NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door iljitsch »

Vorige week werd aangekondigd dat gister de "NS Reisplanner Xtra" voor de iPhone beschikbaar zou komen. Dat werd vandaag, wat in de iPhoneclub.nl reacties opleverde: "Met een dag vertraging, Typisch NS". :D

Eerste indruk: mooie app, werkt veel sneller dan met (mobiele) websites priegelen op de iPhone.

Bij de oude 9292ov.nl app kon je al met de GPS je beginpunt automatisch laten invullen bij het plannen van een reis, maar soms gaf dat wat onhandige uitkomsten als de app andere ideeën had over welke halte of station in de buurt het handigst is en hoe lang het duurt om daar te komen. Met deze app krijg je een overzichtje van nabijgelegen stations, wat handiger zou moeten zijn. (Ik krijg hier in Madrid Antwerpen Centraal als eerste suggestie op ruim 1000 km afstand, maar Brussel Centraal niet, hoewel dat station ook "in" de app zit.) Je kan ook zoeken op adres, postcode of "anders". Die laatste is onduidelijk en vond niks op bijvoorbeeld "circustheater" of "rijksmuseum". Bij zoeken op adres kan je daarna kiezen of je lopend, op de fiets of met de auto naar het station gaat en wordt de juiste hoeveelheid tijd bijgeteld. Helaas komt overig openbaar vervoer er niet aan te pas... Bij het zoeken naar stations krijg je een lijstje van eerder gekozen stations te zien, erg handig!

Na invoeren van begin- en eindstations en eventueel een via station krijg je een lijstje reisadviezen, zeer overzichtelijk allemaal, de details als je een advies aanklikt ook. Dan krijg je de verschillende treinritten die je nodig hebt om op je bestemming te komen, en als je die aanraakt krijg je de tussenstations. Als je in het overzicht van advizen naar beneden scrolt krijg je steeds latere adviezen zonder extra lastige handelingen. Omhoog voor vroegere adviezen kan ook. Je kan ook makkelijk terug om stations en tijden te veranderen zonder alles opnieuw in te hoeven voeren.

Een specifiek advies kan je vervolgens opslaan. Dan kan je het later snel raadplegen, ook als je geen internetverbinding hebt (updates zoals vertragingen en spoorwijzigingen komen zo natuurlijk niet door). En nog mooier: je kan notificaties instellen. Je kan dan een melding krijgen vijf minuten of langer voor je reis begint en/of eindigt, en als er wijzigingen zijn. Buitengewoon grappig: als zo'n notificatie doorkomt (de app hoeft dan niet open te zijn, je moet wel een netwerkverbinding hebben) hoor je het geluid dat aan stationsoproepen voorafgaat. :pos: Ik kreeg zelfs "welkom op Den Haag HS, als u met de OV-chipkaart reist, vergeet niet uit te checken". Vervolgens bleek ook dat het deel dat ik zou gaan lopen ook onderdeel van het opgeslagen reisadvies is, met na hoeveel meter je welke kant welke straat in moet lopen. Het enige wat er nog aan ontbreekt is een kaartje. Zelfde met de fiets.

Er is ook een schermpje "vertrektijden" waar je van een gekozen station, je raadt het nooit, de actuele vertrektijden ziet. Bovendien wordt het aantal storingen vermeld en kan je die met één tap op het scherm bekijken.

Er zit ook nog een optie in om je reisupdates aan anderen door te sturen, maar hiervoor moet je je naam en mobiele nummer ingeven dat dan geverifieerd moet worden, ik heb dit niet geprobeerd.

Verbeterpunten: het in kunnen voeren van stationsafkortingen en het kunnen kiezen van adressen uit je adresboek, vermelding van de reiskosten.

Je zou eea zelfs kunnen integregen met je OV-chipkaart zodat je ziet hoeveel saldo je nog hebt en of het genoeg is voor de voorgestelde reis.

iTunes link
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door webguy »

Over dat OV-Chipkaart integreren: er is al een Android App die je je saldo laat bekijken, enig nadeel is wel dat dat tuurlijk zwaar vertraagd is, die info...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door Vinny »

In plaats van allerlei rare app's zie ik nog het meest toegevoegde waarde in het vermelden van het saldo op moment van inchecken. Meestal verschijnt er slechts 'Goede Reis' op dat apparaat - ja dat kan ik zelf ook wel verzinnen. Ik zou als klant juist willen weten hoeveel er op mijn kaart staat op zo'n moment :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door iljitsch »

Aan het einde van de reis lijkt me belangrijker... Als-ie "goede reis" zegt weet je dat het genoeg was. :-) Aan het eind moet je weten of je dan nog genoeg hebt voor een volgende reis.

Ik dacht wel dat de NS op enig moment het saldo weergaf. HTM was hier minder goed in voor zover ik me herinner, maar er was ook een club die wel drie verschillende bedragen tegelijk op het schermpje had, dat was wel erg veel om in een halve tel in je op te nemen.

Hopelijk ontwikkelt zich hier een standaard voor want iedere vervoerder andere info op andere plekken op het scherm schiet buitengewoon slecht op. Maar het lastigst zijn die rottige schermpjes op buikhoogte die niet te lezen zijn als je langer dan 1,40m bent.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door Suus »

Psst: Voor de Android is sinds gisteren ook de 9292ov Pro App in de Market gratis verkrijgbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door iljitsch »

Ik heb 9292ov Pro versie 2.0.3 voor de iPhone maar die is echt niet te gebruiken, je moet daar namelijk je vertrek- en eindpunt ingeven door de plek op de kaart aan te tikken.

Ook erg irritant dat-ie in het Engels is als dat de taal van je telefoon is. (Ik weet het, het klinkt stom om je telefoon in het Engels in te stellen en dan applicaties in het Nederlands te willen, maar ik kan de kromme vertalingen van Apple naar het Nederlands net zo min verdragen als die van applicatiemakers naar het Engels.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door Suus »

Bij de Androidversie is de taal instelbaar. Daarnaast is er de optie huidige locatie, waarbij de GPS-functie van de telefoon wordt gebruikt. Je kan bovendien ook een adres of de naam van een treinstation invoeren. Het bevat ook een kaart met OV-Chipkaart oplaadpunten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
knaai
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 11:05
Locatie: Nijmegen

Re: NS Reisplanner Xtra voor de iPhone

Bericht door knaai »

Ik blijf toch maar bij de iPhone app 'Trein'. Ik vind de interface en snelheid hiervan geweldig!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten