OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:Het is zo bizar dat de anonieme kaarten al wel werken en de persoonlijke kaarten nog niet. De persoonlijke kaarten zijn van reizigers die het al gewend zijn.
En dus juist daarom eerst de anonieme kaarten, hier liggen de aantallen gebruikers veel lager, zodat (balie) personeel er in de praktijk goed mee kan leren werken ( in het echt is het toch ff iets anders als in een test-omgeving), de apparatuur in de praktijk wordt getest, en dat (door het geringe aantal gebruikers) de impact bij een (aanloop)storing ook veel minder groot is. Er is dus niets bizar's aan, maar gewoon een slimme oveweging.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Geert schreef:Nou nee, dat verzoek werd zonder probleem ingewilligd. TLS wilde alleen niet de pasfoto's naar de politie sturen, dat is wel even iets anders.
Belachelijk eigenlijk weer, dat onze privacy zo makkelijk aan kant wordt geschoven. Dat er een automatisch systeem bestaat waaruit je kan opmaken wie waarheen is gegaan, maar voor een ander doel is opgezet, wil niet zeggen dat het gebruikt mag worden voor opsporingsdoeleinden. Maar we merken nu wel weer, dat dit de achterliggende gedachte was. Weten we ook meteen waarom de auto ook onderhevig gaat zijn aan rekeningrijden. In mijn jeugd heb ik een boek gelezen over gechipte mensen en registratiepoortjes over de straat, het begint er aardig op te lijken.
Goed, ik heb niets te verbergen, maar ben wel gesteld op het idee van vrijheid.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

NS-Reiziger schreef:
Geert schreef:Nou nee, dat verzoek werd zonder probleem ingewilligd. TLS wilde alleen niet de pasfoto's naar de politie sturen, dat is wel even iets anders.
Belachelijk eigenlijk weer, dat onze privacy zo makkelijk aan kant wordt geschoven. Dat er een automatisch systeem bestaat waaruit je kan opmaken wie waarheen is gegaan, maar voor een ander doel is opgezet, wil niet zeggen dat het gebruikt mag worden voor opsporingsdoeleinden. Maar we merken nu wel weer, dat dit de achterliggende gedachte was. Weten we ook meteen waarom de auto ook onderhevig gaat zijn aan rekeningrijden. In mijn jeugd heb ik een boek gelezen over gechipte mensen en registratiepoortjes over de straat, het begint er aardig op te lijken.
Ik denk niet eens dat het de achterliggende gedachte van het systeem was om iedereen te kunnen traceren. Waarschijnlijk werd er op een dag iemand bij het OM of de politie wakker die dacht: "He, die gegevens kunnen wij ook wel gebruiken!" En zolang die gegevens aanwezig zijn en bewaard worden zal de politie ze ook gewoon proberen te gebruiken, die willen ten slotte hun zaak gewoon oplossen. De enige manier om dat te voorkomen is gewoon die gegevens niet bewaren.
NS-Reiziger schreef: Goed, ik heb niets te verbergen, maar ben wel gesteld op het idee van vrijheid.
Dat je niets te verbergen hebt doet er natuurlijk niet toe. Sinds wanneer moet je iets te verbergen hebben als je er geen behoefte aan hebt dat anderen jouw gangen kunnen traceren?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Metro Amsterdam vijandig tegenover ov-jaarkaart'

Bericht door Geert »

'Metro Amsterdam vijandig tegenover ov-jaarkaart'
Geplaatst op: dinsdag 6 oktober 2009 om 21:53
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 oktober 2009 om 21:58

DEN HAAG - Mensen met een ov-jaarkaart lopen de kans in de Amsterdamse metro voor een gesloten poortje te komen staan, aldus reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond dinsdag. Dat gebeurt wanneer zij eerder hebben ingecheckt bij een chipkaartlezer, in Amsterdam of elders, die nog geen abonnementen herkent. Die noteert dan automatisch een negatief saldo op de kaart.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Metro Amsterdam vijandig tegenover ov-jaarkaart'

Bericht door Fles »

Geert schreef:'Metro Amsterdam vijandig tegenover ov-jaarkaart'
Geplaatst op: dinsdag 6 oktober 2009 om 21:53
Laatst bijgewerkt: dinsdag 6 oktober 2009 om 21:58

DEN HAAG - Mensen met een ov-jaarkaart lopen de kans in de Amsterdamse metro voor een gesloten poortje te komen staan, aldus reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond dinsdag. Dat gebeurt wanneer zij eerder hebben ingecheckt bij een chipkaartlezer, in Amsterdam of elders, die nog geen abonnementen herkent. Die noteert dan automatisch een negatief saldo op de kaart.
Lees verder
Dat heet "gefaseerd invoeren". Is over nagedacht :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Den Haag: Met de chipkaart in bus en tram
Geplaatst op: woensdag 7 oktober 2009 om 22:29
Laatst bijgewerkt: woensdag 7 oktober 2009 om 22:29

Reizigers in de regio Haaglanden kunnen vanaf 1 november ook met de chipkaart in de bussen en trams van de HTM reizen. Dit zei persvoorlichter Frenk Wetters dinsdagavond in Midvliet Actueel.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ruben »

Geert schreef:
NS-Reiziger schreef:Goed, ik heb niets te verbergen, maar ben wel gesteld op het idee van vrijheid.
Dat je niets te verbergen hebt doet er natuurlijk niet toe. Sinds wanneer moet je iets te verbergen hebben als je er geen behoefte aan hebt dat anderen jouw gangen kunnen traceren?
Op zich kan ik er aan de andere kant wel wat in zien dat de ergste moordenaars opgepakt kunnen worden met behulp van systemen die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn, als dat zou betekenen dat we daar allen een deel van onze privacy voor op zouden geven. In die zin heb ik niets te verbergen. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV-chipkaart: Zutphen nog niet klaar

Bericht door Wubbo »

OV-chipkaart: Zutphen nog niet klaar
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 16:06
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 16:08

De splinternieuwe OV-palen, voorzien van roze fluorescerende ondergrond, staan er wat eenzaam bij op het station in Zutphen. Treinladingen vol reizigers passeren, maar van in- en uitchecken is vooralsnog nauwelijks sprake. Toch kunnen OV-chipkaarthouders hun kaart al volledig gebruiken. Tenminste, zolang ze met treinen van de NS reizen.
Lees verder

Deze passage uit het artikel is ook opvallend:
"Syntus is officieel in januari klaar voor de OV-chipkaart", vertelt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke. ,,Het treinstation in Zutphen heeft echter iets langer de tijd nodig , omdat onze OV-chipkaart apparatuur nog met de apparatuur van de NS moet worden afgestemd. De situatie in Zutphen is complex, omdat er meerdere aanbieders zijn. Het zou onhandig zijn als er straks voor elke aanbieder een andere OV-paal staat."
Kennelijk zijn ze nu toch bezig met gezamenlijke paaltjes!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Problemen OV-jaarkaarthouders met Amsterdamse metro opgelost

Bericht door Daniel »

Problemen OV-jaarkaarthouders met Amsterdamse metro opgelost
Geplaatst op: zondag 11 oktober 2009 om 14:06
Laatst bijgewerkt: zondag 11 oktober 2009 om 14:06

Houders van een OV-jaarkaart kunnen weer ongehinderd gebruik maken van de Amsterdamse metro. Dat is het resultaat van een snelle actie van NS, Trans Link (TLS) en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) na een brandbrief van ROVER en de Consumentenbond.
NS reageerde direct en heeft met GVB en TLS, het bedrijf dat het systeem exploiteert, de software aangepast zodat de poortjes gewoon opengaan. Voor het probleem met het fictieve negatieve saldo wordt nog een oplossing gezocht.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV-chipkaart: Zutphen nog niet klaar

Bericht door Ardan »

Wubbo schreef:OV-chipkaart: Zutphen nog niet klaar
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 16:06
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 16:08

De splinternieuwe OV-palen, voorzien van roze fluorescerende ondergrond, staan er wat eenzaam bij op het station in Zutphen. Treinladingen vol reizigers passeren, maar van in- en uitchecken is vooralsnog nauwelijks sprake. Toch kunnen OV-chipkaarthouders hun kaart al volledig gebruiken. Tenminste, zolang ze met treinen van de NS reizen.
Lees verder

Deze passage uit het artikel is ook opvallend:
"Syntus is officieel in januari klaar voor de OV-chipkaart", vertelt Syntus-woordvoerder Remko ten Brinke. ,,Het treinstation in Zutphen heeft echter iets langer de tijd nodig , omdat onze OV-chipkaart apparatuur nog met de apparatuur van de NS moet worden afgestemd. De situatie in Zutphen is complex, omdat er meerdere aanbieders zijn. Het zou onhandig zijn als er straks voor elke aanbieder een andere OV-paal staat."
Kennelijk zijn ze nu toch bezig met gezamenlijke paaltjes!
Syntus al bijna klaar voor de OV-chipkaart? Whahahahaha, goeie grap!
In geen enkele bus hangen kaartlezers, hoewel de bevestigingsbuizen er al wel zijn, okee. Op geen enkel station staat nog een poortje of paaltje (poortjes gaat Syntus niet doen). En er zijn pas nieuwe kaartautomaten met touchscreen geplaatst op veel stations. Maar zonder OVC-lezer. (dan denk ik, had dat dan meteen gedaan als je dan toch nieuwe automaten plaatst)
Zelf gebruik ik de OVC nog niet bij de NS. Puur omdat het niet nodig is omdat ik SOV heb. Ik heb al wel een anonieme kaart geschikt laten maken, maar daar kan ik niet mee met korting reizen. Dus alleen als ik een keer geen geld voor een treinkaartje heb is het een optie. Maar als ik in het weekend reis is dat toch praktisch alleen tussen Deventer en Winterswijk, dus ja, moet ik alsnog een papieren kaartje kopen.
In Amsterdam gebruik ik hem wel, om de metro in te komen, en in de tram en bus puur om eraan te wennen. Bliepen is al bijna routine geworden. En dan kom ik in Deventer en dan.. oh nee, hij doet het hier nog niet!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Zover ik weten hebben alle touchscreen automaten al een kaartlezer, alleen is deze bij de meeste automaten nog niet geactiveerd. Die shizzle wordt geleverd en onderhouden door Vialis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Bij wie moet ik zijn als er teveel is afgeschreven bij het gebruik van de OVC. Vorige week ben ik twee keer van halte Tandheelkunde naar Nijmegen CS gereisd. 1 keer met lijn 3, die het rondje Heyendaal via de HAN rijdt omdat de Heyendaalseweg is opengebroken, 1 keer met lijn 6 via de St annastraat. Voor beide keren staat in mijn-transactie overzicht dat ik ben ingecheckt op de halte Van Peltlaan. Dat is de halte in de officiele routes van zowel lijn 3 als 6 voor de halte Tandheelkunde komt. Waar kan ik mijn geld terug krijgen?

Van de websites wordt je ook allemaal niet erg veel duidelijker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij Connexxion, aangezien Novio, Hermes, GVU en Connexxion de helpdesk OV-chipkaart en de claimformulieren delen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door --Stefan-- »

Freek schreef:Bij wie moet ik zijn als er teveel is afgeschreven bij het gebruik van de OVC. Vorige week ben ik twee keer van halte Tandheelkunde naar Nijmegen CS gereisd. 1 keer met lijn 3, die het rondje Heyendaal via de HAN rijdt omdat de Heyendaalseweg is opengebroken, 1 keer met lijn 6 via de St annastraat. Voor beide keren staat in mijn-transactie overzicht dat ik ben ingecheckt op de halte Van Peltlaan. Dat is de halte in de officiele routes van zowel lijn 3 als 6 voor de halte Tandheelkunde komt. Waar kan ik mijn geld terug krijgen?

Van de websites wordt je ook allemaal niet erg veel duidelijker.

Weer typisch Novio ;)
De omleiding is niet opgenomen in Infoxx, dus op de route van lijn 3 is 'Tandheelkunde' helemaal niet bekend, dus daarom pakt hij de vorige halte waar de bus langskwam en dat is dus de 'van Peltlaan'. Maar het scheelt denk ik maar 100 meter, dat is dus nog 1 cent. Maar om daar nou geld voor terug te vragen... :P
3 0 7 9
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Hoewel Freek moet weten of hij het geld gaat terugvragen vind ik dit wel een principieel iets. De apparatuur behoort gewoon goed te bewerken.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door --Stefan-- »

Frank schreef:Hoewel Freek moet weten of hij het geld gaat terugvragen vind ik dit wel een principieel iets. De apparatuur behoort gewoon goed te bewerken.
Ja daar heb je wel gelijk in ja ;)
Het is dus wel zo dat geen een omleiding van Novio of Hermes in Infoxx is opgenomen :S
(Terwijl de omleiding bij de universiteit toch al bijna een jaar duurt).
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

OV-bedrijven moeten gewoon dat soort omleidingen in Infoxx of soortgelijke systemen zetten als de chipkaartapparatuur daar aan gekoppeld is, wat mij betreft. Principekwestie idd...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Zover ik weten hebben alle touchscreen automaten al een kaartlezer, alleen is deze bij de meeste automaten nog niet geactiveerd. Die shizzle wordt geleverd en onderhouden door Vialis.
Bijna alle automaten met bolle buik zijn inmiddels geactiveerd. De geactiveerde automaten zijn te herkennen aan de roze OVCP sticker links boven op de automaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Als reactie op bovenstaande;

het is in inderdaad een principekwestie, bovendien wil ik wel eens weten hoeveel moeite je moet doen om iets terug te krijgen. Het bedrag betreft overigens een verschil van 14 cent, wat opzich ook vreemd is. Het kilometer tarief is 11 cent en de halte Van Peltlaan is echt niet meer dan 1 kilometer verwijderd van of Tandheelkund of Bestuursgebouw.
Ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Zover ik weet moet er ook een transactiebon bij een claimformulier, maar hoe je die van Connexxion kan krijgen heb ik geen flauw benul van. Misschien dat je ze beter even kan bellen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Papieren OV-studentenkaart vanaf 2010 chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Hier nog niet teruggezien, maar de IB-groep heeft het voornemen om vanaf 1 januari 2010 geen OV-studentenkaarten meer uit te geven. Studenten kunnen dan alleen nog maar reizen met een OV-studentenchipkaart. Zie ook: http://www.ib-groep.nl/particulieren/ov ... n_2010.asp.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik heb de eerste brieven van de Dienst Uitvoering Onderwijs erover al bij mijn buurvrouwen gezien :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Uitstekend. Er staat tot 2012 ofzo vrij reizen op mijn kaart, het gaat er niet af en niemand controleert het. Ge-ni-aal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Arriva zoekt momenteel testreizigers voor de OV-chipkaart in de Hoekse Waard/Goeree-Overflakkee. Aanmelden kan hier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

De opzetbordjes op de in/uitcheckpaaltjes zijn niet duidelijk genoeg op de gecombineerde NS/GVB stations? Welnu, vanavond trof ik deze nieuwe creatie aan op het Bijlmerstation:

Afbeelding

Nu maar hopen dat Truus uit de Achterhoek het ook snapt :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten