Pagina 2 van 2

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 13:33
door Joshua
Waarom kiest NS er eigenlijk voor een geheel nieuwe trein te laten ontwikkelen in plaats van een zogeheten toonbank model? Mij lijkt het daar in laten ontwerpen hoge kosten met zich mee brengen.

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 15:41
door deadlock
Omdat ze de NS zijn! Dat hebben ze destijds ook geflikt met de Buffel. Ze hadden toen veel goedkoper Talenten/Linten kunnen aanschaffen of de voorganger daarvan (kosten destijds 1,5 miljoen gulden per stuk) maar ze kozen voor de DM'90 van 7 miljoen gulden per stuk. Daar heeft nog eens een stukje over in de RM gestaan geloof ik?

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 18:25
door playertwo
dochterbedrijf = eigendom, dus volledig onder de verantwoording van het moederconcern.

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 19:31
door Wubbo
Hoe zat het bestek van deze aanbesteding dan in elkaar? Ik dacht dat ook bewezen treinen (ICE etc) zich mochten inschrijven? De keus valt altijd op die met de beste prijs of kwaliteit (afhankelijk van wat er in het bestek geeist wordt).

DM90 is in dienst gesteld tussen 1996 en 1998, het prototype Talent is in 1996 voorgesteld, Lint is gebouwd vanaf 1999, Desiro vanaf 1998 (bron van dit alles: Wikipedia). De stelling dat er gemakkelijk wat anders van de toonbank had kunnen worden besteld is dus niet waar. DM90 is gewoon te vroeg besteld, maar aan de andere kant was het oude dieselmaterieel echt wel tot de draad toe versleten dus was uitstel geen optie meer.

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:15
door Vinny
k dacht dat ook bewezen treinen (ICE etc) zich mochten inschrijven?
Dat had gekund, maar het HSL-zuid materieel had dermate andere rijeigenschappen en 'interlocking systems' (zeg maar: ETCS) nodig dan het toenmalige aanbod wat de treinfabrikanten konden aanbieden. Er moest sowieso een apart iets op de markt gezet worden. Blijft over dat de HSL-zuid als spoorlijn en het materieel dat er op zal gaan rijden allebei feitelijk prototypes zijn, sowieso voor Nederland, maar ook voor het nog te specificeren ERMTS/ETCS.
Dit is een garantie op vertraging en oplopende kosten; omdat je altijd met enorme ontwikkelkosten zit aangezien je niet 'vanuit de plank' kunt werken. Daarom is het bijvoorbeeld ook jammer dat na de Hanzelijn er geen groot railproject in Nederland meer zal zijn; want dan had je de vruchten echt kunnen plukken van het bloed, zweet en de tranen die gevloeid zijn bij de Betuweroute, de viersporigheid A'dam-Utrecht en de HSL-zuid...

Re: NS claimt 60 miljoen euro bij treinenbouwer

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 20:29
door deadlock
Wubbo schreef:DM90 is in dienst gesteld tussen 1996 en 1998, het prototype Talent is in 1996 voorgesteld, Lint is gebouwd vanaf 1999, Desiro vanaf 1998 (bron van dit alles: Wikipedia). De stelling dat er gemakkelijk wat anders van de toonbank had kunnen worden besteld is dus niet waar. DM90 is gewoon te vroeg besteld, maar aan de andere kant was het oude dieselmaterieel echt wel tot de draad toe versleten dus was uitstel geen optie meer.
Het kan best zijn dat het om nog een ander type ging.