Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Daniel » Di 18 Mei 2010, 20:44

Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel
Geplaatst op: dinsdag 18 mei 2010 20:41
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 mei 2010 20:44


DEN HAAG - De hogesnelheidstrein Fyra gaat pas op z'n vroegst eind 2011 tussen Rotterdam en Brussel rijden. De bedoeling was om de trein eind dit jaar vanuit Nederland te laten doorrijden naar België, maar de Belgische spoorwegen willen onder meer om financiële reden niet met tijdelijk materieel op het hsl-traject gaan rijden.
De vertraging is ontstaan omdat het Belgische spoorbedrijf uitsluitend tussen Amsterdam en Brussel wil rijden met nieuw hogesnelheidsmaterieel, dat nog in bestelling is bij de Italiaanse fabrikant.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Fles » Di 18 Mei 2010, 21:04

Wat een lulkoek. "Nieuw" materieel WTF? Wat is er niet nieuw genoeg aan de V250? Wie is de NMBS sowieso om te spreken over "nieuw materieel" :neg:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Daniel » Di 18 Mei 2010, 21:23

De V250 is juist het nieuwe materieel waar ze op zitten te wachten :wink: Hispeed wilde met Traxx+ICRm de Benelux over de HSL gaan rijden, maar daarvoor zouden de Belgische Traxxen die nu de Benelux rijden een update moeten hebben van de software.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3998
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor reisthijs » Di 18 Mei 2010, 21:34

Ook opmerkelijk is dat andere nieuwtje, de de NMBS nu toch weer wel een extra treinstel wil aanschaffen om de hogesnelheidsboemel Brussel-Breda-Den Haag mee te rijden. Dat hebben ze (om financieële redenen) heel lang tegengewerkt, en ik eigenlijk al niet meer verwacht dat het er nog zou komen.
Hogesnelheidstreinen houden vanaf 2013 halt in Mechelen en Noorderkempen

Acht hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2013 dagelijks op de nieuwe lijn Den Haag-Breda-Antwerpen-Brussel rijden. Ze zullen ook stoppen in Mechelen en het nieuwe station Noorderkempen in Brecht. Dat maakte uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) dinsdag bekend.

Over de praktische uitvoering van het ministerieel akkoord over de verbinding, dat dateert van 2005, heeft Inge Vervotte een doorbraak bereikt met haar Nederlandse collega Camiel Eurlings (CDA).

lees verder...(GVA.be)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Joshua
Berichten: 1680
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Joshua » Di 18 Mei 2010, 21:35

Zo erg vind ik het niet. Heb liever de Beneluxtrein waarbij ik gewoon in Roosendaal kan op stappen dan die dure Fyra.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor iljitsch » Di 18 Mei 2010, 21:39

Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.

Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?

En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?

In België rijdt-ie bepaald niet hard. Twee weken geleden op vrijdagmiddag reed-ie ook met een slakkengang vlak voor Dordrecht (alwaar +4) maar daarna keihard, maar het mocht niet baten want we waren met +3 in Rotterdam.

Als het snelheidsverschil hoog genoeg is kunnen ze de dienstregeling wellicht met minder materieel doen en dus toch geld besparen.

Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor waldo79 » Di 18 Mei 2010, 21:41

De Benelux komt niet over de HSL te rijden :idea:

Noorderkempen is ordinair gezegd een stel stoeptegels langs de E19 :roll:
Mij best :)

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor robert55 » Di 18 Mei 2010, 22:35

iljitsch schreef:Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.

Gaat om de ETCS software. De NS-traxxen [rood] hebben die, de groene van NMBS niet. Hoewel NMBS en Infrabel na Buizingen hebben gezegd dat alles met ETCS reg sal kom, denkt NMBS kennelijk niet dat ze die huurlocs lang zullen houden

iljitsch schreef:Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?

Thalys toch? En de NMBS pendel tussen Antwerpen en Noorderkempen
iljitsch schreef:En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?

De rijtuigen zijn IC, die zijn toegelaten voor 160. De Traxx is ontworpen voor max 160

iljitsch schreef:Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.

Is net zoiets als TGV Haut Picardie: een parkeerterrein met ambities. Of dat vergelijkbaar is met Hoogeveen durf ik niet te zeggen.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Fles » Di 18 Mei 2010, 23:03

Hoe hard iedereen ook over de HSL wil rijden, we zitten voorlopig in ieder geval tussen Antwerpen en Mechelen nog met de brug over de Nete bij Duffel, waar al heel lang niks harder dan 40 overheen mag. Ik heb nog nergens gehoord dat dat inmiddels opgelost is, al zou de brug zelf in februari 2009 al vervangen zijn.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor playertwo » Di 18 Mei 2010, 23:25

Antwerpen - Brussel blijft sowieso een flessenhals door een niet heel goede planning van de treinen over de 4 sporen (2 verschillende spoorlijnen). Daar zal pas verandering in kunnen komen als ze bij de NMBS ook in corridors gaan denken, al zal daar een revolutie voor nodig zijn.

Noorderkempen schijnt overigens redelijk druk te zijn wegens de dagelijkse files op de E19 en de Ring van Antwerpen. Natuurlijk helpt het ook niet mee dat de trein in het begin niet goed aansloot in Antwerpen, slechts 1x per uur reed, en alleen op werkdagen tot globaal 19u (vergelijkbaar met de s450, maar dan zonder s5300 in de daluren).

Een snelle verbinding Breda - Brecht - Antwerpen (- Brussel) zou een mooie aanvulling (lees compensatie) zijn voor reizigers uit Brabant (en in mindere mate uit Zeeland) die naar Antwerpen en Brussel willen. Hopelijk komt er later nog een aanvulling bij met een IC Utrecht - Antwerpen, en met een snelle verbinding Roosendaal - Antwerpen v.v.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Fles » Wo 19 Mei 2010, 21:20

playertwo schreef:Hopelijk komt er later nog een aanvulling bij met een IC Utrecht - Antwerpen,


Dan heb je het over een spoorlijn langs het tracé van de A27 he? Dat duurt nog even hoor ik net.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Pas eind 2011 over de HSL naar Brussel

Berichtdoor Vinny » Za 22 Mei 2010, 14:00

iljitsch schreef:Is dat software voor de signalering? Ik begrijp dat die tonnen kan kosten. Slim om gepatenteerde spullen bij één fabrikant te nemen, betaal je 20 jaar lang de hoofdprijs.

Er rijdt nu toch al een trein op hoge snelheid tot Antwerpen?

En hoe hard zou de Benelux rijden op HSL-spoor?

In België rijdt-ie bepaald niet hard. Twee weken geleden op vrijdagmiddag reed-ie ook met een slakkengang vlak voor Dordrecht (alwaar +4) maar daarna keihard, maar het mocht niet baten want we waren met +3 in Rotterdam.

Als het snelheidsverschil hoog genoeg is kunnen ze de dienstregeling wellicht met minder materieel doen en dus toch geld besparen.

Is dat Noorderkempen het Belgische Hoogeveen ofzo? Den Haag - Brussel via Breda is al nauwelijks aantrekkelijk, met nog twee stops op plaatsen waar we in Nederland nooit van gehoord hebben wordt dat natuurlijk niet beter.

Nee hoor, Noorderkempen is gewoon het eindstation van de IR Antwerpen - Noorderkempen. Het zou mooi zijn als deze trein doorgetrokken wordt naar Breda, maar dat lukt met het materieel niet dat de NMBS op deze verbinding inzet. De NMBS heeft altijd gevonden dat de V250 te duur is om als IR trein te rijden. Daar hebben ze gelijk in, maar nu worden ze door Nederland gedwongen om duurder materieel in te zetten op deze IR verbinding, omdat deze dus geintegreerd wordt met de dienst Brussel - Den Haag. Althans dit is wat ik dus begrijp.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten