OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Hoe het met de files die 's ochtends zeer hardnekkig aanwezig waren voor de poortjes staat weet ik niet, ik ben meestal niet voor kwart voor tien op het CS. Maar omdat er nog steeds veel bestickering, pijlen en linten aanwezig zijn verwacht ik ergste. De linten voor het GVB-loket op Amsterdam Bijlmer ArenA worden ook nog steeds uitgerold :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef:
Maar dan raakt zo'n kaart toch vol als je daar regelmatig dingen als 2 uur RET of GVB nachtbussen op laadt?
Worden die dingen niet uitsluitend als losse (Wegwerp-)OVC's verkocht?
Dat 2-uurskaartje van de REt namelijk wel, dacht ik.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Karl »

Maar een tweerittenkaart voor de Rotterdamse metro is (ook?) te koop voor een persoonlijke kaart en zo'n product gaat ongeveer even lang mee als een tweeuurskaartje.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Je kan op https://www.ov-chipkaart.nl/webwinkel/ de volgende produkten aanschaffen die op zowel persoonlijke als anonieme kaarten geladen kunnen worden: dagprodukten:

RET 1 dag: 6 euro (3 met korting)
RET 2 dagen: 9 euro (4,50 met korting)
RET 3 dagen: 12 euro (6 met korting)

Let op: geldig trein bus en metro, niet op Randstadrail en nachtbus, werkt per (aangesloten) kalenderdag(en).

GVB 24 uur: 7 euro
GVB 48 uur: 11,50 euro
GVB 72 uur: 15,50 euro
GVB 96 uur: 19,50 euro

Bij tram bus en metro, WEL geldig op nachtbus en niet per kalenderdag, maar per periode van (x keer) 24 uur. Dus als je op maandag om 11 uur voor 't eerst incheckt met GVB 48 uur kan je tot woensdag 11 uur reizen.

Op persoonlijke kaarten: kortingsprodukten:

RET maandkorting 20%: 6 euro
RET maandkorting 40%: 22 euro

Geeft alleen korting op vol tarief, wel op Randstadrail lijn E maar niet in de nachtbus. Deze zijn dus aantrekkelijk als je voor meer dan 30 respectievelijk 55 euro per maand reist bij de RET.

Overige produkten, op persoonlijke of anonieme kaart:

RET 2 uur reizen: 3,50 euro

Op tram bus en metro inclusief Randstadrail lijn E, niet in de nachtbus. Laatste checkin 2 uur na eerste, laatste checkuit 2 uur 15 minuten naar eerste checkin.

GVB nachtbus 1 rit: 3,50 euro
GVB nachtbus 10 ritten: 25 euro

Geeft anderhalf uur reizen met de nachtbus en ook overstappen mits uitgecheckt.

Je schaft ze aan via de webwinkel van ov-chipkaart.nl en dan moet je langs een ophaalpunt op de produkten op je kaart te laten zetten. (Wat voor saldo dus nooit verstandig is, je kan bij iedere automaat, ook die van de NS die deze produkten niet kan ophalen, rechtstreeks saldo kopen.) Bij de RET maandkorting kan geef je aan op welke dag je deze in wilt laten gaan, bij de andere produkten gaan ze automatisch in bij eerste incheck, dus je kan de produkten maximaal een jaar op je kaart laten staan tot je ze nodig hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ja, en dan zijn er ook nog producten die je niet in de webwinkel kan kopen voor het GVB:
Dagkaart Fiets: 1,50
1 uur + Fiets: 4,10
2x 1 uur: 5,00
2x 1 uur + Fiets: 8,00
120 uur (5 dagen): 23,00
144 uur (6 dagen): 26,00
168 uur (7 dagen): 29,00
GVB Fiets Maand: 20,00
En van die dagkaart fiets heb ik vandaag een vijfde bijgezet, want mijn fiets moest met een ontplofte versnelling naar de fietsenmaker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

http://www.edestad.nl/page/Nieuws-detail/.491543.news
n de eerste week heeft het Meldpunt OV-chipkaart van de Gelderse SP 26 klachten opgeleverd van reizigers. Zij klagen onder andere over fikse prijsstijgingen en slecht functionerende apparatuur.
Kijk, hier erger ik me nou zo aan:
Zo kwamen er klachten binnen van twee busritten Arnhem-Apeldoorn die bijna vijf euro duurder zijn geworden.
Dat kan NOOIT. In Gelderland is het kilometertarief 12,5 cent. 5 euro extra betekent dus 40 extra kilometers. De kortste verbinding is nog geen 30 kilometer en zou dus met de chipkaart zo'n 4,50 euro moeten kosten. Met de strippenkaart is deze rit 8 strippen ofwel ruim 4 euro, dus je betaalt wel iets meer maar het valt reuze mee. Er is ook een bus die tussen Arnhem en Apeldoorn rijdt via Dieren, maar zelfs dat is "maar" 45 km dus tenzij het met de strippenkaart maar 3 strippen is kan je hier nooit 5 euro meer betalen met de chipkaart.
En een melding over een rit binnen Arnhem die met de 45-strippenkaart 0,45 cent kost en met de ov-chipkaart uitkomt op 1,28 euro.
Eens even kijken: 45 cent is 1/50e van een 45-strippenkaart... Een rit die 0,9 strippen kost, ja, kan me voorstellen dat dit met de chipkaart duurder is.

Bij veel blogs zie je ook dat men blijkbaar de prijzen van 9292ov.nl optelt bij overstappen, maar die website geeft alleen prijzen voor enkele ritten. Zo kom je op 78 cent meer dan wat je echt betaalt.

Er is niks mis met kritiek op de OV-chipkaart, maar het zou toch wel schelen als die op enige realiteit gebaseerd is...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Daarnaast geeft 9292 in sommige gevallen compleet verkeerde prijzen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Vandaag is mijn overzicht op de OVC-site weer met een bulk reisgegevens bijgewerkt. Valt me op dat er wederom een transactie tussen staat waarbij er staat dat ik niet heb uitgecheckt (dagdag €4,-), terwijl ik dat in de praktijk wel heb gedaan (melding+reisbedrag stonden in het schermpje) :|
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Hmm, boeiend. Dan moet ik ook maar eens alles gaan checken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Ook mijn transactie-overzicht eens bekeken. Cxx doet toch veel fout met de OVC. Ik mis nog veel ritjes, vreemd genoeg wordt de terugroute wel genoteerd, maar de heenweg niet. Daarnaast ook veel foutieve haltes. Zo zou ik een ritje (in Nijmegen) Plein 44 - Erasmusgebouw gemaakt hebben terwijl dit CS-Erasmusgebouw was. Maar ook twee keer CS-Kwekerijweg terwijl dit CS-Erasmusgebouw was. Kortom de GPS instellingen zijn niet je van het.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

Bij mij missen er nog wel wat ritjes in het overzicht maar wat er staat klopt allemaal wel. In en uitchecken is ook altijd goed gegaan en verrekenen met m'n abonnement ook :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Vandaag is mijn overzicht op de OVC-site weer met een bulk reisgegevens bijgewerkt. Valt me op dat er wederom een transactie tussen staat waarbij er staat dat ik niet heb uitgecheckt (dagdag €4,-), terwijl ik dat in de praktijk wel heb gedaan (melding+reisbedrag stonden in het schermpje) :|
In hoeverre worden die gegevens nog gebruikt voor een soort van correctie? Volgens mij zijn (althans voorlopig) nog de gegevens en saldo op de kaart zelf leidend, maar op een gegeven moment is (met wat niet bijgewerkte transacties) het saldo op de site niet echt meer in sync. Wordt dat af en toe nog bijgewerkt of berekent TLS dat alleen met behulp van de transacties waar zij over beschikken?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Vanwaar wordt er een geldigheidsduur aan (anonieme) OV-Chipkaarten verbonden? Ik trek er net 1 uit de GVB automaat met geldigheidsdatum 1-12-2012. Voor een occasionele gebruiker van het OV vind ik 7,50 per paar jaar belachelijk. Waarom geen geldige kaart totdat deze defect is, of tenminste een standaard geldigheidsduur van 5 jaar ofzo?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Daar was geloof ik al eens eerder over geklaagd, en de uitkomst was (als ik het me goed herinner) dat je een deel van de aanschafkosten vergoed kon krijgen als je ov-chipkaart minder dan 5 jaar geldig is. Ik kan er nu alleen even niets over vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Dat is alleen bij de RET: http://193.177.168.15/(0shyk1nt5mhzht45 ... NodeID=807

Bij het GVB dacht ik dat die 2012 kaarten er ondertussen toch wel uit waren (lees: vervangen door 2015 kaarten), maar blijkbaar is dat nog niet overal het geval. Lage omloopsnelheid o.i.d.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Strippenkaart Amsterdam niet zomaar weg'

Bericht door Geert »

'Strippenkaart Amsterdam niet zomaar weg'
Geplaatst op: dinsdag 9 februari 2010 19:07
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 februari 2010 19:08


DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) mag niet zomaar de strippenkaart afschaffen in de regio Amsterdam. De Tweede Kamer wil dat de proef in de regio Rotterdam, die donderdag als eerste volledig overschakelt op de ov-chipkaart, eerst wordt geëvalueerd.

Een ruime meerderheid in de Kamer stemde dinsdag in met een motie van de drie regeringspartjjen PvdA, CDA en ChristenUnie die Huizinga oproept om lering te trekken uit de Rotterdamse ervaringen. De stadsregio Amsterdam wil half april ook overgaan op de chipkaart als het enige geldige vervoersbewijs in metro, bus en tram.
Lees verder
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Overigens is NS voornemens de geldigheid van strippenkaarten en sterabonnementen in de trein ook af te schaffen op het moment dat dat in de betreffende stad ook in het overige OV gebeurt. Voor meer informatie, zie de adviesaanvraag op locov.nl.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Strippenkaart Amsterdam niet zomaar weg'

Bericht door Suus »

Geert schreef:'Strippenkaart Amsterdam niet zomaar weg'
Geplaatst op: dinsdag 9 februari 2010 19:07
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 februari 2010 19:08


DEN HAAG - Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) mag niet zomaar de strippenkaart afschaffen in de regio Amsterdam. De Tweede Kamer wil dat de proef in de regio Rotterdam, die donderdag als eerste volledig overschakelt op de ov-chipkaart, eerst wordt geëvalueerd.

Een ruime meerderheid in de Kamer stemde dinsdag in met een motie van de drie regeringspartjjen PvdA, CDA en ChristenUnie die Huizinga oproept om lering te trekken uit de Rotterdamse ervaringen. De stadsregio Amsterdam wil half april ook overgaan op de chipkaart als het enige geldige vervoersbewijs in metro, bus en tram.
Lees verder
Dat had ik zien aankomen. Dat is in Amsterdam namelijk al eerder gebeurt met de datum 1 april 2009 :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Het is leuk en aardig, maar de lessen worden er niet uit genomen geloof ik. Het afronden van het hele SOV-chipkaart gebeuren gaat nog een hele nasleep hebben.
Het grootste deel daarvan is denk ik het studenten leren alle details te snappen... Zo liep ik zondag op Den Haag HS met m'n vriendin. Ik vroeg aan mn vriendin of ze wel had uitgecheckt (Week OV overigens), en dat had ze wel gedaan, maar iemand die stond te wachten zei meteen iets van "Je hoeft als student niet in en uit te checken, ze kunnen het toch niet controleren", wat gewoon niet klopt :) Controle Teams in Den Haag hebben geloof ik wel controleapparatuur: vorig jaar kwam ik ze een keer tegen en schreven ze boetes uit met behulp van PDAs en een draadloze printer die een van de controleurs had.
Overigens vind ik zelf het prijsverschil groot in de praktijk: een strippenkaart blijft erg voordelig. Zo reisde mn vriendin en ik tijdje terug in het weekend (zij met korting, ik met blauwe strippenkaart, had nog geen korting) van Rotterdam Centraal naar de Euromast, ik geloof met tram 8. Ik betaalde 2 strippen, is dus 1.02 euro (15-strippen kaart). Met Chipkaart betaalde m'n vriendin 0,81, terwijl ze dus 40% korting had. Of in Den Haag 2 zone's van Den Haag Moerwijk met de tram naar Scheveningen Haven. 2 zone's, plus basis, dus 3 strippen is met een strippenkaart met korting 1 euro (5 euro, 33 cent per strip). Met de OVC is dat al 1,20. Als je dat 4x in een weekend reist (2x heen/weer) scheelt dat alweer een euro...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Tja, je zit daar precies met het probleem dat de trams een redelijke omweg maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Ik geloof dat de route in Den Haag wel het directst is hoor: Bus 18 naar Den Haag HS (Tram 16 is inderdaad veel langer), en dan Tram 11. Maar nog, ik snap het wel dat het per km is en dat een zone niet precies hetzelfde is, dus dat het in een aantal gevallen goedkoper is, maar de consument snapt dat geloof ik niet.

Daarnaast ben ik nog erg bang dat met al die bezuinigingen op studiefinanciering de OV-Kaart nog een flinke klap krijgt. Nu kunnen OV-bedrijven/vervoerders namelijk met harde cijfers komen qua ritten en hoeveel studenten gebruik maken van hun vorm van OV. Ik wacht nog tot de NS het invoert, al was een HC (die weten niks over de precieze NS plannen) optimistisch dat het waarschijnlijk niet hoefde, tenzij je een poortje tegenkomt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

En dat is natuurlijk grote onzin, want een student weet echt niet op welke stations er poortjes staan en waar niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:"Je hoeft als student niet in en uit te checken, ze kunnen het toch niet controleren", wat gewoon niet klopt :)
Inderdaad. Nu is er nog een verlengde overgangsperiode maar ik verwacht dat die binnen 1 of 2 maanden afgelopen is en dan zullen studenten beter gecontroleerd worden. En ik heb in januari al een conducteur bij Delft studenten zien vertellen dat ze toch echt hun studentenchipkaart moesten activeren.

Ik zou ook iedereen aanraden netjes in- en uit te checken, toen ik tijdens m'n studie een weekendbaantje in Leiden had was ik het helemaal ontwend om een kaartje te kopen wat ik dus ook prompt regelmatig vergat (wat wil je om 8 uur op zondagmorgen...) en heb ik dus een paar keer een boete mogen betalen. Beter dus de gewenning erin te houden.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Weet iemand hoe lang het duurt voor je geld terug gedeclareerdt krijgt? Ik wacht nu al bijna een maand op een declaratie van Connexxion.

Omdat een buschauffeur mij voor een 2de keer liet uit checken omdat hij dacht dat het voertuig eerst stil moest staan.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 09 feb 2010, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik zou ook iedereen aanraden netjes in- en uit te checken, toen ik tijdens m'n studie een weekendbaantje in Leiden had was ik het helemaal ontwend om een kaartje te kopen wat ik dus ook prompt regelmatig vergat (wat wil je om 8 uur op zondagmorgen...) en heb ik dus een paar keer een boete mogen betalen. Beter dus de gewenning erin te houden.
Erg herkenbaar dat laatste :lol: Hoe vaak ik niet bijna vergeten ben op zaterdag een retourtje naar mijn werk te kopen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten