Plannen voor filevrije dag in oktober
Geplaatst: do 10 apr 2008, 16:34
Plannen voor filevrije dag in oktober
(Novum) - De NS, ANWB en Rabobank slaan de handen ineen om Nederland op donderdag 9 oktober filevrij te krijgen. Onder de noemer Nederland Bereikbaar willen zij de medewerkers van honderd bedrijven stimuleren in de spitsuren flexibeler te reizen. Op termijn moet dat leiden tot tien procent minder spits, melden de initiatiefnemers donderdag.
Nederland Bereikbaar wil werkgevers en werknemers aanzetten een eigen 'filesofie' op te stellen. Bedrijven worden geprikkeld om hun medewerkers in de spitsuren flexibeler te laten reizen, bijvoorbeeld door eerder of later te vertrekken, thuis te werken of een combinatie van auto en trein of ander openbaar vervoer te kiezen. Volgens de initiatiefnemers zijn steeds minder werkzaamheden gebonden aan een bepaalde tijd en plaats. De donderdag gelanceerde campagne moet werkgevers en werknemers stimuleren om hierop in te spelen.
Volgens de NS, ANWB en Rabobank was de aandacht tot nu toe vooral gericht op het aanbod aan mobiliteit, waarbij de nadruk lag op het verbeteren en uitbreiden van de weg en het spoor. "Om oplossingen te vinden voor de toekomst is het cruciaal nu meer oog te hebben voor factoren die de vraag naar mobiliteit bepalen. Door onze keuzes en ons gedrag aan te passen, ontstaat er een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod", stellen de initiatiefnemers.
Voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement Lodewijk de Waal nam het manifest van Nederland Bereikbaar donderdag in Utrecht in ontvangst.
Bron: Trouw
(Novum) - De NS, ANWB en Rabobank slaan de handen ineen om Nederland op donderdag 9 oktober filevrij te krijgen. Onder de noemer Nederland Bereikbaar willen zij de medewerkers van honderd bedrijven stimuleren in de spitsuren flexibeler te reizen. Op termijn moet dat leiden tot tien procent minder spits, melden de initiatiefnemers donderdag.
Nederland Bereikbaar wil werkgevers en werknemers aanzetten een eigen 'filesofie' op te stellen. Bedrijven worden geprikkeld om hun medewerkers in de spitsuren flexibeler te laten reizen, bijvoorbeeld door eerder of later te vertrekken, thuis te werken of een combinatie van auto en trein of ander openbaar vervoer te kiezen. Volgens de initiatiefnemers zijn steeds minder werkzaamheden gebonden aan een bepaalde tijd en plaats. De donderdag gelanceerde campagne moet werkgevers en werknemers stimuleren om hierop in te spelen.
Volgens de NS, ANWB en Rabobank was de aandacht tot nu toe vooral gericht op het aanbod aan mobiliteit, waarbij de nadruk lag op het verbeteren en uitbreiden van de weg en het spoor. "Om oplossingen te vinden voor de toekomst is het cruciaal nu meer oog te hebben voor factoren die de vraag naar mobiliteit bepalen. Door onze keuzes en ons gedrag aan te passen, ontstaat er een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod", stellen de initiatiefnemers.
Voorzitter van de Taskforce Mobiliteitsmanagement Lodewijk de Waal nam het manifest van Nederland Bereikbaar donderdag in Utrecht in ontvangst.
Bron: Trouw