Pagina 2 van 2

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 20:39
door iljitsch
Voor degenen die geen logica of wetenschapsfilosofie op school gehad hebben: correlatie is niet noodzakelijkerwijs een causaal verband. Als A en B tegelijk voorkomen kan A B veroorzaken, maar ook B A, of A en B worden beide door C veroorzaakt. En bij deze lage aantallen kan het ook toeval zijn.

Het is zeker niet onredelijk om voor aanbesteden te pleiten, maar alsjeblieft wel op basis van wat hardere feiten dan een paar punten in een klanttevredenheidsonderzoek. Zat trouwens sowieso die hele handel niet tussen een 7,0 en een 7,5? Verschil van niks dus.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 20:43
door Daniel
Cijfers variëren tussen 6,8 en 7,8, maar met dat soort kleine variatie kan je beter in procentuele verschillen rekenen. Dan zit je op 50% en wordt het al wat noemenswaardiger.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 21:01
door Chauf21
Wubbo schreef:Dat GVB het beter doet dan Zaanstreek is kennelijk waar, maar is geen reden om te roepen dat het maar niet aanbesteed moet worden. Bijna alle niet aanbestede concessies (zijn er eigenlijk nog meer naast de grote steden? Ik dacht het niet?) scoren laag. Bij de bovenste 65 plaatsen (van de totaal 95) zit maar 1 niet aanbesteed gebied: Den Haag bus op een verdienstelijke 13e plaats. Dat zegt toch wel veel.
Op dit moment is het vervoer in de Concessie Achterhoek ook nog niet aanbesteed, maar vanaf het einde van dit jaar is ook dit gebied over (stand aanbestedingen).

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 21:32
door Gekko123
Het OV in de concessie Achterhoek is volgens mij al wel een keer aanbesteed. Daar rijdt immer Syntus.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:17
door Suus
Syntus is echter wel een van de oudste namen in het streekvervoer in Nederland, al sinds 1997, en toen was de Concessiewet 2000 er nog niet.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:21
door willy84
Ik heb dat bestandje voor het GVB eens bekekeken en sommige scores zijn echt niet te verklaren. Het aantal te drukke ritten bij de metro of reinheid bij de metro is niet dramatisch slecht terwijl dit feitelijk wel zo is. Ik vraag me af hoe betrouwbaar het allemaal is. Die onderzoekjes worden ook afgenomen bij de mensen die niet anders gewend zijn.
m.a.w. Waarvoor iemand in Amsterdam een 7 geeft kan iemand in de achterhoek wel een 4 geven.

Als je weet dat heel Zuidoost een achterstandsgebied is dan valt de achterstand bij de metro ook weer niet zo op.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:27
door Suus
De reinheid van de metro's is dit jaar behoorlijk toegenomen. In de zomer zijn alle zilvermeeuwen van binnen opnieuw beplakt en geverfd, en de ramen vervangen, zodat de metro's weer behoorlijk ogen, in plaats van stiftzwart. En ook de diverse kunstmetro's zorgen voor een flinke verbetering. Ik vind zo'n metro best aantrekkelijk.

En Zuidoost is flink opgeknapt, de Bijlmerdreef is gewoon een mooie stadsboulevard, rondom Bijlmer ArenA kan je bijzonder goed winkelen, in Reigersbos en Gein kan je goed wonen en de Gaasperplas is hartstikke gezellig in de zomer met al die Duitsers 8-) Holendrecht en de K-buurt zijn minder, maar zeker in de K-buurt zit er wel schot in de zaak. In de D-buurt is het wel vrij rommelig, maar komt de metro niet en daar wonen ook nog maar weinig mensen nu.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:29
door Daniel
willy84 schreef:Die onderzoekjes worden ook afgenomen bij de mensen die niet anders gewend zijn.
Mwoh, er zit wel enige willekeur in wie ondervraagt wordt hoor... ben zelf bijvoorbeeld ook 'n keer ge-enqueteerd in de Rotterdamse metro voor de OV-klantenbarometer :wink: (En zo vaak reis ik daar ook weer niet mee)

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:36
door Geert
Ja, maar het merendeel van zo'n populatie zal toch vaste reiziger zijn.
Dat je toevallig een keer wordt ondervraagd op een traject waar je niet vaak reist is te rechtvaardigen, de mening van incidentele reizigers moet net zo goed in kaart worden gebracht. Anders zou je een vertekend beeld hebben door maar een selecte groep te ondervragen.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:43
door Daniel
Trouwens, er is wel wat aan de opzet van het onderzoek veranderd in de afgelopen tijd... eerst werd je op busstations of metro-haltes ondervraagd en had je dus een redelijke mix van reizigers met verschillende bestemmingen en eventueel ook verschillende vervoerders. In de laatste jaren reist men echter mee met de bus en krijgen zo ongeveer alle passagiers daarvan de vragenlijst uitgereikt.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:46
door Geert
Dat was de afgelopen jaren toch ook zo? Dan zijn de cijfers van dit jaar dus gewoon te vergelijken met die van vorig jaar :P

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:48
door Daniel
**Denkt terug** Ik heb volgens mij nog weleens zo'n lijst in een SVD-bus ingevuld, dus zeer waarschijnlijk is 't sinds 2006 zo.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: vr 26 mar 2010, 22:50
door Wubbo
Reiziger Ddrs schreef:Cijfers variëren tussen 6,8 en 7,8, maar met dat soort kleine variatie kan je beter in procentuele verschillen rekenen. Dan zit je op 50% en wordt het al wat noemenswaardiger.
Juist niet, want kleine verschillen (die in procenten heel veel zijn als je zo gaat vergelijken) kunnen ook goed verklaard worden door onnauwkeurigheid in je onderzoek. Niet voor niks wordt in de onderzoeken die het KPVV op de site heeft staan ook de significantie genoemd.

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Geplaatst: wo 31 mar 2010, 11:28
door willy84
Bee schreef:De reinheid van de metro's is dit jaar behoorlijk toegenomen. In de zomer zijn alle zilvermeeuwen van binnen opnieuw beplakt en geverfd, en de ramen vervangen, zodat de metro's weer behoorlijk ogen, in plaats van stiftzwart. En ook de diverse kunstmetro's zorgen voor een flinke verbetering. Ik vind zo'n metro best aantrekkelijk.
Niet alle metro's zijn beplakt. Ook de beplakte metro's worden trouwens weer bekliedert. Daarnaast zijn de ramen helemaal niet vervangen maar is er plastic overheengeplakt. Als je de metro met de Connexxion bus vergelijkt dan kan je niet anders constateren dat de metro een gore klereboel is en blijft. Oke de pakken vla en uitgestrooide roti door de bakken heb ik al een tijdje niet meer gezien maar voor de rest is en blijft het smerig.