OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

OV-chipkaartberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Ma 10 Mar 2008, 11:18

Sleutel OV-chipkaart definitief gekraakt
Uitgegeven: 10 maart 2008 11:10
Laatst gewijzigd: 10 maart 2008 11:11


AMSTERDAM - Uit een rapport van twee Duitse onderzoekers is gebleken dat dieven wel degelijk reistegoed van medepassagiers kunnen stelen. De hackers brachten een paper uit waarin zij beschrijven hoe de chip te kraken is. Eerder beweerde onderzoekbureau TNO dat dit risico niet bestaat, zo meldt Webwereld.nl.

De twee onderzoekers, Karsten Nohl en Henryk Plötz , beschrijven in hun rapport de manier waarop zij de sleutel tot de zogenaamde Mifare Classic chip hebben achterhaalt. De chip waar het in dit geval om draait is dezelfde als die wordt toegepast in de OV-chipkaart. Vorig jaar brachten de onderzoekers al naar buiten dat de chip zwakke plekken vertoonde. Uit het nieuw uitgebrachte onderzoek blijkt dat zij de sleutel inmiddels wel hebben gekraakt.

Tegoed stelen
Met de methode kunnen programmeurs de sleutel gebruiken om de chip te lezen, kopiëren en de informatie te wijzigen. De hackers kunnen op deze manier het tegoed van medereizigers stelen.

Zelf tegoed opwaarderen is tot nu toe niet mogelijk, aangezien de vervoersbedrijven dit makkelijk kunnen achterhalen. Volgens Nohl zullen de dieven zich waarschijnlijk richten op passagiers die hun chipkaart zojuist hebben opgeladen.

TNO
Vorige maand bracht TNO nog een rapport uit waarin zij beweerden dat de OV-chipkaart niet makkelijk te hacken is. Het onderzoeksbureau deed dit in opdracht van Trans Link Systems, dat verantwoordelijk is voor de invoering van de kaart. De TNO-onderzoekers concludeerden dat de middelen die nodig zijn om de chip te kraken zo zwaar zijn dat dieven het al gauw teveel moeite vinden.

Trans Link Systems greep dit onderzoek aan om de invoering van de ov-chipkaart door te laten gaan.

Bron: NU.nl

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Ov-chipkaart definitief gehackt

Berichtdoor Geert » Ma 10 Mar 2008, 11:38

Uitgebreider bericht:

Ov-chipkaart definitief gehackt

Maandag 10 maart 2008, 00:01 - Een nieuw onderzoek toont aan dat dieven reistegoeden van de ov-chipkaarten van medepassagiers kunnen stelen. TNO wuifde het risico van zo'n aanval eerder juist weg.

Door Brenno de Winter
De Duitse onderzoekers Karsten Nohl en Henryk Plötz hebben een paper (pdf) gepubliceerd waarin een manier beschrijven waarmee zij de sleutel van de Mifare Classic chip kunnen achterhalen. Met die sleutel kunnen programmeurs de informatie op de chip lezen, kopiëren en wijzigen.

De chip wordt onder meer toegepast in de OV-chipkaart. Vorig jaar december brachten Nohl en Plötz al de zwakke plekken in kaart, maar kraakten de versleuteling nog niet. Dat is nu wel gelukt, zo blijkt uit het rapport.
Volgens Nohl is het nu mogelijk om kopieën te maken van de chips van bijvoorbeeld medereizigers, en daarmee het tegoed van die kaarten te stelen, zo vertelt de hacker tegen Webwereld. Het is waarschijnlijk niet mogelijk om zelf het tegoed op te waarderen, omdat de vervoersbedrijven dat eenvoudig zelf centraal kunnen controleren.

Dieven zouden zich kunnen richten op reizigers die zojuist hun chipkaart hebben opgeladen, om die vervolgens te kopiëren. De crimineel zou dan zelf gratis kunnen reizen. "Op het moment dat het tegoed verbruikt is, geeft dat niet want dan steel je gewoon van de volgende kaart," zegt Nohl.

TNO-rapport
Een rapport (pdf) dat TNO in opdracht van Trans Link Systems opstelde, suste vorige maand juist nog de ophef rond de chip. De TNO-onderzoekers schreven dat de kans op fraude beperkt is, omdat aanvallers zware middelen moesten inzetten om daadwerkelijk misbruik van de kaart te maken. Dat zou voor dieven teveel werk zijn.
Trans Link is verantwoordelijk voor de invoering van de ov-chipkaart en greep het rapport aan om onveranderd door te gaan met de invoering van de chipkaart.

De bevindingen van Nohl en Plötz staan lijnrecht tegenover het TNO-rapport. Nohl waarschuwt dat de gaten in de Mifare chip breed misbruikt kunnen worden. De rfid-chip wordt namelijk niet alleen ingezet voor de ov-chipkaart maar voor andere toepassingen. Zo loopt in het noorden van het Verenigd Koninkrijk proef met elektronisch betalen in winkels die gebaseerd is op de Mifare. Bij dergelijke projecten zou misbruik eenvoudiger en lucratiever zijn.

Scepsis
Na bestudering van het document van Nohl en Pötz meent ook Bart Jacobs, hoogleraar informatiebeveiliging aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, dat het TNO-onderzoek grote fouten bevat. Hij is vooral kritisch over de constatering dat de kaart alleen met dure apparatuur te kraken zou zijn. Toch wacht hij met een definitieve conclusie tot de onderzoekers met harde bewijzen komen: "Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier te vroeg geclaimd wordt", zegt hij in een reactie. "Maar ondertussen denk ik dat het niet lang meer duurt voordat de kaart omvalt."

Jacobs heeft eerder meegewerkt aan onderzoek waarbij studenten een dagkaart wisten te klonen waardoor zij gratis konden reizen. De dagkaart is minder zwaar beveiligd dan de kaart voor abonnementen.

Voor hacker en activist Rop Gonggrijp is de paper wel overtuigend. Met de kennis over de structuur van de chip is het nu eenvoudig om de sleutel te achterhalen. "Daar hoef je niet eens een paper voor te schrijven, dat weet elke cryptograaf ook zo", zegt hij. Hij ziet dan ook geen toekomst voor de OV-Chipkaart: "Tenzij Karsten en Henryk helemaal liegen (en waarom zouden ze?), is Mifare Classic stuk. Helemaal onbruikbaar stuk."

Proof of Concept
Nohl wil zijn hack voorlopig nog niet demonstreren. "We willen eerst de de discussie starten, zodat mensen tijd hebben het systeem aan te passen of te stoppen. Dus reken nog niet op een demonstratie in het veld, maar daar komen we wel voor de zomer mee", zegt hij. "De proof of concept zouden we nu al kunnen doen, maar we willen eerst de mensen de tijd geven te handelen."

Gonggrijp benadrukt echter dat een vastberaden aanvaller de chip nu al moet kunnen hacken. "Zelfs met de informatie die nu publiek is is het in principe te doen, maar het is meer werk en niemand gaat daar eens echt goed voor zitten omdat men weet dat over een paar maanden toch vanzelf uit de lucht komt vallen."

Bron: Webwereld

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

'Vervang ov-chipkaarten'

Berichtdoor Geert » Di 11 Mar 2008, 08:11

'Vervang ov-chipkaarten'

Dinsdag 11 maart 2008 - DEN HAAG - Alle uitgegeven ov-chipkaarten moeten worden vervangen door exemplaren met een beter beveiligde chip. Dat stelt Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer, nu zou blijken dat fraude met de kaart veel makkelijker is.
Rover vreest dat 'ondanks de beloftes dat 'elektronisch zakkenrollen' niet mogelijk zou zijn, dit nu waarschijnlijk tóch zal lukken'. SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer spreekt van 'een complete flop'.

De Duitse computerdeskundige Karsten Nohl noemde gisteren een recent orderzoek van TNO 'veel te optimistisch'. TNO concludeerde dat de chip nog zeker twee jaar veilig is te gebruiken. Met de chipkaart wordt in Rotterdam en Amsterdam geëxperimenteerd.

Translink Systems, dat in Nederland de ov-chipkaart uitgeeft en ontwikkelt, heeft TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar zijn claim.

Nohl veroorzaakte vorig jaar enorme commotie toen hij met een bevriende Duitse hacker bekend maakte de chip deels te hebben gekraakt. De Tweede Kamer debatteert donderdag over de problemen rond de ov-chipkaart.

Volgens het onderzoek van TNO duurt het kraken en kopiëren van ov-chipkaarten uren. Bovendien zou er voor zeker 9000 dollar aan apparatuur nodig zijn.

Volgens Nohl onderschat het Nederlandse onderzoeksinstituut de technische mogelijkheden. De techniek van de ov-chipkaart is volgens hem inmiddels zo achterhaald dat ze net zo kwetsbaar is als een chip zonder beveiliging.

NXP, fabrikant van de chip, zet vraagtekens bij het onderzoek van Nohl. Toch vindt hoogleraar Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen, het risicovol om de ov-chipkaart, zoals die nu is, in te voeren. "Als blijkt dat de ov-chipkaart echt is omgevallen, komt er in Londen ook ophef over. Het is ook geen kwestie van zomaar even een andere chip uit de hoge hoed toveren."

De SP wil voor donderdag een brief van staatssecretaris Huizinga over de nieuwe stand van zaken. De socialisten krijgen echter weinig bijval.

VVD en GroenLinks willen een voor morgen geplande hoorzitting met deskundigen van onder andere TNO afwachten.

Bron: BN/DeStem

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

’Heisa ov-chip eigenbelang’

Berichtdoor Geert » Wo 12 Mar 2008, 09:07

’Heisa ov-chip eigenbelang’
Directeur GVB boos over kritiek politici en academici

DOOR JAN-WILLEM NAVIS
AMSTERDAM - De invoering van de ov-chipkaart wordt vooral door wetenschappers misbruikt om zichzelf in de kijker te spelen. Dat zegt directeur Gertjan Kroon van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB in een interview met deze krant. "Ik verbaas mij over de gretigheid waarmee universiteiten aankondigen dat ze de kaart 'bijna' gehackt hebben. Wie wat over de ov-chipkaart roept, staat gegarandeerd in de schijnwerpers. Dat stoort me."

Vandaag overlegt staatssecretaris Huizinga van Verkeer opnieuw met de bedenkers van de chipkaart en de vervoerders, om het aanvalsplan vast te stellen dat ze aan de Tweede Kamer heeft beloofd.

Kroon stoort zich aan de kritiek op de gebrekkige beveiliging. "Contant geld, vindt u dat veilig? Dat wordt ook gestolen. Moet president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank zich daarvoor verantwoorden in de Tweede Kamer? Nee toch?"

"Je kan wel zeggen dat de pinpas veilig is, maar een boef heeft mij laatst met een truc mijn pinpas afhandig gemaakt en mijn rekening geplunderd. Gebeurt dat niet vaak? Dat weet je niet, en weet je waarom? Niemand interesseert het, want de bank staat garant. Zo is het ook bij de chipkaart. Als er iets misgaat, krijg je al het geld terug. Trouwens, een strippenkaart kan ook gestolen worden."

Kroon voelt zich gesterkt door de laatste gebruikscijfers uit Rotterdam, waar vervoersbedrijf RET de chipkaart al langer gebruikt. "Als er zoveel kinderziektes zijn, hoe kan het dan dat het gebruik van de kaart in Rotterdam elke maand stijgt? De consument stemt toch met zijn voeten?"

De kritiek uit de Tweede Kamer is een manier van politici om zichzelf te profileren naar de reizigers in het openbaar vervoer. "Er wordt over de hackpogingen een hele hoop tamtam gemaakt in Den Haag, maar als technici van producent Trans Link Systems de kritiek genuanceerd weerleggen, blijft dat veel slechter hangen. Er is sprake van een nogal selectief waarnemingsvermogen."

Bron: Sp!ts 12 maart 2008 (papieren editie, PDF)
-------------------------
Het "genuanceerd weerleggen" (lees: bagatelliseren) van de kritiek is zeker geen eigenbelang? :roll:
Verder gaat de vergelijking met zakkenrollen niet op, aangezien de chipkaart ook contactloos gekloond kan worden (en dat is dus veel gemakkelijker en onzichtbaarder). De pinpas is nog altijd beter beveiligd dan de chipkaart (want je moet een code weten), bij de chipkaart ontbreekt elke vorm van beveiliging voor het gebruik en de beveiliging tegen klonen is zo slecht dat deze gekraakt is. Mag er alsjeblieft kritiek zijn?

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor aswnl » Do 13 Mar 2008, 21:07

Een uitgebreider stuk voorgeschiedenis van de OV-chipkaart in de media kun je ook hier aantreffen :wink:

aswnl
Berichten: 97
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:46
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor aswnl » Vr 14 Mar 2008, 17:23

Nederlands Dagblad (14-3-2008) schreef:'Klant zit mis, de chipkaarten zijn veilig'
Is de ov-chipkaart en de digitale bedrijfspas een mislukking? Deskundigen denken van wei, de fabrikant meent van niet. "Met de techniek is niets mis."

EINDHOVEN - Twee Duitse hackers zijn sinds eind december de luizen in de pels van de Eindhovense chipmaker NXP. Het tweetal legde gevoeligheden bloot Afgelopen weekeinde werd de chip pas echt gekraakt. Na de ovchipkaart blijken ook toegangspassen van overheidsgebouwen uiterst kwetsbaar. Volgens NXP is met de techniek niets mis maar hebben hun klanten verkeerde keuzes gemaakt. Veertien jaar oud is de gewraakte Mifare Classic-chip inmiddels. "Eigenlijk hoort NXP deze chips niet meer te leveren", vindt de Eindhovense hoogleraar Coderingstheorie en Cryptologie Henk van Tilborg. De chip is niet meer van deze tijd. "Maar ik ben bang dat daar commerciële belangen meespelen. Overigens neem ik aan dat NXP klanten wel gewezen heeft op de beperkingen van de chip. Dat ze nu in opspraak zijn, is anderzijds ook zuur: NXP produceert immers wel deugdelijke (en duurdere, red.) vervangers", zegt Van Tilborg.

Volgens NXP-strategiemanager Paul de Bot voldoet de techniek van de Mifare Classic en zijn het de klanten die de problemen veroorzaken door de identificatiechip voor verkeerde toepassingen te gebruiken. Als wordt gekozen voor de goedkoopste oplossing is het beveiligingsniveau lager dan een variant die een keer zo duur is. Wanneer klanten uiteindelijk kiezen voor een chip met eenvoudige versleuteling, moet NXP er niet op worden aangekeken als het misgaat Een Mifare Classic kost zo'n vijftig trent, het veiligere broertje, de Desfire, al sinds 2002 verkrijgbaar, het dubbele. Eind dit jaar komt de opvolger van de Classic, de Plus, die iets duurder is, maar goedkoper dan de Desfire. NXP zegt de problemen rond de Mifare Classic 'uiterst serieus' te nemen, maar tekent daarbij ook aan dat 'hoge bomen veel wind vangen'. "NXP is marktleider op het gebied van RFIDchips. In een markt waarin de veiligheid continu onder druk staat, komt dit voor." Bang voor claims is hij niet: "Die zijn niet aan de orde. We hebben naar eer en geweten gehandeld." Philips Het bedrijf heeft systeemintegratoren van de gevoeligheden van de chip op de hoogte gebracht en bekijkt of er aanpassingen aan leesapparaten nodig zijn om de schade te beperken.
Het Eindhovense NXP, dat ook een fabriek heeft in Nijmegen, is de voormalige chipdivisie van Philips. Het elektronicaconcern deed de tak in september 2006 van de hand. Inmiddels is het bedrijf in handen van investeerders. Wereldwijd zijn er meer dan een miljard RFID-chips van NXP in omloop. In Nederland loopt dat in de miljoenen. In totaal maakt NXP 51 miljard chips per jaar, onder meer voor mobiele telefoons. Volgens de chipmaker bevat ongeveer veertig procent van alle mobiele telefoons ter wereld een chip van NXP. Uit cijfers van technologisch marktonderzoeker iSuppli blijkt dat NXP bij de tien grootste chipmakers ter wereld hoort. Vorig jaar realiseerde NXP een omzet van 4,6 miljard euro. In Nederland werken zesduizend mensen, wereldwijd nog eens 32.000.

Er zijn duurdere vervangers beschikbaar. Ruik ik daar een exorbitante kostenverhoging van het hele project ?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Za 15 Mar 2008, 00:47

Ik vraag me af hoe goed NXP de vervoerders dan heeft gewaarschuwd, zeker gezien de schaal van het OV-chipkaartproject...

Gebruikersavatar
Woepje
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Woepje » Zo 16 Mar 2008, 12:18

Kostenverhoging? Het project 'OV chipkaart' wordt op deze manier sowiso wel duur hoor...

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daantje » Zo 16 Mar 2008, 12:39

Van de week las ik in de krant (Spits of Metro) dat de vervoerders de OV-chipkaart nog niet wilden laten varen en zich ook niet echt druk maakten over de veiligheid van de kaart maar zich wel af gingen vragen wie er nu voor de steeds hoger oplopende kosten moest opdraaien.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Wubbo » Zo 16 Mar 2008, 15:03

Ergens in datzelfde artikel stond dat de reiziger er niets van zou merken, dat de kaart duurder zou worden. Maar natuurlijk: of de overheid of de vervoerder er nou extra geld in stopt: uiteindelijk komt het allemaal uit onze zak...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Di 18 Mar 2008, 20:36

Geen verkooppunt voor ov-chipkaart

Amsterdam - Aan de soap rondom de invoering van de ov-chipkaart, lijkt voorlopig geen eind te komen. Terwijl de discussie over de veiligheid van de chip nog in volle gang is, is voorlopig ook onduidelijk wie de ov-chipkaart mag gaan verkopen. De aanbestedingsprocedure die DistriChip uitschreef, heeft geen geschikte kandidaten opgeleverd. DistriChip is verantwoordelijk voor de distributie van de kaart.

Woensdag bleek dat geen van de partijen die zich had ingeschreven voor de aanbesteding aan de gestelde eisen kan voldoen. Vooral de eisen van een minimum omzet van 10 miljoen euro in de afgelopen drie jaar en een minimum aantal distributiepunten van zevenhonderd vormden voor de diverse partijen een probleem. MKB-Nederland was gisteren 'verbijsterd'. De ondernemersorganisatie daagde DistriChip eerder al voor de rechter omdat alleen grote ondernemingen aan de gestelde eisen zouden kunnen voldoen. De rechter stelde toen dat DistriChip haar eisen mocht handhaven omdat er meerdere partijen zouden zijn die er wel aan konden voldoen.

'Dit stinkt aan alle kanten', zei Ireen Hardenbol van MKB-Nederland. 'Het lijkt erop dat DistriChip de lat opzettelijk zo hoog heeft gelegd. Nu kunnen ze alsnog om de tafel gaan zitten met de partij die ze zelf leuk vinden.'

Volgens Hardenbol zou DistriChip liever zaken doen met een klein aantal grote partijen, dan met meer kleine partijen. In een artikel in het Financieele Dagblad zei DistriChip-directeur Hans de Vroome gisteren 'dat hij helemaal niet had verwacht dat een partij aan alle eisen zou voldoen'. Die opmerking schoot het MKB in het verkeerde keelgat. 'Als je dat van tevoren al niet denkt, dan is het toch een schijnprocedure?', aldus Hardenbol.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot, die eerder al Kamervragen stelde over de aanpassing van de aanbestedingswet, 'heeft stellig de indruk dat het foute boel is bij deze aanbestedingsprocedure'. 'Het lijkt erop dat DistriChip de eisen bewust zover heeft opgeschroefd dat niemand eraan kon voldoen, om vervolgens aan de slag te gaan met de partij die voor hen het prettigst is.' Aptroot vindt daarom dat de aanbestedingsprocedure helemaal opnieuw moet worden uitgevoerd.

MKB-Nederland haalde gisteren ook fel uit naar het ministerie van Economische Zaken. De ondernemerskoepel riep het ministerie op na te denken 'hoe dit soort falen van de overheid in de aanbestedingswet kan worden tegengegaan en hoe ondernemers daarin beter kunnen worden beschermd'. 'Nu blijkt dat de wet helemaal niet leidt tot echte mededinging', aldus Hardenbol. Volgens een woordvoerster van EZ overlegt het ministerie geregeld met het MKB over de wet en de mogelijke aanpassingen die moeten worden gedaan. 'Vandaag is er nog overleg geweest, maar daar is de specifieke procedure voor de ov-chipkaart niet aan de orde gekomen', aldus de woordvoerster.

DistriChip was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Bron: De Volkskrant via OV in Boskoop
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Di 18 Mar 2008, 22:04

Gaat het hier om het verkopen van losse kaarten, van abonnementen, van kaarten met een bepaald saldo of om nog iets anders? Als het gaat om het verkopen van lege kaarten en/of kaarten met een bepaald saldo er op zou het toch net zo goed door de bestaande verkooppunten van strippenkaarten verkocht kunnen worden?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Di 18 Mar 2008, 22:30

Gaat om dat laatste ja... en dat kan inderdaad in principe via de huidige verkooppunten, maar de OV-chipkaartorganisatie had nogal wat eisen aan de verkooppunten gesteld (o.a. aan de verspreiding van de filialen) waardoor de sigarenboer op de hoek geen kans maakte...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Di 18 Mar 2008, 22:39

En dat laatste vind ik dus maar vreemd... Ja, het zal wel makkelijker (en dus goedkoper) zijn voor die chipkaartenboer om met minder partijen zaken te hoeven doen, maar ik vind het vreemd dat er allerlei eisen aan gesteld worden.
Waarom moet de verkoop van die chipkaart via een apart bedrijf? Kan dat niet via VBN BV?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

’Winst vervoersbedrijf verdwijnt door ov-chip’

Berichtdoor Geert » Do 20 Mar 2008, 06:36

’Winst vervoersbedrijf verdwijnt door ov-chip’
Vincent Dekker
Trein- en buskaartjes in een mobieltje in plaats van op een ov-chipkaart. Als eerste grote ov-bedrijf in Nederland zegt Veolia dat er eens goed naar dit alternatief voor de geplaagde ov-chipkaart gekeken moet worden.

Volgens algemeen directeur Ton Kienhorst van Veolia "moeten we de ogen niet sluiten voor de technische ontwikkelingen". De recente kraak van de ov-chipkaart en het onderzoek dat de universiteit van Londen nu verricht, bieden de kans om 'even na te denken'.

Een reden voor Veolia om een alternatief te overwegen, zijn de kosten van de ov-chipkaart. Die liggen volgens Kienhorst ongeveer vijf keer zo hoog als van de huidige papieren kaartjes. "Papieren kaartjes kosten ons 0,8 procent van de omzet, bij de ov-chip wordt dat zo'n 4 procent." Waar in het openbaar vervoer een winstmarge van 3 á 4 procent al heel mooi is, betekent de komst van de ov-chip dus dat alle winst verdwijnt. Temeer daar de ritprijzen niet verhoogd mogen worden bij de invoering van de ov-chipkaart.

De kosten van de ov-chip zullen als gevolg van het kraken van de chip verder oplopen. De private ov-bedrijven Veolia, Arriva en Connexxion hebben al gemeld die extra kosten niet te willen betalen. Met staatssecretaris Huizinga onderhandelen zij nu over wie wat moet betalen

Veolia krijgt bij zijn oproep tot nadenken nog geen brede steun. Het Amsterdamse GVB 'gelooft nog in de ov-chipkaart' en denkt die straks definitief ingevoerd kan worden. Connexxion deelt die mening. Het GVB en Connexxion zijn mede-oprichters van TLS, het bedrijf dat de ov-chipkaart ontwikkelt en voor de ov-bedrijven exploiteert. Ze zijn mede-verantwoordelijk voor de keuze, in 2002, van de chip die nu niet veilig meer lijkt. Bij Connexxion speelt ook mee dat er al bijna 2000 bussen zijn voorzien van lezers voor de huidige ov-chip. Daarvan afzien levert een grote strop op. Arriva heeft nog weinig geïnvesteerd en is ook geen mede-eigenaar van TLS. Arriva wil niet op de uitkomsten van het onderzoek in Londen vooruit lopen, maar houdt ondertussen alle opties open.

Deutsche Bahn test momenteel mobieltjes waar trein- en buskaartjes op worden gezet. In 2010 hoopt DB het systeem in te voeren. Het kost slechts enige procenten van wat Nederland aan de ov-chip uitgeeft.

Bron: Trouw

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Ov-chipkaart moet uit roulatie

Berichtdoor Geert » Za 12 Apr 2008, 12:09

Ov-chipkaart moet uit roulatie
Uitgegeven: 12 april 2008 10:08
Laatst gewijzigd: 12 april 2008 11:17


DEN HAAG - GroenLinks vindt dat de nieuwste kraak van de ov-chipkaart het failliet van deze kaart betekent. De partij wil dat staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) de kaart zo snel mogelijk uit de roulatie neemt. Dat heeft GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak zaterdag laten weten.

Misbruik
"Nu de ov-chipkaart helemaal gekraakt is, worden misbruik op grote schaal en reizen op andermans kosten relatief eenvoudig", stelt Duyvendak.
Wat hem betreft moet het de komende jaren mogelijk blijven om te reizen met de strippenkaart en het treinkaartje. De ov-chipkaart is onvoldoende veilig en betrouwbaar en daarmee geen volwaardig alternatief, aldus de GroenLinkser.

Tegenonderzoek
De Kamer debatteert op 23 april met Huizinga over de kwestie. Zij laat nu nog in Londen een tegenonderzoek verrichten naar de kaart.
GroenLinks vindt dat de speelruimte van Huizenga na de nieuwste onthullingen zeer beperkt is en dat ze niet anders kan doen dan de introductie van deze ov-chipkaart te stoppen.

Wouter Teepe
Dr. Wouter Teepe, postdoc Digitale Veiligheid aan de Radboud Universiteit in Nijmegen verklaarde op zaterdag al dat het kraken van de ov-chipkaart een kwestie van seconden is.

Op 12 maart werd al bekend dat Teepe met een aantal studenten en medewerkers de toegangspassen van overheidsgebouwen had gekraakt. Nu is de laatste beveiliging van de ov-chipkaart gebroken. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat was daar volgens Teepe al enkele weken van op de hoogte.

Beveiliging
Een ov-chip is op twee manieren beveiligd. De eerste horde werd begin maart al genomen. Nu is de tweede technische drempel geslecht, zoals Teepe het uitdrukt. In eerste instantie was daarvoor een zware computer met een grote harde schijf en veel tijd nodig. Maar met de nieuwe, in Nijmegen bedachte methode is het nu mogelijk om na het afluisteren van

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Fles » Za 12 Apr 2008, 13:18

Gaaf. Krijgen we nu net zo lang "tegenonderzoeken" totdat er EENTJE tot de conclusie komt dat het wel veilig is, en dan kan iedereen weer gerust zijn of zo? :?:

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor deadlock » Za 12 Apr 2008, 13:43

Fles schreef:Gaaf. Krijgen we nu net zo lang "tegenonderzoeken" totdat er EENTJE tot de conclusie komt dat het wel veilig is, en dan kan iedereen weer gerust zijn of zo? :?:

Uiteraard :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Za 12 Apr 2008, 22:57

TLS: fraude met OV-chipkaart loont niet
12 april 2008

Het loont niet om fraude te plegen met de OV-chipkaart. Dat is de reactie van de producent van de kaart, Trans Link Systems (TLS), op het bericht dat de OV-chipkaart volledig zou zijn gekraakt.

TLS wijst erop dat elk etmaal wordt gecontroleerd of er kopie
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Za 12 Apr 2008, 23:01

Reiziger Ddrs schreef:TLS wijst erop dat elk etmaal wordt gecontroleerd of er kopieën van OV-chipkaarten in omloop zijn. Als dat het geval blijkt te zijn, wordt de kopie direct geblokkeerd. Nijmeegse onderzoekers die beweren dat ze de digitale kaart volledig hebben gekraakt, wijzen erop dat dan niet alleen de illegale kopie, maar ook het origineel niet meer bruikbaar is, met alle gevolgen van dien voor degene die geld op zijn of haar pas heeft gezet.

Precies, dus die hele detectie is maar een wassen neus. :roll:
Bovendien: als ik een dag niet reis met mijn chipkaart en meneer H. Acker wel, hoe kan TLS dan detecteren dat er een kopie in het spel is? Dat is nu juist het gevaar van die chipkaart: doordat die beveiliging van die chips zo verouderd is kun je een perfecte digitale kopie maken, en zolang je niet op hetzelfde moment in Groningen als in Zeeland met dat ding reist heeft niemand het door. Brrrr. :?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor webguy » Zo 13 Apr 2008, 21:09

Plus dat er eens per 24 uur wordt gecontroleerd, maar kan het dan niet alsnog langer duren omdat die poortjes maar een keer in de 24 uur een update krijgen, en ook dat zal niet synchroon lopen.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Ma 14 Apr 2008, 10:48

De poortjes op de stations worden toch wel vaker geupdate? Volgens mij speelde dat updateprobleem meer bij de bussen.

Anyways, vandaag is het moment van de waarheid voor de chipkaart:

Nieuw hoofdstuk in dossier OV–chipkaart
14-04-2008 07:40

DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer krijgt maandag de uitkomsten van een contra–expertise naar de ov–chipkaart toegestuurd. Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) zegde, via haar woordvoerster, dat dit weekeinde toe aan een bezorgde Kamer. Onderzoekers van de Radboud–universiteit blijken immers erin geslaagd te zijn binnen enkele seconden de gegevens van de ov–chipkaart te kraken.

De "dubbelcheck" door de Royal Holloway University of London, op een onderzoek door TNO naar de beveiliging van de kaart, zegde Huizinga een maand geleden toe. Volgens de Kamer moet daaruit blijken of de kaart nog te repareren is totdat er een nieuwe kaart is. De ongerustheid is groot onder de verkeersspecialisten van de diverse fracties.

Het is de bedoeling dat de ov–chipkaart vanaf 1 januari 2009 de strippenkaart en het treinkaartje als landelijk geldend vervoersbewijs in bus, tram, metro en trein vervangt. De grote vraag is of die datum nog haalbaar is.

De staatssecretaris trok zich de problemen onder druk van de Kamer meer aan. Zij beloofde half januari, nadat de eerste hackers van de ov–chipkaart zich hadden aangediend, de regierol op zich te nemen. De kaart is de eerste verantwoordelijkheid van openbaarvervoerbedrijven zoals de Rotterdamse RET, de HTM uit Den Haag en de Nederlandse Spoorwegen, naast decentrale overheden. Huizinga zal met hen rond de tafel moeten gaan zitten en onderhandelen over een oplossing van de nieuwste problemen, niet in de laatste plaats wat de financiële consequenties betreft.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Gebruikersavatar
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor air-bus » Ma 14 Apr 2008, 11:56

1 januari 2009 zie ik niet gebeuren, de tijd gaat zo hard, straks is het weer zomerreces en gebeurt er ook 8 weken niks, redden ze nooit! Bovendien, als de beveiliging zo lek als een mandje blijft neem ik aan dat er vanuit de consumentenhoek ook wel enig protest zal komen wat weer tot vertraging leidt..

chokotov
Berichten: 7
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 21:22

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor chokotov » Di 15 Apr 2008, 10:50

Wat ik nou niet snap is dat er in andere landen helemaal geen commotie is. In Londen heb je de Oyster Card, daar zit precies dezelfde chip in en dat ding wordt massaal gebruikt. Niets aan de hand.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor webguy » Di 15 Apr 2008, 10:58

Het verschil is dus dat de Oyster card ook andere maatregelen gebruikt ter beveiliging en dat er niet op de veiligheid van de kaart wordt vertrouwd, dat is bij de OVC wel zo.
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten