Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

iljitsch schreef:Als een ongeschoolde schoonmaker niet het minimumloon kan verdienen, wie dan wel?
Die schoonmakers staan bv ook op zondagavond nog gewoon te werken. Als de verhalen van die schoonmakers kloppen wordt dat dus bijna niet beloont.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Die stonden er anderhalf uur voor jij dat postte ook al XD en toen stonden ze ook met 100 man op spoor 7 de sta-in-de-weg uit te hangen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

De schoonmakers maken er een hotel van:

http://www.nu.nl/economie/2206639/schoo ... ation.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door --Stefan-- »

Wauuuww, wat lekker knus zeg :D
Konden ze niet beter gewoon in een trein gaan slapen? De hal van Utrecht is in de avond best koud xD
3 0 7 9
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Jurjen »

Overal liever dan daar! Was na zes uur werken blij dat ik dat getrommel achter me kon laten. ;)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Uitzetten wegens huisvredebreuk en verstoring van de openbare orde en brandveiligheid. Krijgen ze een andere slaapplaats als ze niet meewerken :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Dan kunnen ze sowieso niet meer schoonmaken :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

playertwo schreef:Uitzetten wegens huisvredebreuk en verstoring van de openbare orde en brandveiligheid. Krijgen ze een andere slaapplaats als ze niet meewerken :mrgreen:
Zullen we meteen alle werknemersbeschermingen maar intrekken dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Dit heeft helemaal niets meer te maken met de werknemersbelangen (zoals het stakingsrecht), waar Prorail en NS geen eens partij in zijn, dus zet je die helemaal niet opzij. Er zijn meer dan genoeg pressiemiddelen voor werknemers en bonden om hun eigen werkgevers onder druk te zetten zonder dat derden daar problemen van ondervinden. Dat laten ze na, want het is veel makkelijker om het grote publiek lastig te vallen met hun CAO-probleem. Als men dat in alle sectoren zou gaan doen, krijg je hier ook Griekse toestanden. Nou, liever niet kan ik je zeggen.

Ga er maar vanuit dat bij een volgende ronde aanbestedingen, en in ieder contact iets zal staan over het uitdrukkelijk recht om vervangend personeel binnen te halen bij stakingen + een verrekening van de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, want opdrachtgevers pikken dat soort geintjes gewoonweg niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Ik ga er vanuit dat bij een aanbesteding het wettelijk niet is toegestaan zo'n regel op te nemen?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Rechters hebben geoordeeld dat het niet onredelijk is als bijv. NS of Nedtrain ander personeel inzetten om de boel schoon te maken, aangezien ze geen partij zijn in een CAO-conflict. Daarmee handelen ze dus ook niet in strijd met het stakingsrecht (met dank aan de minister van Sociale Zaken die ze op deze rechterlijke uitspraak wees), en daar nog naar refereerde in het debat met een aantal partijen (die toen ineens muisstil werden, en alleen probeerden om de minister tot wat uitspraken uit te lokken maar die dat uiteraard niet deed :D )
Tevens kunnen zakelijke partijen alles opnemen in een contract, het is aan de andere contractpartij, om dat dan onderuit te laten halen door een rechter, als die het er niet mee eens is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Karl »

playertwo schreef:(...) Tevens kunnen zakelijke partijen alles opnemen in een contract, het is aan de andere contractpartij, om dat dan onderuit te laten halen door een rechter, als die het er niet mee eens is.
Dus de wet fungeert gewoon als minimum eis. Anders zou je ook onder het minimumloon kunnnen gaan betalen, één of andere Pool gaat daar vast wel mee akkoord en kent het Nederlandse recht toch niet.
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Goed lezen: dan zie je dus dat ik doel op een contract tussen twee ZAKELIJKE partijen, wat in dit geval middels een aanbesteding wordt gedaan. Een werknemer in loondienst, of met een uitzendbeding heeft helemaal niets van doen met die overeenkomst. Die is immers een derde. De werknemer heeft een overeenkomst met zijn uitzendbureau of schoonmaakbedrijf, niet met de opdrachtgever. Was dat het geval, dan is het een ZZP'er en dient hij zelf een overeenkomst te sluiten met een opdrachgever.

De werknemer staat echter buiten een overeenkomst tussen zijn werkgever (voor het gemak ook uitzendbureau) en de opdrachtgever, en dient gewoon CAO-conform, en indien er geen CAO van toepassing is conform de Wet Minimumloon betaald te worden door zijn werkgever. Daar heeft iedereen recht op, ongeacht de afkomst, leeftijd, etc.
Een opdrachtgever dient er alleen maar voor te zorgen dat de werknemer een veilige werkplek heeft, en te zorgen dat door beide partijen (opdrachtgever, dus een 3e voor een CAO-conflict) en werknemers dat de regels en werkafspraken worden nageleefd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Het zou toch leuk zijn als die schoonmakers wat creatiever actievoerden. Bijvoorbeeld op de ene dag de linkerhelft van de trein en op de andere dag de rechterhelft van de trein schoonmaken. Kan iedereen goed het verschil zien.

(Let wel dat ondanks mijn kritische woorden ik zonder meer geloof dat de schoonmakers slecht behandeld worden en recht op beter hebben.)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Een balkon van trein t550 op Utrecht Centraal, gistermiddag.
Afbeelding
Behoeft geen uitleg.
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Ik weet niet sinds wanneer de reiziger kranten versnippert, maar dit riekt naar sabotage van de schoonmakers. Op Utrecht C waar ze gister actie voerden waren ze ook al lekker aan het strooien.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Dat dacht ik ook. Over het algemeen is niet al het wc-papier in de hele trein terug te vinden, evenals kleine stukjes krant.
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Zonder dat dit soort wangedrag vertoond wordt, is het ook al wel een zooi als er niet schoon gemaakt wordt. Indien het doel is om druk op de werkgever uit te oefenen, is het afdoende te staken. De werkgever wil immers dat er schoongemaakt wordt en het enkele feit dat dit niet gebeurd is al nijpend genoeg. Extra troep als dit maken, creëert enkel voor de reiziger nog meer ongemak, en juist géén begrip voor 'den schoonmaacker' zoals ze het graag zouden zien.
Als ik dit toiletpapier en de krantensnippers zo zie, maar ook gister de in mijn vierzits omgekieperde afvalbak (en dito snippers), vraag ik me af wat de volgende stap is van deze helden? GFT/Huisafval in treinen dumpen? Op andere manier de trein besmeuren? Het begint al half te lijken op de situatie in de Madrileense metro waar men zelfs de vloeren glad maakte om passagiers uit te laten glijden en de muren bekladde met graffiti. -O- :N
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Tja als de NS nou eens een horde controleurs inzette om de kaartjes van deze papierversnipperaars te controleren...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Het kan natuurlijk ook door een stel jongeren gedaan zijn? De trap in de westtunnel naar spoor 10 en 11in Amsterdam lag ook allemaal kots, mag toch hopen dat er geen schoonmakers zijn die opzettelijk de vingers in de keel prikkeo...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

NS-Reiziger schreef:Ik weet niet sinds wanneer de reiziger kranten versnippert, maar dit riekt naar sabotage van de schoonmakers. Op Utrecht C waar ze gister actie voerden waren ze ook al lekker aan het strooien.
Beetje erg kortzichtige opmerking, Ik weet niet of je wel eens een stelletje schooljeugd mee hebt als je in de trein zit... Maar ik kom dit soort taferelen zeer regelmatig tegen. OOK als er geen schoonmakers staken.

en vooralsnog zijn het nog steeds vooral de reizigers zelf die een "T" zooi in de trein achterlaten. En ondanks dat het erg vervelend is dat reizigers in een vieze trein moeten reizen, en nog vervelender dat ik in een smerige trein moet werken, sta ik 100% achter de acties van de stakende schoonmakers.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Ennes schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik weet niet sinds wanneer de reiziger kranten versnippert, maar dit riekt naar sabotage van de schoonmakers. Op Utrecht C waar ze gister actie voerden waren ze ook al lekker aan het strooien.
Beetje erg kortzichtige opmerking, Ik weet niet of je wel eens een stelletje schooljeugd mee hebt als je in de trein zit... Maar ik kom dit soort taferelen zeer regelmatig tegen. OOK als er geen schoonmakers staken.
Pas kortzichtig enkel uit te gaan van de goede bedoelingen van deze schoonmakers, waar schooljeugd dan wel eens troep mogen maken, maar niet bij bosjes kranten aan het versnipperen zijn. Schooljeugd zit altijd te snaaien, dan had dát hier wel gelegen.
Daarbij zijn de snippers op deze foto en die ik dinsdag zag in een trein overduidelijk door een papierversnipperaar gehaald. Ik heb daar nooit schooljeugd mee zien reizen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

NS-Reiziger schreef:
Ennes schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik weet niet sinds wanneer de reiziger kranten versnippert, maar dit riekt naar sabotage van de schoonmakers. Op Utrecht C waar ze gister actie voerden waren ze ook al lekker aan het strooien.
Beetje erg kortzichtige opmerking, Ik weet niet of je wel eens een stelletje schooljeugd mee hebt als je in de trein zit... Maar ik kom dit soort taferelen zeer regelmatig tegen. OOK als er geen schoonmakers staken.
Pas kortzichtig enkel uit te gaan van de goede bedoelingen van deze schoonmakers, waar schooljeugd dan wel eens troep mogen maken, maar niet bij bosjes kranten aan het versnipperen zijn. Schooljeugd zit altijd te snaaien, dan had dát hier wel gelegen.
Daarbij zijn de snippers op deze foto en die ik dinsdag zag in een trein overduidelijk door een papierversnipperaar gehaald. Ik heb daar nooit schooljeugd mee zien reizen.
dan weet ik niet wat voor soort papierversnipperaar jij kent, maar meestal geven deze veel smallere snippertjes, en vertel mij nou niet wat schooljeugd in een trein allemaal uitvreet, ik heb er namelijk op werkdagen "dagelijks" mee te maken!

bovendien, als iedereen zijn eigen "zooi" zou meenemen, zouden de treinen en de stations er stukken beter uitzien ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrecht CS steeds smeriger door staking

Bericht door Daniel »

Utrecht CS steeds smeriger door staking
Geplaatst op: donderdag 18 maart 2010 12:10
Laatst bijgewerkt: donderdag 18 maart 2010 12:12


UTRECHT - Reizigers op station Utrecht Centraal beginnen zich op de derde dag van de schoonmakersstaking te ergeren aan de troep in de stationshal. Toch zijn ze het ermee eens dat het loon te laag is en steunen daarmee de actie. Overal liggen papiersnippers en de prullenbakken puilen uit van het vuilnis.
''Ik vind het zelfs gevaarlijk, dat papier overal. Daar kunnen reizigers gemakkelijk over struikelen'', aldus een treinreiziger.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Ennes schreef:dan weet ik niet wat voor soort papierversnipperaar jij kent, maar meestal geven deze veel smallere snippertjes, en vertel mij nou niet wat schooljeugd in een trein allemaal uitvreet, ik heb er namelijk op werkdagen "dagelijks" mee te maken!

bovendien, als iedereen zijn eigen "zooi" zou meenemen, zouden de treinen en de stations er stukken beter uitzien ;)
Nu.nl schreef:Overal liggen papiersnippers en de prullenbakken puilen uit van het vuilnis. De actievoerders verscheurden stapels kranten om hun standpunten kracht bij te zetten.
Ach ja ik bedoel maar. Schooljeugd is niet de enige doerak als het op troep aankomt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten