Pagina 1 van 1

DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 19:59
door Raymond
Deutsche Bahn in approach for Arriva
By James Thompson
Thursday, 18 March 2010


The state-owned rail group Deutsche Bahn has made a takeover approach for Arriva, the UK bus and train operator confirmed yesterday.
News of the offer, which could value Arriva at £1.4bn, follows the collapse of merger talks with France's state railway group, SNCF, earlier this month.

Lees verder

Kort gezegd: DB heeft een bod gedaan om Arriva over te nemen.

@ beheer: Gezien bij een daadwerkelijke overname ook Arriva Nederland wordt overgenomen heb ik hem maar hier neergezet

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 21:35
door Freek
Ik ben vooral benieuwd of de nieuwe Neelie Kroes hier toestemming voor gaat geven. Want als ook de fusie tussen Veolia en Transdev door gaat blijven er niet heel veel partners over.

Wat ik persoonlijk dan wel weer leuk vindt is dat Frankrijk achter het net vist. Keolis krijgt zo niet heel snel een voet meer aan de grond. Dat zal ze leren, de eigen thuismarkt te veel te beschermen.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 21:56
door Daniel
Freek schreef:Wat ik persoonlijk dan wel weer leuk vindt is dat Frankrijk achter het net vist. Keolis krijgt zo niet heel snel een voet meer aan de grond. Dat zal ze leren, de eigen thuismarkt te veel te beschermen.
Ehm, het was juist Arriva dat Keolis wilde overnemen, niet andersom :wink:

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 22:17
door robert55
Als ik een Duitse belastingbetaler was zou ik vragen: waar denken ze het geld vandaan te halen?

Op Europees niveau zal er niet zo heel veel uit mededingingsoogpunt tegen in te brengen zijn. DB stelt in het buitenland voor reizigersvervoer niet zoveel voor en als ze de Duitse tak van Arriva afstoten is er in Duitsland ook geen probleem te verwachten.

Vrolijk wordt je er niet van.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 22:37
door iljitsch
Ik vind het nog altijd beter dan de NS die zelf grote delen van z'n concurrenten in eigen land in bezit heeft... In elk geval gaat DB naar het buitenland.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: do 18 mar 2010, 23:41
door Wubbo
Net alsof DB geen Duitse dochters, halfdochters en wat dies meer zij heeft. Volgens mij is ongeveer de helft van de kleine bedrijfjes daar van DB. Een kwart is van Arriva en dan is er nog wat Veolia en losse rommel. Daar kan de mededingingsautoriteit dus best wat van vinden.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 07:49
door robert55
NS heeft niet zoveel in NL hoor: een stukje Syntus en Qbuzz. In het buitenland hebben ze -tegenwoordig onder de naam Abellio- een paar concessies in het UK [deels samen met Serco] en in Duitsland

DB heeft in Europa een giga goederenpoot onder de diverse namen. Daar kunnen ze nauwelijks meer bijkopen zonder met de mededinging in aanvaring te komen.
Ze hebben de Duitse infra en gebruiken de gebruiksvergoeding om de concurrentie te hinderen. De prijzen voor baangebruik worden hoog gesteld. Als er een DB dochter rijdt is dat vestzak-broekzak [of nog beter: de opdrachtgever betaalt], voor andere vervoerders zijn het hogere kosten.
En bij de Berlijnse S-Bahn is gebleken dat niet alleen extreem werd bezuinigd op onderhoud, maar er werd zelfs door het management geknoeid met de administratie zodat het leek alsof verplicht onderhoud had plaatsgevonden

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 10:02
door Vinny
Ja dat is fraude, maar dat kan ook bij overheidsbedrijven zich voordoen :roll:

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 13:52
door Freek
robert55 schreef:NS heeft niet zoveel in NL hoor: een stukje Syntus en Qbuzz. In het buitenland hebben ze -tegenwoordig onder de naam Abellio- een paar concessies in het UK [deels samen met Serco] en in Duitsland
Abellio heeft in de UK alleen twee busconcessies. Eentje in londen en eentje in Surrey. De spoorconcessies zijn van Nedrailways en Serco (dus niet van Abellio) en worden gereden door Merseyrail.

Abellio heeft in Duitsland wel een aantal kleine spoor- en busconcessies.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:19
door robert55
Freek schreef:
robert55 schreef:NS heeft niet zoveel in NL hoor: een stukje Syntus en Qbuzz. In het buitenland hebben ze -tegenwoordig onder de naam Abellio- een paar concessies in het UK [deels samen met Serco] en in Duitsland
Abellio heeft in de UK alleen twee busconcessies. Eentje in londen en eentje in Surrey. De spoorconcessies zijn van Nedrailways en Serco (dus niet van Abellio) en worden gereden door Merseyrail.

Abellio heeft in Duitsland wel een aantal kleine spoor- en busconcessies.
de naam nedrailways is een paar maanden geleden vervangen door abellio
http://www.abellio.com/uk/home.html

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:41
door playertwo
Freek schreef:
robert55 schreef:NS heeft niet zoveel in NL hoor: een stukje Syntus en Qbuzz. In het buitenland hebben ze -tegenwoordig onder de naam Abellio- een paar concessies in het UK [deels samen met Serco] en in Duitsland
Abellio heeft in de UK alleen twee busconcessies. Eentje in londen en eentje in Surrey. De spoorconcessies zijn van Nedrailways en Serco (dus niet van Abellio) en worden gereden door Merseyrail.

Abellio heeft in Duitsland wel een aantal kleine spoor- en busconcessies.
Schotland is geen UK? Daar rijdt de NS immers stoptreinen op een netwerk dat ongeveer even groot is als het complete NL-net.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:48
door Caspar
Maar het aantal ritten op dat hele netwerk is volgens mij nog minder dan het aantal ritten van 1 traject in Nederland.

Verder denk ik dat veel mensen bij DB een veel romantischer beeld hebben dan de werkelijkheid. Volgens mij is DB niet minder zakelijk of hard qua bedrijf dan Arriva.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 18:49
door playertwo
Feit is dan nog steeds dat een 100%-dochter van NS die concessie in handen heeft, dus niet onbelangrijk om te melden. En als daar veel minder reizigers zijn, is het ook volkomen logisch om 1 trein per 2 uur of iets dergelijks aan te bieden, in plaats van 4 per uur.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: vr 19 mar 2010, 19:37
door Bastiaan
playertwo schreef:Schotland is geen UK? Daar rijdt de NS immers stoptreinen op een netwerk dat ongeveer even groot is als het complete NL-net.
Het gebied van Northern hoort nog steeds bij Engeland en is niet ineens door de Schotten overgenomen :mrgreen: Anders zou het geen Northern heten, aangezien Schotland nog noordelijker ligt.
En ook ScotRail is niet van NS/Abellio, maar van de First Group, hoewel dat wat mij betreft ook door NS overgenomen mag worden (die hele First Group dan) *O*

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: za 20 mar 2010, 11:00
door Freek
robert55 schreef: de naam nedrailways is een paar maanden geleden vervangen door abellio
http://www.abellio.com/uk/home.html
ik was destijds aanwezig bij de presentatie van het logo, maar toen was er nog geen sprake van een algehele nieuwe naam. Wel weer leuk dat een nedeelands bedrijf onder een duitse naam in engeland rijdt

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: zo 21 mar 2010, 17:55
door Meltrain
playertwo schreef:Feit is dan nog steeds dat een 100%-dochter van NS die concessie in handen heeft, dus niet onbelangrijk om te melden.
Nee hoor, want Northern Rail is een joint-venture van Serco en NedRailways (volgens Wikipedia heet het voor het spoorvervoer nog steeds zo).
Het is dus maar een 50%-dochter van NS die die concessie in handen heeft. :wink:

SNCF ook weer geinteresseerd

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:13
door robert55
SNCF zou ook [weer] willen proberen Arriva te kopen:
http://business.timesonline.co.uk/tol/b ... 069789.ece

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:36
door Joshua
Als een overname ook voor een kwaliteitsverbetering zorgt dan ben voor. Meestal is dat echter niet zo.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:37
door Karl
Ik vraag mij of er voor de reiziger überhaupt iets verandert. Bij zo'n groot bedrijf als Arriva verandert volgens mij alleen het logo op het briefpapier.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:49
door iljitsch
Wat je veel ziet bij overnames is dat al het interne gedoe betekent dat een bedrijf teveel met zichzelf bezig is wat ten koste van het produkt en de klanten gaat.

Re: DB wil Arriva overnemen

Geplaatst: ma 22 mar 2010, 20:55
door Joshua
Karl schreef:Ik vraag mij of er voor de reiziger überhaupt iets verandert. Bij zo'n groot bedrijf als Arriva verandert volgens mij alleen het logo op het briefpapier.
Bij Hermes en Novio zag je wel dat de bussen schermen kregen. Al hebben ze daar de namen gewoon gehouden.