Pagina 7 van 8

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 11:26
door Daniel
Op zich valt het wel mee met het gedoe... vanwege de perronlengtes op de Zeeuwse lijn komt er nu veelal een los stel uit Vlissingen en wordt daar dan in Roosendaal een stel bijgeplaatst voor de rit naar Amsterdam.
Dan zou je dat stel best in Vlissingen kunnen laten beginnen en als snelle trein achter stop-IC aan laten rijden.

Om het materieel in Vlissingen te krijgen is het dan een kwestie van het in de avondspits precies omgekeerd doen: dan blijft er in de huidige situatie een stel achter in Roosendaal of Bergen op Zoom wat je dan door laat rijden als snelle trein.
Enige puntje waar je dan nog erg in moet houden is of het uitkomt met de personeelsdiensten.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 12:13
door Jurjen
Een in Roosendaal achtergelaten stel kan natuurlijk ook meteen weer terugkeren naar de Randstad, een stel dat naar Vlissingen rijdt niet. Het zal dus ook enig materieel extra kosten, en is dat het waard?

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 16:23
door Geert
Precies, materieel is niet gratis en zeker niet in de spits. NS is al een tijdje aan het bezuinigen, dus ik verwacht niet dat dit door zal gaan (maar ja, who knows ;))

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 17:26
door Wubbo
Ik geef het idee zeker wel een kans. Er wordt in de huidige dienstregeling al een leeg materieeltreintje gereden om trein t2112 vanaf Bergen op Zoom te rijden. Dat spul komt nu leeg uit Vlissingen, en staat daar omdat Roosendaal te weinig opstelcapaciteit heeft (daar staan ook alle starters uit Breda bijvoorbeeld). Als je de dienstregeling zo kan bouwen dat je die leeg materieeltreinen als extra reizigerstreinen kan rijden kost het je nauwelijks wat. Moet je wel treinen aan de rand van de spits gebruiken, maar dat lijkt me geen groot probleem. Ik kan me voorstellen dat je om 17.45 geen 12 bakken VIRM meer van Roosendaal richting Rotterdam hoeft te sturen, maar dat dat nog wel een tijd is dat je vanuit Roosendaal extra naar Vlissingen wil rijden. De ochtendspits is wat dat betreft nog makkelijker.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 17:52
door Daniel
Inderdaad, op de tijd dat de spitspiek richting Zeeland er is zit je ergens rond 17.00 uur vanuit Rotterdam (met daarbij nog enkele eerdere en latere treinen zodat je een eventuele stroom vanuit Dordrecht en Den Haag ook meepakt). Tegen de tijd dat die in Roosendaal zijn hoeven er echt geen treinen ri. Randstad meer versterkt te worden.
Wel kan de bezettingsgraad van de treinen tegen gaan vallen als je het over twee treinen gaat verdelen. Immers rijden de IC's nu met losse stellen en de stoptreinen op de Zeeuwse lijn zijn over het algemeen ook maximaal vier bakken lang, dus komt het erop neer dat je met twee keer zoveel treinen gaat rijden. Tot Bergen op Zoom zullen die wel vol zat zitten (er zijn nu al spitstreinen die pas in Bgn een stel achterlaten), maar of dat daarna nog zo is???

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:00
door Wubbo
Als ze als leeg mat rijden zijn ze sowieso leeg (goh ;-)), dus wat dat betreft is het alleen de vraag of de infraheffing van de paar extra stationnementen opweegt tegen de extra reizigers en of het toevallig handig uitkomt met personeel.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:34
door Daniel
Van de spitstreinen die in Bgn een stel achterlaten weet ik in ieder geval dat dat stel leeg naar Rsd teruggaat en niet naar Vs gestuurd wordt :wink:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:36
door playertwo
Aangezien die treinen in Zeeland niet bepaald heel vol zitten (en ook gewoon met losse stellen rijden), is het niet nodig om meer treinen te laten rijden dan nu het geval is. Dat materieel kan veel beter gebruikt worden op plaatsen waar het wel nodig is.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: di 23 mar 2010, 18:43
door Daantje
Ga dan maar eens kijken op een donderdag of vrijdagavond richting Zeeland of een zondagavond richting Randstad, dan gaan er ook rustig 2x 6 bakken VIRM in/uit Zeeland zonder overschot aan zitplaatsen.

Ik denk dat het plan zeker wel kans van slagen heeft, mits het duidelijk aangegeven staat (en je dus niet hele mensenhordes krijgt die van treinstel moeten wisselen in Roosendaal) en dan alleen in de spits ofzo.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: do 29 apr 2010, 21:10
door Daniel
Inmiddels is er een reactie van het LOCOV op de adviesaanvraag.

En goh, wat komt dit voorstel me bekend voor. Geloof dat het mijn ideetje ('t lijkt er in ieder geval zeer sterk op) van bovenaan pagina 7 van dit topic is...
Adviesaanvraag schreef:Wij adviseren NS te onderzoeken of de drukste treinen (met twee treinstellen) in de ochtend- en avondspits in Roosendaal in de spitsrichting kunnen worden gecombineerd of gesplitst, en één van de treindelen tussen Vlissingen en Roosendaal als versnelde Intercity te laten rijden. Wanneer deze treindelen uitsluitend stoppen in Vlissingen Souburg, Middelburg en Goes, kan forenzen op langere afstand in de belangrijkste stations een substantieel kortere reistijd worden geboden.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: do 29 apr 2010, 21:32
door JWM
Of komt het van pagina 6 onderaan uit dit topic?

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: do 29 apr 2010, 21:38
door Daniel
Ehm oeps :oops: Had niet opgemerkt dat het advies hier al stond en dat we n.a.v. daarvan discussieerden over de uitwerking.

Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 16:49
door reisthijs
Na het advies komt nu het besluit van NS. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is
*Op de Zeeuwse Lijn blijft alles zoals het nu is
*Tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden blijft alles zoals het nu is
*NS wil gaan kijken naar de (on)mogelijkheden van een IC Den Haag-Eindhoven via de HSL

Re: Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 18:44
door robert55
reisthijs schreef:Na het advies komt nu het besluit van NS]. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is


Wat wordt hier bedoeld met Oude lijn?
Via Haarlem, via Schiphol, of beide?

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 18:56
door Wubbo
Beide. Wellicht her en der een minutenwijziging, maar in principe alles hetzelfde.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 20:50
door Ruben
Oh De HSL trekt te weinig reizigers en opeens mag van de overheid wel een integratie van de HSL met het ICnet?

Re: Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 21:36
door Etienne
robert55 schreef:
reisthijs schreef:Na het advies komt nu het besluit van NS]. Hier de opvallendste punten:

*Op de Oude Lijn blijft alles zoals het nu is


Wat wordt hier bedoeld met Oude lijn?
Via Haarlem, via Schiphol, of beide?

Beide richtingen, dit geld vooral voor het gedeelte tussen Breda/Roosendaal - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol/Haarlem - Amsterdam.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 22:22
door robert55
NS-Reiziger schreef:Oh De HSL trekt te weinig reizigers en opeens mag van de overheid wel een integratie van de HSL met het ICnet?


De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 22:36
door Ruben
robert55 schreef:De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Voortschrijdend? HA!
NS had ooit dit mooie idee al, maar de overheid wilde per se een HSL apart van de rest van het net. Dus de concessie voorziet in een HSL waarbij het niet toegestaan is om de HSL onderdeel te maken van het reguliere IC net.
Daardoor gebruikt nu geen kip dat ding, en moet men nu evengoed onderzoek gaan doen naar een vorm van integratie. Dit heeft een hele andere technische term: het hoofd boven water houden.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: do 20 mei 2010, 07:53
door robert55
NS-Reiziger schreef:
robert55 schreef:De technische term voor zo'n draai is 'voortschrijdend inzicht'.
Het is nog niet zover, maar dat zou toch mooi zijn?

Voortschrijdend? HA!
NS had ooit dit mooie idee al, maar de overheid wilde per se een HSL apart van de rest van het net. Dus de concessie voorziet in een HSL waarbij het niet toegestaan is om de HSL onderdeel te maken van het reguliere IC net.
Daardoor gebruikt nu geen kip dat ding, en moet men nu evengoed onderzoek gaan doen naar een vorm van integratie. Dit heeft een hele andere technische term: het hoofd boven water houden.


Ik ben het niet met je oneens, maar beter ten halve gekeerd laat dan nooit en zo. En je kan vandaag de zon in het water zien schijnen :D

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 19:25
door JeePee
*Flinke kick*

De dienstregeling 2011 is inmiddels in de reisplanner te raadplegen. Opvallend vooral de uitbreidingen van Arriva. Sneltrein Gn - Lw gaat 7 dagen per week rijden en ook 's avonds. Laatste treinen uit Lw gaan een uur later en Gn - Rd hele dag halfuurdienst.

Op Zl - Lw hebben ze gelukkig het foutje hersteld van t10787. Die stond in de tabellen die naar de vervoerders zijn verstuurd vertrek om 0:50 uit Zl terwijl de 787 dan nog niet aangekomen is... Inmiddels hersteld naar 0:59 :) Jammer alleen dat ie opgeheven wordt ma-do. Was geen drukke trein, maar vond hem wel handig.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 21:28
door fogeltje
Mij valt op dat "mijn" stoptreinen vanaf de nieuwe dienstregeling omgedoopt zijn tot Sprinter. Gaat de NS dan nu de term "Stoptrein" uit faseren? (dit wilden ze al een paar terug meen ik)

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 21:32
door Daniel
Alleen als er daadwerkelijk SGMm of SLT rijdt zijn ze van naam gewijzigd. De s5100 staat er bijvoorbeeld als Sprinter in maar de s5000 nog gewoon als stoptrein.

Edit: en de s9200 wordt als Fyra vermeld. Opvallend daarbij: hij verdwijnt dus ook uit de reisadviezen als je het tonen van hogesnelheidstreinen uitzet. De Benelux een hogesnelheidstrein, jaja tuurlijk :lol:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 22:19
door hgv
De s9100 komt aan op spoor 6B en vertrekt van spoor 7B. Lekker handig voor mindervaliden dus. Maar zal wel verklaren waarom er werkzaamheden nu zijn op dat perron van spoor 6/7.

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 23:00
door Frank
fogeltje schreef:Mij valt op dat "mijn" stoptreinen vanaf de nieuwe dienstregeling omgedoopt zijn tot Sprinter. Gaat de NS dan nu de term "Stoptrein" uit faseren? (dit wilden ze al een paar terug meen ik)


Ik zag het iig bij de stoptrein Nijmegen - Den Bosch staan ja. Ben benieuwd welk materieel het wordt (SLT of SGM) :) .