OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Zijn de studenten hier zo rijk dat ze hun SOV moeten inleveren dit jaar of liggen er andere redenen aan ten grondslag? :mrgreen:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Ik lever m'n kaart in zodat ik 80 euro extra krijg. Dat is reiskostenvergoeding van de IB-groep omdat ik in het buitenland zit voor m'n master. En van de chipkaart laat ik echt niet die reisproducten af halen. Ik blijf Nederlander. ;)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

En nu nog eens een bericht over wat we allemaal al wisten:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... urder-.ece

Chipkaart maakt busrit duurder

ARNHEM - Het reizen met de bus in de stadsregio Arnhem-Nijmegen is met de ov-chipkaart duurder dan met de strippenkaart. Dat blijkt uit de vergelijking van de prijs van een groot aantal reizen.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Hmm, blijkbaar heb ik dan net geluk! De rit vanaf station Arnhem naar m'n ouders in Velp is maarliefst 8 cent goedkoper geworden met de OV-chipkaart, ten opzichte van een rode strippenkaart. :D En ook in Delft is het ritje vanaf het station naar m'n kamer goedkoper geworden; al hoewel ik dat nu niet kan benutten, omdat Veolia de studenten OV-chipkaart niet accepteert. (Maar voorheen met Connexxion dus wel).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Ik heb ook juist geluk; ik moet zowel bij mijn huis als bij mijn werk net een halte voorbij de zonegrens zijn. Dat zijn dus allebei ritjes die ietsje goedkoper geworden zijn t.o.v. de strippenkaart. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

En hier zal 't ook wel goedkoper worden met de chipkaart... Dordrecht-Oudelandshoek ligt net over de zonegrens, waardoor je dus nieteens de wijk uit kunt zonder daar overheen te gaan. De reisafstand op zich is echter relatief kort naar station en centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Ik wil met mijn OV chipkaart in de trein :mad:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Vanmiddag zag ik bij het betreden van een HTM-tram dat de stickers over het testbedrijf van de OV-chipkaart niet op de OVC-lezers zaten. "Zou het dan nu ook hier werken?" vroeg ik me af. *bliep*. Thuisgekomen toch maar even wat rondgezocht: Reiziger HTM kan OV-chipkaart gaan gebruiken, de introductie verloopt in alle stilte. Vanaf vandaag dus, voorlopig alleen nog bij bus en tram (geen Randstadrail).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Vandaag zijn er een heleboel gebieden gestart met de chipkaart. Ook in grote delen van Flevoland, Gelderland en Overijssel kan je nu chippen :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik denk dat 2010 het jaar van de chipkaart moet gaan worden, ik geef de strippenkaart niet lang meer nu. Arriva en Veolia moeten zich eens gaan haasten :roll:

Er zijn ook nog twee gebieden van Connexxion en Hermes niet gereed: Zeeland en Eindhoven. Ook daar wordt het wel eens tijd nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Mwah, in Haaglanden en sinds vandaag ook op de Veluwe werkt Veolia al met de chipkaart en in Arriva's Waterland kan je nu ook al chippen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik begrijp nu trouwens eindelijk dat vanaf 1 januari alle studentenkaarten geen reisproducten hebben die geldig zijn, en dat er dan nieuwe producten zijn die de student zelf op hun kaart moet zetten, en dat moet je doen bij een supermarkt of andere winkel die een afhaalautomaat heeft. Dat is opzich wel leuk, maar volgens mij zijn die automaten nog lang niet overal te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

En kan dat dan ook op een "andere persoonlijke kaart" dan die van het ministerie van OCW?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Een overzicht van alle ophaalpunten is hier te vinden:
http://maps.google.nl/maps?q=http://www ... punten.kmz (en alle Sternet en Zuidtangent-bussen). Maar dat is -nu- zeker nog niet overal. Maar wellicht is het handig om de berichtgeving van de IB-G daarover even af te wachten :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het is allemaal heel goed verstopt, maar er schijnt dus NOG een brief met daarin vermeld het nummer van de chipkaart die je gaat gebruiken als studentenkaart te komen. Mensen die twee of meer chipkaarten hebben worden doorgestuurd naar een speciale website: http://www.klantenservicesovc.nl/ovchip/index (jaja, verzin het maar eens :P) en die kunnen daar de juiste kaart regelen ofzoiets :roll:

Volgens een bericht van de IB-groep schijnen er trouwens verkeerde kaartnummers in brieven terecht zijn gekomen, want er moet nog wel even een amateuristisch tintje zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Ja inderdaad de prutsers hadden de verkeerde nummers in die brief gezet. De nummers eindigen in de brief op een 0, i.p.v. in mijn geval een 1. Ik ging dus naar die site en daar stond dat er per abuis verkeerde nummers in de brief stonden. Om alles nog onduidelijker te maken moet je ineens je studentennummer zonder 00 invullen. Amateurs. :neg:

Blijft trouwens je reissaldo, voor in mijn geval het weekend, in 2010 wel gewoon op de kaart staan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Mwah, in Haaglanden en sinds vandaag ook op de Veluwe werkt Veolia al met de chipkaart en in Arriva's Waterland kan je nu ook al chippen.
Arriva Gelderland werkt 'ie geloof ik ook al en zoals ik eerder al meldde moet 'ie bij Arriva Zuid-Holland in januari 2010 ingaan. Dan heb je heel het Arriva-gebied al wel gehad he :wink:

'tis alleen niet te hopen dat er hier een storing op gaat treden in de apparatuur want er is naar het schijnt maarliefst één storingsmonteur beschikbaar voor het hele Arriva-gebied van Ouddorp tot Druten :shock:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Reiziger Ddrs schreef:Dan heb je heel het Arriva-gebied al wel gehad he
Ow? Rijden ze tegenwoordig niet meer in Brabant? En die spoorlijntjes in Noord-Nederland zijn ze ook binnenkort kwijt ofzo???
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Owja, was Brabant vergeten :P Weet iemand of daar eigenlijk al chipkaartlezers ingebouwd zijn? Met de spoorlijnen lopen ze nog nieteens zo heel erg achter, langs de Syntus, Veolia en Connexxion-spoorlijnen staan toch ook nog geen lezers?

Langs de lijn Dordrecht - Geldermalsen heeft men tijden geleden al voorbereidingen uitgevoerd voor de plaatsing van kaartlezers, maar dat schijnt een foutje geweest te zijn (d'r werden NS-lezers geplaatst op stations waar NS niet komt en die konden niet communiceren met Arriva). Sindsdien steken er her en der wat kabels uit de perrons.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af of reizigers in Brabant de OVC eigenlijk wel gaan gebruiken. :?
De kaartjes daar zijn nu zo goedkoop, dat de OVC daar onmogelijk onder kan zitten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Raymond »

Bee schreef: Er zijn ook nog twee gebieden van Connexxion en Hermes niet gereed: Zeeland en Eindhoven. Ook daar wordt het wel eens tijd nu.
Hermes is in alle stilte bezig met een proef. In steeds meer bussen staan de lezers niet meer op buiten dienst maar op in/uitchecken. Alleen testkaarten worden geaccepteerd. De planning was eerst dat het in november ingevoerd zou gaan worden, maar blijkbaar is dat vertraagd geraakt. Het is jammer dat men de kans niet aangegrepen heeft om de chipkaart vorig jaar al te introduceren. In eindhoven kon in de bus toen nog met chipknip betaald worden en voor die reizigers was de stap naar de ov-chipkaart dan een aantrekkelijke geweest. Dan had je al een groep reizigers gewonnen.

In de rest van Brabant schiet het ook niet op. Bij Veolia zijn de chipkaartlezers nog niet eens in de bussen ingebouwd, alleen voorbereid.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Ik vraag me af of reizigers in Brabant de OVC eigenlijk wel gaan gebruiken. :?
De kaartjes daar zijn nu zo goedkoop, dat de OVC daar onmogelijk onder kan zitten.
Je kunt die kaartjes natuurlijk ook als chipkaart verkopen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Nou, bij mij ging het al lekker vandaag. Ik ging naar de stad, checkte keurig in. Aangekomen op het station wilde ik uitchecken, maar dat kon niet meer. De chauffeuse kon me ook niet verder helpen. De enige reden die ik kon bedenken is omdat de bus inmiddels al was omgenummerd van lijn 3 naar lijn 1, en dat het systeem mijn poging tot uitchecken als een incheck bij een nieuwe lijn ziet en dus niet accepteert (<-kan dat inderdaad de reden zijn?)
De chauffeuse zei tijdens de rit al dat ze pas woensdag een instructieles kregen over de kaart, waarvan ze overigens verwachtte dat de helft er niet naartoe zou gaan (is nog in hun eigen tijd ook nog), terwijl hij officieel vandaag is ingegaan (maar vrijdag al werkte). Ze wist niet wat ze ermee aan moest en gaf me een kaartje met daarop wat telefoonnummers van klantenservice en zo, die ze stempelde als bewijsje.
Dág 4 euro.. morgen zal ik eens bellen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Geert schreef:
meltrain schreef:Ik vraag me af of reizigers in Brabant de OVC eigenlijk wel gaan gebruiken. :?
De kaartjes daar zijn nu zo goedkoop, dat de OVC daar onmogelijk onder kan zitten.
Je kunt die kaartjes natuurlijk ook als chipkaart verkopen.
Zoals in Amsterdam wel gebeurt. Waarom in Rotterdam de wagenverkoop nog steeds niet met wegwerpchipkaarten gebeurt verbaasde mij de laatste keer wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Nou, bij mij ging het al lekker vandaag. Ik ging naar de stad, checkte keurig in. Aangekomen op het station wilde ik uitchecken, maar dat kon niet meer. De chauffeuse kon me ook niet verder helpen. De enige reden die ik kon bedenken is omdat de bus inmiddels al was omgenummerd van lijn 3 naar lijn 1, en dat het systeem mijn poging tot uitchecken als een incheck bij een nieuwe lijn ziet en dus niet accepteert (<-kan dat inderdaad de reden zijn?)
Als dat werkelijk de reden is zou het bij Arriva ook nog weleens "leuk" kunnen worden... vanuit de Hoekse Waard rijden er diverse bussen inmiddels met automatische filmbediening via Albatros en die zie ik ook al aardig aan de vroege kant overspringen naar de rit terug.
Al zou dit natuurlijk geen probleem moeten zijn anders kan je nooit de OVC gebruiken op lijnen die deels ringlijn zijn (verplaatsen van de ritnummerovergang verplaatst het probleem alleen maar van de uitstappers naar de instappers dan).

Zag hier laatst ook dat de kaartlezers bij sommige uitlopende ritten op een leeg materieel lijn- en ritnummer springen, ook 'n leuke uitdaging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten