OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Doc Zenith »

2 en 3: gaat/moet iedereen dan steeds wachten tot die poortjes weer dicht zijn ofzo?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Nee, zolang je niet al te ver achter elkaar loopt, niet. Maar door de plaatsing van de poortjes wordt de doorgang ongeveer gehalveerd (door de breedte van de poortjes). Die versmalling merk je ook wanneer er een metro leegstroomt: de mensenstroom hoopt zich op.
De andere kant op, wanneer men toegang tot de perrons wil, gebeurt het nog regelmatig dat mensen met elkaar 'meeglippen' en ja, dan kan er wel eens een poortje dichtklappen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Voorbeeld van een geniale plaatsing van de poortjes is toch wel Capelsebrug, het perron voor metrotreinen richting Capelle a/d IJssel/Nesselande/Ommoord naar de bus: eerst had je hier vijf of zes doorgangen naar het busperron, dat is enkele jaren geleden gereduceerd tot twee. Dan overigens niet denken dat de capaciteit 'maar' met 2/3 is afgenomen, want door twee poortjes passen veel minder mensen dan eerst met twee klapdeuren.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Op Schiedam Centrum is het ook een hel, daar mis ik regelmatig m'n metro/trein omdat het gewoon niet opschiet bij die poortjes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Airmiles moeten chipkaart redden

Door TJEERD AGEMA

ROTTERDAM - Reizen met de RET én de OV-chipkaart moet een stuk aantrekkelijker worden met een spaarsysteem. Wie reist, gaat straks net als met Airmiles punten vergaren.

Met die spaarpunten kunnen mensen leuke dingen doen. Wat, moet binnenkort duidelijk worden.

De RET komt verder met OV-chipkaarten die slechts een of twee uur geldig zijn. De wegwerpkaarten moeten voorkomen dat reizigers van buiten Rotterdam straks duurder uit zijn.

Rotterdam wil in januari als eerste stad in Nederland, afscheid nemen van de strippenkaart. Als het aan verkeerswethouder Baljeu ligt, geldt vanaf dan in de metro alleen de OV-chipkaart. Baljeu zet door ondanks een nieuwe tegenvaller voor de OV-chipkaart. Landelijk ligt de elektronische kaart opnieuw onder vuur.

Om de OV-chipkaart in proeftuin Rotterdam aantrekkelijker te maken, ontwikkelt de RET momenteel het spaarysteem. Het idee is eenvoudig: wie kilometers maakt in rijtuigen van de RET, spaart punten. Wat de OV-chipkaarthouders met de punten kunnen, wordt nog bedacht door de RET.

Guus van der Werff, directeur van de Ondernemersfederatie Rotterdam City is laaiend enthousiast over het plan. ,,Met die chipkaarten zijn fantastische winkelacties mogelijk. Zo’n spaarsysteem is met de oude strippenkaart onmogelijk. Die chipkaart moet er zo snel mogelijk komen.’’

De vertegenwoordiger van ondernemers in het centrum overlegt momenteel met de RET over de mogelijkheid van spaaracties. Wanneer het spaarsysteem ingaat, moet binnenkort duidelijk worden.

Rotterdam houdt stug vol dat reizigers in de Maasstedelijke metro vanaf 29 januari alleen nog met een ov-chipkaart mogen reizen.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Rot op met je spaaractie, ik wil geen zegeltjes, bonuscard of airmiles. Ik wil gewoon betalen met een betrouwbaar en comfortabel systeem. Als ik zegeltjes, bonuscard of airmiles wil ga ik wel naar de Zaanse grootgrutter. :evil:
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door BR628 »

Het NVB is niet voor niets nationaal. Is het eigenlijk wel mogelijk om de strippenkaart straks te verbieden in de metro?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Ja, door de status van proefbedrijf zal de RET dat hoogstwaarschijnlijk mogen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Dan moet Huizinga wel akkoord gaan. Eerst maar eens kijken hoe stabiel haar positie na morgenochtend nog is.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Gezien de laatste ontwikkelingen lijkt het me (wederom) erg voorbarig van Rotterdam/RET om nu al te roepen dat in januari alleen de chipkaart geldig is. Hoe vaak is die uiterste datum voor de strippenkaart al niet veranderd afgelopen jaren?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Dit wordt zeker net zoiets als de rentepunten van de postbank? Van die leuke dingen waarvan niemand weet wat je er nou eigenlijk mee kan. Kaarten die twee uur geldig zijn voor mensen van buiten Rotterdam lijken me niet heel handig. Die mensen komen hier over het algemeen voor een dagje om een dagje te winkelen/musea te bezoeken/stad te bekijken of voor een afspraak en dan vind ik twee uur wel vrij krap eigenlijk.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door tsov »

Een kaartje van 1 zone is nu toch ook een uur geldig? En ik ga ervan uit dat er ook een soort dagkaart komt, zoals je nu ook een RET-dagkaart hebt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Daar heb je gelijk in. Daarnaast heb je ook uurnetkaartjes van de RET. Als er zowel een soort van uurnetkaartje en een dagkaart komt dan snap ik het weer :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Met de OV-Chipkaart is er nu bij de RET in ieder geval een 2-uurskaartje voor € 3,50 en een Dagkaart voor € 6,-. Ik denk (en hoop) dus dat die wel zullen blijven en het liefst natuurlijk voor dezelfde prijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Kamer: strippenkaart afschaffen in Rotterdam

De Tweede Kamer steunt het plan van de gemeente Rotterdam om de strippenkaart eind januari af te schaffen. Dat bleek donderdag tijdens een debat over de OV-chipkaart. "We moeten een volgende stap zetten", zei Lia Roefs (PvdA).

Roefs werd gesteund door het CDA en de VVD. "We moeten toch een keer een stap zetten, in de praktijk leer je het meest", zei Jan Mastwijk (CDA). Paul de Krom (VVD) vindt het belangrijk dat er een signaal wordt afgegeven dat de Kamer doorgaat met het project.

Een aantal consumentenorganisaties waaronder de Consumentenbond, reizigersorganisatie Rover en de ANWB pleitten er maandag juist nog voor de invoering van de kaart op te schorten. De organisaties stapten uit het overleg met de staatssecretaris, omdat zij er geen vertrouwen meer in hebben dat het nog goed gaat komen met de kaart. Dat was ook de directe aanleiding voor het debat.

De organisaties pleiten er juist voor dat het papieren vervoersbewijs kan blijven bestaan naast de OV-chipkaart. Rotterdam, waar momenteel een proef wordt gehouden met de chipkaart, voelt daar niets voor. Het zou zwartrijden in de hand werken. Volgens verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu zijn alle knelpunten opgelost en is er ook goed geluisterd naar de consumentenorganisaties. De poortjes gaan daarom per 29 januari dicht.

De Kamer steunt nu de opstelling van de Maasstad. Het is belangrijk dat het systeem wordt getest voordat het landelijk wordt ingevoerd. Wel moeten er garanties komen dat de afschaffing van de strippenkaart geen nadelige gevolgen heeft voor blinden, slechtzienden en gehandicapten, vinden PvdA en CDA.

Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) wil de strippenkaart pas afschaffen als de belangen van de reiziger voldoende zijn geborgd. Wel heeft de strippenkaart zijn langste tijd gehad, vindt de bewindsvrouw. Het naast elkaar laten bestaan van twee verschillende systemen levert volgens haar grote praktische bezwaren op.

Bron: Novum via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

En daarmee is een nieuw dieptepunt voor het Nederlandse OV in zicht.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben voor de principes van de OV-chipkaart, maar de uitvoering is Nederland gewoon compleet ruk. Gelukkig viel dat ook niet te verwachten met twintig OVA's en minstends nog net zoveel andere partijen, zoals toeleveranciers (software, hardware) en nog een aantal vervoerders. Dit zorgt voor een tariefmatige splitsing van reizigerstrajecten. Gaat iemand die met een bus van een Zuid-Hollandse concessie eerst strippenkaartbasistarief betalen en daarna nog voor de OV-chipkaart.

Heeft iemand wellicht de beginselpunten van OV-chipkaart bij de hand? Zoals het 'betalen met één systeem voor het gehele OV' en dergelijke?

Vanaf januari dan maar eens gaan sparen voor een opblaasmetro van de RET voor in het zwembad. :roll:
Het is een spectrum.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Dus als ik het goed begrijp heeft iedereen met een OV-jaarkaart voor januari een OV-chipkaart in de bus zodat hij/zij als student gewoon in de Rotterdamse metro kan blijven reizen? Of hoe gaat dit geregeld worden?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Frank schreef:Dus als ik het goed begrijp heeft iedereen met een OV-jaarkaart voor januari een OV-chipkaart in de bus zodat hij/zij als student gewoon in de Rotterdamse metro kan blijven reizen? Of hoe gaat dit geregeld worden?
Dat is het ideaalbeeld maar hoogstwaarschijnlijk wordt die datum weer uitgesteld omdat dit dus onder andere niet haalbaar blijkt te zijn ;)

Ik heb niet de illusie dat ik mijn studenten OV-chipkaart ooit nog ga zien voor ik afgestudeerd ben.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Ik heb die van mij al een hele tijd geleden gekregen. Misschien inmiddels wel een jaar terug. Ik heb 'm nog nooit gebruikt, eerst omdat het niet werkte en later uit principe. Hopelijk kan ik 'm nog vinden.
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Mijn studenten OV-chipkaart heb ik ook al een wat langere tijd en heb 'm al een paar keer opnieuw opgeladen. Ik ondervind er weinig problemen mee :) Opvallend is wel dat ik 'm niet gebruik om de metropoortjes te passeren: daarvoor gebruik ik het veel handigere stukje karton dat in m'n jaszak zit...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ow, daarvoor heb ik ook altijd een pasje oid in m'n jaszak zitten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

OV-mobiel verdient voorkeur boven OV-chipkaart

Een mobiele betaaloplossing als alternatief voor de OV-chipkaart is vanuit strategisch en economisch oogpunt een goede zaak,zegt Maurice Feijen. Hij vergelijkt beide concepten. Volgens Feijen is het verstandig de investeringen in de OV-chipkaart te stoppen.

Er is in 2007/2008 veel ophef in de media ontstaan over de beveiliging en oplopende exploitatiekosten van de OV-chipkaart. Zo zou het gebrek aan voldoende sterke beveiliging van het huidige chipkaartproduct de openbaarvervoersbedrijven financiële schade kunnen berokkenen. Ondanks deze obstakels lijkt de overheid voorlopig door te willen gaan met deze kaart.

Hij heeft verschillende voordelen. De chipkaart is voor exploitanten en eindgebruikers een vertrouwde technische oplossing voor betaaltransacties, denk aan de chipknip en de voormalige chipper. Het is een natuurlijke opvolger van de magneetstripkaart voor betaal- en identificatie- en authenticatiediensten, en biedt aanvullend multifunctionaliteit; dat wil zeggen, applicaties zoals betalen, identificatie en parkeren op één kaart. In Hongkong en Singapore werken op chipkaart gebaseerde vervoerssystemen naar tevredenheid. De OV-chipkaart biedt meer gebruikersgemak. Reizigers hoeven niet meer in de rij te staan voor de automaat of het loket voor een treinkaartje, of voor een strippenkaart naar de winkel te gaan. De wegwerpvariant kan bij oplaadpunten opnieuw geladen worden.

Er zijn ook nadelen. De OV-chipkaart kan alleen bij oplaadpunten worden opgewaardeerd. Het ontbreken van een beeldscherm op de ov-kaart beperkt het gebruikersgemak omdat informatie over de diensten zoals het ov-reissaldo niet direct beschikbaar is. Een ander belangrijk nadeel is het gebrek aan standaardisatie binnen de chipkaartenindustrie, hetgeen leidt tot gesloten systeemoplossingen met hoge infrastructuurkosten. De meeste chipkaartoplossingen zoals de chipknip kunnen niet buiten Nederland gebruikt worden.

Bij de huidige businesscase van de OV-chipkaart dienen ook een paar kanttekeningen geplaatst te worden. Ten eerste hoort de beveiliging van stations door toegangspoortjes in een aparte businesscase thuis. Poortjes zouden ook, net als in Parijs, met papieren kaartjes kunnen werken. Honderden miljoenen aan kosten voor de toegangspoortjes en 320 à 350 miljoen aan baten (afname zwartrijden en molestreductie) vallen hierdoor uit de OV-chipkaart-businesscase. Ten tweede is de batenpost van 320 à 400 miljoen gerelateerd aan de kortere kaartaankooptijd zwaar overschat. Volgens de businesscase-analyse zou de waardering van de reiziger voor niet iedere keer anderhalve minuut in de rij staan, kunnen oplopen tot omgerekend 150 euro per jaar.

Bij de variant OV-mobiel vervangen de mobiele telefoon en publieke mobiele netwerken de OV-chipkaart en de oplaadpunten. Elektronische ov-strippen op de mobiel worden op dezelfde manier afgewaardeerd bij de in- en uitgangspoorten en check-in- en check-uitpalen (CiCo-palen) op perrons en bij bus- en tramhaltes. De gebruiker kan echter op ieder moment overal strippen bijladen (opwaarderen) via het mobiele netwerk. In de Touch & Travel-proefopstelling van de Duitse spoorwegen worden reiskosten via het mobiele netwerk iedere maand afgeschreven van de rekening van de reiziger.

De OV-mobiel biedt een aantal voordelen ten opzichte van de OV-chipkaart. Ten eerste sluit een mobiele ov-betaalapplicatie beter aan bij de zeer omvangrijke en sterk concurrerende mobiele telecommunicatie-industrie. Door het gebruik van gestandaardiseerde technologieën wordt een breed draagvlak voor eindgebruikers en exploitanten gecreëerd. Reizigers zouden door middel van (alleen) hun OV-mobiel overal in Europa het openbaar vervoer kunnen gebruiken. Standaardisatie stimuleert ook concurrentie, met als gevolg lagere kosten voor gebruikers en exploitanten. Concurrentie zorgt ook voor steeds meer onlinetoepassingen op de mobiele telefoon. Met de convergentie van mobiele netwerken en het (vaste) internet verschijnen nieuwe marktspelers uit de internetindustrie ten tonele. Zij zullen de concurrentie en innovatie verder versterken. Zo zou met behulp van de mobiele telefoon (open-source)software van Google de mobiele telefoon in de buurt van een station automatisch ov-strippen kunnen bijladen wanneer nodig.

Ten tweede is de verwachting dat op termijn de mobiele telefoon de opvolger van de huidige betaalpas wordt, OV-mobiel sluit hier beter op aan. Voor mobiel betalen gelden eveneens de eerdergenoemde voordelen van aansluiting op de mobiele telecommunicatie-industrie. Mobiel betalen betekent meer gebruikersgemak voor de consument. Mobiel bankieren is al in omloop, en met mobiel betalen bij de kassa worden succesvolle experimenten uitgevoerd. Het proeftraject mobiel betalen in Rotterdam met KPN, C1000, leverancier Payter en Equens (voormalig Interpay) demonstreert hoe mobiel betalen minimaal even zo eenvoudig en snel verloopt als betalen met de pinpas. Dit proeftraject wordt nu uitgebreid naar zes grote steden in Nederland. Bij een proef van MasterCard en Taiwan Mobile concludeerde men dat 75 procent van de participanten de mobiele telefoon prefereerde boven de contactloze kaart; 67,8 procent was tevreden met zijn ervaringen, en wilde na de proef doorgaan met de mobiele betaaloplossing. MasterCard voert wereldbreed verschillende proeven met mobiel betalen uit.

Ten derde kan beveiliging van de OV-mobiel efficiënter en beter beheerd worden dan die van de OV-chipkaart, door het gebruik van het mobiele netwerk. Een beveiligingsverbetering kan ‘over the air’ op iedere mobiele telefoon direct worden geïnstalleerd.
De businesscase OV-mobiel lijkt eveneens gunstiger dan die van de OV-chipkaart. Naar schatting bedraagt de mogelijke kostenbesparing 150 miljoen. De geschatte verbeteringen ten opzichte van de OV-chipkaart zijn gebaseerd op de inzichten in de kasstromen voor de stad en streeksector van de (gepubliceerde) ov-businesscase uit 2003 (zie kader). Deze kostenbesparingen betreffen de jaarlijkse productie en distributie van chipkaarten, het plaatsen en beheren van de verkooppunten, en het niet plaatsen en beheren van oplaadpunten.

De OV-mobiel-businesscase kent ook risico’s, zoals de lage penetratie NFC-enabled telefoons. Een OV-mobiele telefoon heeft een speciale (NFC-)chip nodig om over korte afstand contactloos te kunnen communiceren met de toegangspoortjes en CiCo-palen. Vandaag is het aantal geschikte mobiele telefoons echter nog beperkt. ABI Research schat dat in 2011 30 procent van de mobiele telefoons (in de winkel) uitgerust is met een NFC-chip. De Duitse spoorwegen gaan voor hun Touch & Travel-proef uit van 50 procent in 2010. De verwachting is dat de vraag naar NFC-mobiele telefoons sneller stijgt wanneer mobielenetwerkoperators, banken en internetbedrijven een dergelijke mobiele ov-dienst en andere betaaldiensten zullen omarmen.

Kortom, het concept OV-mobiel biedt een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van de huidige OV-chipkaart: meer gebruikersgemak en innovatieve toepassingen, lagere kosten voor gebruikers en exploitanten, efficiëntere beveiliging beheer en gebruik binnen Europa. Dergelijke redenen hebben de Duitse Spoorwegen, Vodafone en T-Mobile reeds bewogen om een proef in Duitsland te starten. Het stoppen van de investeringen in de OV-chipkaart en een snelle migratie naar de OV-mobiel heeft daarom de voorkeur.

Bron: Automatiseringsgids
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Zo gek lijkt het me niet om hierop in te zetten: met wat slim samenwerken kan een dergelijk systeem ook compatible zijn met het Duitse systeem. Los van het gebruikersgemak voor reizigers heb je dan ook het voordeel van de grote schaal: investeringen worden relatief kleiner.

Maar ja, helaas is er al erg veel geld geinvesteerd in het systeem wat er nu ligt. :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

GVB nog steeds achter OV-chipkaart
Het GVB gaat gewoon door met de invoering van de OV-chipkaart. Op de open dag van het GVB gaf het bedrijf zaterdag voorlichting over de nieuwe vervoerspas.

Reizigersvereniging ROVER moet eerst nog maar zien dat alle problemen rondom de kaart worden opgelost. Afgelopen week heeft ROVER, net als de ANWB en de consumentenbond, haar vertrouwen opgezegd in de kaart.

Het GVB ziet de nieuwe OV chipkaart, nog steeds helemaal zitten. Over enkele weken gaat het vervoersbedrijf het nieuwe systeem naast de metro ook invoeren op de bus en de tram.

Bron: AT5
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Connexxion stapt uit ov–chipproducent TLS

HILVERSUM – Vervoersbedrijf Connexxion is naar donderdag bleek op 19 september uit Trans Link Systems (TLS) gestapt. Dat is de producent van de ov–chipkaart. Een woordvoerster van Connexxion heeft dat bevestigd naar aanleiding van een bericht hierover in ov–Magazine.

Zij stelt dat dit „geen negatief verhaal" is. De vervoerder kwam tot het besluit nadat door TLS een nieuwe investering was gevraagd. „Toen hebben we onze deelname opnieuw tegen het licht gehouden en besloten eruit te stappen". Bovendien wil Connexxion niet zowel deelnemer als afnemer zijn.

Connexxion was goed voor 20 procent van de aandelen in TLS, de NS had 55 procent, de regionale vervoerders GVB, HTM en RET samen 25 procent. De overgebleven aandeelhouders hebben volgens Connexxion de 20 procent overgenomen.

Het vervoersbedrijf zegt in TLS te zijn gestapt om het bedrijf op de rails te zetten. „Het staat nu, wij zijn er tevreden over en trekken ons nu terug".

Volgens TLS heeft het afhaken van Connexxion als deelnemend partner geen gevolgen voor de toekomst van de ov–chipkaart. „De aandelen die zij hadden zijn overgenomen". Over het bedrag dat daarvoor neergelegd is, wil de woordvoerder geen mededelingen doen.

Dat Connexxion zijn deelname opnieuw heeft beoordeeld naar aanleiding van een investeringsverzoek „is nieuw voor ons". De woordvoerder benadrukt dat Connexxion wel klant blijft van TLS en verdergaat met de invoering van de ov–chipkaart.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten