NS overweegt spitsheffing

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Daniel » Za 03 Apr 2010, 13:57

NS overweegt spitsheffing
Geplaatst op: zaterdag 3 april 2010 13:56
Laatst bijgewerkt: zaterdag 3 april 2010 13:57


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden. Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag gezegd.
SP en VVD keren zich tegen het idee om treinkaartjes in de spits duurder te maken. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot noemt deze lastenverhoging onbespreekbaar.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Caspar » Za 03 Apr 2010, 14:09

Ik denk eerder dat het aantal reizigers afneemt over de hele lijn gezien dan dat het aantal reizigers wordt gespreid door zulke acties.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Daniel » Za 03 Apr 2010, 14:16

Lijkt me inderdaad een heel logische conclusie ja: het aantal forensen zal vast niet minder worden (alleen de verdeling tussen auto, snelbus en trein verschuift) hierdoor.
Velen kunnen immers nu eenmaal niet anders, onafhankelijk van of je nu vaste of flexibele werktijden hebt. De flexibele werktijden zijn immers niet dusdanig flexibel dat je buiten de spits kunt gaan reizen. (Tenzij je heel dicht bij 't werk woont, maargoed, dat zal geen al te groot aandeel van de treinreizigers zijn)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Caspar » Za 03 Apr 2010, 14:18

En dan krijg je natuurlijk ook nog de discussie waarom iemand die in Amsterdam woont en in Almere, Alkmaar of Hoorn werkt een heffing moet betalen om in een bijna lege trein te zitten in de spits.

een_treinreiziger
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 29 Jul 2008, 11:31
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor een_treinreiziger » Za 03 Apr 2010, 17:46

Zal voor mij moeilijk worden buiten de spits te reizen. Kan niet gebruik maken van flexibele werktijden. En met mij zullen er velen zijn.
Ik denk dat dit plan van de NS niet zal doorgaan, ook gezien de tegenstand die er nu vanuit de politiek komt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Daniel » Za 03 Apr 2010, 17:56

Zoals ik al schreef: flexibele werktijden maken ook niet veel uit voor het in of buiten de spits reizen. Heb zelf bv. wel flexibele werktijden, maar moet toch echt voor 9.00 beginnen. Reis daarmee met m'n huidige reisafstand wel deels voor de echte spitspiek uit (begin zelf om 7.45 uur), maar kom alsnog deels in de spits terecht.
Vroegst mogelijke eindtijd is 16.00 uur, dus daar zie je het probleem al ontstaan: wil ik met een normale 8-urige werkdag de spits mijden dan kan dat of 's ochtends of 's avonds, maar allebei gaat niet lukken...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Fles » Za 03 Apr 2010, 21:40

Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Joshua » Zo 04 Apr 2010, 01:22

Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoort heb. Je kunt moeilijk zeggen van ik kom morgen een uur te laat op me werk, want dan is me treinkaartje goedkoper. Ik vind het in brabant dan ook nog steeds onlogies dat je met de speciale kortings strippenkaart 90 cent kwijt bent in de spits en 60 cent er buiten. Maar meestal kies je er niet voor in de spits te rijden maar moet je er gedwongen doorheen.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor waldo79 » Zo 04 Apr 2010, 11:18

90 cent kwijt bent in de spits

Die 90 cent is toch een nette prijs. Dat Brabant de bus zoveel subsidieert dat is hun keuze :roll:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Vinny » Zo 04 Apr 2010, 12:03

Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.

Nee, als je een netkaart hebt, reis je virtueel altijd gratis op zater-, zon- en feestdagen én met een jaarnetkaart heb je zelfs twee maanden extra gratis en onbeperkt treinvervoer.

Maar helaas zie je natuurlijk ook weer alleen de negatieve kant van het verhaal :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor willy84 » Zo 04 Apr 2010, 12:19

Beetje trieste optie inderdaad hier. Er zouden zoveel rijtuigen alleen in de spits ingezet worden. Voorlopig zie ik her en der hele rijen materieel staan dat niet ingezet wordt.

Ik stel voor om iedereen die werkt een boete te geven en de rest van Nederland een uitkering. Is beter voor het milieu ook.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Vinny » Zo 04 Apr 2010, 12:38

Dat is niet inzetbaar materieel en dat weet je ook zelf wel. Officieel is dit het 'strategisch reserverpark' dat moet voorkomen dat er ineens sprake is van materieeltekort; zoals afgelopen winter toen veel ICMm en VIRM treinen defect raakten. Helaas moeten de ICK en ICL rijtuigen (daar gaat het om) ook gereviseerd worden, dus je hebt ze niet in een keer de baan op...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor playertwo » Zo 04 Apr 2010, 12:51

ICK moet een complete draaistelrevisie krijgen. Gezien het relatieve overschot aan materieel, zal NS dat niet doen en staat alles te koop / te lease. ICL is huurmaterieel van DB, en als dat een tijdje langs de kant staat zal het gereed gemaakt moeten worden voor inzet in de reizigersdienst. Dat gereedmaken gebeurt in Duitsland en dan ben je al snel een week verder voor een stam rijtuigen.

Een spitsheffing zou overigens uitermate dom zijn, omdat je daarmee de reizigers die nu met het OV gaan, in plaats van met de auto allemaal de weg op jaagt. Een kortingskaart haal je er zeker wel uit als dagelijkse reiziger, alleen al voor je terugreis.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Geert » Zo 04 Apr 2010, 14:25

Zolang het autovervoer niet duurder is in de spits, lijkt het me ook geen goed idee dat NS spitsreizen wel duurder maakt. Op dit manier wordt de concurrentiepositie voor de trein t.o.v. de auto alleen maar verslechterd.
Overigens maakt het nogal uit hoe je het noemt; zoals al terecht werd geconstateerd betaal je nu ook minder voor reizen buiten de spits met een voordeelurenkaart.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Karl » Zo 04 Apr 2010, 14:27

Goed idee van de NS, voor de NS; voor de (spits)reiziger is het idee wat minder ideaal.

Extreem voorbeeld: stel er reizen nu tien mensen met de trein; acht daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits vier treinen nodig en buiten de spits maar één. Staan er dus het grootste gedeelte van de dag drie niets te doen.
Stel er reizen straks acht mensen met de trein; zes daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits drie treinen nodig en buiten de spits maar één. Is je verhouding beter en maak je minder verlies op de stilstaande treinen.
De omzet wordt dan wel minder, maar de winst/omzet-ratio een stuk beter.

Overigens gebeurt het in Londen ook, maar daar hoor je niemand over, vooral omdat de spitstoeslag voor de gehele mobiliteitsbranche (fietsen uitgesloten) geldt.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor playertwo » Zo 04 Apr 2010, 16:45

Voor je zo'n toeslag in zullen er van die 10, nog 5 met de trein gaan in de spits, 4 haken er af, en gaan met de auto en 1 buiten de spits. Resultaat is dus een stuk lagere omzet voor NS dan voor de toeslag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Suus » Zo 04 Apr 2010, 16:45

Het gaat eigenlijk al mis bij de eerste stap: Ze noemen het spitsheffing. Noem het dalkorting en dan is het opeens een stuk aantrekkelijker.

Maar: géén spitsheffing bij de NS als er geen spitsheffing op de wegen is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4454
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Daantje » Zo 04 Apr 2010, 16:46

Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.

Dat geldt alleen voor de ochtendspits. In de avondspits mag je gewoon met voordeelurenkorting reizen.

Toen ik in de zomermaanden de hele dag met voordeelurenkorting mocht reizen was ik bijna goedkoper uit met losse kaartjes dan met mijn maand of jaartrajectabonnement dus die prijzen zijn idd gebaseerd op spits-tarief (zonder voordeelurenkorting).
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Caspar » Zo 04 Apr 2010, 18:58

Je ziet wat er met heffingen bij de NS gebeurt; Fyra. Het ideale droombeeld van de NS, lege treinen laten rijden?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: NS overweegt spitsheffing

Berichtdoor Meltrain » Zo 04 Apr 2010, 23:47

NS vervoert geen reizigers, NS laat treintjes rijden. :mrgreen:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten