Ik had de NS voorgestelt Veolia als nog over te halen hun CICO's op de stations te plaatsen omdat ik anders een ramp zou verwachten. En buiten dat kon ik me er geen voorstelling bij doen als NS de stations ging afsluiten en Veolia zijn CICO's in de trein had.
Inmiddels heb ik wel mijn antwoord van NS gehad, en hier dus het juiste verhaal:
Als eerste hebben inmiddels alle treinvervoerders er voor gekozen om kaartlezers te plaatsen op de stations. (Veolia had inderdaad eerst het plan om de kaartlezers op de trein te plaatsen, maar hebben nu ook voor plaatsing van kaartlezers op de perrons gekozen). Bij de keuze van het systeem voor de OV-chipkaart is er enkele jaren geleden door de concessieverlenende overheden en de vervoerders gekozen voor een systeem waarbij per vervoerder moet worden ingecheckt en uitgecheckt. Bij opvolgend gebruik van treinen (of andere OV-voertuigen) van verschillende vervoerders moet de reizigers overstappen door eerst uit te checken bij de vervoerder waarmee men gereisd heeft en dan in te checken bij de vervoerder waarmee men gaat reizen. De vervoerders werken in een werkgroep samen met consumentenorganisaties en vertegenwoordigers van de concessieverleners aan een eenduidige inrichting voor stations met meerdere vervoerders.
Dit is in het kort het idee: Als de vervoerders een eigen perron hebben dan worden de OVCP-voorzieningen van de vervoerder daar geplaatst.Als een dergelijke fysieke scheiding niet mogelijk is dan plaatsen de vervoerders hun voorzieningen naast elkaar bij de toegangen naar de perrons. Op de perrons zelf (in het binnengebied) worden overstapzones gemaakt waar de reizigers kunnen uitchecken bij de één en inchecken bij de ander (v.v.) Als beide vervoerders op een station poorten wensen dan kunnen ze daarvoor kiezen, en plaatsen ze die naast elkaar, zodat een reiziger kan kiezen voor een poort van de eigen vervoeder. Natuurlijk gaat dit gepaard met de nodige bewegwijzering (waar is het), signing (wat moet je doen) en branding (van wie is het).