Pagina 1 van 1

„Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 19:55
door Wubbo
„Treinen moeten ritsen”
Geplaatst op: woensdag 14 april 2010 19:54
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 april 2010 19:55


Verkeersleiders moeten het treinverkeer zo regelen dat de treinen vlak na elkaar groene seinen kunnen passeren. Als de machinisten hun trein niet hoeven af te remmen, is er immers minder kans op vertraging of een botsing. Dat concludeert railonderzoeker Jaap van den Top in een onderzoek waarop hij maandag promoveert aan de TU Delft.
Lees verder

Re: „Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 20:20
door Dexter
Momenteel is er een proef gaande op de s1900 met RouteLint, een applicatie waarmee je als machinist op je Railpocket dezelfde informatie over je rijweg krijgt te zien als de treindienstleider. Dus de treinen voor je, achter je en kruisende treinen waar je mogelijk last van zou kunnen krijgen. Dankzij deze informatie kan je als machinist hierop dan inspelen en je rijgedrag aanpassen, waardoor het treinverkeer ook vloeiender zou moeten worden.

Re: „Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 20:42
door Joshua
Ik vind het echter allemaal wel makkelijk gezegt omdat treinverkeer toch wat ingewikkelder in elkaar zit als gewoon rijden op een normale snelweg.

Re: „Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 20:43
door Geert
Maandag wordt het proefschrift gepresenteerd, daar zal het ongetwijfeld uitgebreider in worden behandeld ;)

Re: „Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: do 15 apr 2010, 00:09
door Karl
Goed idee, dynamisch verkeersmanagement is niet iets nieuws (zie luchtvaart, ook geen snelweg) en kan best een beetje meer bij het spoor gebruikt worden. Routelint is ook niet iets nieuws, daar kreeg ik vijf jaar geleden al presentaties over. Ben benieuwd naar meer details.

Re: „Treinen moeten ritsen”

Geplaatst: do 15 apr 2010, 10:19
door Vinny
Geert schreef:Maandag wordt het proefschrift gepresenteerd, daar zal het ongetwijfeld uitgebreider in worden behandeld ;)
"De jas moet dicht" :mrgreen: