OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Wubbo » Zo 18 Jan 2009, 16:59

Was de bedoeling niet dat je via internet je saldo op zou kunnen vragen? Dat saldo kun je ook laten voorlezen, natuurlijk.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor webguy » Zo 18 Jan 2009, 17:05

Er staat dat dat tot een week kan duren. Dat heeft er weer mee te maken dat bussen als 'offline' gelden: die uploaden minimaal 1x per week je saldo ofzo dan. De oplossing zou zijn een klein apparaatje met een RFID lezer, die je saldo leest en dat uitleest. Zo'n apparaatje kost wat eurotjes in de ontwikkeling maar kunnen ze voor 25 euro op de markt brengen gok ik...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Zo 18 Jan 2009, 17:13

Erg handig was het natuurlijk ook niet van ze om touchscreen automaten te nemen. Het ziet er wel hipper uit enzo, maar een blinde kan daar zo weinig mee (een type automaat zoals pinautomaten, met knoppen aan de zijkant van het scherm e.d. zou al beter werken).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Ma 19 Jan 2009, 23:45

RET staat fraude toe met nieuwe ov-chipkaart
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET staat toe dat frauderende reizigers hun al dan niet ten onrechte kwijtgeraakte borg van de ov-chipkaart terugkrijgen.

Volgens het bedrijf gaat het om een tijdelijke situatie, die na het stoppen met de strippenkaart in de metro eind januari zal verdwijnen. De RET staat aan de vooravond van de definitieve invoering van de ov-chipkaart in de metro en richt daar nu alle aandacht op.

RET-baas Pedro Peters schat dat het dagelijks gaat om zo’n vijfhonderd fraudegevallen, waarvan tweehonderd in de metro en driehonderd in bus en tram. Het bedrijf vervoert iedere dag 600.000 mensen, de helft daarvan reist met de metro. ,,Het aantal foute gevallen is zo marginaal dat we ons er nu niet druk over maken,’’ stelt Peters. ,,Al hun gegevens nagaan zou meer kosten dan dat het iets oplevert.’’

De RET zegt de komende weken nog coulant te zijn. ,,We willen de mensen niet straffen voor iets dat nieuw voor ze is en waaraan ze nog moeten wennen,’’ zegt de directeur. Het bedrijf is van plan na 29 januari, wanneer de strippenkaart uit de metro is verdwenen, strenger te worden en de controles op te voeren. Volgens de RET wordt een verdachte klant na drie keer te zijn opgedoken aangepakt.

In 2008 vergaten circa 220.000 Rotterdamse ov-chipreizigers uit te checken. Zij raakten daarbij steeds vier euro borg kwijt. De helft van hen vroeg en kreeg een deel van het geld terug, gemiddeld twee euro.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Ma 19 Jan 2009, 23:52

Stations blijven zonder poortjes
Doel van ov-chip wordt ondermijnd: veiligheid in treinen zal niet toenemen

De NS weigeren alle stations van ov-chippoortjes te voorzien. Ondanks een volle bankrekening met daarvoor bestemde miljoenen.

Zeker twee derde van de Nederlandse stations krijgt geen ov-chippoortjes. Verbetering van de veiligheid in treinen, waar het met de ov-chip om begonnen was, blijft daardoor een zaak van conducteurs.

Na ernstige rellen met zwartrijdende jongeren mochten de Nederlandse Spoorwegen in 2000 van Den Haag 500 miljoen euro steken in het ’afsluiten’ van stations en treinen met poortjes. Dat zou alle reizigers dwingen om vooraf te betalen en zou veel onrust in treinen voorkomen.

Onderzoek van Trouw en Nu.nl wijst nu echter uit dat verreweg de meeste van de 416 Nederlandse stations geen poortjes krijgen. De NS bedienen tegenwoordig zelf 286 stations, concurrenten 108 stations en 22 halteplaatsen worden door twee partijen gedeeld. Van de NS-stations krijgen er 115 wel en 171 geen poortjes, aldus de NS. De grootste concurrenten, Arriva en Syntus, plaatsen op geen van hun 87 stations poortjes, zo melden zij.

De poortjes zijn voor de Tweede Kamer het belangrijkste argument om de ov-chipkaart in te voeren. Terwijl de kaart gekraakt is en consumentenorganisaties klagen dat hij publieksonvriendelijk is, wil een meerderheid van het parlement de ov-chip doorzetten omdat de veiligheid in het openbaar vervoer erbij gebaat zou zijn. Aanleiding voor de roep om meer veiligheid in de trein waren onder meer problemen met jongeren op de lijn Hoorn-Enkhuizen. De NS willen niet zeggen of op die lijn poortjes komen om zulke zwartrijders buiten de trein te houden.

Welk deel van de half miljard euro die de NS in de poortjes mochten investeren inmiddels is uitgegeven, willen ze niet zeggen. De 500 miljoen euro uit 2000 zou met 4 à 5 procent rente per jaar nu 700 tot 750 miljoen euro vormen. Het leeuwendeel daarvan staat al acht jaar werkeloos op NS-bankrekeningen.

Bron: Trouw

Incheckpaaltjes in plaats van poorten
NS streven met ov-chip naar een controlekans van 90 procent ’en dat moet zo lukken’

De meeste treinstations krijgen incheckpaaltjes. De NS houden daardoor flink wat geld over.

Twee derde van alle stations krijgen geen poortjes maar slechts incheck-paaltjes. Dat betekent dat de NS waarschijnlijk een groot deel overhouden van de 500 miljoen euro die het bedrijf in 2000 van Den Haag voor de poortjes mocht uittrekken.

Poortjes dwingen reizigers om al voor zij het perron opkomen in te checken en zo te betalen. Dat zou zwartrijden tegengaan en de sociale veiligheid op stations en in treinen vergroten. Met dat argument mochten de NS van de overheid voor 500 miljoen euro in drie jaar alle stations van poortjes voorzien.

Het geld was afkomstig uit de verkoop van het mobiele belbedrijf Telfort. Dat leverde de NS 4,3 miljard gulden (bijna 2 miljard euro) op, geld dat het spoorbedrijf in buitenlandse overnames wilde steken. Regering en parlement vonden dat onacceptabel en eisten dat een groot deel van het geld zou worden gestoken in verbetering van de dienstverlening in eigen land. De ov-chipkaart zou daar aan bijdragen en daarom mochten de NS onder meer omgerekend 227 miljoen euro in de ontwikkeling van de ov-chipkaart investeren en 500 miljoen euro in de beveiliging van stations, met name in poortjes om de perrons af te sluiten.

Nu blijkt dat de meeste stations in plaats van poortjes paaltjes krijgen waarmee op de perrons in- en uitgecheckt kan worden. Iedereen kan er desgewenst zonder ov-chipkaart het perron op en de trein nemen. De NS starten in mei een proef met de ov-chipkaart op de lijnen van Leiden via Schiphol naar Amsterdam Centraal en van Amsterdam-Zuid naar Lelystad. Daar zullen ze zestien stations van poortjes voorzien, terwijl op een eerder testtraject: Rotterdam - Hoek van Holland, ook poortjes komen.

Nederland telt 416 stations, waarvan de NS er 286 bedienen. Daarvan krijgen er 171 zeker geen poortjes. Bij de NS-concurrenten krijgen de 87 stations van Arriva (vooral Friesland en Groningen) en Syntus (Betuwe en Achterhoek) zeker geen poortjes. Veolia zegt nog niets over haar stations en Connexxion ’wacht op de NS’. Op gedeelde stations wordt het aan de NS overgelaten.

De NS willen niet toelichten waarom stations wel of geen poortjes krijgen. „We streven naar een controlekans van 90 procent, en dat moet zo lukken”, is de uitleg.

Bron: Trouw
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Fles » Di 20 Jan 2009, 00:16

Gaaf. En daarmee is bij deze hoeveel miljard in de sloot geflikkerd? Anderhalf? Vier? Twaalf? :?:

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Fles » Di 20 Jan 2009, 00:21

Er breekt nogeens een tijd aan dat boetes alle uitgaven zullen vormen die ik aan OV zal doen. :pos: En die 2 keer in de maand dat je tussen Ut en Amf iemand tegenkomt zijn goedkoper dan een maandabonnement.

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor math1985 » Di 20 Jan 2009, 02:58

Onduidelijkheid over beveiligde OV-chipkaartpoort
AMSTERDAM – Met de introductie van de OV-chipkaart zijn goed beveiligde stations nog steeds geen realiteit. De Tweede Kamer stelde hier in 2000 wel 500 miljoen euro voor beschikbaar.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl en Dagblad Trouw. De uitkomst is opmerkelijk, omdat juist het afsluiten van de stations het middel moest worden om de sociale veiligheid te verhogen en zwartrijden tegen te gaan.

De diepere gedachte was dat zwartrijders niet meer het perron kunnen betreden en zich ook niet meer in de trein kunnen ophouden. Om dat voor elkaar te krijgen gaf het parlement in 2000 toestemming 500 miljoen euro aan dit doel te besteden.

Voornaamste reden

Juist het afsluiten van de stations was voor het parlement de voornaamste reden om met de OV-chipkaart door te gaan. Nu duidelijk is dat zeker 280 van de 416 stations vooralsnog geen poortjes zullen krijgen, lijkt het doel van de sociale veiligheid niet gehaald te worden.

De Nederlandse Spoorwegen zijn van plan op 115 van de 286 stations poortjes te plaatsen die de stations zouden afsluiten. Het is onduidelijk om welke stations het gaat. Inmiddels is wel duidelijk dat het niet gaat om de drie grote stations Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, want die zullen geen poortjes krijgen.

Criteria

Het bedrijf weigert te vertellen welke criteria gelden voor het plaatsen van de poortjes. Zo lijkt een vandalisme-gevoelig station als Alkmaar niet van poortjes te worden voorzien.

Connexxion wacht voor hun stations op de NS, terwijl Arriva en Syntus al weten op geen van hun 87 stations poortjes plaatsen. Of de 17 stations van Veolia van poortjes worden voorzien blijft onduidelijk. Waar zowel de NS als concurrenten het station aandoen beslissen de NS.

Vaag

Het spoorwegbedrijf blijft vaag over veel aspecten van de poortjes. Zo is niet bekend hoeveel geld van de 500 miljoen euro nu verspijkerd is en waarom sommige stations wel beveiligd worden en sommigen niet. Ook weigert de NS te zeggen hoeveel geld het van het half miljard heeft besteed.

Stations zonder poortjes krijgen een paal waar reizigers zich kunnen aan- of afmelden. Wie dat vergeet betaalt standaard twintig euro voor de reis. Als bij de proef op de Flevolijn daarop teveel kritiek komt, zal het bedrijf overwegen dat boetebedrag te verlagen.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1902304/ondui ... poort.html

Dat er geen poortjes op Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal komen is volgens mij nieuw.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Stefan » Di 20 Jan 2009, 08:54

Ohja, geen poortjes. Wordt nog leuk. Ik ben er nog steeds voor, anders krijg je straks weer dat gehuil dat mensen 'beboet' worden door hun eigen fout. Ben overigens benieuwd hoevéél palen er dan komen, want met een paar op een perron beloofd het een chaos te worden, althans.. In mijn ogen dan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Di 20 Jan 2009, 10:34

De OV-chipkaart was in eerste instantie ook niet bedoeld om de veiligheid te vergroten, dat heeft men er later bij bedacht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Suus » Di 20 Jan 2009, 11:39

Ik dacht dat het nieuwe ontwerp van Utrecht Centraal juist zo was gedaan dat er poortjes bij de ingang geplaatst konden worden, en dat mensen dan buitenom konden als ze niet met de trein zouden gaan. Nu heeft een pad buitenom ook niet veel zin meer, binnen is het vaak uitgenamer dan buiten :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor reisthijs » Di 20 Jan 2009, 12:35

Het nieuwe Utrecht Centraal is op z;n vroegst in 2013 ofzo klaar, ik kan me voorstellen dat men daar op wacht met plaatsen van poortjes.

math1985 schreef:Connexxion wacht voor hun stations op de NS, terwijl Arriva en Syntus al weten op geen van hun 87 stations poortjes plaatsen. Of de 17 stations van Veolia van poortjes worden voorzien blijft onduidelijk.

Daar gaan de regionale vervoerders toch ook helemaal niet over? Alle stations zijn immers nog altijd eigendom van NS. Dat Connexxion "wacht op NS" lijkt me dus vrij logisch.
Al gaat het hier toch eigenlijk vooral om kleine stations waar sowieso geen poortjes zouden komen, wie er dan ook over gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Linkerspoor » Di 20 Jan 2009, 12:49

Daantje schreef:Blinden kunnen nu toch ook niet zien hoeveel strippen er nog op hun strippenkaart zitten?
Niet zien nee, maar wel onthouden. Stel, je koopt als blinde een 15 strippenkaart. Via 9292 vraag je telefonisch een reisadvies en weet je dat je reis 6 strippen kost. Dan heb je na de reis dus nog 15-6=9 strippen op de kaart...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Di 20 Jan 2009, 13:05

Dat kan met de chipkaart toch nog steeds? Stel, je laat een tegoed van 10 euro op je chipkaart laden. Via 9292 vraag je een reisadvies en krijg je te horen dat je reis € 2,50 kost. Dan heb je dus nog € 7,50 tegoed over :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor reisthijs » Di 20 Jan 2009, 14:38

'Poortjes op stations waar het nodig is'
Uitgegeven: 20 januari 2009 13:47
Laatst gewijzigd: 20 januari 2009 13:46
UTRECHT - Het is nooit de bedoeling geweest alle stations te voorzien van poortjes. Waar het nuttig en nodig is, komen ze.

Dat zegt de NS in reactie op een onderzoek van dagblad Trouw en NU.nl, waaruit blijkt dat de meerderheid van de stations in Nederland geen ov-chippoortjes krijgt. Het is volstrekt nutteloos poortjes neer te zetten bij een ''plank in de wei'', aldus een woordvoerder. Hij doelt daarmee op stations die uit een perron langs de rails bestaan.

Agressielijnen
De bedoeling van de poortjes is de sociale veiligheid te vergroten. Zes jaar geleden liet de NS weten poortjes te plaatsen op bekende agressielijnen, die alleen met een geldig toegangsbewijs gepasseerd konden worden.

Inmiddels zijn er ook veel andere maatregelen genomen om de sociale veiligheid te verbeteren, aldus de woordvoerder. Maar waar het nodig is, komen de poortjes, benadrukt hij.

Verbouwd
Op stations waar nog volop wordt verbouwd, worden ze nu niet neergezet, maar als het nodig is in een later stadium wel. Dat geldt ook voor plaatsen waar zich nu geen problemen voordoen, maar over een jaar of vijf misschien wel. Dan komen ook daar toegangspoortjes.

© ANP
Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1902587/poort ... ig-is.html

Hier wordt dus meteen duidelijk dat de grote stations in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht inderdaad i.v.m. de bouwwerkzaamheden nu nog geen poortjes krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Stefan » Di 20 Jan 2009, 14:50

Juist, nu klinkt het gelijk wat logischer. ;) Ik denk dat het sowieso wat makkelijker is om op grote stations poortjes neer te zetten vanwege de grote hoeveelheden mensen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Di 20 Jan 2009, 16:16

Juist niet zou ik zeggen... ;-)

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Stefan » Di 20 Jan 2009, 20:49

Nouja, ik doelde meer op het feit.. Óf die lading passagiers bij een stel in- en uitcheckzuilen, of poortjes. Dan geef ik mijn voorkeur aan poortjes. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Caspar » Di 20 Jan 2009, 20:53

Ik hoop dat poortjes ook wegblijven op historische stations als Hoorn, Haarlem, Groningen etc. Al dat glas en staal ontsiert de boel enorm. Bij de Purmerendse stations, of de stations langs de zaanlijn t/m Uitgeest zullen de poortjes daarentegen niet misstaan :D

Nu komt bij mij echter de vraag omhoog; ik heb een vrijvervoer kaart, als ik niet in of uitcheck, ben ik dan een zwartrijder?
(niet dat ooit een HC een pasje zal controleren van een spoorcollega denk ik maar toch)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Di 20 Jan 2009, 21:55

Lijkt me wel, ook abonnementshouders moeten inchecken (OV-studentenkaart enzo) ;)

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Merendeel stations krijgt geen poortjes

Berichtdoor Dubbele P » Wo 21 Jan 2009, 15:30

"Poortjes op stations waar nodig"

UTRECHT - Het is nooit de bedoeling geweest alle stations te voorzien van poortjes. Waar het nuttig en nodig is, komen ze.

Dat zegt de NS in reactie op een onderzoek van dagblad Trouw en Nu.nl, waaruit blijkt dat de meerderheid van de stations in Nederland geen ov-chippoortjes krijgt.

Het is volstrekt nutteloos poortjes neer te zetten bij een ,,plank in de wei,’’ aldus een woordvoerder. Hij doelt daarmee op stations die uit een perron langs de rails bestaan.

De bedoeling van de poortjes is de sociale veiligheid te vergroten. Zes jaar geleden liet de NS weten poortjes te plaatsen op bekende agressielijnen, die alleen met een geldig toegangsbewijs gepasseerd konden worden.

Inmiddels zijn er ook veel andere maatregelen genomen om de sociale veiligheid te verbeteren, aldus de woordvoerder. Maar waar het nodig is, komen de poortjes, benadrukt hij.

Op stations waar nog volop wordt verbouwd, worden ze nu niet neergezet, maar als het nodig is in een later stadium wel. Dat geldt ook voor plaatsen waar zich nu geen problemen voordoen, maar over een jaar of vijf misschien wel. Dan komen ook daar toegangspoortjes.

Bron: Algemeen Dagblad (AD.nl)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Daniel » Do 22 Jan 2009, 21:56

Heel Nederland kijkt mee op `D-Day`

Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - Een brigade van tientallen studenten gehuld in witte jassen, talloze medewerkers in het rood die rondrijden op opvallende karretjes en dan ook nog de in het geel gehulde RET-‘presentatoren’ die het publiek uitleg geven over de ov-chipkaart.

Wie dezer dagen op een van de 49 metrostations in Rotterdam en omgeving rondloopt, treft daar een veelkleurig circus aan.

Voeg daarbij de ongekende reclamecampagne met miljoenen folders en duizenden posters en spotjes op radio en televisie. Zou er nog iemand zijn die het helemaal is ontgaan dat de strippenkaart nu echt uit de Rotterdamse metro verdwijnt en daar wordt vervangen door de ov-chipkaart?

Over een week is het zover, dan kan niemand meer met het papieren vervoersbewijs de metro in. De toegangspoortjes zijn dan alleen nog met de ov-chipkaart te openen.

Al weken bereidt het Rotterdamse vervoersbedrijf RET zich voor op D-Day. 29 januari staat bij iedere werknemer met rood in de agenda gemarkeerd. Met als codewoorden ‘van strip naar chip’.

Begin deze week leidde de Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu op station Zuidplein in Rotterdam-Zuid de aftelcampagne in. Met nog tien dagen te gaan was zelfs een fanfarekorps ingehuurd, dat zag dat Baljeu onder massale media-belangstelling het allereerste stempelapparaat ontmantelde. De resterende 150 gele bakjes volgen deze en volgende week.

„Heel Nederland kijkt met ons mee,’’ zei Baljeu, in de Stadsregio Rotterdam verantwoordelijk voor het verkeer en vervoer in het Rijnmond-gebied. „Maar het is nog geen feest,’’ voegde ze eraan toe, wijzend op de fanfare, „we zijn volop bezig met een proces. Den Haag, de Tweede Kamer en de rest van het land volgen dat op de voet. En dat is goed. Rotterdam is het begin van de landelijke uitrol van de ov-chipkaart. En gelukkig houdt de reiziger ons scherp.’’

Want waarschijnlijk weten de meeste van de circa 150.000 dagelijkse metropassagiers – die goed zijn voor 300.000 ritten – wel dat die ov-chipkaart eraan komt. Maar het oplaadbare pasje aanschaffen en ook gaan gebruiken, is nog niet bij iedereen vaste prik geworden.

RET-baas Pedro Peters liet eerder deze week weten dat het gebruik nu op 40 procent zit. Ofwel 120.000 van de 300.000 dagelijkse ritten wordt gemaaakt met de ov-chipkaart. Belangrijker vindt hij het bezit van de veelbesproken pas, dat ligt nu op 70 procent. „Het moet naar 90 procent. Immers, 10 procent van de metroreizen is incidenteel van karakter.’’

Peters deed maandag opnieuw een beroep op de groep van bijna 20.000 abonnementhouders die de ov-chipkaart nog niet hebben of nog niet gebruiken. Verder rekent hij op circa 15.000 passagiers die nu nog de strippenkaart hanteren. „Het wordt kort dag, maar het moet lukken,’’ zegt Peters, zoals altijd optimistisch.

Voor zijn vervoersbedrijf is het een ‘gigantische’ operatie, die de RET nog niet eerder meemaakte. Ook het personeel moet eraan geloven. Inmiddels hebben ruim 2100 werknemers een opfriscursus ov-chipkaart gehad. Vanaf volgende week woensdag – een dag voor D-Day – zal het grootste deel van het personeel ‘op straat’ zijn. „Alles wat niet rijdt, is op de stations te vinden.’’ De circa 650 RET’ers en assistenten krijgen zelfs nog hulp van hun collega’s van de NS en het GVB uit Amsterdam.

Bij de hulptroepen zit ook Lieuwe van Tright, een gepensioneerde RET- medewerker, die graag helpt bij de introductie van de ov-chipkaart. „We krijgen allerlei uiteenlopende vragen,’’ legt de in het geel gehulde man uit. „We hangen dan ook geen algemeen verhaal op, maar leveren informatie op maat. Wat we merken, is dat het voor iedereen wennen is.’’

Volgens Pedro Peters, die medio 2005 aantrad en al dan niet gewild uitgroeide tot het landelijke boegbeeld van de ov-chipkaart, gaan de meeste vragen over de ouderen (65+) die weer gratis mogen reizen, de kortingsactie (tot 3 februari 35 procent) en de compensatie bij het overstappen uit de bus en de trein op de metro.

„We hopen dat het op 29 januari soepel loopt. Het zal best ergens fout gaan, we proberen dat zo veel mogelijk te beperken. Maar belangrijk is ook hoe het twee weken daarna gaat. Of iedereen er dan ook echt aan gewend is.’’

De operatie van strip naar chip heeft nog een week en zal volgende week in de nacht van woensdag 28 op donderdag 29 januari worden afgerond.

Dan trekt een brigade RET’ers langs metrostations om de allerlaatste bewijzen van het bijna 29 jaar oude strippenkaart-tijdperk uit te wissen. Later dit jaar zullen ook de tram en de bus in Rotterdam dit voorbeeld volgen.

Wie de laatste strip in de Rotterdamse metro afstempelt, zal de RET worst wezen. Dat zal iemand zijn die woensdagavond laat – mogelijk al na middernacht – nog een metroritje maakt. Een paar uur later al begint op donderdag bij aanvang dienst (half zes) D-Day.

Bron: Algemeen Dagblad

RET: bestel hem snel op internet
Nog altijd zijn er – een week voor het einde van de strippenkaart in de Rotterdamse metro – veel mensen die de ov-chipkaart niet hebben of niet gebruiken.
Het gaat volgens de RET nog om enkele tienduizenden reizigers.

Het snelste, zegt het bedrijf, is de pas te bestellen op de RET-website. Het oplaadbare bewijs is ook verkrijgbaar bij de RET-verkooppunten op Rotterdam CS, Beurs, Zuidplein, Capelsebrug en Spijkenisse. Daarnaast zijn er informatiepunten op de haltes Kralingse Zoom, Alexander en Schiedam Centrum.

Er zijn drie varianten van de ov-chipkaart: een persoonlijke, op naam gestelde pas met pasfoto; de anonieme kaart, met vaak een afbeelding van de Erasmusbrug erop, beide kosten 7,50 euro. Tot slot is er voor incidentele bezoekers (zoals toeristen) de gratis wegwerp-dagkaart.

Voor de buspassagiers die reizen met een vervoerder zonder ov-chipkaart-apparatuur, heeft de RET een compensatiekaart bedacht. Met deze gele stempelkaart kan het dubbel betaalde opstaptarief worden teruggevraagd. Daarvoor komen rode stempelapparaten terug.

Meer informatie: www.ret.nl of www.ov-chipkaart.nl.

De RET is ook telefonisch te bereiken op 0900-5006010 (10 cent per minuut).

Bron: Algemeen Dagblad

Studenten moeten wachten op ov-chip
Door GERT ONNINK en MARLIES VAN LEEUWEN

ROTTERDAM/AMERSFOORT - Tienduizenden studenten in Rotterdam wachten nog steeds op hun ov-studentenchipkaart.

De uitgifte van de 'omgezette' vervoerspas loopt minder vlot dan de bedoeling was. De periode waarin de ov-chip wordt geleverd, is aangepast.

De naar schatting veertigduizend studenten die in Rotterdam wonen en studeren, moeten de oplaadbare pas nu uiterlijk zaterdag hebben. De groep die verder in de regio woont, krijgt de kaart op z'n laatst over een week thuisgestuurd. Daarna is de rest van Nederland aan de beurt. In mei moeten alle studenten van een chipkaart zijn voorzien. Volgende week donderdag verdwijnt de strippenkaart uit de metro. Vanaf die dag kan daar alleen nog maar met de ov-chipkaart worden gereisd.

,,We zouden hem vorige week krijgen, maar in de praktijk is dat nog niet gebeurd bij de studenten die ik ken,'' laat Lisanne de Waard weten. Ook andere studenten hebben bij deze krant geklaagd dat de ov-chip later komt dan toegezegd. Ze ergeren zich bovendien dat ze steeds maar weer nieuwe pasfoto's moeten inleveren op het postkantoor. ,,Ik heb al vijf keer een pasfoto ingeleverd, helaas zonder resultaat,'' moppert Britt Strörmann. De actiewebsite www.ikwilmijnpasfototerug.nl heeft inmiddels al 3250 steunbetuigingen te pakken.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) gaat volgende week de straat op om te peilen hoe het staat met de verspreiding. ,,Studenten mogen gratis reizen, daar betaalt de overheid 360 miljoen euro per jaar voor. Dan is het dus heel belangrijk dat de RET zijn afspraken nakomt. Het ministerie van Onderwijs moet dat in de gaten houden,'' vindt Wimar Hebels van de LSVb.

De RET gaat er van uit dat de studenten op tijd worden bediend. ,,Wie hem over een week nog niet heeft, krijgt van ons een aparte sleutelpas en kan daarmee toch reizen,'' laat een woordvoerder weten. Voor de vervoerder zijn studenten van groot belang. Immers, een op de vijf reizigers in het Rotterdamse openbaar vervoer is student.

Bij Trans Link Systems (TLS) in Amersfoort, de producent van de ov-chipkaart voor niet-studenten, worden overuren gedraaid. De uitgever van deze 'gewone' pas brengt sinds de eerste week van januari tien- tot vijftienduizend kaarten per week uit. Dat cijfer lag daarvoor lag op duizend stuks in een week.

,,Het is drukker en dat komt vooral door Rotterdam,'' zegt een woordvoerder van TLS. De uitgever roept net als de RET reizigers op de ov-pas snel op internet aan te schaffen. Wie dat deze week nog doet, zal de chipkaart niet meer voor volgende donderdag binnen hebben. De wachttijd voor een online aangevraagde pas is nu zeven werkdagen. Wie het vervoersbewijs schriftelijk aanvraagt, moet volgens TLS drie weken wachten. ,,Als je de ov-chipkaart niet op tijd hebt, dan zul je tijdelijk een anonieme uit de automaat moeten halen.''

Bron: Algemeen Dagblad

RET helpt blinden met hun ov-chipkaart
ROTTERDAM - Viziris, de belangenorganisatie voor mensen met een visuele handicap, en de Rotterdamse vervoersorganisatie RET hebben afspraken gemaakt om het gebruik van de ov-chipkaart makkelijker te maken voor blinden en slechtzienden.
Dat hebben beide organisaties gisteren laten weten.

Viziris zei woensdag nog ‘zeer teleurgesteld’ te zijn over het uitblijven van toenaderingen van de RET en kondigde zelfs acties aan. Afgesproken is gisteren dat een proef start met de mogelijkheid voor reizigers met een visuele beperking tot betaling achteraf. Daarnaast komt er extra voorlichting en zal de spraakmodule op de website www.ov-chipkaart.nl worden uitgebreid.

Ook is afgesproken dat de RET Viziris-voorlichters gaat trainen. Op de metrostations worden reizigers met een visuele beperking, net als overigens andere reizigers die dat willen, geholpen door de RET-servicemedewerkers.

Born: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor mb90 » Do 22 Jan 2009, 22:13

Ik ben dus een van de duizenden studenten die nog geen kaart heeft :x . Ze hebben nog 2 dagen, maar mijn hoop wordt steeds kleiner. De tijdelijke kaart voor studenten is ook pas vanaf de 28e af te halen, dus dat wordt dan een chaos. Ik ga dan wel een kwartier eerder weg, want voorlopig is het om 7 uur nog rustig op het Zuidplein, daarna niet meer.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Karl » Do 22 Jan 2009, 22:16

't Is vreselijk, ik ging vandaag voor een compensatiestrippenkaart, maar die was er ook nog niet. Nadat je moet uitleggen wat 't is. :roll:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Berichtdoor Geert » Do 22 Jan 2009, 22:25

mb90 schreef:Ik ben dus een van de duizenden studenten die nog geen kaart heeft :x . Ze hebben nog 2 dagen, maar mijn hoop wordt steeds kleiner. De tijdelijke kaart voor studenten is ook pas vanaf de 28e af te halen, dus dat wordt dan een chaos. Ik ga dan wel een kwartier eerder weg, want voorlopig is het om 7 uur nog rustig op het Zuidplein, daarna niet meer.

28e? Da's dus nog later dan ze eerst beloofd hadden. :evil: Op deze manier wordt het niets, RET...


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten