Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Di 23 Mar 2010, 11:26

Op zich valt het wel mee met het gedoe... vanwege de perronlengtes op de Zeeuwse lijn komt er nu veelal een los stel uit Vlissingen en wordt daar dan in Roosendaal een stel bijgeplaatst voor de rit naar Amsterdam.
Dan zou je dat stel best in Vlissingen kunnen laten beginnen en als snelle trein achter stop-IC aan laten rijden.

Om het materieel in Vlissingen te krijgen is het dan een kwestie van het in de avondspits precies omgekeerd doen: dan blijft er in de huidige situatie een stel achter in Roosendaal of Bergen op Zoom wat je dan door laat rijden als snelle trein.
Enige puntje waar je dan nog erg in moet houden is of het uitkomt met de personeelsdiensten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Jurjen » Di 23 Mar 2010, 12:13

Een in Roosendaal achtergelaten stel kan natuurlijk ook meteen weer terugkeren naar de Randstad, een stel dat naar Vlissingen rijdt niet. Het zal dus ook enig materieel extra kosten, en is dat het waard?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Geert » Di 23 Mar 2010, 16:23

Precies, materieel is niet gratis en zeker niet in de spits. NS is al een tijdje aan het bezuinigen, dus ik verwacht niet dat dit door zal gaan (maar ja, who knows ;))

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Wubbo » Di 23 Mar 2010, 17:26

Ik geef het idee zeker wel een kans. Er wordt in de huidige dienstregeling al een leeg materieeltreintje gereden om trein t2112 vanaf Bergen op Zoom te rijden. Dat spul komt nu leeg uit Vlissingen, en staat daar omdat Roosendaal te weinig opstelcapaciteit heeft (daar staan ook alle starters uit Breda bijvoorbeeld). Als je de dienstregeling zo kan bouwen dat je die leeg materieeltreinen als extra reizigerstreinen kan rijden kost het je nauwelijks wat. Moet je wel treinen aan de rand van de spits gebruiken, maar dat lijkt me geen groot probleem. Ik kan me voorstellen dat je om 17.45 geen 12 bakken VIRM meer van Roosendaal richting Rotterdam hoeft te sturen, maar dat dat nog wel een tijd is dat je vanuit Roosendaal extra naar Vlissingen wil rijden. De ochtendspits is wat dat betreft nog makkelijker.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Di 23 Mar 2010, 17:52

Inderdaad, op de tijd dat de spitspiek richting Zeeland er is zit je ergens rond 17.00 uur vanuit Rotterdam (met daarbij nog enkele eerdere en latere treinen zodat je een eventuele stroom vanuit Dordrecht en Den Haag ook meepakt). Tegen de tijd dat die in Roosendaal zijn hoeven er echt geen treinen ri. Randstad meer versterkt te worden.
Wel kan de bezettingsgraad van de treinen tegen gaan vallen als je het over twee treinen gaat verdelen. Immers rijden de IC's nu met losse stellen en de stoptreinen op de Zeeuwse lijn zijn over het algemeen ook maximaal vier bakken lang, dus komt het erop neer dat je met twee keer zoveel treinen gaat rijden. Tot Bergen op Zoom zullen die wel vol zat zitten (er zijn nu al spitstreinen die pas in Bgn een stel achterlaten), maar of dat daarna nog zo is???
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Wubbo » Di 23 Mar 2010, 18:00

Als ze als leeg mat rijden zijn ze sowieso leeg (goh ;-)), dus wat dat betreft is het alleen de vraag of de infraheffing van de paar extra stationnementen opweegt tegen de extra reizigers en of het toevallig handig uitkomt met personeel.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Di 23 Mar 2010, 18:34

Van de spitstreinen die in Bgn een stel achterlaten weet ik in ieder geval dat dat stel leeg naar Rsd teruggaat en niet naar Vs gestuurd wordt :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor playertwo » Di 23 Mar 2010, 18:36

Aangezien die treinen in Zeeland niet bepaald heel vol zitten (en ook gewoon met losse stellen rijden), is het niet nodig om meer treinen te laten rijden dan nu het geval is. Dat materieel kan veel beter gebruikt worden op plaatsen waar het wel nodig is.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daantje » Di 23 Mar 2010, 18:43

Ga dan maar eens kijken op een donderdag of vrijdagavond richting Zeeland of een zondagavond richting Randstad, dan gaan er ook rustig 2x 6 bakken VIRM in/uit Zeeland zonder overschot aan zitplaatsen.

Ik denk dat het plan zeker wel kans van slagen heeft, mits het duidelijk aangegeven staat (en je dus niet hele mensenhordes krijgt die van treinstel moeten wisselen in Roosendaal) en dan alleen in de spits ofzo.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Do 29 Apr 2010, 21:10

Inmiddels is er een reactie van het LOCOV op de adviesaanvraag.

En goh, wat komt dit voorstel me bekend voor. Geloof dat het mijn ideetje ('t lijkt er in ieder geval zeer sterk op) van bovenaan pagina 7 van dit topic is...
Adviesaanvraag schreef:Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor JWM » Do 29 Apr 2010, 21:32

Of komt het van pagina 6 onderaan uit dit topic?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Do 29 Apr 2010, 21:38

Ehm oeps :oops: Had niet opgemerkt dat het advies hier al stond en dat we n.a.v. daarvan discussieerden over de uitwerking.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 19 Mei 2010, 16:49

Na het advies komt nu het besluit van NS. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is
*Op de Zeeuwse Lijn blijft alles zoals het nu is
*Tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden blijft alles zoals het nu is
*NS wil gaan kijken naar de (on)mogelijkheden van een IC Den Haag-Eindhoven via de HSL
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor robert55 » Wo 19 Mei 2010, 18:44

reisthijs schreef:Na het advies komt nu het besluit van NS]. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is


Wat wordt hier bedoeld met Oude lijn?
Via Haarlem, via Schiphol, of beide?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Wubbo » Wo 19 Mei 2010, 18:56

Beide. Wellicht her en der een minutenwijziging, maar in principe alles hetzelfde.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Ruben » Wo 19 Mei 2010, 20:50

Oh De HSL trekt te weinig reizigers en opeens mag van de overheid wel een integratie van de HSL met het ICnet?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4064
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Etienne » Wo 19 Mei 2010, 21:36

robert55 schreef:
reisthijs schreef:Na het advies komt nu het besluit van NS]. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is


Wat wordt hier bedoeld met Oude lijn?
Via Haarlem, via Schiphol, of beide?

Beide richtingen, dit geld vooral voor het gedeelte tussen Breda/Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol/Haarlem - Amsterdam.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor robert55 » Wo 19 Mei 2010, 22:22

NS-Reiziger schreef:Oh De HSL trekt te weinig reizigers en opeens mag van de overheid wel een integratie van de HSL met het ICnet?


De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Ruben » Wo 19 Mei 2010, 22:36

robert55 schreef:De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Voortschrijdend? HA!
NS had ooit dit mooie idee al, maar de overheid wilde per se een HSL apart van de rest van het net. Dus de concessie voorziet in een HSL waarbij het niet toegestaan is om de HSL onderdeel te maken van het reguliere IC net.
Daardoor gebruikt nu geen kip dat ding, en moet men nu evengoed onderzoek gaan doen naar een vorm van integratie. Dit heeft een hele andere technische term: het hoofd boven water houden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor robert55 » Do 20 Mei 2010, 07:53

NS-Reiziger schreef:
robert55 schreef:De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Voortschrijdend? HA!
NS had ooit dit mooie idee al, maar de overheid wilde per se een HSL apart van de rest van het net. Dus de concessie voorziet in een HSL waarbij het niet toegestaan is om de HSL onderdeel te maken van het reguliere IC net.
Daardoor gebruikt nu geen kip dat ding, en moet men nu evengoed onderzoek gaan doen naar een vorm van integratie. Dit heeft een hele andere technische term: het hoofd boven water houden.


Ik ben het niet met je oneens, maar beter ten halve gekeerd laat dan nooit en zo. En je kan vandaag de zon in het water zien schijnen :D

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor JeePee » Vr 15 Okt 2010, 19:25

*Flinke kick*

De dienstregeling 2011 is inmiddels in de reisplanner te raadplegen. Opvallend vooral de uitbreidingen van Arriva. Sneltrein Gn - Lw gaat 7 dagen per week rijden en ook 's avonds. Laatste treinen uit Lw gaan een uur later en Gn - Rd hele dag halfuurdienst.

Op Zl - Lw hebben ze gelukkig het foutje hersteld van t10787. Die stond in de tabellen die naar de vervoerders zijn verstuurd vertrek om 0:50 uit Zl terwijl de 787 dan nog niet aangekomen is... Inmiddels hersteld naar 0:59 :) Jammer alleen dat ie opgeheven wordt ma-do. Was geen drukke trein, maar vond hem wel handig.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor fogeltje » Vr 15 Okt 2010, 21:28

Mij valt op dat "mijn" stoptreinen vanaf de nieuwe dienstregeling omgedoopt zijn tot Sprinter. Gaat de NS dan nu de term "Stoptrein" uit faseren? (dit wilden ze al een paar terug meen ik)
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Okt 2010, 21:32

Alleen als er daadwerkelijk SGMm of SLT rijdt zijn ze van naam gewijzigd. De s5100 staat er bijvoorbeeld als Sprinter in maar de s5000 nog gewoon als stoptrein.

Edit: en de s9200 wordt als Fyra vermeld. Opvallend daarbij: hij verdwijnt dus ook uit de reisadviezen als je het tonen van hogesnelheidstreinen uitzet. De Benelux een hogesnelheidstrein, jaja tuurlijk :lol:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: Vr 27 Nov 2009, 17:46

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor hgv » Vr 15 Okt 2010, 22:19

De s9100 komt aan op spoor 6B en vertrekt van spoor 7B. Lekker handig voor mindervaliden dus. Maar zal wel verklaren waarom er werkzaamheden nu zijn op dat perron van spoor 6/7.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Zo 17 Okt 2010, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' toegevoegd t.b.v. duidelijkheid

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Berichtdoor Frank » Vr 15 Okt 2010, 23:00

fogeltje schreef:Mij valt op dat "mijn" stoptreinen vanaf de nieuwe dienstregeling omgedoopt zijn tot Sprinter. Gaat de NS dan nu de term "Stoptrein" uit faseren? (dit wilden ze al een paar terug meen ik)


Ik zag het iig bij de stoptrein Nijmegen - Den Bosch staan ja. Ben benieuwd welk materieel het wordt (SLT of SGM) :) .


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast