'Het belangrijkste is dat er méér treinen gaan rijden'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

'Het belangrijkste is dat er méér treinen gaan rijden'

Berichtdoor Suus » Ma 03 Mei 2010, 15:42

'Het belangrijkste is dat er méér treinen gaan rijden'

Michael van der Vlis is als voorzitter van reizigersorganisatie ROVER een luis in de pels van vervoerders en overheid. In tijden van bezuinigen wil hij juist dat er geïnvesteerd wordt in openbaar vervoer.

En de NS presteert dan wel beter dan een paar jaar geleden, er valt voor de forens nog een hoop te verbeteren.

"Het belangrijkste is dat er méér treinen gaan rijden. Dat kan dankzij het besturingssyteem ERTMS, waardoor treinen kort achter elkaar kunnen rijden. Dat scheelt zeker de helft."

"Die maatregel levert ook meer op dan spoorverbreding of een nieuwe spoorlijn, zoals Amsterdam-Almere. Bovendien is het veel goedkoper."

"Sowieso kijkt de NS te veel naar de eigen lijnen, terwijl het gaat om de keten. De trein moet aansluiten bij de metro, de tram en de bus."

Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de NS.

"Nee, dat moet in overleg met overheid en andere vervoerders. Maar de NS is wel de dominante marktpartij. Zeker als het gaat om het treinvervoer."

"Een voorbeeld van waar het fout gaat: de NS sluit 's nachts de westertunnel bij Amsterdam Centraal af. Hierdoor zijn de busstations op dat tijdstip nauwelijks nog te bereiken."

"Mensen raken gefrustreerd, omdat de NS niet verder denkt dan de eigen dienstregeling. Een toezichthouder zou dit soort dingen kunnen voorkomen."

"Bij andere sectoren met dominante marktpartijen is dat volstrekt normaal. Je hebt de OPTA voor de telecombedrijven en de energiekamer voor de energiebedrijven. "

"De consument of wij als belangenbehartiger moeten in sommige gevallen naar een toezichthouder kunnen stappen en zeggen: dit is onredelijk."

Lees het volledige interview op Nu.nl en een nieuwartikel naar aanleiding van het interview.
Rame à l'approche

Reiziger Delft
Berichten: 1012
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: 'Het belangrijkste is dat er méér treinen gaan rijden'

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 03 Mei 2010, 16:46

Bee schreef:"Sowieso kijkt de NS te veel naar de eigen lijnen, terwijl het gaat om de keten. De trein moet aansluiten bij de metro, de tram en de bus." [...]
"Mensen raken gefrustreerd, omdat de NS niet verder denkt dan de eigen dienstregeling. Een toezichthouder zou dit soort dingen kunnen voorkomen."

Daarom wilde NS inderdaad de IC's tussen Zwolle en Groningen in een net 30/30 patroon leggen, zodat deze treinen beter gingen aansluiten op de Arriva treinen in Groningen. Maar ja, Rover vond een IC-stop in Hoogeveen belangrijker. :?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast