Gebruik ov-chipkaart niet toegenomen
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Het gebruik van de ov-chipkaart in de Rotterdamse metro is sinds 31 oktober – toen het einde van de strippenkaart daar is aangekondigd - nauwelijks toegenomen.
Volgens directeur Pedro Peters van stadsvervoerder RET ligt het aantal mensen dat met het oplaadbare pasje reist nog steeds op 35 procent. Dat betekent dat gemiddeld twee op de drie passagiers de ov-chipkaart niet hanteert.
,,Het aandeel is vanaf oktober niet gedaald, maar neemt ook nog niet toe. Wij verwachten dat dat in januari gaat gebeuren,’’ sprak Peters gisteren bij de presentatie van de campagne die de ov-chipkaart beter aan de man moet brengen. Vanaf 29 januari 2009 kan in de Rotterdamse metro niet meer met de strippenkaart worden gereisd, maar alleen met de veelbesproken chip.
Het gebruik van het pasje zal volgens Peters stijgen door het gratis openbaar vervoer dat vanaf 1 januari voor ouderen (65+) wordt ingevoerd. ,,Dat betekent 55.000 mensen extra,’’ rekent hij voor. Verder hanteert RET over de hele maand januari een introductiekorting, waarbij gebruikers van de ov-chipkaart in de metro 35 procent korting krijgen op de gemaakte kilometers. ,,Daarmee zijn de mensen goedkoper uit dan met de strippenkaart,’’ prijst Peters aan.
De RET-baas geeft toe dat zijn bedrijf de komede weken voor een pittige klus staat. ,,Het aantal gebruikers moet fors omhoog. Dat weten we, maar dat zal ook lukken omdat de invoering van de ov-chipkaart nu onherroepelijk is.’’
Hij kondigde aan dat alle drieduizend RET-medewerkers een training krijgen in het gebruik van de ov-chipkaart. Zij zullen ook massaal op de stations zijn om reizigers te helpen. Vanaf 1 januari verdwijnen de strippenkaartautomaten. Het papieren vervoersbewijs is dan alleen nog maar bij de loketten te koop. Half januari gaan de toegangspoortjes voor de strippenkaarten langzaam maar zeker dicht. Het laatste hekje sluit op 29 januari.
Volgens Peters zullen alle circa 80.000 Rotterdamse studenten eind januari een ov-chipkaart hebben. De rest van studerend Nederland, onder wie ook de honderdduizenden die buiten de Maasstad een studie volgen, krijgen het pasje later. Deze operatie moet binnen vier tot vijf maanden afgerond zijn. Voor de 2500 dagelijkse buspassagiers introduceert de RET een overstapkaart, waarmee het dubbele starttarief teruggevraagd kan worden.
Bron: AD