OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

In Europa beginnen we toch altijd aan de linkerkant met lezen, dus ik moet links inchecken bij de trein en daarna rechts uitchecken bij de metro...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dat bord is echt onmogelijk. Mensen lezen van links naar rechts, niet in de richting van die pijl... (En ov-chipkaart is met streepje, maar dat terzijde.)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Als je goed kijkt staat er een tegen de leesrichting in wijzende pijl tussen :roll: Ook iets als de Engelse taal was blijkbaar teveel van het goede.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ze waren vanochtend al aan het slepen met de paaltjes en vroeg mij al af wat ze nu aan het doen waren, maar deze monstelijke creatie maakt het een een klap duidelijk. De nieuwe kleertjes van de mensen van de OV-chipkaart zijn trouwens ook afschuwelijk. Roze veiligheidshesjes met Informatie OV-chipkaart op de rug. Al is het wel beter dan de NS Fluoriserend geel veiligheidsjasjes met NS-pet :lol:

Het feit dat het project op 2 oktober zou stoppen en er nu nog tientallen mensen op de stations rondlopen geeft aan dat er misschien toch problemen zijn bij de implementatie op een aantal stations. Op CS gaat het ook nog steeds niet vloeiend :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Ik vond het al wel goed dat de op de opzetborden boven de rijen poortjes de logo's vervangen hebben door de woorden 'trein' en 'metro', maar dit bord moest ik wel even drie keer overlezen voordat ik het goed begreep. Maar je moet met je kaartje de richting van de pijl dus volgen. Eerst rechts *biep* bij de metro en dan links *biep* bij de trein.
Net zoiets als in de Zuidtangent waar er roze pijlen op de vloer zitten die naar de lezer leiden. Alsof er ook maar iemand is die die gaat volgens, blindengeleidehonden uitgezonderd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

JWM schreef:Als je goed kijkt staat er een tegen de leesrichting in wijzende pijl tussen :roll:
Ka, dat begreep ik ook, na 3 keer kijken. Maar ik denk dat het duidelijker was geweest om gewoon met met stap 1 en stap 2 ofzo te werken :?

Bijvoorbeeld:
Overstappen van metro op trein
1. Check uit bij de GVB-paal
2. Check in bij de NS-paal

Overstappen van trein op metro
1. Check uit bij de NS-paal
2. Check in bij de GVB-paal
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Ze hadden het wat mij betreft het ook wel op de paaltjes wat duidelijker mogen maken welke voor de trein en welke voor de metro is (afgezien van dat NS-stickertje). Nu is de gele, de kleur van de NS, van het GVB.
Ardan schreef:Net zoiets als in de Zuidtangent waar er roze pijlen op de vloer zitten die naar de lezer leiden. Alsof er ook maar iemand is die die gaat volgens, blindengeleidehonden uitgezonderd.
Ik heb sowieso al medelijden met de blinden. Die kunnen in de grote hal dit geval erg moeilijk vinden want er zijn geen oriëntatiepunten of geleidelijnen.

Ik wil er wel op inzitten dat dit bord in zijn huidige vorm de kerst niet haalt :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik vind het ook wel eens tijd voor een weddenschapje, dus laat ik er eens tegenin gaan. JWM, verzin eens een goedkope studentikose prijs :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Dat is natuurlijk een kratje bier :mrgreen:

Lef heb je overigens wel om hier een weddenschap over aan te gaan :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Wij hebben zo vaak discussie over de OV-Chipkaart, daar moeten we gewoon wat eens mee doen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Ik speel het eerlijk, ik ga er niet over klagen bij het GVB/NS dat dit bord zo absoluut niet kan :twisted:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

JWM schreef:Ze hadden het wat mij betreft het ook wel op de paaltjes wat duidelijker mogen maken welke voor de trein en welke voor de metro is (afgezien van dat NS-stickertje). Nu is de gele, de kleur van de NS, van het GVB.
Vooral ook in combinatie met dat bord; links alles geel maken wat met de trein te maken heeft maar het paaltje grijs / blauw maken en rechts op het bord alles blauw maken wat met de metro te maken heeft maar het paaltje geel maken, ja echt brilliant!
Ik vind dat ze hier de Nobel prijs voor moeten geven!

Zet ook gewoon symbolen op die paaltjes; een stoomlocomotief voor trein en een "koekblik" in een tunnel voor metro.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Technisch is het zeker niet mogelijk dit geval te beperken tot één paaltje wat je gelijk uitchect bij de ene en incheckt bij de andere vervoerder :twisted:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: het "reist u met een OV chipkaart, vergeet dan niet uit te checken" is nu ook in het BRU te horen. Gelukkig kwam 'ie vanmorgen maar drie keer langs tussen Vianen en Utrecht :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Gekko123 »

Maar drie keer? In de CXX-bussen in Arnhem hoorde ik die omroep bij de laatste 3 haltes voor het Centraal Station (Station zelf, Willemsplein en Velperplein) :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik had ze al eerder gehoord in een BRU-bus, al tijdens mijn verkenningstocht van de sneltram in Nieuwegein, toen ik na afloop nog van Nieuwegein naar Houten ging om iets weg te brengen. Dat was in augustus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Hmm, dan kan het zijn dat het er bij de laatste haltes steeds net niet bij zit. Onder normale omstandigheden zit ik zowiezo al maar 4 haltes in de bus in Utrecht en er zijn lijnen waarbij het er maar 2 zijn.
Nu in ieder geval bij De Bongenaar (Nieuwegein), P+R Westraven (Utrecht) en Europalaan (Utrecht), dus wel redelijk op 't einde van de lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Wat ik me ook af vroeg: nu is het nog mogelijk om voor één tarief een reisje van trein+bus te maken binnen de stad - is dat straks nog mogelijk met de OV-chipkaart?
Ter vergelijking: een kort treinritje kost nu 2 strippen = 0,96 euro, en dan kan je voor datzelfde bedrag ook nog verder reizen met de bus. Datzelfde treinritje kost bij reizen op saldo 1,80 (dat is bijna het dubbele) en dan komt de ritprijs van de bus daar nog bovenop. Een forse prijsverhoging dus.
JWM schreef:Technisch is het zeker niet mogelijk dit geval te beperken tot één paaltje wat je gelijk uitchect bij de ene en incheckt bij de andere vervoerder :twisted:
Dat bedacht ik me net ook, dat was veel logischer geweest natuurlijk - vanuit het perspectief van de reiziger gezien.
Helaas denken vinden de vervoerders het veel belangrijker dat ze hun eigen apparatuur hebben, of dat handig is voor de reiziger vinden ze kennelijk niet van belang.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

In dat soort gevallen weet natuurlijk niemand wie verantwoordelijk is voor het onderhoud waardoor alles eeuwig kapot blijft :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Het probleem is vooral dat de paaltjes op de treinstations nu de verantwoordelijkheid zijn van de vervoerders, dat is helemaal niet logisch en nu werken ze dus langs elkaar heen. Je kan het beter laten doen door een landelijke beheerder zodat je één uniform systeem hebt. Gewoon één type paaltje dat door alle vervoerders gebruikt wordt. Dat is ook veel handiger als bijvoorbeeld een concessie overgaat naar een andere vervoerder.

Die paaltjes horen ook eigenlijk gewoon bij de infrastructuur dus waarom gaat ProRail daar bijvoorbeeld niet over?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

^^ Je had Translinq natuurlijk die bevoegdheid moeten geven. Niet ProRail, dat gaat niet over bussen weet je wel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Voor de liefhebbers: het "reist u met een OV chipkaart, vergeet dan niet uit te checken" is nu ook in het BRU te horen. Gelukkig kwam 'ie vanmorgen maar drie keer langs tussen Vianen en Utrecht :wink:
Dat is echt al een paar maanden zo (sinds augustus meen ik), maar sinds gisteren zijn kennelijk wel het aantal haltes waarbij dit wordt omgeroepen uitgebreid. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Vinny schreef:^^ Je had Translinq natuurlijk die bevoegdheid moeten geven. Niet ProRail, dat gaat niet over bussen weet je wel...
Het had in ieder geval rompslomp gescheeld op stations waar NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia samen rijden. Nu is er toch ook één organisatie verantwoordelijk voor de kaartautomaten, waarom kan dat niet meer bij de chipkaart?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Dat is echt al een paar maanden zo (sinds augustus meen ik), maar sinds gisteren zijn kennelijk wel het aantal haltes waarbij dit wordt omgeroepen uitgebreid. :)
Apart dat ik het dan werkelijk nog nooit gehoord heb, terwijl ik in de periode augustus - nu toch echt al vaker via Gorinchem - Vianen gereisd ben en zodoende dus ook hetzelfde ritje met lijn 65 gemaakt heb.
Europalaan - Utrecht C. v.v. zal wel te kort zijn waardoor er net geen extra omroep tussen zit, vanmiddag in lijn 77 ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dat zal het zijn ja. Op lijn 63 (Utrecht CS - Kanaleneiland - Vianen) heb ik 'm ook nog nooit gehoord.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten