Nederland moet spoormarkt openstellen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Fles » Do 03 Jun 2010, 14:48

Nederland moet spoormarkt openstellen

Nederland moet buitenlandse partijen toelaten om in Nederland tussen twee stations passagiers te vervoeren met hun internationale treinen.
De Europese Commissie heeft Nederland hier donderdag over op de vingers getikt. Nederland krijgt nog twee maanden om alsnog aan deze Europese verplichting, die sinds 1 januari 2010 geldt, te voldoen.


bron en meer

Wat moet ik me hierbij voorstellen? OF we hebben nu nog helemaal geen buitenlandse vervoerders in NL, OF ehh je kan toch allang met de ICE of de IC Berlijn in- en uitstappen waar je wil? :?: Gaat dit over de Thalys dan of zo?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Caspar » Do 03 Jun 2010, 14:59

Ik geloof dat er in Bijvoorbeeld Duitsland plannen zijn van SNCF om met een Intercity tussen Hamburg en Berlijn te gaan rijden. Om deze trein dan internationaal te maken, is het beginpunt Strasbourg, maar rijdt dus verder op het Duitse net. Voor SNCF is het natuurlijk interessant om een verbinding tussen Frankfurt en Berlijn te rijden, en ook Berlijn- Hamburg zal dat wel zijn. Of er ook mensen vanuit Strasbourg naar Hamburg gaan via Berlijn vraag ik me af.

Dat lijkt een beetje op: NMBS gaat met IC's rijden tussen Maastricht en Amsterdam, die beginnen in Luik.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Fles » Do 03 Jun 2010, 15:02

Ja, dat verhaal speelt al een tijdje inderdaad. Maar dat zoiets ook in NL het geval zou zijn lijkt me raar. Ik kan me geen voorbeelden bedenken in ieder geval, of ik mis blijkbaar iets ergens :?:

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor reisthijs » Do 03 Jun 2010, 15:05

Fles schreef:OF we hebben nu nog helemaal geen buitenlandse vervoerders in NL,
Dat is dus het geval. Bijna alle internationale treinen die over het hoofdspoorwegnet rijden worden op Nederlands grondgebied officieel door NS (of Ns Hispeed) gereden. Dus ook de ICE en Thalys.

De enige waar dat niet voor geldt zijn de nachttreinen, en die vervoeren dus uitsluitend reizigers die de grens over gaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Caspar » Do 03 Jun 2010, 15:10

Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 03 Jun 2010, 15:24

Ik vraag me alleen hoe dit gaat als er conflicten ontstaan. In de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer is er helemaal geen ruimte voor extra internationale treinen van andere vervoerders in de Randstad. Als deze toch een trein willen laten rijden, moet NS dan ritten dan gaan schrappen en van het patroon af gaan wijken?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Caspar » Do 03 Jun 2010, 15:28

Dat lijkt me wel, daarom zal Prorail zich dan moeten aanpassen. Wat je zo tussen de regels doorleest, is dat iedere trein net zo veel recht heeft op een pad. Dus NS moet geen voorrang krijgen.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Bart » Do 03 Jun 2010, 15:47

Ik vind dit een halfbakken oplossing. Óf je stelt de markt open voor alle vervoerders, óf je stelt de markt niet open.Op deze manier bepaalt de nabijheid van de grens of particuliere vervoerders er kunnen rijden.
Caspar schreef:Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.
De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik. Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Caspar » Do 03 Jun 2010, 15:48

Dan zou de subsidie moeten worden gegeven per treinpad, niet per bedrijf afzonderlijk :D

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Suus » Do 03 Jun 2010, 16:03

En wat is er verkeerd aan de huidige procedure van aanbesteden. Zit er iemand te wachten op vijf verschillende vervoerders op hetzelfde traject?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor reisthijs » Do 03 Jun 2010, 16:23

Bart schreef:De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik.
Zeker niet, de NMBS wil eigenlijk helemaal geen Fyra en heeft de door de Nederlandse regering beloofde verbinding van Den Haag en Breda met Brussel ook heel lang tegengehouden. De Belgen zien liever een gewone IC dan dit onding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Geert » Do 03 Jun 2010, 16:55

Bee schreef:En wat is er verkeerd aan de huidige procedure van aanbesteden. Zit er iemand te wachten op vijf verschillende vervoerders op hetzelfde traject?

Het HRN wordt anders voorlopig nog niet aanbesteed. We klagen hier met zijn allen altijd wel hard over landen als Frankrijk en Italie, maar hier zijn het ook alleen maar de kleine flutlijntjes die aanbesteed worden.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Jun 2010, 18:12

Bart schreef:Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
NS krijgt geen subsidie voor het rijden op het hoofdrailnet, alleen voor de aanbestede of nog aan te besteden lijnen.
Overigens zijn er in de wet regels vastgelegd waaraan Prorail zich moet houden in haar capaciteitsverdeling. Ik heb ze zo niet scherp, maar het is in ieder geval zeker niet altijd NS die voorrang krijgt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Meltrain » Do 03 Jun 2010, 19:43

Als de Nederlandse overheid verplicht wordt om het Nederlandse spoorwegnet open te stellen voor internationale treinen van buitenlandse vervoerders, vind ik gewoon dat NS een niuwe trein Breda - Oostende en Breda - Dunkerque moet invoeren.
Kijken of de Fransen en Belgen zich dan ook aan deze regelgeving houden. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Vinny » Do 03 Jun 2010, 20:18

Bart schreef:Ik vind dit een halfbakken oplossing. Óf je stelt de markt open voor alle vervoerders, óf je stelt de markt niet open.Op deze manier bepaalt de nabijheid van de grens of particuliere vervoerders er kunnen rijden.
Caspar schreef:Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.
De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik. Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.

Dat is uiteindelijk de bedoeling van de Europese Comissie. Er zijn nog maar heel weinig landen waar deze zogenaamde ''Open-acces vervoerders'' zijn toegelaten. Ik zeg uit mijn hoofd Zweden, maar ik laat me graag corrigeren.

En inderdaad de kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder zullen hoger liggen. Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Fles » Do 03 Jun 2010, 20:53

Vinny schreef:Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|


Wat is de vervoersvraag op die verbinding? Toch zeker een reiziger of 15 per week?

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Bart » Do 03 Jun 2010, 22:39

Wubbo schreef:
Bart schreef:Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
NS krijgt geen subsidie voor het rijden op het hoofdrailnet, alleen voor de aanbestede of nog aan te besteden lijnen.
Overigens zijn er in de wet regels vastgelegd waaraan Prorail zich moet houden in haar capaciteitsverdeling. Ik heb ze zo niet scherp, maar het is in ieder geval zeker niet altijd NS die voorrang krijgt.
Dus het gehele hoofdrailnet is voor de NS rendabel zonder subsidie? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Caspar schreef:Dat is uiteindelijk de bedoeling van de Europese Comissie. Er zijn nog maar heel weinig landen waar deze zogenaamde ''Open-acces vervoerders'' zijn toegelaten. Ik zeg uit mijn hoofd Zweden, maar ik laat me graag corrigeren.
Duitsland? Naar mijn weten rijdt Veolia daar bijvoorbeeld uit eigen portemonnee de Harz-Berlin-Express. Ook rijdt er een nachttrein Berlijn-Malmö. Verenigd Koninkrijk natuurlijk ook. Voor goederenvervoer is er al meer open-access geregeld, maar ook niet in België en Frankrijk.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Karl » Do 03 Jun 2010, 22:42

Veolia rijdt ook Leipzig-Berlin-Rostock één of twee keer per dag, tegen het halve DB-tarief.

Bart schreef:Dus het gehele hoofdrailnet is voor de NS rendabel zonder subsidie? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Ik eigenlijk ook niet, klinkt meer als een Servex > hoofdrailnet verhaal.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Jun 2010, 23:30

Hier staan de cijfers. Stationsexploitatie (ze noemen het knooppuntexploitatie, ook leuk) wordt apart genoemd. Het jaarverslag is ook te downloaden. Overigens denk ik dat als NS had gevonden dat ze subsidie nodig hadden gehad voor het hoofdrailnet ze echt wel aangeklopt hadden: extra geld is natuurlijk nooit weg ;-).

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Ruben » Vr 04 Jun 2010, 00:19

Wat dient dit nu? Inter Europees verkeer? Op het Nederlandse net (zeker met HRN) past dit NIET. De nationale dienstregeling die een veel hogere vervoerswaarde heeft lijdt dan onder een internationaal onding naar de Alpen. Joehoe! Zeker als we het spoor beschouwen als een oplossing van het mobiliteitsvraagstuk wordt deze theorie met dit soort prutrichtlijnen aan het spit geregen door het Europese idealisme van marktwerking.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Ruben » Vr 04 Jun 2010, 00:23

Het is trouwens een geluk bij een ongeluk dat we hier de waslijn hebben voorzien van 1,5Kv. Geen spoorvervoerder behalve NMBS (met zijn beperkingen) die daar veel materieel voor heeft.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor robert55 » Vr 04 Jun 2010, 00:57

Bart schreef: Verenigd Koninkrijk natuurlijk ook. Voor goederenvervoer is er al meer open-access geregeld, maar ook niet in België en Frankrijk.


VK is veel minder open access reizigers dan je zou verwachten, ik geloof zelfs maar één verbinding. De rest is aanbesteding, voor een deel regionaal, maar ook de langeafstand.
In NL zou je denk ik Lovers Rail indertijd als open access kunnen zien.

Wat betreft het goederenvervoer is Nederland meestal een van de weinige lidstaten die niet op de vingers wordt getikt voor het niet naleven van de concurrentieregels. Overigens doet DB dochter ERS het in Franrijk -ondanks dat nog niet alle hindernissen weg zijn- niet slecht.

Nog niet genoemd bij het internationale personenvervoer: Trenitalia heeft zich teruggetrokken uit de verbindingen over de Brenner. DB en ÖBB doen dat nu samen.

Het verschil tussen goederen en personen is denk ik dat er in de goederen geen nationale kampioen is die beschermd kan worden, terwijl bij de personenkant de HSA heeft die overeind gehouden moet worden

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Bart » Vr 04 Jun 2010, 01:09

robert55 schreef:VK is veel minder open access reizigers dan je zou verwachten, ik geloof zelfs maar één verbinding. De rest is aanbesteding, voor een deel regionaal, maar ook de langeafstand.
De situatie in het VK is net als in Duitsland. Het netwerk ligt grotendeels open voor alle vervoerders die dat willen. Daarbovenop besteedt de overheid nog vervoer aan.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor Wubbo » Vr 04 Jun 2010, 09:12

NS-Reiziger schreef:Het is trouwens een geluk bij een ongeluk dat we hier de waslijn hebben voorzien van 1,5Kv. Geen spoorvervoerder behalve NMBS (met zijn beperkingen) die daar veel materieel voor heeft.
Klop aan bij een willekeurige locomotiefverhuurder en je krijgt een offerte voor de huur van BR189 of BR186ers (of diesellocs) die toegelaten zijn in Nederland hoor, geen probleem. Treinstellen zul je niet vinden, maar getrokken treinen rijden is vrij vlot geregeld.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Berichtdoor reisthijs » Vr 04 Jun 2010, 09:52

Vinny schreef:Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|
Dat je nu niet van Amsterdam naar Emmerich kan heeft niets met de gesloten spoormarkt in Nederland te maken, dat is tenslotte geen binnenlandse reis?.

NS-Reiziger schreef:Wat dient dit nu? Inter Europees verkeer? Op het Nederlandse net (zeker met HRN) past dit NIET. De nationale dienstregeling die een veel hogere vervoerswaarde heeft lijdt dan onder een internationaal onding naar de Alpen.
Niet alle lijnen in Nederland zijn even druk er is vaak toch nog wel ergens ruimte tussendoor. Dus om nou meteen zo stellig te beweren dat er in Nederland helemaal geen plaats is voor nieuwe internationale treinen is een beetje overdreven.
Verder is het idee nu juist dat zulke treinen voortaan ook binnenlandse reizigers mogen vervoeren, dus niet alleen internationale reizigers hebben er dan voordeel bij, ook binnen Nederland kan je baat hebben bij een extra verbinding.

Ook wordt het voor buitenlandse vervoerdes aantrekkelijker om treinen van/naar Nederland te rijden. Niet meer alleen voor 'ondingen' naar de Alpen maar hopelijk juist ook meer op de minder lange verbindingen waar meer mensen wat aan hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast