Pagina 1 van 1

NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 13:57
door Daniel
NS overweegt spitsheffing
Geplaatst op: zaterdag 3 april 2010 13:56
Laatst bijgewerkt: zaterdag 3 april 2010 13:57


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden. Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag gezegd.
SP en VVD keren zich tegen het idee om treinkaartjes in de spits duurder te maken. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot noemt deze lastenverhoging onbespreekbaar.
Lees verder

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 14:09
door Caspar
Ik denk eerder dat het aantal reizigers afneemt over de hele lijn gezien dan dat het aantal reizigers wordt gespreid door zulke acties.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 14:16
door Daniel
Lijkt me inderdaad een heel logische conclusie ja: het aantal forensen zal vast niet minder worden (alleen de verdeling tussen auto, snelbus en trein verschuift) hierdoor.
Velen kunnen immers nu eenmaal niet anders, onafhankelijk van of je nu vaste of flexibele werktijden hebt. De flexibele werktijden zijn immers niet dusdanig flexibel dat je buiten de spits kunt gaan reizen. (Tenzij je heel dicht bij 't werk woont, maargoed, dat zal geen al te groot aandeel van de treinreizigers zijn)

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 14:18
door Caspar
En dan krijg je natuurlijk ook nog de discussie waarom iemand die in Amsterdam woont en in Almere, Alkmaar of Hoorn werkt een heffing moet betalen om in een bijna lege trein te zitten in de spits.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 17:46
door een_treinreiziger
Zal voor mij moeilijk worden buiten de spits te reizen. Kan niet gebruik maken van flexibele werktijden. En met mij zullen er velen zijn.
Ik denk dat dit plan van de NS niet zal doorgaan, ook gezien de tegenstand die er nu vanuit de politiek komt.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 17:56
door Daniel
Zoals ik al schreef: flexibele werktijden maken ook niet veel uit voor het in of buiten de spits reizen. Heb zelf bv. wel flexibele werktijden, maar moet toch echt voor 9.00 beginnen. Reis daarmee met m'n huidige reisafstand wel deels voor de echte spitspiek uit (begin zelf om 7.45 uur), maar kom alsnog deels in de spits terecht.
Vroegst mogelijke eindtijd is 16.00 uur, dus daar zie je het probleem al ontstaan: wil ik met een normale 8-urige werkdag de spits mijden dan kan dat of 's ochtends of 's avonds, maar allebei gaat niet lukken...

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: za 03 apr 2010, 21:40
door Fles
Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 01:22
door Joshua
Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoort heb. Je kunt moeilijk zeggen van ik kom morgen een uur te laat op me werk, want dan is me treinkaartje goedkoper. Ik vind het in brabant dan ook nog steeds onlogies dat je met de speciale kortings strippenkaart 90 cent kwijt bent in de spits en 60 cent er buiten. Maar meestal kies je er niet voor in de spits te rijden maar moet je er gedwongen doorheen.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 11:18
door waldo79
90 cent kwijt bent in de spits
Die 90 cent is toch een nette prijs. Dat Brabant de bus zoveel subsidieert dat is hun keuze :roll:

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:03
door Vinny
Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.
Nee, als je een netkaart hebt, reis je virtueel altijd gratis op zater-, zon- en feestdagen én met een jaarnetkaart heb je zelfs twee maanden extra gratis en onbeperkt treinvervoer.

Maar helaas zie je natuurlijk ook weer alleen de negatieve kant van het verhaal :evil:

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:19
door willy84
Beetje trieste optie inderdaad hier. Er zouden zoveel rijtuigen alleen in de spits ingezet worden. Voorlopig zie ik her en der hele rijen materieel staan dat niet ingezet wordt.

Ik stel voor om iedereen die werkt een boete te geven en de rest van Nederland een uitkering. Is beter voor het milieu ook.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:38
door Vinny
Dat is niet inzetbaar materieel en dat weet je ook zelf wel. Officieel is dit het 'strategisch reserverpark' dat moet voorkomen dat er ineens sprake is van materieeltekort; zoals afgelopen winter toen veel ICMm en VIRM treinen defect raakten. Helaas moeten de ICK en ICL rijtuigen (daar gaat het om) ook gereviseerd worden, dus je hebt ze niet in een keer de baan op...

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:51
door playertwo
ICK moet een complete draaistelrevisie krijgen. Gezien het relatieve overschot aan materieel, zal NS dat niet doen en staat alles te koop / te lease. ICL is huurmaterieel van DB, en als dat een tijdje langs de kant staat zal het gereed gemaakt moeten worden voor inzet in de reizigersdienst. Dat gereedmaken gebeurt in Duitsland en dan ben je al snel een week verder voor een stam rijtuigen.

Een spitsheffing zou overigens uitermate dom zijn, omdat je daarmee de reizigers die nu met het OV gaan, in plaats van met de auto allemaal de weg op jaagt. Een kortingskaart haal je er zeker wel uit als dagelijkse reiziger, alleen al voor je terugreis.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 14:25
door Geert
Zolang het autovervoer niet duurder is in de spits, lijkt het me ook geen goed idee dat NS spitsreizen wel duurder maakt. Op dit manier wordt de concurrentiepositie voor de trein t.o.v. de auto alleen maar verslechterd.
Overigens maakt het nogal uit hoe je het noemt; zoals al terecht werd geconstateerd betaal je nu ook minder voor reizen buiten de spits met een voordeelurenkaart.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 14:27
door Karl
Goed idee van de NS, voor de NS; voor de (spits)reiziger is het idee wat minder ideaal.

Extreem voorbeeld: stel er reizen nu tien mensen met de trein; acht daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits vier treinen nodig en buiten de spits maar één. Staan er dus het grootste gedeelte van de dag drie niets te doen.
Stel er reizen straks acht mensen met de trein; zes daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits drie treinen nodig en buiten de spits maar één. Is je verhouding beter en maak je minder verlies op de stilstaande treinen.
De omzet wordt dan wel minder, maar de winst/omzet-ratio een stuk beter.

Overigens gebeurt het in Londen ook, maar daar hoor je niemand over, vooral omdat de spitstoeslag voor de gehele mobiliteitsbranche (fietsen uitgesloten) geldt.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 16:45
door playertwo
Voor je zo'n toeslag in zullen er van die 10, nog 5 met de trein gaan in de spits, 4 haken er af, en gaan met de auto en 1 buiten de spits. Resultaat is dus een stuk lagere omzet voor NS dan voor de toeslag.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 16:45
door Suus
Het gaat eigenlijk al mis bij de eerste stap: Ze noemen het spitsheffing. Noem het dalkorting en dan is het opeens een stuk aantrekkelijker.

Maar: géén spitsheffing bij de NS als er geen spitsheffing op de wegen is.

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 16:46
door Daantje
Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.
Dat geldt alleen voor de ochtendspits. In de avondspits mag je gewoon met voordeelurenkorting reizen.

Toen ik in de zomermaanden de hele dag met voordeelurenkorting mocht reizen was ik bijna goedkoper uit met losse kaartjes dan met mijn maand of jaartrajectabonnement dus die prijzen zijn idd gebaseerd op spits-tarief (zonder voordeelurenkorting).

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 18:58
door Caspar
Je ziet wat er met heffingen bij de NS gebeurt; Fyra. Het ideale droombeeld van de NS, lege treinen laten rijden?

Re: NS overweegt spitsheffing

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 23:47
door Meltrain
NS vervoert geen reizigers, NS laat treintjes rijden. :mrgreen: