OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Had dan gewacht hiermee totdat de ov-chipkaart is ingevoerd, dan kun je tenslotte precies meten hoeveel mensen er met een bus reizen en dan hoef je ook niet aparte kaartjes per bus te verkopen.

Buiten dat zijn die kaartjes inderdaad wel erg prijzig. :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In een ver verleden had men zeer efficiënte technologie om het aantal reizigers in een bus te meten, namelijk teltreden. Tegenwoordig zijn daar ook modernere varianten op zoals bv. in een aantal Alliances van HTM (dat zal met infrarood werken vermoed ik, onderbreking tel je dan als een instapper).
Dergelijke dingen meten door middel van de kaartverkoop lijkt me niet de juiste manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Stefan »

Reiziger Ddrs schreef:In een ver verleden had men zeer efficiënte technologie om het aantal reizigers in een bus te meten, namelijk teltreden.
Geheel efficiënt was dit ook weer niet, zeker niet als je bedenkt hoeveel mensen per dag een trede oversloegen. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JeePee »

Als die teltreden zo goed werkten dan waren ze in latere bussen ook wel terug gekomen. Dat is niet gebeurd, simpelweg omdat ze zo onbetrouwbaar waren als wat...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Infrarood lijkt mij beter geschikt: niet direct boven de grond, maar ongeveer op kniehoogte moet dat toch wel goed werken lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Thijs schreef:De overstapmogelijkheid is afgeschaft, omdat vervoerders (en stadsregio/provincie) precies willen monitoren hoeveel mensen er in welke bus reizen. Als een ritkaartje een overstapmogelijkheid heeft, dan kun je dat niet exact meer meten. :roll: Het ROCOV heeft hier in Gelderland nog wel wat kritische vragen over gesteld. Voor verstokte automobilisten die nauwelijks tot niet met het OV reizen en bijvoorbeeld een keer naar het ziekenhuis moeten en hiervoor met de bus willen, en moeten overstappen omdat hun bus toevalligerwijs niet rechtstreeks naar het ziekenhuis gaat, zijn de kosten hoog. Zij betalen 2x2=4 euro voor de heenweg en dan nog eens 4 euro op de terugweg is een bedrag van 8 euro, en dat voor een ritje binnen de stad omdat er toevallig moet worden overgestapt. Ik vind dat een fors bedrag en dat schrikt incidentele reizigers af. Alles moet wijken voor het grote doel: reizigers naar de OVC jagen.
Vreemd, met de incidentele chipkaarten van nota-bene het GVB kan je wel overstappen (maar alleen op GVB lijnen). Overigens had van mij de geldigheidsduur wel wat ruimer gemogen, gezien het feit dat de prijs van zo'n uurnetkaartje wel heel erg buitenproportioneel hoog geworden is (2,60 euro)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Een uurnetkaartje is niet te duur, aangezien de maximale afstand die in een uur met een uurnetkaartje van het GVB afgelegd kan worden met reizen op saldo 4,10 kost. Overigens is een uur bij een uurnetkaart een Italiaans uur, oftewel 75 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Welke busreis kost op saldo 4,10? :shock:
Ik dacht dat het saldo gemaximeerd is op 4 euro (dat kost een dagkaartje, wat je als het goed is ook als 'reisproduct' op je sjip kan zetten)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Sterker nog, een rit van het beginpunt van de langste buslijn van het GVB naar het eindpunt ervan kost 4,25. Het gaat hier om spitsbus 245 van Oostzanerdijk naar Schiphol Pelikaanweg via Muiderpoort en Amstel. Maar met een overstap vanuit bijvoorbeeld Landelijk Noord naar Holendrecht kom je ook al ruim boven de 2,60 uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Tja dat ding heeft ook een heel creatieve route... :evil:
In de oude strippenkaart-tarifering koste deze reis overigens 3,89. (bron: 9292ov.nl)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Sterker nog: ik bedenk me net dat je het uurkaartje als reisproduct OOK op je chipkaart kan zetten. Denk je dat veel reizigers van die mogelijkheid gebruik gaan maken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Op de chipkaart laden is nogal lastig want dat kan alleen maar op de metrostations. Maar het is natuurlijk niet verboden om elke keer een 1 uurs kaartje á 2,60 bij de chauffeur aan te schaffen. En als dat voordeliger is hebben mensen dat waarschijnlijk zo door :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Sterker nog: ik bedenk me net dat je het uurkaartje als reisproduct OOK op je chipkaart kan zetten. Denk je dat veel reizigers van die mogelijkheid gebruik gaan maken?
Ik denk het niet, aangezien de meeste reizen verreweg goedkoper zijn dan 2,60: Immers, 2,60 - 75 = 1,85. 1,85 / 10 = 18,5 kilometer. Bij de meeste reizen binnen de stad wordt dat niet gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

OV-chipkaart is nu ook in werking in het BRU. Tenminste, reizigers met NS-abonnementen op chipkaart werd vanmorgen in de 3172/65 gevraagd in- en uit te checken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ah, ik dacht al vanochtend, hoor ik iemand in- en uitchecken? :D Vanmiddag maar eens uitproberen dan :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Al schijnen er wel problemen te zijn met de sneltram, maar daar weet ik het fijne niet van.

Wat is het kilometertarief in Utrecht eigenlijk?

Ah, 12 cent: http://www2.provincie-utrecht.nl/prvutr ... rieven.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Vreemd. In Amsterdam is het kilometertarief 10 cent en dan is het alsnog duurder dan de strippenkaart gemiddeld. Voor lange ritjes (Amsterdam-Marken) is het effect van de zonering toch gewoon weggeebt en dan scheelt het toch best nog wel wat...

Of de zones in het Waterland zijn extreem groot, of er zijn mensen creatief aan het rekenen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Dat laatste waarschijnlijk, maar dat had je ver voor de invoering van de chipkaart ook al kunnen weten :wink: .
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Ik heb vandaag een retour Weesperplein - Amstelveen Gas en water uitgevoerd, met metro 54 en bus 300. Nu heb ik het idee dat ik bij beide vervoersmiddelen 50 cent instapkosten heb betaald. :?

Heenweg:
Check in Weesperplein
Check uit Amsterdam Bijlmer ArenA
Kosten € 0,91

Check in voertuig 9200
Check uit
Kosten € 1,42

Terugweg:
Check in voertuig 9214
Check uit
Kosten € 1,41

Overstap Amsterdam Bijlmer ArenA
Check uit Weesperplein
Kosten € 0,91

In de 300 werden de kosten op het display van de OVC-lezer weergegeven, en deze kwamen precies overeen met bovenstaande -afgeschreven- kosten. De terugweg wist dat ding niet dat ik zou gaan overstappen, en de betreffende kosten zouden dan dus ook inclusief instapkosten moeten zijn, tenzij Cxx deze niet berekend?
Voor de terugweg is het eveneens raar dat deze precies even hoog is voor het GVB traject, terwijl hij daar wel doorhad dat het om een overstap gaat.
Bovenstaande verhaaltje klopt alleen als Cxx geen instapkosten heft, maar GVB dit altijd wel doet als het nog niet is gebeurd. Het GVB traject kost namelijk zeker weten inclusief instapkosten € 0,91
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Of je overstap als overstap herkent wordt kan je heel eenvoudig zien: als 'ie 'm herkent dan geeft de kaartlezer de tekst "OVERSTAP" weer boven het afgeschreven bedrag :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Terugweg dus wel vermeld, maar beiden hebben hetzelfde bedrag gekost. Dus lijkt dat het niet zo wordt verrekend.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

De gebruikelijke manier van afboeken is in ieder geval dat bij een herkende overstap het instaptarief voor het tweede deel van de reis niet gerekend wordt. Fout zit hier dus bij het GVB.

Heb eens even een oude chipkaartbon opgezocht van een reis Rotterdam Centraal - Spijkenisse Centrum - Botlek die ik ooit gemaakt heb. Daarop zie ik het volgende...

Heen:
Check-in Centraal Station
Check-uit Spijkenisse Centrum
Kosten: € 2,72

Terug:
Check-in voertuig 6397
Check-uit
Kosten: € 1,76

Check-in Spijkenisse Centrum
Check-uit Centraal Station
Kosten: € 2,02

Terugreis is dus overduidelijk zonder opstaptarief van 70 cent voor het stuk met de metro, voor de heenreis kan ik helaas niet zien hoeveel de busrit kostte: die was toen gratis i.v.m. een bus met defecte chipkaartlezers :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Heenreis dus net zo goed een fout bij Cxx, want die kostte zelfs 1 cent meer dan de terugreis waar ik mijn reis begon met Cxx. Iets vreemds is aan de hand...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Tja, en meer als het niet herkennen van elkaars haltes: uit- en incheckhalte hoeven namelijk niet gelijk te zijn, zolang je binnen de 35 minuten in een ander voertuig incheckt wordt het als overstap geregistreerd heb ik al eens bij de RET geconstateerd. En da's natuurlijk ook volstrekt logisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Ik ga er maar eens een klacht naar Translink aan wijden, sinds ik niet inzie waarom of Cxx of GVB fout is, maar des te meer het centrale systeem.

Edit: gedaan, nu ik erover diep nadenk :P zou het kunnen dat Connexxion vandaag (of nooit) communiceert met het centrale systeem. Het ziet dan in zijn bus én niet dat ik al eerder heb betaald bij GVB, en dat het niet doorgeeft dat ik instapkosten heb zitten betalen bij het beginnen van mijn Cxx-reis. Blijft de vraag waarom GVB's kaartlezer en het transactieoverzicht aangeeft dat ik overstap, en evengoed nog hetzelfde betaal als een overstaploze reis op Bijlmer ArenA - Weesperplein. Prutding.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten