'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'

Bericht door Wubbo »

'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'
Geplaatst op: zaterdag 29 mei 2010 21:45
Laatst bijgewerkt: zaterdag 29 mei 2010 21:46


Als het openbaar vervoer in Nederland wordt opgesplitst in regionale netwerken die worden aanbesteed door één opdrachtgever, dan wordt het openbaar vervoer beter, goedkoper en milieuvriendelijker. Dat stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in haar zaterdag verschenen Alternatief OV Plan.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'

Bericht door Wubbo »

Een gelikte folder van de FNM staat trouwens hier. Er staan best leuke dingen in (aanbesteden op reizigersgroei ipv op dienstregelingsuren bijvoorbeeld) maar het plan lijkt nogal Randstad-georienteerd als ik zo de plaatjes op de laatste pagina zie. Terwijl je volgens mij juist in de provincies winst haalt door stoptreinen te integreren. Begin bijvoorbeeld eens in een makkelijk 'los' te leggen gebied als Limburg, het gebied vanaf Roermond naar het zuiden. Ideale proeftuin volgens mij.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'

Bericht door Karl »

Wel interessant om te zien hoe je dan omgaat met IC-treinen die op het laatste deel van een traject in een stoptrein 'veranderen'. Ik weet niet hoe illustratief het kaartje op de laatste pagina is, maar de IC naar Den Helder houdt wel ergens bij Alkmaar op, terwijl de IC naar Vlissingen wel doorgetrokken ligt.

Goed en centraal opdrachtgeversschap lijkt me essentieel bij OV-aansturing op deze manier. De vraag is echter hoe je kan zorgen dat de OV-autoriteit plant wat 'het best' is voor de reiziger. Daar was nou juist die marktwerking voor in het leven geroepen...

Integratie van stoptreinen bij het regionale OV lijkt me een mooie kans voor de aanbesteding van het hoofdrailnet voor 2015. Graag dan wel met centrale(re) regie dan bij de OV-flopkaart.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Openbaar vervoer in regio's opsplitsen'

Bericht door Wubbo »

Karl schreef:Goed en centraal opdrachtgeversschap lijkt me essentieel bij OV-aansturing op deze manier. De vraag is echter hoe je kan zorgen dat de OV-autoriteit plant wat 'het best' is voor de reiziger. Daar was nou juist die marktwerking voor in het leven geroepen...
Dat moet de OV-autoriteit niet plannen, dat moet de vervoerder doen. De OV-autoriteit stelt gewoon eisen voor kwaliteit en reizigersgroei, de vervoerder moet dat regelen en wordt dan gedwongen een dusdanige dienst uit te voeren dat de reizigers blijven (en blijven komen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten