Pagina 1 van 2

GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:43
door math1985
ROTTERDAM - Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) in Amsterdam levert de klant het minst waar voor zijn of haar geld.
Jasper van Es

Novio, de Connexxion-dochter die het stadsvervoerder in Nijmegen verzorgt, presteert het beste. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2007.

Het vakblad OV-Magazine publiceerde donderdag de belangrijkste gegevens uit de jaarlijkse enquête onder 70.000 reizigers donderdag.

Over een week presenteert het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), de ontwikkelaar en beheerder van de barometer, de complete resultaten en een aantal analyses

Oordeel

In de barometer geven de reizigers hun oordeel over een reeks aspecten, zoals reistijd en doorstroming, prijs, rijcomfort, informatie en veiligheid.

Novio kreeg met een 7,4 het beste algemene rapportcijfer. Het GVB is met een 6,7 "zoals gebruikelijk de hekkensluiter", meldt OV-Magazine.

Onderste regionen

In de onderste regionen van de 88 vervoersconcessies komt het GVB opvallend vaak voor.

De tram, bus en metro in de hoofdstad staan respectievelijk op de 81e, de 83e en 86e plaats. De treindienst van Syntus tussen Arnhem en Winterswijk eindigt met een 6,2 als 88e en laatste.

Wadden

Bovenaan eindigde de busdienst op de Waddeneilanden van Arriva en TCR met een 8,4. Connexxion completeert de top 3 met de veerdienst Rotterdam-Dordrecht (8,2) en de stadbus Twente (7,9). "Het beeld is duidelijk", concludeert OV-Magazine. "Particuliere vervoerbedrijven die aanbestedingen winnen, scoren ongeveer 0,5 punt hoger dan de overheidsbedrijven GVB, HTM en RET met hun onderhandse concessies." .

Bron: http://www.nu.nl/news/1477788/30/GVB_zw ... erder.html

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:48
door Daantje
Het kan aan mij liggen maar ik vind het een beetje vaag bericht, allereerst de eerste zin: Rotterdam: Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB), naja kan gebeuren maar kwam op mij eerst heel onduidelijk over ;)

Daarna staat er dat het hoogste algemene rapportcijfer een 7,4 is die naar Novio gaat maar later worden veel hogere cijfers genoemd en kan me met die cijfers niet voorstellen dat je dan onder een gemiddelde van 7,4 uitkomt. Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.

Maar goed, het kan aan mij liggen.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:50
door Jeroen
Het kan natuurlijk ook dat de gemiddelde Amsterdamse OV-reiziger standaard meer klaagt dan de Rotterdamse... :lol:

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:52
door M57
Daantje schreef:Het kan aan mij liggen maar ik vind het een beetje vaag bericht, allereerst de eerste zin: Rotterdam: Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB), naja kan gebeuren maar kwam op mij eerst heel onduidelijk over ;)
Rotterdam zal de plaats zijn vanwaar het persbericht over het onderzoek is verspreid.
Jeroen schreef:Het kan natuurlijk ook dat de gemiddelde Amsterdamse OV-reiziger standaard meer klaagt dan de Rotterdamse... :lol:
Heb je daar soms problemen mee???? :evil:

;)

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:53
door Daniel
Daantje schreef:Daarna staat er dat het hoogste algemene rapportcijfer een 7,4 is die naar Novio gaat maar later worden veel hogere cijfers genoemd en kan me met die cijfers niet voorstellen dat je dan onder een gemiddelde van 7,4 uitkomt. Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Dat hoogste cijfer voor Novio zal wel alleen de stadsvervoerders betreffen, dan kunnen er bij de streekvervoerders natuurlijk nog wel hogere cijfers gevallen zijn :wink:

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 15:55
door JeePee
Dat er bij streekvervoerders hogere cijfers vallen is ook niet zo gek. Mijn persoonlijke ervaring leert mij dat daar vaak meer tijd is voor een praatje met de klanten. Ook iets extra's als even voor de deur stoppen kwam ik daar een stuk vaker tegen. Kan natuurlijk ook zijn dat dit alleen zo is in Salland en Twente :wink: .

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 16:01
door Fles
Daantje schreef:Overigens vind ik het verschil tussen een 6.7 en een 7,4 niet heel schokkend.
Nee precies, daar struikelde ik ook als eerste over. Het grootste nieuws is nog wel dat er opvallend weinig verschillen in zitten qua landelijke tevredenheid. Op wat voor schaal wordt er trouwens gemeten? Het lijkt me stug dat alle 88 concessies "meer dan voldoende" scoren. De laagste gemeten score is nochtans een 6,2.

Wordt er gemeten op een schaal van 5 tot 10, dan wordt het al een ander verhaal. Ook het verschil tussen 6,7 en 7,4 is dan ineens een stuk groter :idea: Dus: Hoe zit dit?

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 17:59
door Cookie
Ik verbaas me erover, had eigenlijk Connexxion het haar Valleilijn wel ergens onderaan verwacht. Ik heb daar destijds zelf enquetes afgenomen: vooral in de spits was men daar nogal ontevreden met 1 setje Protos/Plan V...

Overigens wordt het rapport binnenkort ook hier gepubliceerd.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 18:53
door Fles
Ik heb nogeens zitten denken (dat gebeurt weleens). :idea:

88 concessies.

Hoogste scores 8,4; 8,2; 7,9.
Laagste score 6,2.

Dat betekent dat er 84 concessies allemaal een score tussen 6,2 en 7,9 hebben. Dat betekent ongeveer 5 concessies per decimaalpunt. Zeg maar:

1. Waddeneilanden 8,4
2. Rotterdam-dordt 8,2
3. Stadsbus Twente 7,9
4 t/m 8. bla 7,8
9 t/m 13. bla 7,7
14 t/m 18. bla 7,6
etc.

Vervolgens zien we dat van het GVB tram, bus en metro respectievelijk 81, 83 en 86 zijn.

Het is dus minimaal onwaarschijnlijk dat ook maar 1 van die 3 een score 6,4 haalt.

Dan wil ik graag weten hoe het GVB overall aan 6,7 komt. Dat kan alleen maar als de bootdienst over het IJ net naast het podium eindigt, EN er niet naar reizigersaantallen gewogen wordt. Kortom, dit is een heerlijk staaltje "How to lie with numbers" :)

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:22
door Vinny
Het zal me niets verbazen als GVB-veren een extreem hoge beoordeling krijgt. Immers: De veerponten hebben een drip-bord dat altijd 'klopt' zodat een veervertraging niet gekend wordt bij de reiziger. Veerponten zijn gratis (ze kosten de 'Nederlander' geen geld) en komen ook nog eens aan precies bij de achterkant van het Centraal Station. Wat wil je nog meer? ;)

Dat de rest van het GVB extreem zwak scoort is natuurlijk vooral te wijten aan de slechte prestaties. In het jaarverslag staat dat de vertrekpunctualiteit met 24% is verbeterd van bussen, 14% van metro's en 30% van trams. Nou dan wil ik écht niet weten wat het percentage wás... :o

Jaarverslag GVB: http://www.gvb.nl/overgvb/jaarverslag/P ... g2007.aspx

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:25
door Fles
Vinny schreef:Het zal me niets verbazen als GVB-veren een extreem hoge beoordeling krijgt.
Nou ja, waar het ook aan ligt, hoger dan 7,9 is het in elk geval niet ;)

en dan nog, er gaan dagelijks honderdtwaalf miljard amsterdammers met bus/tram/metro, en drie met die boot. enigszins overdreven natuurlijk, maar punt is duidelijk: zelfs al zijn ze als geheel hekkesluiter: 6,7 is geflatteerd.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:47
door math1985
Ik meen dat de GVB-veren wettelijk gezien geen openbaar vervoer zijn.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:50
door Daniel
Veren zijn inderdaad wettelijk gezien geen OV. Dat kan trouwens ook rare situaties opleveren... reizigers met de buurtbus tussen Werkendam en Dordrecht hebben enige tijd een kaartje voor het veer moeten kopen als ze in die buurtbus zaten tijdens de overtocht van de Brabantse Oever naar de Kop van 't Land :roll:

Dat probleem ontstond toen pas, omdat voor de komst van de buurtbus veer en buslijn van hetzelfde bedrijf waren en de kosten dus makkelijk intern verrekend konden worden.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:51
door Fles
math1985 schreef:Ik meen dat de GVB-veren wettelijk gezien geen openbaar vervoer zijn.
Nou, dan wordt het allemaal NOG wat lastiger natuurlijk.

maar waar is het volledige rapport? Want dit roept meer vragen op dan het beantwoordt tot nu toe.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:51
door Jeroen
Vinny schreef:Immers: De veerponten hebben een drip-bord dat altijd 'klopt' zodat een veervertraging niet gekend wordt bij de reiziger.
Wel voor eentje die de vertrektijden kent. ;) Er hangen wel gewoon vertrekstaten bij, al kijkt niemand daar naar..

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:54
door Oud forumgebruiker
Is het overigens niet zo dat die veren betaald worden door de/een overheid(sinstantie), waardoor ze gratis kunnen zijn? Zelfde geldt voor enkele Connexxion-veren zoals de Hempont (Amsterdam-Zaandam) en pont Buitenhuizen (Nauerna-Spaarnwoude).

Dat het daarom feitelijk ook niet onder OV valt, aangezien de overheid ook de dienstregeling bepaald (de pontjes van Connexxion gaan bijvoorbeeld 24/7 3x per uur)... Vaak omdat er voor voetgangers/fietsers geen alternatieven zijn.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 19:54
door Daniel
Fles schreef:maar waar is het volledige rapport?
Dat is er nog niet, maar moet volgens de link die Trein-O-Fiel eerder in dit topic gaf binnen enkele dagen te downloaden zijn.

@klaxxon: dat gaat niet helemaal op, want dat geldt weer niet voor het veer Dordrecht - Werkendam bv. terwijl dat ook geen OV is zoals ik al schreef. Die veerdienst is zelfs onlangs nog opnieuw aanbesteed en in die zin zou je het dan weer wel OV moeten noemen.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 20:27
door math1985
Reiziger Ddrs schreef:Veren zijn inderdaad wettelijk gezien geen OV. Dat kan trouwens ook rare situaties opleveren... reizigers met de buurtbus tussen Werkendam en Dordrecht hebben enige tijd een kaartje voor het veer moeten kopen als ze in die buurtbus zaten tijdens de overtocht van de Brabantse Oever naar de Kop van 't Land :roll:

Dat probleem ontstond toen pas, omdat voor de komst van de buurtbus veer en buslijn van hetzelfde bedrijf waren en de kosten dus makkelijk intern verrekend konden worden.
Is dat hetzelfde veer waar de ov-studentenkaart niet geldig is als vervoerbewijs voor het veer, maar wel geldig is op de buurtbus die op het veer gaat en aan beide kanten van het water een halte heeft?

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 20:34
door M57
Het GVB doet voor de eigen cijfers wel onderzoek onder de reizigers op de veerponten.

Daarmee wil ik zeker niet beweren dat dat wel of niet ook gebeurd is voor dit onderzoek :!:

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:07
door Jeroen
klaxxon schreef:Dat het daarom feitelijk ook niet onder OV valt, aangezien de overheid ook de dienstregeling bepaald (de pontjes van Connexxion gaan bijvoorbeeld 24/7 3x per uur)... Vaak omdat er voor voetgangers/fietsers geen alternatieven zijn.
Ik denk dat in het geval van de Ijveren nog iets anders meespeelt, namelijk de druk op de overbelaste Coen- en Ijtunnel.

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:22
door tsov
Hoe bedoel je dat? Dat de veren gratis zijn om mensen te stimuleren de fiets te nemen en zo de IJtunnel te ontlasten?
Ik denk niet dat dit klopt, want bij mijn weten zijn de veren gratis geworden toen de IJtunnel werd geopend (1968) en toen was er van verkeerschaos aldaar nog geen sprake :wink: De IJtunnel is juist aangelegd om de veren te ontlasten :lol:

En ohja: Off-Topic: "De pont" rules! 8-) Als ex-Noorderling heb ik er goede herinneringen aan :D

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:30
door Fles
okee, welke hoogwaardge gratis teleportatie-verbinding exploiteert het GVB dan dat ze ooit nog aan 6,7 komen met al die andere drek van ze?

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:31
door Chauf21
Connexxion completeert de top 3 met de veerdienst Rotterdam-Dordrecht (8,2)
Grappig, dat draagvleugelding is volgens mij nu net een maand in de running :lol:
Of vergis ik me nu er vaart Connexxion met meer boten?

Re: GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:32
door Daniel
Waterbus is ook van connexxion he, en die voeren al op Rotterdam - Dordrecht :wink:

GVB zwakste openbaar vervoerder

Geplaatst: do 13 mar 2008, 21:34
door tsov
Fles schreef:okee, welke hoogwaardge gratis teleportatie-verbinding exploiteert het GVB dan dat ze ooit nog aan 6,7 komen met al die andere drek van ze?
Hollandse Brugveer? :mrgreen: Ik zou zeggen, wacht het rapport af, dan zie je het vanzelf :wink:
Chauf21 schreef:Of vergis ik me nu er vaart Connexxion met meer boten?
De FastFerry die er al jaren vaart is ook van Connexxion :wink: