen + boot namelijk niet).

Voor Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden is het wat mij betreft wel duidelijk: 2x per uur IC (Randstad)-Zwolle-Assen-Groningen en (Randstad)-Zwolle-Heerenveen-Leeuwarden, de andere stations bedienen met 1x of 2x per uur een stoptrein.
Vinny schreef:Voorstellen voor een alternerende dienstregeling hebben het niet gehaald, vooral niet omdat er weer types zijn die gaan zeuren dat wanneer je van gat a naar gat b wil voortaan moet overstappen. Dat in de praktijk (vrijwel) niemand zo'n reis maakt, en het alternatief is dat beide stations gesloten worden vinden sommige mensen alsnog een te groot offer...
Maar het voordeel hiervan lijkt me ook beperkt. Een alternerende dienst haalt in de praktijk waarschijnlijk hooguit vijf minuten tijdwinst ten opzichte van een stoptrein, omdat je (voor de Zeeuwse lijn) hooguit drie van de tien stations kunt overslaan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

rhk_amf schreef:2x per uur een IC (met stops in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg), aangevuld met een stoptrein is wat mij betreft het mooiste.
Hm, ik zie toch liever overal twee keer per uur iets stoppen, het nadeel van een aansluiting van maar één keer per uur missen is me te groot. Dus dan twee stoptreinen en een intercity. Eventueel zou de intercity alleen in de spits kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

Reiziger Ddrs schreef:
Daantje schreef:Zou in sommige gevallen best een reele optie kunnen zijn denk ik. Maar hoe wil je dat doen? Bergen op Zoom is Brabant en gericht op Brabant, er rijden vanaf daar volgens mij niet of nauwelijks bussen naar Zeeland (Tholen even buiten beschouwing gelaten want dat heeft ook geen relatie met de Zeeuwse stoptreinstations). Dorpen als Rilland, Krabbendijke en Kruiningen zijn gericht op Goes maar een busdienst aansluitend op de treinen in Goes levert een fors langere reistijd op wat ook niet wenselijk is.
Vanuit Bergen op Zoom rijden inderdaad in het geheel geen bussen richting Zeeland, maar vanuit Rilland, Krabbendijke en Kruiningen rijden wel bussen richting Goes die een sterke paralleliteit met de trein kennen (zie lijnennetkaart).
Dan houd je alleen nog de reizigers van die dorpjes richting Bergen op Zoom/Roosendaal en verder over. Mocht het niet rendabel genoeg zijn daarvoor rechtstreeks naar Bergen op Zoom te rijden via de A58 dan kan je wellicht de bestaande scholierenlijnen ri. Tholen uitbreiden door een koppeling met een lijn vanuit Tholen naar Bergen op Zoom. Maar dat zal er vast niet snel geaccepteerd worden door het aanzienlijke reistijdverschil.
Heb je ook gezien dat die huidige lijnen op doordeweekse dagen maar een paar ritten per dag (in de ochtend en middagspits) hebben? Die zijn dus totaal niet vergelijkbaar met de huidige stoptrein op de Zeeuwse lijn. De routes zijn zeker wel bruikbaar maar de frequentie moet dan ernstig opgehoogd worden en ook moet er idd zekerheid komen dat een lijn niet bij de volgende dienstregeling weer uitgedund wordt of verdwijnt.

Tholen is een heel apart stuk van Zeeland wat meer samenhangt met Bergen op Zoom en West-Brabant dan met de rest van Zeeland. Ik denk dat jouw optie om via Tholen naar Bergen op Zoom en/of Roosendaal te rijden zeker niet wenselijk is. Uitbreiding van de huidige scholierenlijnen gaat ook niet zomaar omdat die vaak ook gedeeltelijk door de scholengemeenschappen betaald worden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:
rhk_amf schreef:2x per uur een IC (met stops in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg), aangevuld met een stoptrein is wat mij betreft het mooiste.
Hm, ik zie toch liever overal twee keer per uur iets stoppen, het nadeel van een aansluiting van maar één keer per uur missen is me te groot. Dus dan twee stoptreinen en een intercity. Eventueel zou de intercity alleen in de spits kunnen rijden.
Er rijdt nu ook maar een keer per uur een stoptrein over de Zeeuwse lijn dus een stoptrein 2x per uur zal er zeker niet komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef: Ik ben sowieso tegenstander van IC's die het laatste stukje als stoptrein rijden, maar ben me wel bewust dat een aparte stoptrein waarschijnlijk niet rendabel is (neem als voorbeeld de Den Helder-lijn, en dat zal voor de Zeeuwse lijn dus ook wel gelden). In dat geval zijn 2 "doorgaande" stoptreinen per uur een goed alternatief. Mede omdat je een regelmatige dienstregeling hebt (vergeet de busknopen in Goes, Middelburg en Vlissingen + boot namelijk niet).
Op Alkmaar - Den Helder moet de s3000 wel op elk station stoppen, omdat vanwege de enkelsporigheid (op Schagen - Denhelder) 2x uur een Intercity en 2x uur een stoptrein niet eens past. In Zeeland geldt dat natuurlijk niet.
Wat mij dan op zich nog wel een aardige lijkt is 2x IC Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen-Souburg - Vlissingen en verder 2x per uur de s3600 doortrekken als stoptrein naar Middelburg. Op die manier wordt Breda - Middelburg ook een rechtstreekse verbinding en kunnen er in Roosendaal goede aansluitingen tussen stoptrein en IC geboden worden. Hoogstens levert de verbinding Zeeuwse stoptreinstations - Vlissingen/Vlissingen Souburg een langere reistijd (veroorzaakt door de overstap) op.
Indien er toch stations gesloten moeten worden, stem ik op Arnemuiden en Rilland-Bath.
Arnemuiden ligt vrij dicht bij Middelburg en kan met een verbinding van (bijvoorbeeld) lijn 52 prima ontsloten worden.
Rilland-Bath ligt nog vrij ver van de dorpen zelf af en deze kunnen dus beter ontsloten worden door buurtbuslijn 192, die dan uiteraard wordt omgezet in een normale lijn met veel hogere frequenties en waarin ook je treinkartje geldig is.
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 14 feb 2010, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daantje »

Waarom wil je die trein alleen maar doortrekken tot Middelburg en niet gewoon tot Vlissingen dan? Wat is daar het voordeel van? Je hebt in Middelburg niet de gelegenheid om die trein even aan de kant te zetten dus het lijkt mij niet echt praktisch. In Zeeland rijden ook nogal wat goederentreinen (de meeste dan wel niet door Middelburg) waar je rekening mee moet houden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ronald »

meltrain schreef:Hoogstens levert de verbinding Zeeuwse stoptreinstations - Vlissingen/Vlissingen Souburg een langere reistijd (veroorzaakt door de overstap) op.
Naast het feit dat vier treinen Middelburg-Roosendaal waarschijnlijk een beetje "overkill" is, lijkt me de overstap in Middelburg een groot nadeel, mede omdat volgens mij Vlissingen een belangrijke (eind)bestemming is voor reizigers van deze lijn (scholen, werk).
meltrain schreef:Rilland-Bath ligt nog vrij ver van de dorpen zelf af en deze kunnen dus beter ontsloten worden door burrtbuslijn 192, die dan uiteraard wordt omgezet in een normale lijn met veel hogere frequenties en waarin ook je treinkaartje geldig is.
Aangezien Bath maar een paar honderd inwoners heeft, zal deze lijn helaas niet zo'n lang leven beschoren zijn vrees ik. Dit soort kleine stationnetjes zal altijd een probleem blijven. Eigenlijk te weinig reizigers om te bedienen, maar een bruikbaar alternatief is lastig (zij het niet onmogelijk).

Het punt van de geldigheid van treinkaartjes naar "plaatsen-waarvan-het-station-gesloten-is" kan trouwens ook een leuke discussie opleveren. Is dit altijd nodig als een station wordt opgeheven (zoals Eijsden), maar dan voor hoelang? Over pak 'm beet tien jaar weet "niemand" meer dat er een station was en krijg je dus een willekeur aan plaatsen die het treintarief hanteren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten