Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Dan moet je mij toch eens uitleggen waarom Amsterdam meer dan een dozijn stations nodig heeft.

Overdaad schaadt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

Waarom zou veel stations in Amsterdam schadelijk zijn?
Mensen opzadelen met extra reistijd en overstappen vanwege het sluiten van stations is nog veel schadelijker volgens mij.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Meer stations maken de treinen trager. De trein moet sneller. Ergo er moeten stations verdwijnen. QED.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Karl »

Verbindende lijnen moeten sneller, ontsluitende lijnen mogen sneller.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Meer stations maken de treinen trager. De trein moet sneller. Ergo er moeten stations verdwijnen. QED.
Meer overstappen maakt de reistijd langer. De reis per OV moet sneller worden. Ergo er moeten stations bij.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:
iljitsch schreef:Meer stations maken de treinen trager. De trein moet sneller. Ergo er moeten stations verdwijnen. QED.
Meer overstappen maakt de reistijd langer. De reis per OV moet sneller worden. Ergo er moeten stations bij.
Kunnen we dan niet beter alle stations aan elkaar koppelen? dan hoeft er geen trein meer te rijden, en hebben we ook geen verspilling meer van tijd door het in en uitstappen :lol:

Of nog beter, iedereen gaat gewoon met eigen vervoer...

- geen overstaps meer
- van deur tot deur transport
- geen geklaag over pratende mede reizigers
- geen geklaag over vieze treinen door stakende schoonmakers
- geen gezeik over conducteurs die je kaartje niet willen zien/knippen
- Nooit meer moeten staan door overvolle treinen, je hebt immers je "eigen" plekje!

en zo zijn er nog legio redenen te bedenken om het ov maar gelijk volledig af te schaffen, er deugd immers toch niets van!

O,ja en voor de echte spoor o fielen.. we zetten gewoon van elk materieel een stel mooi opgepoetst in een museum, zodat deze ook al kwijlend, met een stijve leuter zich kunnen vergapen aan al het moois dat er vroeger was. en de overige ex-OV reizigers kunnen melancholiek terug kijken, en denken aan de tijd dat ze nog gewoon moesten overstappen, in plaats van een halve dag naar een peperdure parkeerplek moeten zoeken, en de andere halve dag in de file hebben doorgebracht.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Waarom zou veel stations in Amsterdam schadelijk zijn?
Mensen opzadelen met extra reistijd en overstappen vanwege het sluiten van stations is nog veel schadelijker volgens mij.
Of 'veel' stations in Amsterdam schadelijk zijn, daar ga ik me niet over uitspreken. Dat de huidige bediening van de Westtak uiterst onoptimaal is, dat lijkt me evident. Wat mij betreft een uitdaging om er iets moois van te maken. Zelf zou ik wel wat zien in het doortrekken van de metro 50 naar Centraal en dan Sloterdijk-boven sluiten. Op Lelylaan wel alle treinen laten stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Meltrain »

Ik weet niet hoeveel mensen op Sloterdijk de overstap van Hoog naar Laag maken (vv), maar als dat er veel zijn, lijkt me niet dat je Sloterdijk Hoog moet sluiten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

Hemboog :idea: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Meltrain »

Is een alternatief, maar daarvandaan kun je alleen richting Zaandam en niet naar Haarlem.
Bovendien wordt die slechts 2x/uur bereden (al kan dat natuurlijk wel vaker).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

a. De frequentie moet natuurlijk wel omhoog ;)
b. Er is een plan voor een aantal wissels zodat Haarlem - Schiphol rechtsstreeks wordt; van de binnenstad van Haarlem is het overigens sneller om de Zuidtangent naar Schiphol te nemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Zelf zou ik wel wat zien in het doortrekken van de metro 50 naar Centraal en dan Sloterdijk-boven sluiten. Op Lelylaan wel alle treinen laten stoppen.
Waarom zouden alle treinen, dus ook intercity's, op Lelylaan moeten stoppen? Het is toch in het grote geheel der dingen een relatief klein station (minder in/uitstappers dan Zutphen) zonder trein/trein overstapfunctie of andere speciale zaken dan een dichtbevolkt achterland. Sloterdijk trekt welgeteld 4 x zoveel reizigers, iets meer zelfs dan Den Haag HS. Alle reden dus om Sloterdijk juist volledig in stand te houden.

Mijn uitgangspunten:

- intercity's maken 1 stop, bij hoge uitzondering 2, per stad van 100.000 inwoners en slaan al het andere over
- sneltreinen maken 1 stop per stad van 50.000 - 200.000 inwoners plus op belangrijke overstapstations aan de randen van steden van meer dan 200.000 inwoners (in principe maximaal 1 voor en 1 na het centraal station)
- op sneltreintrajekten wordt het aantal stoptreinstations en de infrastructuur van die stations zo gehouden dat intercity's geen hinder van deze stations en stoptreinen ondervinden en sneltreinen slechts bij uitzondering
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Karl »

Dat vind ik wel een aardig idee, maar wellicht kan je beter kijken naar het aantal inwoners/arbeids- en studentplaatsen dat het station kan bereiken binnen een bepaalde tijdsperiode. Dan neem je namelijk ook voor- en natransportmogelijkheden mee.
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef: - intercity's maken 1 stop, bij hoge uitzondering 2, per stad van 100.000 inwoners en slaan al het andere over
Een 21-steden-tempo-trein dus. Etwa:
Groningen-Zwolle-Almere-Amsterdam Zuid-(Schiphol)-Leiden-Den Haag
Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag HS-Rotterdam-Dordrecht-Breda-Tilburg-Eindhoven
Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht
Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol
Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Zoetermeer-Den Haag
Utrecht-Rotterdam
Amsterdam-Amersfoort-Apeldoorn-Enschede

Kan je doen natuurlijk, maar ik zie persoonlijk niks in treinen die non-stop Eindhoven-Maastricht of Apeldoorn-Enschede doen. Daar is volgens mij niet genoeg vervoersvraag naar, terwijl een Intercity Alkmaar-Amsterdam non-stop een veelgevraagde verbinding is en Alkmaar, samen met het achterland (Bergen, Heerhugowaard, Egmond en nog wat kleinere dorpjes) ruim over de 100.000 heen gaat.

Het is zinloos om alleen op basis van inwoneraantallen een 'IC-status' toe te delen. Volgens mij moet je inzetten op een IC netwerk zoals het er nu in grote lijnen is, enige 'langzame' IC's daargelaten, eventueel aangevuld met snellere IC's op een beperkt aantal trajecten, waarbij integratie met het Europese vervoersnetwerk ook belangrijk is. Helaas voor Enschede, krijgt Hengelo de snelle IC-stop, zodat die treinen door kunnen rijden naar Hannover-Berlin, maar Enschede krijgt een goed aansluitende pendel in twee richtingen op die IC. Hoewel Haarlem meer dan 100.000 inwoners heeft, krijgen zij, net als nu, alleen gewone IC's die ook allemaal op Sloterdijk stoppen vanwege de daar bestaande vervoersrelaties. Maar goed, dat is mijn mening. ;) Nederland is te klein voor echte snelle treinen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Karl »

Je kunt wel een snelle verbinding Enschede - Zwolle inleggen (mits infra wordt aangepast) en wellicht goede aansluiting bieden op de Hanzelijntreinen, zodat die mensen alsnog snel in Amsterdam zijn. Verder vind ik het een beetje vreemd om - netwerktechnisch gezien - niet in Deventer te stoppen. Sla dan liever Apeldoorn over en de HSL integreren in het landelijk spoorwegnet ben ik nog steeds voorstander van.
Het is een spectrum.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door MdJ »

Maar dan zit je weer met het o-zo-grote achterland van Apeldoorn... Daarnaast zit de balastingdienst hier, wat ook veel werkgelegenheid heeft. En om van Apeldoorn naar Amersfoort te gaan moet je een sprinter hebben, waarbij je tussen Bnva-Ama gigantisch in de knoop zit met je Protosjes van Connexxion.

En veel sneller gaat het opheffen van de stop in Apeldoorn niet. Je zit namelijk in Deventer met je perroncappaciteit en de overstap op de Ijssellijn. Vandaag ook de lange stop richting Deventer in Apeldoorn...

In de Noord-Oost na Amersfoort kan je vrij weinig schrappen eigenlijk. Alleen eventueel ten noorden van Zwolle... En we weten allemaal wat voor een gelazer daar van komt.. (*kuch Hoogeveen kuch*)
Bij twijfel: gebruik beton.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Jurjen schreef:
iljitsch schreef: - intercity's maken 1 stop, bij hoge uitzondering 2, per stad van 100.000 inwoners en slaan al het andere over
Het is zinloos om alleen op basis van inwoneraantallen een 'IC-status' toe te delen. Volgens mij moet je inzetten op een IC netwerk zoals het er nu in grote lijnen is, enige 'langzame' IC's daargelaten, eventueel aangevuld met snellere IC's op een beperkt aantal trajecten, waarbij integratie met het Europese vervoersnetwerk ook belangrijk is
Ik ben het met je eens dat strikt volgens deze systematiek werken niet optimaal is. Met als ultiem voorbeeld Schiphol, dat 0 inwoners heeft en dus alleen door stoptreinen bediend zou worden...

Voor het grootste deel los je dit op met de huidige praktijk dat een trein op een deel van z'n trajekt intercity is en een ander deel sneltrein of zelfs stoptrein. Soms heb je wel "vanaf xxx gaat deze trein door als stoptrein naar yyy" maar vaker worden minieme stationnetjes tot intercitystation gepromoveerd om een trein maar gewoon "intercity" te kunnen blijven noemen. Dus qua terminologie kan het allemaal nog wel beter.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:
iljitsch schreef:Meer stations maken de treinen trager. De trein moet sneller. Ergo er moeten stations verdwijnen. QED.
Meer overstappen maakt de reistijd langer. De reis per OV moet sneller worden. Ergo er moeten stations bij.
Gelukkig maken meer stations, dus ook meer stops de reis niet langer, en dat is o zo prettig voor de doorgaande reizigers :?

Het aantal stops is voor de reis beleving van veel reizigers relevanter als de daadwerkelijke aankomsttijd!

Een heel goed voorbeeld is hiervan de 2200 Rtd-Asd omdat het een sneltrein is en heel veel stopt, pakken veel reizigers liever de 2100 van 17 min later.

Dus niet alleen de daadwerkelijke reistijd, maar vooral ook de beleving is voor veel reizigers doorslaggevend met welke trein ze het liefst rijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

Klopt, en daar speelt naamgeving al in mee (in de tijd dat er nog sneltreinen en Intercity's tussen Utrecht en Den Haag reden waren er meerdere mensen die de sneltreinen maar lieten gaan om de intercity te nemen, ondanks dat de sneltrein echt 10 minuten eerder in Den Haag was).

Mijn punt is dat je niet moet kijken naar de lengte van de treinreis op zich, maar naar de hele reis, dus inclusief overstappen en voor- en natransport. In dat licht moet je de afweging maken. Overstappen zorgt voor de mogelijkheid op het missen ervan, zorgt voor het opnieuw moeten zoeken naar een zitplaats, zorgt voor het mogelijk in weer en wind moeten wachten op je aansluitende vervoermiddel. De kans is dus best aanwezig dat het sluiten van een station per saldo betekent dat er reizigers afhaken omdat die door een extra overstap zoveel extra reistijd hebben dat ze maar weer met de auto gaan. In dat licht moet je wat mij betreft de opening en ook de discussie over sluiting van stations zien.

Het is dat de verdeling van de reizigers van Den Haag Moerwijk niet bekend is, anders zou je daar eens een mooi rekenvoorbeeld van kunnen maken. Nu kan dat alleen op basis van aannames, en dat maakt het veel te onzeker om wat met het rekenvoorbeeld te kunnen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Je hebt volkomen gelijk dat deur-tot-deurtijd het belangrijkst is met comfort onderweg (aantal keer overstappen, kans op zitplaats, lengte van staand/koud wachten) een goede tweede.

De vraag is natuurlijk hoeveel reizigers daadwerkelijk een overstap moeten maken als een station als Moerwijk of Lelylaan verdwijnt. Ik geloof niet dat ik ooit Lelylaan anders dan vanuit de trein gezien heb, maar de omgeving van Moerwijk ken ik wel. Daar is volgens mij geen fietsenstalling, geen parkeerruimte, geen grote kantoren of onderwijsinstellingen oid en de bebouwing is niet bijzonder dicht. Dus dat betekent dat je een handvol mensen hebt die aan komen wandelen (zoals mijn broer soms wel deed toen hij min of meer in de buurt woonde) en mensen die met de tram of de bus komen. Van Lelylaan weet ik het dus niet, maar ik neem aan dat gezien de aantallen daar de meerderheid van de reizigers met ander OV aankomt. In dat geval is doorrijden naar respectievelijk HS of Rijswijk dan wel Sloterdijk of Zuid in principe geen extra overstap...

Gezien het feit dat Moerwijk inderdaad al viersporig is (wist ik niet) en intercity's daar toch al niet meer hard rijden omdat ze 2 km verderop op HS moeten stoppen geeft Moerwijk (als het goed is) geen overlast voor sneltreinen en intercity's dus ik trek mijn pleidooi voor sluiting in. Hoewel ik nog steeds niet snap waarom het er ooit neergezet is.

Maar als straks Amsterdam Zuid ook een belangrijk knooppunt is moet echt Lelylaan tot stoptreinstation gedegradeerd worden. Die extra stop maakt de sneltreinverbinding Den Haag - Amsterdam zo 5% langer en is echt niet te rechtvaardigen met twee andere intercity/sneltreinstations een paar metrohaltes verderop. Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel mensen die op Lelylaan in/uitstappen verder dan Hoofdorp reizen naar 't zuiden. Kan me niet voorstellen dat dit veel voorstelt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Ardan »

Vanuit Schiphol is het gewoon het snelst om per trein naar de Lelylaan te reizen. Vergeet niet dat dat praktisch heel Amsterdam-West als verzorgingsgebied heeft. Je hebt natuurlijk ook bussen als de 192 en 195, maar die doen er veel langer over, zeker als je ten oosten van de Lelylaan moet wezen is het niet echt een optie. Toch kies ik er zelf ook vaak voor om van Schiphol naar Centraal met de 'echte' intercity te gaan, helaas zijn er maar drie verbindingen per uur, Fyra niet meegerekend. Ik vind het dan ook echt be-la-che-lijk dat de s2100 wordt gedegradeerd tot een s2200 2.0, en er maar vier reguliere treinen per uur tussen Schiphol en Centraal overblijven die ook nog eens overal stoppen. En dan heb je alleen nog maar de Benelux over die niet stopt onderweg. En Fyra natuurlijk. Ik ben toch echt voor 6 of 8 treinen per uur, maar dat zal wel een droom blijven vrees ik.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Ardan schreef:Vanuit Schiphol is het gewoon het snelst om per trein naar de Lelylaan te reizen.
Dat blijft zo als Lelylaan een stoptreinstation wordt want er zitten geen andere stations tussen. Wel gaat dan natuurlijk de frequentie omlaag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

In plaats van de door veel forummers zo gemiste sneltrein, waarvan ik op de meeste trajecten niet tot weinig toegevoegde waarde van zie, mis ik iets tussen een metro en een stoptrein in. Je ziet dat daar best wel vraag naar is in Nederland, terwijl het aanbod te wensen overlaat. Het is een systeem waarbij de gemiddelde afstand tussen de stations ongeveer 750-1250 meter bedraagt. Voor stedelijke stoptreinen is dat 2000 meter en voor metro's is dat 500 meter. Daar zit een te groot gat tussen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door MdJ »

Stoptrein, "Stopt niet op alle tussengelegen stations". Kan je beter gewoon een Sneltrein laten rijden, is duidelijker tov de klant.

Ik kan me goed voorstellen dat stations als Assp een beetje onzin is. 't station ligt op spuugafstand van Asdm en Dmn. Maar om nu stations als Lelylaan, R'dam Blaak/Centraal maar op te heffen "Want er zijn te veels stations", vind ik onzin. De stations bewijzen uit hun instapcijfers dat er genoeg mensen instappen, danwel uitstappen.

Gevalletjes als de 4900, 8800 zouden dan gewoon sneltrein kunnen heten, intercity's op de "laatste stukjes"gewoon als stoptrein laten rijden, als het de reizigersaantallen niet oplevert om er een extra stoptrein te laten rijden. (Rsd-Vs, Zl-Lw, Amr-Hdr).
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

Maar goed, wanneer je dat soort treinseries 'sneltrein' gaat noemen, dan raak je wel heel veel IC verbindingen kwijt :mrgreen:

Voor zonetreinen die het grootste deel van hun traject als stoptrein rijden, zie ik liever de benaming: Sprinter, stopt niet te...; al kan ik me de redering van de NS ook wel voorstellen - die er vanuit gaat dat het erger is voor een reiziger om een stop te 'missen' door een trein te nemen en te ontdekken dat die niet op het station stopt waar de reiziger uit wil stappen dan dat de trein op een station stopt waar de reiziger niet heen wil.

Een drietal treinseries die in totaal vijf stations overslaan vind ik het niet waard om een aparte benaming voor te gaan hanteren. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten