Internet in de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Internet in de trein

Bericht door Geert »

Ik kreeg vanochtend via via te horen dat internet-in-de-trein door NS gepresenteerd is aan de 'stakeholders'. ICMm m4203 reed een rondje Den Haag HS - Den Haag Centraal - Utrecht Centraal. Het stel is voorzien van antennes en infoschermen. Volgens planning moet het ding dinsdag in de reizigersdienst gaan, ik ben benieuwd in ieder geval :)

Zag het stel geheel toevallig trouwens vanochtend op weg naar Den Haag voorbijkomen (tussen Rtd en Sdm), en vanavond toen ik op weg was naar huis zag ik 'm bij Gouda weer terugkachelen richting Den Haag. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Suus »

Maandag is een perspresentatie op Station Amsterdam Bijlmer ArenA, hier zijn onder andere een aantal bekende twitteraars aanwezig ( :roll: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internet in de trein

Bericht door Caspar »

Ik hoorde dat de verbinding berekend is op 50 gebruikers op 1 moment per trein. Ik ben benieuwd hoe populair dit gaat worden. Het is trouwens ook nog maar de vraag of het gratis zal blijven, of dat het alleen gratis is in de begin/testfase.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Lijkt me wel een mooi trekkertje voor zakelijke reizigers, als het gratis blijft. Gewoon doorwerken in de trein *O*
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Internet in de trein

Bericht door Ruben »

Ergens stond dat het de komende 3 jaar gratis is, dat betaalt de overheid namelijk.

Edit: hier o.a. dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Internet in de trein

Bericht door M57 »

Vanaf medio april worden circa 3 ICM's per week voorzien van schermen met actuele reisinformatie en internet. Daarbij hoort ook een automatisch omroepsysteem, dat ook het splitsen inclusief treinstelnummers aankan. Dat wordt nog wat. :lol:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internet in de trein

Bericht door Ardan »

Jemig :shock: Ik hoop wel dat die omroep dan een beetje fatsoenlijk klinkt, want die is nu echt waardeloos. Ik kan zelf gelukkig wel tegen die hoge pieptonen, maar ik zie altijd veel passagiers de oren dichtstoppen. En vaak klinkt de stem alsof er een bij in zit te zoemen.
En wie heeft het ingesproken? Zal Tuffy wel weer wezen, niet?
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internet in de trein

Bericht door Caspar »

Zou tof zijn als ze Arie Leenman hiervoor uit de mottenballen hebben gehaald 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Suus »

Ik hoop weer op Loes, maar dan zonder dat stationgepingel van de SLT.
'
Met de stem van Loes kan in wakker worden in SGM 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Internet in de trein

Bericht door Ruben »

De SGMm kan ook splitsen van treinstellen met nummers en al omroepen. De techniek is er dus al een aantal jaren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Suus »

Ja, dat systeem (met Loes 8-) ) is echt fantastisch. Veel duidelijker kan je het niet hebben.

Dames en heren, het volgende station is Alphen aan den Rijn.
In Alphen aan den Rijn wordt deze trein gesplitst. Let op het treinnummer links boven de deur.
Het treinstel met het nummer 2124 gaat door naar Gouda.
Het treinstel met het nummer 2118 blijft in Alphen aan den Rijn.
Het volgende station is Alphen aan den Rijn.
In Alphen aan den Rijn wordt deze trein gesplitst. Let op het treinnummer links boven de deur.
Het treinstel met het nummer 2124 gaat door naar Gouda.
Het treinstel met het nummer 2118 blijft in Alphen aan den Rijn.
Station Alphen aan den Rijn

Nu is dit niet meer te horen in Alphen, maar het blijft geniaal 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Internet in de trein

Bericht door Chauf21 »

Nee, nu hoor je in Alphen:
"u kunt hier overstappen voor [...] en Gouda. Deze sprinter (trein?) rijdt verder naar Gouda!" :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Suus »

Andersom hetzelfde voor Leiden, maarja, als dat net zo snel gaat als het corrigeren van siencepark zal het nog wel een paar maandjes aanhouden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internet in de trein

Bericht door iljitsch »

Dat is juist waarom de NS internettoegang in de trein gaat bieden. Zodra dat erin zit hoeven ze helemaal niks meer om te roepen, mag je het zelf opzoeken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Daniel »

Da's bij verstoringen trouwens nu al aan te raden, kan je aardig wat tijd schelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Internet in de trein

Bericht door Joshua »

Ik ben echt tegen het automatiche omroepen. Het is gewoon leuker als de HC dat doet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Ik vind het een uitkomst. Veel conducteurs lijken het te vergeten of roepen echt minimale informatie om, waarbij de helft van de berichten ook nog eens slecht verstaanbaar zijn. Automatische omroepsystemen zijn over het algemeen goed te verstaan en hebben constante kwaliteit.

Nadeel is natuurlijk wel dat ze niet (goed) in kunnen springen op verstoringen, maar dan moet gewoon de conducteur zelf om blijven roepen :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Suus »

Precies, geen achtergrondgeruis of rinkelende ATB door de omroep heen, of een conducteur die de microfoon in zijn mond heeft in plaats van voor de mond en zijn mond met een andere lekkernij gevuld heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Internet in de trein

Bericht door Bastiaan »

Dat lijkt me erg leuk, als Loes straks in alle treinen te horen is. Het is een aangename omroepstem en soms word je ook wel een beetje melig van de droogheid waarmee die berichten worden omgeroepen :)
"Dames en heren ... goedendag ... " :D
Oud forumgebruiker

Re: Internet in de trein

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als ze het maar niet aanpakken zoals ze bij SLT hebben gedaan, dus bij elke halte een stations *dingdong* een een Dames en heren goeiemiddag. Vind dat bij SGM beter geregeld.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internet in de trein

Bericht door Vinny »

Bastiaan schreef:Dat lijkt me erg leuk, als Loes straks in alle treinen te horen is. Het is een aangename omroepstem en soms word je ook wel een beetje melig van de droogheid waarmee die berichten worden omgeroepen :)
"Dames en heren ... goedendag ... " :D
"Let op! Het perron kan glad zijn."
Ik heb dat nog nooit door een conducteur omgeroepen horen worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Internet in de trein

Bericht door Bastiaan »

Of zoals in Engeland wordt omgeroepen: "When leaving the train, please mind the gap between the train and the platform edge." :) Dat soort dingen worden in Nederland ook nooit omgeroepen.
Oud forumgebruiker

Re: Internet in de trein

Bericht door Oud forumgebruiker »

Sowieso mag in Nederland weleens een engelstalige omroep mogen worden geïntroduceerd in de treinen. In het buitenland zie je dat al veel meer en ook al bijvoorbeeld in de Amsterdamse trams en bussen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in de trein

Bericht door Geert »

Als het maar niet zo'n suffe en droge omroep wordt als bij de Zwitserse SBB :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Internet in de trein

Bericht door Caspar »

Vinny schreef:
Bastiaan schreef:Dat lijkt me erg leuk, als Loes straks in alle treinen te horen is. Het is een aangename omroepstem en soms word je ook wel een beetje melig van de droogheid waarmee die berichten worden omgeroepen :)
"Dames en heren ... goedendag ... " :D
"Let op! Het perron kan glad zijn."
Ik heb dat nog nooit door een conducteur omgeroepen horen worden...
Afgelopen winter een keer of 10 gehoord. Je bent zeker niet zo veel met de trein geweest dit seizoen? :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten