Studenten OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
m.houti
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 12:10

Studenten OV-Chipkaart

Bericht door m.houti »

Beste mensen,

Ik heb al heel wat berichten gelezen dat studenten niet meer met een roze strippenkaart zouden mogen reizen. Dit is onjuist. Het is verontrustend dat chauffeurs de opdracht krijgen studenten met een geldige OV-chipkaart in combinatie met een roze strippenkaart te weigeren.
Studenten mogen in de kortingsuren, indien ze in het bezit zijn van een studenten OV-chipkaart met geldig "reisproduct" erop, een "roze" reductie strippenkaart gebruiken. Behalve in Rotterdam en metro in Amsterdam, want daar is de strippenkaart voor iedereen afgeschaft.

Op de de site http://www.studentenov-chipkaart.nl staat "In de bussen van Connexxion, in de trams en bussen van GVU (Utrecht) en HTM (Den Haag), en bij Qbuzz in Groningen check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart. Let op: check dan niet in en uit!.
In de trein, en in bussen in de rest van Nederland gebruik je jouw Studenten OV-chipkaart als zichtkaart." (http://www.studentenov-chipkaart.nl/rei ... uitchecken)

In een ander artikel hierover, "SP zorgt voor herstel fout strippenkaart studenten" 24 maart 2010, staat:
"De roze strippenkaart kan dus nog gebruikt worden door studenten. Dat moet wel in combinatie met een studenten OV-Chipkaart met daarop een geldig ‘reisproduct’. Reizen ze op een roze strippenkaart maar is de OV-Chipkaart niet actief, dan riskeren ze alsnog een boete."
(http://utrecht.sp.nl/weblog/2010/03/24/ ... studenten/)

Studenten kunnen in de kortingsuren dus kiezen of ze op saldo reizen of met een roze strippenkaart.

Hopelijk is het nu duidelijk :D
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Volgens mij was dit voor alle leden op dit forum allang duidelijk.

Als jij problemen hebt met 1 buschauffeurs, schrijf rit, datum, tijd op en stuur een klacht naar het desbetreffende vervoerbedrijf.
For Your Railroad Adventures
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door webguy »

find_your_spot schreef:Volgens mij was dit voor alle leden op dit forum allang duidelijk.
Mwah, we hebben het er over gehad ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door AppleMoose »

Het kan geen kwaad om dit nog eens onder de aandacht te brengen.
Zelf twijfelde ik nog namelijk of het wel of niet toegestaan was om met de roze strippenkaart te reizen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Precies, het kan geen kwaad om nog eens duidelijk onder de aandacht te brengen :) :pos:
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Maar hoe moet zo'n buschauffeur dan weten dat je een roze strippenkaart mag gebruiken?

Het voordeel van de oude OV's was dat er Week OV' of 'Weekend OV' op stond. Nu staat dat er niet op...
Heb ik iets gemist, of is dat een van de (vele) dingen waar niet over is nagedacht bij de invoering? :P'
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Nou ja, je kunt er natuurlijk wel vanuit gaan dat een weekkaarthouder doordeweeks geen roze strippenkaart zal gebruiken, en andersom in het weekend met de weekendkaarthouders. Bezwaarlijker lijkt mij het dat er mensen zijn met een studenten ov-chipkaart waar geen studentenreisrecht meer op staat, dat is veel moeilijker te controleren zonder controleapparatuur.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Maar bij 'je kunt er natuurlijk vanuit gaan' is er heel erg veel ruimte om het te misbruiken. :P
Ik vraag mij af of de gemiddelde buschauffeur uberhaupt uit is gerust met controleapparatuur (tot nu toe alleen bij de tram in A'dam gezien) en of hij het ook wil gebruiken: controleren kost tijd/punctualiteit. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door Geert »

Nou, volgens mij zijn er geen chauffeurs uitgerust met controleapparatuur. In ieder geval niet hier in de regio en ook niet de andere regio's waar ik met de bus reis :P

Maar met dat stukje "je kunt er van uit gaan" bedoelde ik dus dat het gebruik van een strippenkaart op het moment dat je vrij mag reizen niet logisch is. Je hebt immers al gratis reizen, dus dan ga je niet strippen. Daarmee is het ook niet belangrijk of een student een week- of weekendkaart heeft.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Dat klopt inderdaad, maar je kan wel een heel mooi OV-chipkaartje hebben met het OCW/IB-Groep logo erop, maar het residporudct is uiteindelijk ook vervallen. Als je door blijft reizen met de kaart, dan kan je doen alsof je gewoon nog OV hebt...

En ik heb nooit wat van controle-apparatuur gemerkt (en buschauffeurs doen vrij laks sowieso). Op een woensdag weigerde mijn OV-chipkaart in te checken wegens 'onvoldoende saldo'. Toen ik tegen de buschauffeur zei dat dit theoretisch niet kon, mocht ik gewoon doorlopen. Niks controle, niks controle-apparatuur. Voro hetzelfde geld had ik er geen OV (weekend noch week) opstaan. ;)
Naja, misschien is het omdat ik met een blindenstok wat geloofwaaridger overkom. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten OV-Chipkaart

Bericht door Wubbo »

Het reizen met een roze strippenkaart in combinatie met je studenten-OV is natuurlijk sowieso een tijdelijk iets, als de strippenkaart landelijk is afgeschaft wordt het vanzelf altijd reizen op saldo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten