Pagina 3 van 3

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 17:48
door Meltrain
Bee schreef:Stoptreinen krijgen met iets meer materieel alle mensen op hun bestemming. Daarom blijven stoptreinen vaak als laatste over bij het snijden in een treindienst als gevolg van een storing.
Nou ja, bij verstoringen op Rotterdam - Dordrecht wordt meestal juist als eerste de s5000 opgeheven. :roll:
Meestal gevolgd door de s2100 of s2200.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 17:49
door Wubbo
Waarom hoor je over dit soort dingen dan niet/nauwelijks wat uit Japan?

Ja, er blijven onregelmatigheden. Maar die zijn wel veel sneller opgelost. Zonder dat dat extra personeel kost trouwens: Japan kent per treinkilometer minder werknemers in de spoorbranche dan Nederland.

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 18:24
door Daniel
meltrain schreef:
Bee schreef:Stoptreinen krijgen met iets meer materieel alle mensen op hun bestemming. Daarom blijven stoptreinen vaak als laatste over bij het snijden in een treindienst als gevolg van een storing.
Nou ja, bij verstoringen op Rotterdam - Dordrecht wordt meestal juist als eerste de s5000 opgeheven. :roll:
Meestal gevolgd door de s2100 of s2200.
Da's op zich ook wel logisch als je erbij bedenkt waar de daadwerkelijke conflictpunten zich bevinden: de s5000 wordt t.h.v. Barendrecht ingehaald door de s1900 en de 1900 vanuit het zuiden wil je niet in Dordrecht laten keren (want dat wordt 'n hele korte kering of een hele lange).
Met de s2200 kan je daarnaast makkelijk kort keren op Rotterdam Lombardijen waarmee je ook geen last meer hebt van de inhaling door de s9200 daarvan. En de s9200 is ook weer zo'n serie die je liever niet opheft. De s2100 en s5100 hebben juist weinig last van elkaar mits de verstoring niet tussen Rotterdam Lombardijen en Centraal zit.

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 18:38
door Chauf21
Wubbo schreef:
iljitsch schreef:Maar dat corridorgedoe levert je wel veel meer overstappende reizigers op. Ten eerste houden reizigers daar niet van, en ten tweede kost dat ook flink extra tijd. En een reiziger heeft er meer aan als z'n trein vertraagd aankomt bij het station waar-ie moet zijn dan wanneer-ie z'n aansluiting mist omdat de ene trein vertraagd is terwijl de andere wel op tijd vertrekt.
Hoe zit dat in Japan? Stappen daar meer reizigers over dan in Nederland? Hoe wordt dat gefaciliteerd?
Om maar iets aan te halen dat hier nog niet genoemd is: de relatie ruimtelijke ordening - (collectief) vervoer is in Japan heel anders dan in Nederland. In Nederland is alles ontzettend verspreid; kijk alleen maar naar Amsterdam met haar vier/vijf grote kantorenparken langs de rand van de stad. Is dat in Japan ook zo, of is daar veel meer concentratie? Stel dat alle kantorenparken van Amsterdam rondom het centraal station zouden liggen. Dan kan je prima de corridors Den Helder-Amsterdam, Haarlem-Amsterdam, Leiden-Amsterdam, Utrecht-Amsterdam en Almere-Amsterdam rijden. Zonder problemen, zonder overstappen. In dat voorbeeld laat ik alle andere bedrijvenlocaties voor het gemak even buiten beschouwing. OV-technisch is de Nederlandse inrichting van de ruimte gewoon belabberd (echt hoge dichtheden en sterke herkomst-bestemmingrelaties komen maar weinig voor).

Wat ik overigens ook wel mooi vind: JR (Japan Railways) koopt ook stukken land op en bouwt daar huizen (inclusief logo op de voordeur) en biedt dergelijke woningen inclusief treinabonnement aan. Dat zou hier te vergelijken zijn met NS dat VINEX-wijk Leidsche Rijn bouwt! Daarnaast is JR ook veel actiever bezig om haar klanten te behouden/bedienen en doet ze er alles aan om 'onderdeel van het leven' te zijn. In Nederland is dat helemaal niet zo ver gevorderd. Dat vraag is ook of we dat hier wel willen.

Re: Meppel moet volwaardig intercitystation worden

Geplaatst: zo 07 mar 2010, 21:35
door playertwo
iljitsch schreef:Alsof de trein ooit zo betrouwbaar zal zijn dat je zonder enige marge voor tegenslagen kan reizen...

Bizar dat niemand realiseert dat ze zo de treindienst om zeep helpen door alles op te offeren voor iets wat toch niet praktisch haalbaar is. En wederom: het is niet alsof ander vervoer 100% betrouwbaar is.
Niemand kan je garanderen dat iemand zo stom is in de kofferbak van zijn voorganger te rijden op de snelweg, niet uit zijn doppen kijkt bij het wisselen van baan, etc, om zodoende een flinke (en meestal nog langere) kijkersfile te veroorzaken + bijbehorende extra reistijd; niemand kan je garanderen dat jij dit zelf doet, iemand bij jou of dat je een defect krijgt aan je auto. Niemand kan je garanderen dat je niet iemand hebt die zo nodig zijn trein moet halen en daardoor aangereden wordt, zelfmoord pleegt, of dat de trein een ander ongeval krijgt. Wil je dit allemaal niet, ga je maar lekker in een grot leven als een kluizenaar. :mrgreen:

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 12:15
door Justin
Op een onbewoond eiland *O*

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 12:50
door Vinny
Het is natuurlijk ook wel onderdeel van het avontuur dat 'reizen' heet ;)
Als je in Nederland 30 minuten extra speling in de planning inbouwt ben je er over het algemeen wel. Bovendien is een treinvertraging een redelijk geaccepteerd excuus. Gewoon bellen dat je wat later bent. Ik heb in Nederland nog nooit gehad dat ik door een treinvertraging ergens zodanig niet op tijd was dat ik echt problemen heb ondervonden.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 14:31
door Karl
Ondanks een uur marge toch nog twee uur te laat op een tentamen komen en als je niet bij de eerste zitting bent, mag je ook geen herkansing doen. -O-

Na veel gezeik toch opgelost.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 18:23
door playertwo
Als jij een goed verhaal hebt voor een examencommissie kunnen ze doen wat ze willen, maar heb je gewoon rechts op een extra herkansing. Ga je echter reizen op een vooraf aangekondigde stakingsdag / met een negatief reisadvies, is die kans op een extra her zo ongeveer 0.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 19:45
door Vinny
^^ In dat geval moet de universiteit een collectief 'herexamen' regelen. Vind ik dan. Wettelijk zal dat vast anders liggen. Maar goed, universiteiten zijn bureaucratische bolwerken geworden waar het belang van de klant allang niet meer centraal staat... :roll:

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 20:28
door iljitsch
Je kan ook gewoon extra marge inbouwen voor belangrijke afspraken zoals niet-studenten doen...

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 20:31
door Karl
Eens, alle wel-studenten bouwen voor tentamens, presentaties, afstudeerbijeenkomsten en dergelijke namelijk nooit een marge in.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:29
door Suus
Ik vind een marge van een uur toch heel ruim. Ik heb het van de winter ook gehad hoor, een marge van een uur voor Diemen - Amsterdam met de trein, en toch nog 50 minuten vertraging opgelopen op een stukje van 10 minuten. Twee uitgevallen treinen en de derde trein had 20 minuten vertraging (en de vierde trein zat daar weer achter te huppelen). Het is dat de knoop Weesp al vrij goed in elkaar zit, want anders zou dat nogmaals zeer zwaar pleiten voor corridorvorming. Ik denk dat in Almere trouwens extra infrastructuur veel meer kan doen dan wat er nu gebeurt, maar dat is een andere discussie.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:31
door Vinny
heb je geen fiets Bee?
En daarnaast, ik ging vroeger altijd met bus 136 en dan verder met de metro.

Re: Corridorrijden

Geplaatst: ma 08 mar 2010, 22:34
door Suus
Ja, ik heb wel een fiets, maar ik had eerst een tentamen in de Oudemanshuispoort, en een uur later in het IWO achter het AMC, en om 8 uur 's avonds fiets ik niet zo graag door Holendrecht, heb je wel eens gezien hoe het winkelcentrum er daar aan toe is :X

Re: Corridorrijden

Geplaatst: di 09 mar 2010, 17:42
door Meltrain
playertwo schreef:Als jij een goed verhaal hebt voor een examencommissie kunnen ze doen wat ze willen, maar heb je gewoon rechts op een extra herkansing. Ga je echter reizen op een vooraf aangekondigde stakingsdag / met een negatief reisadvies, is die kans op een extra her zo ongeveer 0.
Maar als er een negatief reisadvies is op een dag dat ik een tentamen heb, zal ik hoe dan ook van Rotterdam in Delft moeten komen... :(

Re: Corridorrijden

Geplaatst: di 09 mar 2010, 19:32
door playertwo
Auto nemen, gezond de fiets pakken, of bij vrienden blijven slapen de dag ervoor :mrgreen:

Re: Corridorrijden

Geplaatst: do 11 mar 2010, 11:51
door Meltrain
Geen rijbewijs; te ver; mogelijk een optie (maar daar houd je in zo'n situatie geen rekening mee). ;)

Re: Corridorrijden

Geplaatst: do 11 mar 2010, 12:08
door iljitsch
Rotterdam - Delft te ver om te fietsen? Kom nou. Ik heb dat stuk zelfs wel eens op een lekke band gefietst. 8-)

Als de trams nog rijden kan je zelfs van het eindpunt van tram 21 van de RET naar het eindpunt van tram 1 van de HTM lopen in een uurtje: 4,8 km. Of van metrostation Pijnacker Centrum naar de universiteitsbibliotheek: 5,1 km. (Je mag 's avonds ook je fiets in metrolijn E meenemen maar ik heb dat ook wel eens overdag gedaan, op de andere metrolijnen mag het ook tussen 9 en 16 u, dus je kan altijd onwetendheid claimen.)

Re: Corridorrijden

Geplaatst: do 11 mar 2010, 12:12
door Meltrain
Rotterdam - Delft is op zich goed te fietsen, maar je doet er flink langer over (zeker vanaf Zuid).
En die tijd heb ik niet als ik een tentamen heb. :wink:

Re: Corridorrijden

Geplaatst: do 11 mar 2010, 12:37
door iljitsch
In 1996 had ik een tentamen in Leiden, en om op tijd te zijn ging ik extra vroeg weg. In die tijd keek ik nooit naar wat er aangegeven werd, ik ging gewoon naar spoor 6 op Hollands Spoor en stapte in de eerste de beste trein die aan kwam rijden. Dat ging altijd goed, tot die tentamendag. Tot mijn stomme verbazing reden we Leiden dus voorbij. Juist omdat ik extra vroeg wegging was ik in één van de weinige treinen die niet in Leiden stopte terecht gekomen. Ik geloof niet dat het de Benelux was, als ik het goed heb stopte die nog in Leiden in die tijd. Misschien was het de boottrein uit Hoek van Holland. In elk geval, pas in Amsterdam kon ik eruit, kon nog mooi even een pen kopen want die was ik vergeten, eerste trein terug, uur te laat op het tentamen, maar ik kon nog meedoen. Wel m'n hoogste cijfer van het jaar: 8,5.