OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Ik stond echt met m'n oren te klapperen toen ik dat las :lol:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Ook de sfeer in de metro is goed
Ik mag toch hopen dat dit verkeerd geciteerd is...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Nou, de sfeer is wel flink verbeterd. De afgelopen week is er een laagterecord bereikt met het aantal uitgeschreven boetes voor zwartrijden, terwijl de controle (vooral tijdens de avonduren) op hetzelfde peil is gebleven, alsdus enkele BOA's van de RET. Het neemt binnenkort nog wel toe is de verwachting, maar tot nu toe heeft het wel effect.

Dat 65+'ers erg tevreden zijn over de kaart is logisch, die kunnen met een OV-Chipkaart binnen Rotterdam gratis reizen, en dat vinden ze hartstikke leuk. Om een meneer te citeren die ik vandaag sprak "Het leukste cadeau wat ik de afgelopen vijftien jaar heb gehad, en dan ben ik 83".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Zullen we het geven van cadeautjes voortaan kunnen overlaten aan de kleinkinderen en niet aan de belastingbetaler, a.u.b.? :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Vandaag was het eindelijk rustig genoeg om bij de RET mijn stad/streek supplement van mijn NS maandtrajectkaart op mijn OV-chipkaart te laten laden. Maar tot mijn stomme verbazing konden ze dat daar niet. Niet op mijn chipkaart van mijn voordeelurenkaart maar ook niet op mijn persoonlijke RET-chipkaart, daarvoor moet ik bij de RET zijn. Ik kreeg nu wel een sleutelkaart voor de metro maar die krijg je slechts eenmalig en is maar 31 dagen geldig. Na die 31 dagen moet ik NS vragen of ze mijn abonnement willen laden op mijn chipkaart. Maar dat kan dan alleen óf op mijn chipkaart óf als papieren kaartje aldus de mevrouw van de RET. Wat heb ik dan aan een stad/streeksupplement voor Roterdam én Delft als ik in Rotterdam een chipkaart en in Delft een papieren kaartje nodig heb?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Invoering chipkaart vermindert aantal zwartrijders

ROTTERDAM - De invoering van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro heeft geleid tot een flinke afname van het aantal zwartrijders. Dat heeft het vervoersbedrijf RET donderdag gemeld.

Het percentage zwartrijders lag de afgelopen twee weken onder de 5 procent. Voor de afschaffing van de strippenkaart als geldig vervoersbewijs lag dit percentage boven de 8. De RET streeft naar minder dan 4 procent zwartrijders.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Er komt nog een terugval als het personeel weer normale diensten gaat draaien en de uitzendkrachten weg zijn, daar ben ik bijna zeker van.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Mij was altijd verteld dat zwartrijden ONMOGELIJK zou worden met de OV-chipkaart.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dat is dan verkeerd verteld. Het wordt hooguit wat lastiger gemaakt, zwartrijden volledig uitroeien zal een utopie zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat de OV-Chipkaart in bus en tram het grijsrijden zelfs makkeleijker maakt.
Als er toevallig een controleur aankomt, kun je snel even inchecken en als de controle voorbij is, gelijk weer uitchecken.
In de metro is het zwart- en grijsrijden wel een stuk moeilijker gemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Zolang er op de sneltramstations (m.u.v.) Alexander (en Nesselande, maar dat is niet echt sneltram) geen poortjes staan, blijft er in die omgeving makkelijker zwartgereden, dat dichtgooien zou het percentage misschien nog wat kunnen verminderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

meltrain schreef:Ik vind dat de OV-Chipkaart in bus en tram het grijsrijden zelfs makkeleijker maakt.
Als er toevallig een controleur aankomt, kun je snel even inchecken en als de controle voorbij is, gelijk weer uitchecken.
In de metro is het zwart- en grijsrijden wel een stuk moeilijker gemaakt.
Totdat je uitgangscontrole krijgt, zoals ze hier wel eens doen. Dan ben je wel de sigaar, want dan kunnen ze bij het uitlezen van de chipkaart zo zien dat je fout zit.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Justin »

Wow... heb mijn OV-chipkaart gisteren gekregen! About time!

Had hem eigenlijk pas in april verwacht (postcode = 3334)...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Hoe dichter bij Rotterdam of Amsterdam, hoe meer prioriteit het krijgt. Al begrepen ook de mensen bij de RET de vreemde keuze bij de eerste postcodegebieden niet, Leiden heeft veel minder te doen met Rotterdam dan Dordrecht en omgeving. Waarschijnlijk zijn ze dat nu aan het goedmaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Het lijkt er op dat ze nu inderdaad voort maken, want ik heb zowaar vandaag m'n chipkaart gekregen (postcode = 3571). Dat ik dat nog mag meemaken voordat ik afstudeer, had ik eigenlijk niet meer verwacht. :o
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

115 verkooppunten ov-chipkaart erbij

Bericht door Daniel »

115 verkooppunten ov-chipkaart erbij
Geplaatst op: woensdag 25 februari 2009 om 22:09
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 februari 2009 om 22:09

ROTTERDAM - Er komen in de Rotterdamse regio 115 verkoop- en oplaadpunten bij voor de ov-chipkaart.
Deze gele nieuwe kastjes worden onder meer geplaatst bij sigarenwinkels en vestigingen van Primera en Tabak & Gifts. Hiermee moeten de reizigers bediend worden, die de pas buiten een metrostation willen aanschaffen of opwaarderen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Alleen jammer dat ze niet aan abonnementhouders hebben gedacht.. Ik kan nu elke keer naar Rotterdam om even een abonnementje op m'n OV-Chipkaart te laten zetten..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Ik ging vandaag proberen om met de metro van Centraal Station naar Zuidplein te gaan met een abonnement voor de centrumzone (5300). Normaalgesproken zou ik twee strippen bijstempelen en is er niets aan de hand. Mijn abonnement staat nog niet op een chipkaart (kan de RET niet en NS pas als ik een nieuwe nodig heb) maar ik heb een sleutelkaart waarmee ik de poortjes kan openen en zo kan reizen in de centrumzone. Alleen, hoe doe je dat als je dus een deel gratis wilt reizen en een deel moet betalen (zone Rotterdam Zuid)?

Ik kwam er zelf niet uit dus ging ik vanmorgen naar de RET-shop op Centraal Station. De mevrouw daar 'ja, dat is heel lastig mevrouw, u kunt het beste met bus 44' maar aangezien dat een half uur duurt en ik het onzin vind dat ze hier geen oplossing voor hebben legde ik me daar niet bij neer. Die vrouw heeft uiteindelijk twee strippen op mijn strippenkaart gestempeld. Met mijn sleutelkaart kan ik wel in en uitchecken en op deze manier heb ik overal een geldig vervoerbewijs (dacht ik), okee, probleem opgelost. Op Zuidplein moest ik weer bij de kaartverkoop laten stempelen voor de terugweg.

Ik was uitgewinkeld en ging dat proberen maar die meneer daar had geen stempel en zijn collega's ook niet en hij wilde weten waar het voor was dus ik het verhaal uitgelgd. Volgens hem kon dit helemaal niet want een strippenkaart is in de metro helemaal niet meer geldig als vervoerbewijs, ook niet in combinatie met de sleutelkaart. Verder snapte hij mijn probleem niet echt of wilde hij het niet snappen. Zijn oplossing: mevrouw u kunt niet met de metro, u moet met bus 44. Hoe belachelijk kan je het maken. Sinds de OV-chipkaart er is wordt er echt een metro-ontmoedigingsbeleid gevoerd (naast me aan het loket mensen die centraal station - beurs wilden doen met de metro, nee u moet met de tram). Lekker dan :?

Uiteindelijk heb ik het opgegeven en heb ik besloten met mijn sleutelkaart de metro in te komen en het er maar op de gokken dat er geen controle zou komen tot Leuvehaven. Mijn stippen waren net 10 minuten niet meer geldig en anders zou ik het daar wel mee proberen en anders stuur ik een klacht in naar de RET want ik vind het belachelijk dat het niet meer kan. Geen controle gehad en uiteindelijk wel op Centraal Station aangekomen maar dit is natuurlijk verre van handig.

Sowieso hoop ik echt dat NS mijn abonnement per 4 maart op mijn chipkaart kan zetten. Mijn ideen voor oplossingen waren anders:
- met de metro/tram naar Leuvehaven met mijn abonnement/sleutelkaart. Daar weer uitchecken en inchecken met een andere chipkaart met geld erop. Op de terugweg andersom. Dan betaal je alleen wel een heel klein stukje wat je niet hoeft te betalen want de zonegrens ligt op de Erasmusbrug.
- fietsen, dat was mijn eigenlijke bedoeling maar met dit weer niet echt aan te raden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Tot zover de aflevering: waarom dingen makkelijk maken als het ook heel ingewikkeld kan? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door STF »

Pff wat een mal gedoe, en dan probeer jij nog eerlijk te zijn en denkt er een beetje over na. Maar de grote meerderheid zal het of niet snappen of zogenaamd niet snappen en lekker aan het zwartreizen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik snap die weigering van de NS om geen abonnement reisproduct op de kaart te zetten totaal niet :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Ik snap niet waarom de RET geen abonnement op een OV-Chipkaart kan zetten. :?
Bij mij en waarschijnlijk honderduizenden anderen is dat immers ook gewoon gebeurd. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Maar jij hebt waarschijnlijk een sterabonnement, en Daantje een maandtrajectkaart met stads-/streeksupplement. Die laatste worden door NS uitgegeven, dus dan kan het kennelijk niet :roll:

Ook nog positief nieuws vandaag: ik had een saldo opgeladen op mijn tijdelijke sleutelkaart, maar aangezien ik vorige week mijn echte OV-chipkaart ontving wilde ik dat saldo dus overhevelen. Ik dacht dat dat € 2,50 kost (dat staat op de TLS-site) maar als je je sleutelkaart inlevert in Rotterdam wordt je saldo gratis overgeheveld ;)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

STF schreef:Pff wat een mal gedoe, en dan probeer jij nog eerlijk te zijn en denkt er een beetje over na. Maar de grote meerderheid zal het of niet snappen of zogenaamd niet snappen en lekker aan het zwartreizen zijn.
Het is dat ik er zoveel moeite voor wil doen om legaal te mogen reizen. Een ander had waarschijnlijk allang de metro gepakt zonder geldig vervoerbewijs. Iets wat ik heel goed kan begrijpen als het zoveel moeite moet kosten en het dan nog niet lukt.
meltrain schreef:Ik snap niet waarom de RET geen abonnement op een OV-Chipkaart kan zetten. :?
Bij mij en waarschijnlijk honderduizenden anderen is dat immers ook gewoon gebeurd. :roll:
Omdat ik zoals Geert al zegt niet een normaal sterabonnement heb maar een stad/streeksupplement wat je kunt kopen bij aanschaf van een trajectabonnement van NS voor de trein. Omdat het geen product is wat de RET verkoopt kunnen zij het niet op een chipkaart zetten.

Het verhaal gaat verder. Ik ging vanmiddag naar het loket op Rotterdam Centraal om een nieuw maandtrajectabonnement met stad/streeksupplement te kopen en te vragen of ze dit op mijn chipkaart willen zetten. Maar, NS kan dit helemaal niet omdat ze hier bij het loket geen apparatuur voor hebben. Het enige wat zij kunnen doen is je zo'n sleutelkaart mee geven die 31 dagen geldig is (de geldigheidsduur van een maandabonnent). Je moet dus elke maand opnieuw bij het loket of bij de RET zo'n kaartje halen en nog steeds is mijn probleem niet opgelost.

Ik ga nu maar een klachtenbrief sturen naar de RET want ik vind dit een beetje belachelijk worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Er zijn wel chipkaarten van de NS in omloop waar het reisproduct voor die streeksupplementen in omloop (bron: RET verkoop & oplaadautomaat met uitleg over enkele van die chipkaarten). Heb je nog een heel oude kaart dat het er niet opstaat. Het in dit geval echt een probleem van de NS denk ik. Die hadden jou een kaart moeten leveren met daarop een reisproduct van het zonesupplement. Dat het NS-loket geen chipkaarten kan opladen is dan geen smoes, die moeten gewoon zorgen dat jij een nieuwe kaart krijgt dan, en niet blijven klunzen met sleutelkaarten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten