Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Apr 2010, 13:29

Arriva komt in handen Deutsche Bahn
Geplaatst op: woensdag 21 april 2010 13:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 april 2010 13:29


Londen, 20 april. Het Britse vervoersconcern Arriva wordt naar verwachting overgenomen door de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB). Beide bedrijven hebben gisteren bevestigd dat de overname, waarmee een bedrag van 1,5 miljard pond (1,7 miljard euro) is gemoeid, nagenoeg rond is.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Joshua » Wo 21 Apr 2010, 18:56

Het is dus eindelijk rond.
Gelukkig zijn de treinen al rood, dat scheelt weer kosten aan overspuiten.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Jurjen » Wo 21 Apr 2010, 21:07

Het is _bijna_ rond, aldus bronnen.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Freek » Wo 21 Apr 2010, 23:39

Joshua schreef:Het is dus eindelijk rond.
Gelukkig zijn de treinen al rood, dat scheelt weer kosten aan overspuiten.


Owja, wat toen Novio werd overgenomen door CXX werd ook als overgespoten. En CXX rijdt tegenwoordig ook rond in Transdev kleuren, werd de de groene band uit het logo van Syntus geschrapt nadat CXX haar aandelen had verkocht enz. enz. :wink:

Kortom, blijf rustig. Eerst maar eens zien wat er allemaal veranderen gaat. Heb nog nergens gehoord dat het merk Arriva gaat verdwijnen. Bovendien eerst maar eens zien wat de nieuwe Neelie in Brussel van de situatie in Duitsland gaat vinden

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Deutsche Bahn neemt Arriva over

Berichtdoor Daniel » Do 22 Apr 2010, 12:05

Deutsche Bahn neemt Arriva over
Geplaatst op: donderdag 22 april 2010 12:03
Laatst bijgewerkt: donderdag 22 april 2010 12:05


AMSTERDAM - Het Britse Arriva komt in Duitse handen. Spoorwegbedrijf Deutsche Bahn neem het vervoersbedrijf over voor 1,8 miljard euro. Deutsche Bahn (DB) wordt daarmee een van de grootste vervoerders van Europa. Arriva is, behalve in 11 andere landen, ook in Nederland actief.
Volgens Grube betekent de aankoop de start van een Europese overnamegolf in zijn branche. De nieuwe combinatie DB-Arriva moet straks een van een handjevol grote spelers zijn. "We hebben de intentie om hierbij zelf achter het stuur te zitten, en niet om bestuurd te worden", aldus de bestuurder.
Kostenbesparingen staan bij de overname niet voorop, zo liet Arriva-topman Richard Broadbent weten. "Deze fusie is er voor de groei."
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Cookie » Do 22 Apr 2010, 12:20

Ben ook benieuwd of dit gevolgen heeft voor de verbinding Groningen-Bremen. Een van de factoren daarbij was het overleg met de DB, dat is nu niet meer nodig...

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Karl » Do 22 Apr 2010, 14:11

Dat kan zo zijn, maar zo'n groot bedrijf als DB-Arriva heeft ontzettend grote interne structuur nodig, dus die mensen moeten elkaar wel weten te vinden en het eens worden of het geld naar de broek- of naar de vestzak gaat.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor willy84 » Do 22 Apr 2010, 16:59

Leuk hoor zo'n overname maar wat is dit nu voor iets raars.
DB is eigendom van de Duitse staat. Duitsland neemt een vervoerder over die in gebieden rijdt die geliberaliseerd zijn.
De gedachte van liberalen is dat de overheid zo min mogelijk doet en de markt zoveel mogelijk. Nu gaat een overheid dus weer het vervoer verzorgen. Ik blijf het gek vinden. De volgende situatie ontstaan nu.

NS eigendom: Nederlandse staat (min van Fin)
Arriva eigendom: Duitse staat (via DB)
GVB: eigendom: gemeente Amsterdam
RET: eigendom: gemeente Rotterdam
HTM: eigendom: gemeente Den Haag (of stadsregio?)
Connexxion eigendom: Ik weet dat het Nederlandse ministerie van fin aandelen heeft of had (?) wie is verder eigenaar.
Veolia eigendom: Iets Frans (?)

Hoezo liberalisatie en marktwerking. Het meeste vervoer wordt gerealiseerd door een overheid. Ben ik nou zo dom of zijn zij nou zo slim :pos: . (quiz vraag: van wie is die uitspraak? :mrgreen: )
immer kwaliteits posts

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Karl » Do 22 Apr 2010, 17:11

Van Wikipedia:
In 2002 is Transdev een samenwerkingsverband aangegaan met de Parijse stadsvervoerder RATP. De RATP heeft sindsdien een belang van 25% in Transdev en Transdev heeft een belang van 25% in RATP Développement. De overige aandeelhouders van Transdev zijn Caisse des Dépôts (26%) en de Italiaanse bank Sanpaolo IMI (7%) en Veolia Environnement (42%)


Veolia is 'gewoon' Veolia (met beursnotering), MAN (van de bussen, vrachtwagens) en Wartsila (van de motoren) hebben wel aandelen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor playertwo » Do 22 Apr 2010, 20:43

willy84 schreef:Leuk hoor zo'n overname maar wat is dit nu voor iets raars.
DB is eigendom van de Duitse staat. Duitsland neemt een vervoerder over die in gebieden rijdt die geliberaliseerd zijn.
De gedachte van liberalen is dat de overheid zo min mogelijk doet en de markt zoveel mogelijk. Nu gaat een overheid dus weer het vervoer verzorgen. Ik blijf het gek vinden. De volgende situatie ontstaan nu.

NS eigendom: Nederlandse staat (min van Fin)
Arriva eigendom: Duitse staat (via DB)
GVB: eigendom: gemeente Amsterdam
RET: eigendom: gemeente Rotterdam
HTM: eigendom: gemeente Den Haag (of stadsregio?)
Connexxion eigendom: Ik weet dat het Nederlandse ministerie van fin aandelen heeft of had (?) wie is verder eigenaar.
Veolia eigendom: Iets Frans (?)

Hoezo liberalisatie en marktwerking. Het meeste vervoer wordt gerealiseerd door een overheid. Ben ik nou zo dom of zijn zij nou zo slim :pos: . (quiz vraag: van wie is die uitspraak? :mrgreen: )
NS heeft ook een dochteronderneming die buiten Nederland actief is in het OV, en vergeet natuurlijk het aandelenschap in Qbuzz niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

'Arriva krijgt meer slagkracht in Nederland'

Berichtdoor Daniel » Do 22 Apr 2010, 21:00

'Arriva krijgt meer slagkracht in Nederland'
Geplaatst op: donderdag 22 april 2010 20:59
Laatst bijgewerkt: donderdag 22 april 2010 21:00


HEERENVEEN (AFN) - Met de overname van openbaarvervoerbedrijf Arriva door Deutsche Bahn (DB) krijgt het bedrijf in Nederland meer slagkracht. Dat zei algemeen directeur van Arriva Nederland, Anne Hettinga, donderdag.
De Nederlandse reiziger zal weinig merken van de overname. In Duitsland moet DB de spoorwegactiviteiten van Arriva na goedkeuring van de overname afstoten. In Nederland zal daar volgens Hettinga geen sprake van zijn.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Daniel » Do 22 Apr 2010, 21:09

Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
les7
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 28 Jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor les7 » Vr 23 Apr 2010, 16:58

willy84 schreef:RET: eigendom: gemeente Rotterdam

RET is niet eigendom van de gemeente, maar van de Stadsregio. Dit is een vereiste om de aanbesteding te gunnen aan de RET.

Er zit wel een ingewikkeld systeem achter, want zo is RET infra weer wel van de gemeente.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Meltrain » Zo 25 Apr 2010, 23:35

Anne Hettinga in de Telegraaf schreef: Eerder gaf Hettinga af op QBuzz, het busbedrijf dat voor 49 procent in handen is van de NS, dat zodoende een oneerlijke strijd met Arriva zou voeren bij aanbestedingen. ,,Een vergelijking gaat mank'', stelt hij, ook al is DB ook een staatsbedrijf. ,,Wij hebben onze eigen identiteit en gaan verder op het ingeslagen pad.''

Hmm, daar denk ik toch iets anders over.
Qbuzz heeft immers ook haar eigen identiteit en is voor slechts 49% van de Nederlandse Staat.
Arriva is straks voor 100% van de Duitse Staat.
Het verschil zit hem dus volgens Hettinga alleen in welke Staat eigendom van het busbedrijf is, om concurrentie-vervalsingen te gedogen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor willy84 » Ma 26 Apr 2010, 21:34

Is er niemand die dit hele gebeuren te belachelijk voor woorden vindt?

Hetzelfde dat er met Nederlands belastinggeld elders wordt geinvesteerd in OV. Je betaalt belasting voor dingen in Nederland. Niet daarbuiten. Als de NS dus geld over heeft dan kunnen de belastingen worden verlaagd ipv weer een nieuw projectje voor de heren managers te vinden. Buitenlandse avonturen niet met belastinggeld..!!
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Ruben » Ma 26 Apr 2010, 21:36

Als een buitenlands project positieve cashflow geeft, is het toch geweldig dat zoiets geld naar Nederland trekt!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor iljitsch » Ma 26 Apr 2010, 21:49

Het bizarre is natuurlijk dat voordat de NS er was je een zooi ondernemingen in privéhanden (of beursgenoteerd, weet ik niet) had die op verschillende sporen reden. En bij allerlei andere dingen, van water tot energie en telecom, zijn de bedrijven door de overheid verkocht.

Er zijn een aantal invalshoeken mogelijk: bij een zelfstandig bedrijf zoals de HTM of de PTT begin jaren '90 kan je stellen dat het (zeker voor de klanten) niet echt uitmaakt wie nu precies de aandelen in handen heeft. Bij de overheid is dan iets prettiger omdat die zich waarschijnlijk netter zal gedragen in een positie met grote marktmacht dan een puur commercieel bedrijf. Waar we in elk geval slechte ervaringen mee hebben zijn bedrijven die relatief commerciele dienstverlening aanbieden maar waarvan de werknemers ambtenaren zijn, als bijvoorbeeld het GVB of de PTT in de jaren '80. Aan de andere kant zijn bedrijven die wel een monopoliepositie hebben en zich daarnaar gedragen maar niet of nauwelijks door de overheid die eigenaar is aangestuurd kunnen worden (NS) ook niet ideaal.

Ik zou zeggen: alles wat geen monopolie heeft naar de beurs, de rest operationeel zelfstandig maar het management moet door de aandeelhoudende overheid goed kort gehouden worden, geen dure avonturen of excessieve salarissen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Geert » Ma 26 Apr 2010, 22:32

willy84 schreef:Is er niemand die dit hele gebeuren te belachelijk voor woorden vindt?

Hetzelfde dat er met Nederlands belastinggeld elders wordt geinvesteerd in OV. Je betaalt belasting voor dingen in Nederland. Niet daarbuiten. Als de NS dus geld over heeft dan kunnen de belastingen worden verlaagd ipv weer een nieuw projectje voor de heren managers te vinden. Buitenlandse avonturen niet met belastinggeld..!!

NS is gewoon een privaat bedrijf, waarvan toevallig alleen alle aandelen eigendom zijn van de staat. Zo lang NS maar winst blijft maken zie ik het probleem dus niet zo...

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor playertwo » Ma 26 Apr 2010, 23:17

Zolang NS winst maakt op haar buitenlandse activiteiten (en dat zullen ze ongetwijfeld doen) ben je daar als belastingbetaler zelfs erg bij gebaat. Zouden ze verlies maken op die activiteiten zijn ze maar een relatieve investering kwijt, juist omdat ze het via aparte bedrijven regelen en mocht het nodig zijn laten ze zo'n dochter gewoon op de fles gaan. Zolang je je als bestuurder en aandeelhouders enigszins hebt gedragen, en aan de regels hebt gehouden, kunnen schuldeisers dan hoog of laag springen, maar meer dan wat er in de boedel zit, zal er dan niet uitkomen.

Dat DB nu Arriva overneemt is niet heel gek. Daarmee halen ze buiten Duitsland meteen een grote speler binnen die nu gewoon winst maakt. Wellicht dat ze Arriva zelfs nog meer winstgevender kunnen maken, en dan is uiteindelijk de Duitse belastingbetaler (de staat Duitsland heeft immers tot nog toe de aandelen in handen) die er bij gebaat is.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor willy84 » Wo 28 Apr 2010, 22:19

Geert schreef:
willy84 schreef:Is er niemand die dit hele gebeuren te belachelijk voor woorden vindt?

Hetzelfde dat er met Nederlands belastinggeld elders wordt geinvesteerd in OV. Je betaalt belasting voor dingen in Nederland. Niet daarbuiten. Als de NS dus geld over heeft dan kunnen de belastingen worden verlaagd ipv weer een nieuw projectje voor de heren managers te vinden. Buitenlandse avonturen niet met belastinggeld..!!

NS is gewoon een privaat bedrijf, waarvan toevallig alleen alle aandelen eigendom zijn van de staat. Zo lang NS maar winst blijft maken zie ik het probleem dus niet zo...

NS is geen gewoon bedrijf. De NS is een monopolist op het hoofdrailnet. De aandelen zijn ook niet "toevallig" in handen van de staan. Dat is allemaal historisch zo gekomen. Het probeem dat jij niet ziet op dit moment, zie je wel op het moment dat de buitenlandse onderdelen verlies gaan maken. Dan kan de Nederlandse belastingbetaler daarvoor opdraaien.

En dat is fout, daarvoor bestaat er geen staan. Als overheid moet je niet in het buitenland ondernemertje gaan spelen. Dan moet je niet willen want dan kunnen private partijen prima en dat kan een overheid dan ook niet tot z'n taak rekenen.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Suus » Wo 28 Apr 2010, 22:33

De NS is wel degelijk een privaat bedrijf, alleen zijn de aandelen in handen van het ministerie van Financiën. De NS is echter zelf verantwoordelijk voor hun begroting, en op contracten op het Hoofdrailnet en eventuele extra subsidie na putten ze niet uit de schatkist.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor iljitsch » Wo 28 Apr 2010, 22:48

Als de NS verliest maakt in het buitenland gaat dat ten koste van de winst (de aanloopinvesteringen trouwens ook!) en dus gaat er minder dividend naar de staat.

Het probleem is dat we ergens halverwege staatsbedrijf en echte privatisering zitten nu met weinig vooruitzicht op terug naar het eerste of door naar het tweede.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor willy84 » Zo 02 Mei 2010, 00:45

Bee schreef:De NS is wel degelijk een privaat bedrijf,

Wie mag er opdraaien voor de verliezen? Juist! De belastingbetaler. De NS is geen normaal bedrijf en dus moet het zich ook niet zo gedragen. Nu gaat het goed maar er zijn andere tijden geweest, maar dat wordt gemakshalve vergeten... :neg:
immer kwaliteits posts

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor Gekko123 » Zo 02 Mei 2010, 14:32

NS zijn een NV, en dus draaien de belastingbetalers niet op voor eventuele verliezen. Alleen zijn de aandelen die de overheid heeft dan geen ene klap meer waard.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Arriva komt in handen Deutsche Bahn

Berichtdoor willy84 » Zo 02 Mei 2010, 16:27

Gekko123 schreef:NS zijn een NV, en dus draaien de belastingbetalers niet op voor eventuele verliezen. Alleen zijn de aandelen die de overheid heeft dan geen ene klap meer waard.

ING en Fortis waren ook private bedrijven. De NS past in hetzelfde rijtje want de NS mag niet failliet gaan. Het is leuk dat je hier een lesje bedrijfskunde en ondernemingsrecht aan het doceren bent maar je weet ook dat de belastingbetaler de klos is als het mis gaat. Daarom zeg ik: niet doen!
immer kwaliteits posts


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten