Pagina 49 van 64

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 24 nov 2009, 14:49
door Freek
Weet iemand wat de doorlooptijd is van de CXX klantenservice? Heb nog geen reactie op mijn incheckavontuur (zie eerder in dit topic, de appartuur die bij de vorige halte stond).

Verder naar ik aanneem een foutje in het kaartje dat op www.ov-chipkaart.nl staat, inplaats van de Valleilijn is de aftakking naar Rhenen groen. Lijkt me dat dat andersom moet. Verder kan men ook op Zevenaar-Arnhem met de OVC reizen volgens het kaartje, terwijl Syntus echt nog niet klaar is. OVer Zutphen-Apeldoorn twijfel ik, iemand die het weet?

Afbeelding

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 24 nov 2009, 14:58
door Fles
Tof, Zuidbroek - Veendam :lol: Lekker op de bok bij een Class 66 met dozentrein. MET OV-chipkaart, dat mag :pos:

Re: Individuele reizen chipkaart niet doorgerekend

Geplaatst: di 24 nov 2009, 15:00
door Fles
Wubbo schreef:De provincie Gelderland heeft niet berekend of individuele reizigers na de invoering van de ov-chipkaart duurder uit zijn. Volgens projectleider Hetty Gerritsen zijn zulke berekeningen geen goede grondslag voor de hoogte van het kilometertarief van de chipkaart. Het ministerie van Verkeer laat de invoer van de ov-chipkaart over aan de regio's en de NS. Centrale regie is er niet. Dat heeft volgens Gerritsen ongunstige gevolgen.
Wat? :shock:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 24 nov 2009, 15:35
door Freek
Waar val je over? over het eerste gedeelte van het citaat, of over het tweede gedeelte dat centrale regie ontbreekt.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: di 24 nov 2009, 19:22
door deadlock
Het kaartje klopt niet. Bij Connexxion/Maxx Zwolle kon er in oktober al gereisd worden met de OV-Chipkaart.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 01:16
door Reiziger Delft
Bovendien geeft het kaartje ook niet goed aan dat je bij NS, Veolia, Arriva en HTM nog niet met een abonnement kan reizen. (Bijvoorbeeld op een Studenten OV tijdens de periodes dat je 40% korting krijgt).

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 09:51
door Fles
Freek schreef:Waar val je over? over het eerste gedeelte van het citaat, of over het tweede gedeelte dat centrale regie ontbreekt.
Dat men niet berekend heeft of individuele reizigers duurder uit zouden zijn. En dat men dat kennelijk opzettelijk niet gedaan heeft "omdat het berekenen van de prijs geen goede grondslag is voor het berekenen van het tarief" :?:

Terwijl 1 van de eisen bij invoering volgens mij was dat het huidige tariefsysteem 1:1 overgenomen zou worden. Die eis is dus klakkeloos en opzettelijk in de sloot gemikt. :shock:

En dat het ontbreken van centrale regie "ongunstige gevolgen" heeft lijkt me wel HEEL zacht uitgedrukt. Ik heb nog steeds de indruk dat het gewoon één grote puinzooi wordt wanneer iedereen overal met de OVC moet gaan betalen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan.

Rem op dubbel opstaptarief ov-kaart

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 10:42
door Chauf21
Rem op dubbel opstaptarief ov-kaart
Geplaatst op: woensdag 25 november 2009 10:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 november 2009 10:42


De Tweede Kamer wil af van het dubbele opstaptarief bij de chipkaart voor het openbaar vervoer. Als iemand van de ene naar de andere vervoerder overstapt moet hij het starttarief twee keer betalen. De Kamer wil daarvan af.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Ik weet niet wie de Kamer heeft voorgelicht, maar het verhaal zoals het op de site van de NOS staat, klopt niet:
1) Het dubbele opstaptarief is alleen wanneer met overstapt van of op de NS, de overige vervoerders zijn overeengekomen dat het opstaptarief niet dubbel wordt berekend.
2) Studenten met een OV-jaarkaart hoeven helemaal niet twee verschillende passen voor Rotterdam als Amsterdam te hebben. Alleen bij tijdelijke kaarten kan een vervoerderspecifiek gebied worden geactiveerd. Maar als het goed is, heeft straks iedere student een OV-Chipkaart en speelt dit alleen nog bij een ieder die een abonnementskaart is verloren of vergeten.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 13:53
door Freek
Fles schreef:
Dat men niet berekend heeft of individuele reizigers duurder uit zouden zijn. En dat men dat kennelijk opzettelijk niet gedaan heeft "omdat het berekenen van de prijs geen goede grondslag is voor het berekenen van het tarief" :?:

Terwijl 1 van de eisen bij invoering volgens mij was dat het huidige tariefsysteem 1:1 overgenomen zou worden. Die eis is dus klakkeloos en opzettelijk in de sloot gemikt. :shock:
De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd. Dat betekent dus dat op de gehele reizigerspopulatie (in deze casus dus bus en regionale treinreizigers in Gelderland) door de OV-C niet meer betaald. Een reiziger kan dus meer gaan betalen, terwijl een ander minder gaat betalen. Per saldo is de ovc dan kostenneutraal. Kortom, een dergelijke berekening is niet nodig. Daarin moet ik alle vervoersautoriteiten gelijk geven. Het is immers ook ondoenelijk om van elke halte naar elke andere halte in het vervoersgebied een kostenplaatje te geven.

De adder onder het gras is natuurlijk dat als er 1 reiziger is die 1 euro meer betaald, er 100 kunnen zijn die 1 cent minder betalen. Dat dit gigantisch scheef is, behoeft geen uitleg volgens mij.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 15:04
door Fles
Ik geloof ook heus niet echt dat dat streven van kostenneutraal gehaald wordt hoor :lol: Het wordt gewoon voor iedereen lastiger en duurder, en vergeet je privacy ook maar, en voor de vervoerders wordt het makkelijker om onderling de kosten te verdelen. Dan gieten we er nog een sausje overheen met "kostenneutraal" en "zwartrijden onmogelijk" erin en hoppatee, iedereen blij :mrgreen:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: wo 25 nov 2009, 16:12
door Suus
Het is natuurlijk opvallend te noemen dat de Stadsregio Rotterdam en Amsterdam een tarief hebben vastgesteld dat onder het gemiddelde van 12 cent per kilometer zit, ik denk dat in ieder geval die regio's wel proberen aan de kostenneutrale voorwaarden te voldoen.

Huizinga wil oplossing voor OV-chipkaart

Geplaatst: do 26 nov 2009, 10:03
door Chauf21
Huizinga wil oplossing voor OV-chipkaart
Geplaatst op: donderdag 26 november 2009 10:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 november 2009 10:03


Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) eist een oplossing voor de jongste problemen rond de ov-chipkaart. Treinreizigers mogen niet twee keer het opstaptarief betalen, liet zij woensdag weten.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart

Ov-chipkaart begin 2010 in Noord-Nederland

Geplaatst: do 26 nov 2009, 23:12
door Daniel
Ov-chipkaart begin 2010 in Noord-Nederland
Geplaatst op: donderdag 26 november 2009 23:07
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 november 2009 23:07


GRONINGEN - De ov-chipkaart wordt begin 2010 ingevoerd in Noord-Nederland. Dat is de verwachting van vervoersmaatschappij Arriva. Op dit moment worden apparatuur en software getest.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Dossier Arriva | Meer nieuws over OV-Chipkaart

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 11:50
door reisthijs
Freek schreef:De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd.
Het opstaptarief met de chipkaart is 25 ct duurder geworden ten opzichte van de strippenkaart (75 cent in plaats van één strip die een kleine 50 cent waard is, een prijsverhoging dus van 50%). En weet je hoeveel ik met de chipkaart duurder uit ben op mijn busritjes van huis naar het station: precies 25 cent! Dat klinkt niet erg kostenneutraal.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 13:29
door Ennes
Hier is een rit ongeveer dezelfde prijs, kan kiezen uit 2 opstaphaltes die qua loopafstand hetzelfde zijn.

Met 15 strippenkaart is een rit € 2.45 onafhankelijk welke opstap halte.
Met 45 strippenkaart is een rit € 2.40 onafhankelijk welke opstap halte.

met de OV-Chipkaart € 2,41 of € 2,51 afhankelijk welke opstap halte.


Mijn ouders daarintegen reizen met strippenkaart naar het station 1 zone 2x € 0,49 = € 0,98
met een OV-Chipkaart betalen ze voor diezelfde rit € 1,88 dat is dus € 0.90 meer!!!
De terugreis kost met een OV-Chipkaart € 1,27 dat is nog steeds € 0,30 meer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 14:18
door Suus
1,88 - 0,75 = 1,13. Daar het kilometertarief nergens hoger is dan 12,7 cent moet die bus of enorm omrijden of er gaat iets fout met de computer. Als ze ouder zijn dan 65 dan betalen ze zich helemaal scheel: 1,63 aan kilometers :?

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 14:22
door Ennes
Bee schreef:1,88 - 0,75 = 1,13. Daar het kilometertarief nergens hoger is dan 12,7 cent moet die bus of enorm omrijden of er gaat iets fout met de computer. Als ze ouder zijn dan 65 dan betalen ze zich helemaal scheel: 1,63 aan kilometers :?
Prettig hè een ringlijn ;)

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: vr 27 nov 2009, 22:17
door Geert
reisthijs schreef:
Freek schreef:De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd.
Het opstaptarief met de chipkaart is 25 ct duurder geworden ten opzichte van de strippenkaart (75 cent in plaats van één strip die een kleine 50 cent waard is, een prijsverhoging dus van 50%). En weet je hoeveel ik met de chipkaart duurder uit ben op mijn busritjes van huis naar het station: precies 25 cent! Dat klinkt niet erg kostenneutraal.
Nee, jouw precieze rit tussen huis en station is niet kostenneutraal. Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.

Ik heb geluk, zowel thuis als bij mijn werk moet ik altijd een halte na de zonegrens zijn (dus de chipkaart is dan voordeliger). Reis ik echter naar Vianen (waar ik zo nu en dan moet zijn voor mijn werk) dan betaal ik per enkele reis ruim een euro meer vanaf Utrecht Centraal, en het precieze bedrag is ook nog eens afhankelijk van de lijn die ik neem, ongeacht het feit dat je bij dezelfde haltes in- en uitstapt - de langzame bus die een omweg neemt is echter duurder.

OV Utrecht veel duurder door chipkaart

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 13:08
door Wubbo
OV Utrecht veel duurder door chipkaart
Geplaatst op: zondag 29 november 2009 13:06
Laatst bijgewerkt: zondag 29 november 2009 13:08


Het openbaar vervoer in de gemeente Utrecht is met de OV-chipkaart 19 procent duurder dan met de strippenkaart. Dat constateert de SP Utrecht in een vrijdag gepubliceerd rapport. De partij wil dat de gemeente haar invloed binnen het Bestuur Regio Utrecht gebruikt om de kosten van het openbaar vervoer met de chipkaart terug te dringen.
Lees verder

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 12:09
door Suus
Morgen openen GVB en NS gezamelijk OV-chipsluizen op Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Reizigers lopen aan de ene kant via een poortje een speciale gang in, en aan de andere kant komen ze ingecheckt voor het andere vervoersmiddel er weer uit, alsdus Metro Amsterdam. Ik heb er nog helemaal niets van gezien, dus het maandag stickerdag team zal nog wel op andere stations dan Bijlmer zijn bezig geweest :lol:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 14:19
door reisthijs
Een speciale gang op Amsterdam Amstel? Geen idee waar dat zou moeten komen, en het lijkt me nog een beetje vroeg. Ja, morgen wordt het 'op saldo reizen' voor voordeelurenkaarten ingevoerd, maar zou daar nou ineens zo massaal gebruik van gemaakt gaan worden? Ik verwacht dat het niet echt storm zal lopen.
Geert schreef:Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.
Uit het onderzoek van de SP blijkt dus dat er van dat idee weinig terecht gekomen is. Een kleine groep is iets voordeliger uit (maar nooit heel veel), een veel grotere groep is duurder uit. Die verdeling is te scheef om neutraal uit te komen.

Was het instaptarief lager geweest dan werd het al anders.
De korte ritjes bevoorbeeld worden ook niet echt veel goedkoper, want een ritje van 1 km kost dus 75ct + 0,11 = 86ct. Dat is iets goedkoper dan twee strippen maar het verschil is toch klein. Inderdaad kan je geluk hebben als je net voorbij een zonegrens moet zijn, maar dat is toch maar een klein gedeelte van de reizen. Veel ritten in de stad blijven nu juist net binnen één zone of gaan een eind voorbij de zonegrens.

Dat bepaalde reizen duurder uitvallen is natuurlijk niet te voorkomen als je overgaat op een heel nieuw tariefsysteem, maar met zo'n grote verhoging van het opstaptarief kan je de overstap niet als 'kostenneutraal' verkopen. Dit noem ik gewoon misbruik maken de omschakeling naar het nieuwe systeem om meteen een prijsverhoging door te voeren.

Dit terwijl dé manier om zo'n kaart snel in te voeren natuurlijk was geweest, door deze voordeliger te maken dan het oude systeem. De kaart biedt nu gewoon nauwelijks voordelen boven de strippenkaart, wat vooral opvalt zijn de nadelen: reizen met de OV-chipkaart is meestal duurder en omslachtiger (de extra handeling van het uitchecken die je als je het een keer vergeet ook nog eens geld kost). Het was vele beter geweest als de mensen het kenden als een voordeliger en handiger alternatief voor de strippenkaart.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 14:47
door Geert
reisthijs schreef:
Geert schreef:Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.
Uit het onderzoek van de SP blijkt dus dat er van dat idee weinig terecht gekomen is. Een kleine groep is iets voordeliger uit (maar nooit heel veel), een veel grotere groep is duurder uit. Die verdeling is te scheef om neutraal uit te komen.
(...)
Tja, ik beweer ook niet dat de tarieven nu ook echt kostenneutraal zijn. Alleen al het feit dat het kilometerbedrag per regio verschillend is geeft al aan dat het nooit kostenneutraal kan zijn, of zijn de kilometers van - pak 'm beet - provincie Zuid-Holland - langer dan die van de stad Rotterdam?
Overigens lijkt het me ook lastig om op een goede manier te meten of de kaart uiteindelijk kostenneutraal wordt ingevoerd. Je kunt wel een steekproef doen (zoals de SP heeft gedaan), maar je kunt je altijd afvragen hoe representatief die is (de groep proefpersonen bestond nu uit raadsleden meen ik). Eigenlijk zou je (een goede representatie) van alle halte -> halte-reizen moeten hebben, maar ik vrees dat die er niet is op dit moment. Alleen zo kun je een goede vergelijking maken.

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 15:05
door Chauf21
Geert schreef:Overigens lijkt het me ook lastig om op een goede manier te meten of de kaart uiteindelijk kostenneutraal wordt ingevoerd. Je kunt wel een steekproef doen (zoals de SP heeft gedaan), maar je kunt je altijd afvragen hoe representatief die is (de groep proefpersonen bestond nu uit raadsleden meen ik). Eigenlijk zou je (een goede representatie) van alle halte -> halte-reizen moeten hebben, maar ik vrees dat die er niet is op dit moment. Alleen zo kun je een goede vergelijking maken.
Je kan zo'n vergelijking - denk ik - nooit maken: er was/is namelijk niet bekend tussen welke specifieke haltes men reist. Natuurlijk kan een schatting worden gemaakt van de verwachtte reizigersstromen, maar alle halte->halte data is niet voorhanden.
Het gedoe met zonegrenzen zal voor zowel voor- als tegenstanders een argument zijn om tegen zo'n vergelijking in te brengen. Want iemand die net voorbij een zonegrens woont kan besluiten om naar de zonegrenshalte (in plaats van de dichtsbijzijnde halte) te lopen, terwijl diegene met de OV-chipkaart wel dichtbij opstapt. Hetzelfde geldt met slingerende busroutes: men kan wellicht besluiten de snellere (maar verder te lopen) buslijn te nemen, i.p.v. dichtsbijzijnde (maar langzamere en met de OVC ook duurdere) buslijn. Oftewel, de OV-chipkaart zal óók veranderingen in reisgedrag bewerkstelligen. Een goede vergelijking kan dus nooit gemaakt worden. Daarmee samenhangend zal dus ook het begrip 'kostenneutraal' gekleurd zijn. Een kostenneutrale invoering vereist namelijk dat het verplaatsingsgedrag (rondom de vergelijkingsmomenten) hetzelfde is of blijft en dát is niet zo.

(waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de gevoelens dat het reizen met de OV-chipkaart duurder is, het is alleen heel lastig te bewijzen dan wel te ontkrachten)

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 15:45
door Vinny
Daarnaast betekent dat wanneer het OV duurder wordt voor de gebruiker, de belastingbetaler automatisch minder geld kwijt is aan het openbaar vervoer. Netto maakt het dus weinig uit :idea:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 15:58
door Chauf21
Vinny schreef:Daarnaast betekent dat wanneer het OV duurder wordt voor de gebruiker, de belastingbetaler automatisch minder geld kwijt is aan het openbaar vervoer. Netto maakt het dus weinig uit :idea:
Het is dan wel de vraag of het gerechtvaardigd is om een kleinere groep mensen (onevenredig) meer te laten betalen voor het maatschappelijk nut dat het OV voor eenieder biedt.