OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Kijk, dat laatste vindt ik al een betere reden!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Chauf21 schreef:Nooit meer kaartjes hoeven kopen of je druk hoeven te maken over het type of aantal kaarten/strippen dat je wilt gebuiken, alleen op begin-, overstap en eindpunten een pasje langs een paaltje halen. Klinkt als best handig, vind ik :)
klinkt handig, maar is dat het ook? Ik raak een stuk overzicht kwijt... Bovendien, ik maak dan zorgen over of het juiste bedrag wel van de kaart gehaald wordt. En wat als mijn pas wordt gekraakt (maar dan niet door het radboud maar door een crimineel?). Als mijn strippenkaart gejat wordt ben ik een stuk minder duur uit.

Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met volle bussen. Wat als ik in de buurt van de uitchekpaal sta?

Er zitten zeker voordelen van de chipkaart, maar wegen die op tegen de nadelen? Worden de nadelen niet onderschat?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Linkerspoor schreef:
Chauf21 schreef:Nooit meer kaartjes hoeven kopen of je druk hoeven te maken over het type of aantal kaarten/strippen dat je wilt gebuiken, alleen op begin-, overstap en eindpunten een pasje langs een paaltje halen. Klinkt als best handig, vind ik :)
klinkt handig, maar is dat het ook? Ik raak een stuk overzicht kwijt... Bovendien, ik maak dan zorgen over of het juiste bedrag wel van de kaart gehaald wordt.
Het staat je vrij om een overzicht van de website te printen. Zie je precies hoe je bent gereisd en hoeveel je voor welk stuk betaald hebt.
Linkerspoor schreef:En wat als mijn pas wordt gekraakt (maar dan niet door het radboud maar door een crimineel?). Als mijn strippenkaart gejat wordt ben ik een stuk minder duur uit.
Doe het kraken van de pas af aan de handigheid van de kaart? Het beukt in op de betrouwbaarheid en veiligheid, dat zeker, maar of een OV-chipkaart daarmee onhandiger wordt?
Wanneer je reist op saldo, kan je er een bedrag vanaf €5,- opzetten. (eventueel uitgebreid met automatisch opwaarderen want dat maakt die kaart mede handig, impliceer ik hierboven) kom je op €15,- wat er maximaal op je kaart staat zonder beperkingen in reisvrijheid. Een 45-strippenkaart kost nu €21,60. Een gejatte strippenkaart is dus niet altijd een stuk minder duur.
Linkerspoor schreef:Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met volle bussen. Wat als ik in de buurt van de uitchekpaal sta?'
In mijn ervaring moet je toch vrijwel direct contact tussen de pas en de automaat maken, wil er een registratie plaatsvinden. Mocht dat voor jou niet afdoende zijn, kan je altijd nog met je rug naar de automaat staan of je chipkaart niet op automaathoogte dragen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De kaartscanners zijn vrij ongevoelig, je hoeft hem er net niet tegen aan te houden. Daarbij wordt er met een licht-, tekst- en geluidssignaal aangegeven dat je in- of uitcheckt, of juist dat het misgaat. Bij anonieme kaarten kan je een overzicht van de twaalf laatste transacties uit laten printen bij een verkoop- en/of oplaadautomaat. Twaalf transacties betekend in de praktijk zes reizen. Opladen kan bij een automaat al vanaf één euro, maar bij een negatief saldo zal je altijd minimaal het negatieve saldo weg moeten laden. Het maximumsaldo op een kaart is dertig euro, en als je kaart persoonlijk is kan je het laten blokkeren bij verlies/diefstal en terugkrijgen via de Chipkaart hotline (0900-0980). Een nieuwe kaart wordt gemaakt voor 2,50 administratiekosten. Het enige wat je echt nieuw moet leren, is dat je ook moet uitchecken. Dat is wat echt aangeleerd moet worden. Voor de rest veranderd er aan je reis niets.

Dat negatieve saldo is wéér een van de voordelen. Als je nu wat verder moet met de bus bijvoorbeeld, en je hebt niet meer genoeg strippen op je kaart staan, dan wordt je gedwongen een kaartje te kopen. Nu kan je tot 0 euro op je kaart hebben staan, en toch nog gewoon mee. Daarna kan je er weer reistegoed bijstorten tot je positief staat. En dan denk je: en dan koop ik een nieuwe kaart als mijn oude negatief staat. Uiteindelijk zal je toch duurder uit zijn, want een chipkaart kost 7,50. En dat is dan de moeite niet. Bij een persoonlijke kaart waar automatisch bijstorten is geactiveerd, zal je zowieso niet negatief staan.

Daarbij wordt er veel te veel heisa gemaakt om het hacken, net zoals skimmen moet een hacker daarvoor wel eventjes flink knutselen, en net zoals met skimmen kan je het daarna zelf zien als het gebeurd, want je transacties worden net zoals met een bankrekening bijgehouden. In de praktijk stelt eigenlijk niemand vragen over het hackgebeuren, vooral over de prijzen die ze betalen, en dat is nu ook het grootste probleem denk ik. Mensen weten niet hoeveel kilometer ze reizen, en weten dan ook niet wat het correcte bedrag is wat moet worden afgeschreven. Maar als het goed is gaat de RET daar op korte termijn mee aan de slag en worden de metrostations voorzien van informatie daarover.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

@Chauf21: Ik ben het met je eens dat de OV chipkaart handig kan zijn. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het momenteel al handig is. Alleen de overstapkaarten die men in Rotterdam nu (zij het tijdelijk) geïntroduceerd heeft geven aan dat we voorlopig nog wat langer (en dat is heus niet altijd!) twee systemen naast elkaar hadden moeten houden. Tevens hadden alle studenten de OV chipkaart al binnen moeten hebben; dingen gebeuren in de verkeerde volgorde nu.
Over de berichten in de media betreft kun je jezelf natuurlijk afvragen hoe terecht ze zijn. Probleem is wel dat het oa om de veiligheid gaat en dan vind ik dat je als gezamenlijke OV vervoerders er alles aan moet laten doen om te laten zien dat het ding wel veilig is. Dat is ze in mijn ogen nog niet gelukt (en ik denk met mij vele andere mensen) en dat vind ik een kwalijke zaak. Ik weet dat geen enkel systeem fraudevrij zal zijn (en dat komt met name omdat we snellere computers ed krijgen), maar zo makkelijk als het kraken nu is gegaan geeft redenen tot twijfel over de beveiliging van het systeem. Die kun je alleen nog maar wegnemen door het systeem een tijdje goed te laten functioneren (zonder de verplichting tot gebruik ervan); externe experts goed naar de veiligheid te laten kijken. Ja, dat is misschien allemaal tijdelijk nogal dubbelop, maar vooruit: eigen schuld, dikke bult.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Wat ik wel een nadeel vind is dat het voor mij nu heel ondoorzichtig is hoe duur een reis is. Dat is/was met veel moeite wel te vinden op de website van de RET of op 9292 maar het is niet zo duidelijk als wanneer je nu op de zonekaart kijkt en weet hoeveel strippen (en dus hoeveel geld) je kwijt bent.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Chauf21 schreef:
Linkerspoor schreef:
Chauf21 schreef:Nooit meer kaartjes hoeven kopen of je druk hoeven te maken over het type of aantal kaarten/strippen dat je wilt gebuiken, alleen op begin-, overstap en eindpunten een pasje langs een paaltje halen. Klinkt als best handig, vind ik :)
klinkt handig, maar is dat het ook? Ik raak een stuk overzicht kwijt... Bovendien, ik maak dan zorgen over of het juiste bedrag wel van de kaart gehaald wordt.
Het staat je vrij om een overzicht van de website te printen. Zie je precies hoe je bent gereisd en hoeveel je voor welk stuk betaald hebt.
Daar heb ik zin in, om dat elke keer te moeten doen... :roll: :wink:
Chauf21 schreef:
Linkerspoor schreef:En wat als mijn pas wordt gekraakt (maar dan niet door het radboud maar door een crimineel?). Als mijn strippenkaart gejat wordt ben ik een stuk minder duur uit.
Doe het kraken van de pas af aan de handigheid van de kaart? Het beukt in op de betrouwbaarheid en veiligheid, dat zeker, maar of een OV-chipkaart daarmee onhandiger wordt?
Wanneer je reist op saldo, kan je er een bedrag vanaf €5,- opzetten. (eventueel uitgebreid met automatisch opwaarderen want dat maakt die kaart mede handig, impliceer ik hierboven) kom je op €15,- wat er maximaal op je kaart staat zonder beperkingen in reisvrijheid. Een 45-strippenkaart kost nu €21,60. Een gejatte strippenkaart is dus niet altijd een stuk minder duur.
Uuh, nu heb je het ineens over reizen op saldo. Maar bij reizen op saldo gaan al veel van de voordelen van de chipkaart sowieso weg... Het gaat mij om de persoonlijke kaarten. Tot dat je er achter komt dat je hem kwijt bent en blokkeert, kan men er heel het land op jou kosten mee door tuffen...
Chauf21 schreef:
Linkerspoor schreef:Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met volle bussen. Wat als ik in de buurt van de uitchekpaal sta?'
In mijn ervaring moet je toch vrijwel direct contact tussen de pas en de automaat maken, wil er een registratie plaatsvinden. Mocht dat voor jou niet afdoende zijn, kan je altijd nog met je rug naar de automaat staan of je chipkaart niet op automaathoogte dragen.
Nee, dat is dus niet zo. In de buurt houden is al voldoende. Op zich bij poortjes heel handig, maar niet in een bus. En in een volle lijn 12 in Utrecht denkt men er echt niet van te voren aan of de chipkaart in de buurt van dat ding is, en is draaien soms zelfs ondoenlijk.

Ik ben trouwens ook er tegen dat je een basis saldo op je chipkaart moet hebben (hoeveel was die ook alweer, 4/5 euro of zo?). Alsof ik bij een supermarkt naar binnen loop om te kijken of ze nog brood hebben, en bij binnenkomst al 5 euro moet geven "voor het geval er inderdaad nog brood is en ik het ga kopen". :?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Daantje schreef:Wat ik wel een nadeel vind is dat het voor mij nu heel ondoorzichtig is hoe duur een reis is. Dat is/was met veel moeite wel te vinden op de website van de RET of op 9292 maar het is niet zo duidelijk als wanneer je nu op de zonekaart kijkt en weet hoeveel strippen (en dus hoeveel geld) je kwijt bent.
Vind ik ook. Hoewel ik moet toegeven dat het mij zonder internet ook altijd onduidelijk is hoeveel strippen ik kwijt ben.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:[...] Mensen weten niet hoeveel kilometer ze reizen, en weten dan ook niet wat het correcte bedrag is wat moet worden afgeschreven. Maar als het goed is gaat de RET daar op korte termijn mee aan de slag en worden de metrostations voorzien van informatie daarover.
Op de Randstadrail-stations hangen schema's met daarop de prijzen (zowel in aantal strippen, als in OV-chipkaart vol- en reductietarief). Ik neem aan dat dergelijke informatievoorziening dan wijder wordt verspreid?
Linkerspoor schreef:Daar heb ik zin in, om dat elke keer te moeten doen... :roll: :wink:
Hoe houd je dat nu bij dan?
Linkerspoor schreef:Uuh, nu heb je het ineens over reizen op saldo. Maar bij reizen op saldo gaan al veel van de voordelen van de chipkaart sowieso weg... Het gaat mij om de persoonlijke kaarten. Tot dat je er achter komt dat je hem kwijt bent en blokkeert, kan men er heel het land op jou kosten mee door tuffen...
Ik volg het niet helemaal.
Op zowel een anonieme als persoonlijke kaart kan er worden gereisd op saldo. Een abonnement op een OV-chipkaart is hetzelfde als een (maand)kaart of (jaar)pas nu. Alleen met reizen op saldo kan iemand op jouw kosten reizen, in andere gevallen kost het jou niets extra's. Als je er achterkomt dat je je OV-chipkaart kwijt bent, kan je de OV-chipkaart (laten) blokkeren en kan er niet verder worden gereisd of saldo worden afgeschreven. Wanneer je bank- of girorekening 'geskimd' wordt, krijg je van de bank het geld terug. Of dat bij de OVC ook geldt, weet ik niet, maar dat zou wel een mooie service zijn.
Linkerspoor schreef:
Chauf21 schreef:In mijn ervaring moet je toch vrijwel direct contact tussen de pas en de automaat maken, wil er een registratie plaatsvinden. Mocht dat voor jou niet afdoende zijn, kan je altijd nog met je rug naar de automaat staan of je chipkaart niet op automaathoogte dragen.
Nee, dat is dus niet zo. In de buurt houden is al voldoende. Op zich bij poortjes heel handig, maar niet in een bus. En in een volle lijn 12 in Utrecht denkt men er echt niet van te voren aan of de chipkaart in de buurt van dat ding is, en is draaien soms zelfs ondoenlijk.
Opvallend dat jij stelt dat 'in de buurt houden' al voldoende is. Net zoals Bee ook zegt, heb ik andere ervaringen. Maar het kan zijn dat er verschillende automaten met verschillende mate van contact in omloop zijn.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Chauf21 schreef:Hoe houd je dat nu bij dan?
Niet nodig. Ik kan niets per ongeluk onderweg doen waarmee mijn papieren kaartje opeens meer gaat kosten. Daarnaast weet ik vooraf wat ik kwijt ben, doordat dat op de automaat staat. Als ik op een persoonlijke kaart reis, en incheck op station A, weet de kaart nog niet wat station B zal worden...
Chauf21 schreef:Opvallend dat jij stelt dat 'in de buurt houden' al voldoende is. Net zoals Bee ook zegt, heb ik andere ervaringen. Maar het kan zijn dat er verschillende automaten met verschillende mate van contact in omloop zijn.
Om eerlijk te zijn baseer ik mijn ervaring op soortgelijke systemen, met de ov-chipkaart zelf heb ik nog niet in of uitgechekt. Afwachten dan maar, maar ik blijf mijn twijfels hebben.

Hoe zit dat eigenlijk? Ik check per ongeluk te vroeg uit, moet ik dan dus weer naar voren lopen om opnieuw in te checken? Of kan dat bij dezelfde automaat, door hem er nog een keer tegen aan te houden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij de normale metrostations staan op de posters alleen de zoneindeling van de metro en een diagram waarmee je het aantal strippen dat je moet stempelen kan opzoeken (van zone 5300 naar 5311 bijvoorbeeld). Die zonediagram zal waarschijnlijk vervangen worden door een diagram waarin je prijzen kan opzoeken van het station waar je staat naar andere stations (belangrijkste stations of allemaal is niet helemaal duidelijk). Die posters zijn al verschillend voor elk metrostation, omdat er een kaartje van de directe omgeving op staat, dus is het een kwestie van posters aanpassen en vervangen.

Het is alleen jammer dat daar niet eerder aan gedacht is, maar een medewerker van het hoofdkantoor van de RET kwam er na een aantal boze woorden van een mevrouw uit Hoogvliet toch achter dat het wel eens handig zou zijn. Die mevrouw dacht dat ze veel te veel betaalde terwijl dat uiteindelijk niet zo bleek te zijn. Omdat er alleen informatie over zones op de posters stond, dacht ze dat de chipkaart daar ook mee werkte, en zat ze met de prijs van een strip te rekenen.
Hoe zit dat eigenlijk? Ik check per ongeluk te vroeg uit, moet ik dan dus weer naar voren lopen om opnieuw in te checken? Of kan dat bij dezelfde automaat, door hem er nog een keer tegen aan te houden.
De meeste lezers zijn geschikt voor tweerichtingsverkeer, dat kan uitgeschakeld worden, maar het is niet echt logisch als dat zou gebeuren. Als je binnen 35 minuten weer incheckt, dan wordt het gezien als een overstap en betaal je geen instaptarief, wel heb je kans dat je net iets meer betaalt doordat er opnieuw wordt gestart met kilometers tellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Bee schreef:Als je binnen 35 minuten weer incheckt, dan wordt het gezien als een overstap en betaal je geen instaptarief, wel heb je kans dat je net iets meer betaalt doordat er opnieuw wordt gestart met kilometers tellen.
Das lekker. Dus als door de schuld/vertraging van (ter voorbeeld maar even) de NS ik in plaats van een 20 minuten overstap een 40 minuten overstap heb gekregen, betaal ik nog meer ook! En ik heb maar 20 minuten vertraging, dus geen geld terug. :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het systeem gaat dan in principe ook uit van een 30-minutenfrequentie. Voor erg afgelegen delen waar weinig openbaar vervoer komt is dat inderdaad wel een zwak punt, maar bij een strippenkaart is er ook een tijdslimiet, en bij een overstap van/naar de trein is er nu helemaal geen korting bij een overstap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Bee schreef:Het systeem gaat dan in principe ook uit van een 30-minutenfrequentie. Voor erg afgelegen delen waar weinig openbaar vervoer komt is dat inderdaad wel een zwak punt, maar bij een strippenkaart is er ook een tijdslimiet, en bij een overstap van/naar de trein is er nu helemaal geen korting bij een overstap.
En van trein naar trein?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij treinen check je vooraf in, dus hoe vroeg of laat je trein ook is, als je op het perron staat ben je al ingecheckt :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

En daarnaast hoef je niet uit- en in te checken bij een overstap, de poortjes staan immers bij de ingang van het station en niet bij de toegang tot elk perron :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

En hoe zit dat dan bij cross-platform overstappen?

Als ik van Groningen naar Zwolle ga, en ik doe dat via Leeuwarden* zonder te worden gecontroleerd, dan betaal ik dus gewoon Groningen - Zwolle?

*=dus even indenken dat het een cross-platform overstap is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Hmm da's een goeie: volgens mij betaal je dan inderdaad niet voor je omweg, aangezien de chipkaart dat niet kan weten. Tenzij de tijdsduur van de reis ook meegenomen wordt bij het bepalen van de reisroute en het bijbehorende aantal kilometers, want die verschilt immers wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Linkerspoor »

Momenteel mag je je reis onderbreken. Gaat dat dan ook weg met de ov-chipkaart?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ik neem aan dat, als je een reisproduct (bv. een retourtje Groningen - Zwolle) op je kaart geladen hebt, je de reis nogsteeds de reis mag onderbreken. Als je op saldo reist wordt het een ander verhaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Bejaardenkorting door foutje RET
ROTTERDAM - Vijftien jaar is de Rotterdamse Maartje Heijnen, maar dankzij de RET gaat ze nu door het leven als 75-jarige.

Op haar ov-chipkaart staat althans dat ze in maart 1933 is geboren. Dat heeft tenminste een voordeel; sinds ze bejaard is, hoeft ze een stuk minder af te rekenen voor metroritjes. ,,Waar bij anderen 1,40 euro wordt afgeschreven, ben ik 90 cent kwijt.''

De Rotterdamse scholiere heeft de ov-chipkaart al een tijdje. Haar ouders belden meteen na ontvangst de RET om te zeggen dat er foutje was gemaakt. ,,Dat heeft niks opgeleverd,'' zegt Maartje. ,,Ik heb de kaart nog steeds.''

Meermalen is ze inmiddels gecontroleerd in het openbaar vervoer. Nooit leverde dat problemen op, ondanks het jeugdige pasfotootje naast de geboortedatum. ,,U bent keurig ingecheckt,'' kreeg Maartje steeds te horen.

Erg vindt ze het niet als Maartje binnenkort weer het volle pond moet betalen. Maar mocht de RET niet ingrijpen, vindt ze het ook prima. De kaart is in ieder geval geldig tot en met 2012.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:
Frank schreef:Als ze door de proefopzet niet in staat waren de kaart aan te schaffen was de proefopzet verkeerd.
Als studenten geen pas hebben gekregen hadden de poortjes niet afgesloten moeten worden.
En als een systeem echt voordelen heeft stapt een groot deel van de mensen echt wel over.
Het is een proefopzet, je zal dus áltijd situaties hebben waarin een aantal reizigers de kaart niet hoeft of kan aanschaffen. De enige manier om dat te voorkomen is een landelijke invoering waarbij de gehele OV-betaalwijze op één dag om moet.
- Studenten vormen volgens mij een aanzienlijke groep reizigers in de Rotterdamse metro, die hadden wel wat eerder dan een week van tevoren een OV-chipkaart kunnen krijgen.
- Natuurlijk kun je niet iedereen altijd tevreden houden, maar het feit dat in de omliggende gebieden uberhaupt niet met een chipkaart gereisd kan worden vind ik toch wel een farce. Reizigers zijn verplicht om in de metro met een chipkaart te reizen en in de aansluitende buslijn met een strippenkaart. Had er dan voor gezorgd dat je in die bussen ook met chip kan reizen OF stel het moment dat alleen de chipkaart verplicht is in de metro uit.
Frank schreef:Als een systeem echt beter is voor de klant, waarom zou die dan overstapschuw zijn?
Omdat mensen bang zijn om het oude los te laten en het nieuwe (betere) te gaan gebruiken. Daar zijn al heel wat onderzoeken over geweest.
Toch typisch dat in Londen (met de Oyster Card, een behoorlijk vergelijkbaar product) binnen een jaar wel 75% van de reizigers wat overgestapt van de oude kaartjes naar de nieuwe chipkaart. Zou het dan toch genuanceerder liggen?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

(overzicht transacties op de website)
Chauf21 schreef:
Linkerspoor schreef:Daar heb ik zin in, om dat elke keer te moeten doen... :roll: :wink:
Hoe houd je dat nu bij dan?
Maar nu kan er niet iemand strippen stempelen op jouw kaart zonder die fysiek te bezitten, met chipkaart kan dat wel (de kaart wordt immers gekloond, de ritten worden dus van het tegoed van de originele kaart afgeschreven). Dat is het punt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Toch typisch dat in Londen (met de Oyster Card, een behoorlijk vergelijkbaar product) binnen een jaar wel 75% van de reizigers wat overgestapt van de oude kaartjes naar de nieuwe chipkaart. Zou het dan toch genuanceerder liggen?
Dat verbaast me nou niets. Een enkeltje is 4 pond (€ 4,50), en met de Oystercard 1,60 pond (€ 1,75). En natuurlijk kun je als niet-resident naar je Oyster Card fluiten. (Ik heb dus weer eens ruzie met zo'n ventje van het Transportbureau gemaakt, uiteindelijk maar een drie dagen abbo aangeschaft voor 18 pond (€ 20,=), terwijl de Oystercard me hooguit 12 pond (€ 13,=) zou hebben gekost.)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Iedereen kan toch een Oyster Card kopen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten