6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor

Berichtdoor Wubbo » Vr 04 Jun 2010, 16:30

6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor
Geplaatst op: vrijdag 4 juni 2010 16:29
Laatst bijgewerkt: vrijdag 4 juni 2010 16:30


Veel extra reizigerstreinen in de drukste delen van het land en veel extra ruimte voor goederenvervoer. Dat is de kern van het besluit van de ministerraad op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat voor de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
Lees verder

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Bart » Vr 04 Jun 2010, 17:25

Klopt die kop wel? In het artikel staat het volgende:
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam gaan per uur 6 intercity’s en 6 sprinters gaan rijden.
  • Ook rond Utrecht zullen 6 intercity’s en 6 sprinters gaan rijden.

Als specifiek wordt vermeld dat op Alkmaar-Amsterdam en rond Utrecht (ik neem aan Breukelen-Geldermalsen) 6 ic's en 6 sprinters gaan rijden, geldt dat waarschijnlijk niet voor de hele corridor Alkmaar-Eindhoven. Het is ook onwaarschijnlijk dat tussen Asb en Ut, een traject dat op twee corridors ligt, 12 intercity's en 12 sprinters zouden passen.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Reiziger Delft » Vr 04 Jun 2010, 17:30

Hier staan kaartjes met de plannen; het is me alleen niet duidelijk welke van de 2 nu is gekozen. De ene heet 6/maatwerk, welke wordt genoemd in het persbericht. Daar zijn echter ''slechts'' 4 sprinters per uur te zien op de bewuste trajecten, terwijl in de persberichten over 6 sprinters wordt gesproken. Dan zou het dus de 6/6 variant op pagina 8 zijn.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Caspar » Vr 04 Jun 2010, 17:58

Volgens dat eerste kaartje verandert er tussen Amsterdam en Alkmaar helemaal niets. Positief vind ik het eventueel laten vervallen van de IC stops van Driebergen Zeist en Veenendaal de klomp.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Gekko123 » Vr 04 Jun 2010, 20:44

Het laten vervallen van de IC-stops in Driebergen-Zeist en Veenendaal de Klomp zijn alleen goed te keuren als er daarvoor in de plaats minimaal 2x/uur een stopper Utrecht - Arnhem komt, die dan tussen Utrecht en Maarn gunstig ligt ten opzichte van de huidige s7400.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 14:00

Uitgaande van het artikel heb ik het idee dat er voor een andere variant is gekozen, namelijk 6/6 waar dat nodig is en 6/maatwerk waar dat niet nodig is (of niet past omdat er niet voor gekozen is om daar de infra uit te breiden). Wat betreft Asb-Ut: dat zou best wel eens op 12 ICs per uur uit kunnen komen. Die ICs hebben daar eigen sporen, dus dat mag geen heel groot probleem zijn. Hoe het met de Sprinters daar afloopt durf ik niet te zeggen, maar 6x/uur Breukelen - Utrecht - Maarn lijkt me bij de plannen te horen, en de s4000 zal ook wel blijven rijden. Maar de precieze uitwerking ken ik ook niet.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Bart » Za 05 Jun 2010, 14:24

Wubbo schreef:Wat betreft Asb-Ut: dat zou best wel eens op 12 ICs per uur uit kunnen komen. Die ICs hebben daar eigen sporen, dus dat mag geen heel groot probleem zijn.
Dat komt neer op één trein per vijf minuten! Plus de ICE af en toe. Dat gaat toch nooit passen.
Wubbo schreef:Hoe het met de Sprinters daar afloopt durf ik niet te zeggen, maar 6x/uur Breukelen - Utrecht - Maarn lijkt me bij de plannen te horen, en de s4000 zal ook wel blijven rijden.
Dat wordt onderdeel van Randstadspoor, dus dat zal zeker doorgaan. Met Db dan als eindpunt, want op Mrn kun je niet keren.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Jurjen » Za 05 Jun 2010, 15:52

Opvolgtijd is standaard 3 minuten. Als ze daar van ATB afstappen en op de IC-sporen met seinbeelden in de cabine (en dus geen dwangmatig vasthouden aan de posities van seinen) kan je dat volgens mij naar 1,5-2 minuten terugbrengen...

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Klaasje » Za 05 Jun 2010, 17:11

We hebben in Nederland natuurlijk wel een nogal inefficiënt blok- en beveiligingsysteem. Doordat voor de seinafstanden gerekend wordt met de traagst remmende trein die op baanvaksnelheid rijdt krijg je enorme seinafstanden. Doordat we daarbij ook nog eens star vasthouden aan Groen-Geel-Rood zonder tussenstappen krijg je nooit korte opvolgtijden en zijn seinen vaak ook niet optimaal geplaatst bij wissels wat nogal veel tijd en capaciteit kost.
Als je korte blokjes krijgt en de remafstand van de trein wordt afgeleid van de trein-eigen-remeigenschappen kan je nogal veel winnen qua capaciteit. ERMTS-level 1 en 2 kunnen dat al. Op sommige plekken scheelt het nog beton en rails ook :Y

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 17:50

Het rapport dat hoort bij het kabinetsbesluit staat hier. Ik zal me er eens in verdiepen (als het morgen regent ;-)).

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Jun 2010, 18:15

Tegen 6 stoptreinen per uur op Dordrecht - Den Haag zeg ik geen nee. :P
Maar om dat te realiseren moet wel de viersporigheid Schiedam - Delft doorgaan, want anders past het vermoedelijk niet. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 21:43

Man, ze kunnen in de toekomstige dienstregeling op die lijn al bijna beter op de CTA zetten waar de IC niet stopt tussen Rotterdam en Den Haag, da's korter als vermelden waar 'ie wel stopt :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 21:58

Als Schiedam Kethel niet doorgaat past 8 ICs plus 6 stoptreinen per uur wel tussen Schiedam en Delft. Die treinen rijden ongeveer even snel, dus met wat seinverdichting en snellere opvolgtijden kun je dat prima halen. Het vergt alleen een daarop aangepaste dienstregeling, het is de vraag of dat wenselijk is. Ik vraag me eerder af of dat past in de Willemsspoortunnel (waar je straks 18 reizigerstreinen per uur plus een aantal goederentreinen die een groene golf nodig hebben doorheen moet persen).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 22:03

Ik las in het bewuste artikel dat er op de corridor Dordrecht - Den Haag geen strakke 10-minutendienst komt maar een kwartiersdienst aangevuld met een halfuursdienst. Oftewel de kwartiersdienst Ddr-Asd uit de oorspronkelijke plannen voor de Oude Lijn met de s1900 ertussendoor.
En volgens mij had men het ook over slechts vier sprinters daar om infrastructurele redenen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 22:10

't Is toch godgeklaagd dat de intercity Gvc - Rtd maar 25% sneller is dan de metro Gvc - Rth (24 vs 32 min).

(Rth = Hofplein, wordt blijkbaar niet herkend door het systeem. En ik heb nu eindelijk door waarom CS in Rt Rtd is: voorheen station Delftse Poort.)
Laatst gewijzigd door iljitsch op Za 05 Jun 2010, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 22:17

Ach, dat zie je wel meer hoor, maar dan vergeleken met stoptreinen. Alkmaar - Amsterdam Centraal: 36 vs 47 minuten bijvoorbeeld. Of Almere Centrum - Schiphol (33 vs 39 minuten). Zutphen - Nijmegen: 47 vs 52 minuten (!). Apeldoorn - Enschede: 56 vs 77 minuten. Etcetera.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 22:27

De stoptrein doet het in 31 minuten. Metro en intercity zijn appels en peren, de intercity stopt onderweg 2 keer, de metro 12 keer. En hij rijdt langzamer, en ik geloof dat het zelfs nog een iets langer trajekt is ook.

Vanaf Den Haag HS ben je met de gewone intercity in 19 min in Rotterdam (dus blijkbaar is dat kippeeindje Gvc - Gv 5 minuten!!!) en met de Benelux is het 16. Een stuk beter. Helaas gaat dit ook slechter worden met de Benelux weg en een extra stop in Schiedam voor de "intercity".

Geef mij liever 4 intercity's die doorrijden dan 6 halve stoptreinen. En corridors zijn leuk maar overstappen niet, niet mee overdrijven dus.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 22:33

Als je overstappen wilt voorkomen moet je juist alleen maar treinen laten rijden die overal stoppen, dan hoef je immers niet meer over te stappen van intercity op stoptrein of andersom.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 23:19

Geert schreef:Als je overstappen wilt voorkomen moet je juist alleen maar treinen laten rijden die overal stoppen, dan hoef je immers niet meer over te stappen van intercity op stoptrein of andersom.

Hoe helpt dat mij een overstap voorkomen van Den Haag naar Arnhem?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 23:21

iljitsch schreef:
Geert schreef:Als je overstappen wilt voorkomen moet je juist alleen maar treinen laten rijden die overal stoppen, dan hoef je immers niet meer over te stappen van intercity op stoptrein of andersom.

Hoe helpt dat mij een overstap voorkomen van Den Haag naar Arnhem?

Niet, maar het is wel een overstap minder van - zeg - Den Haag naar Wolfheze.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 23:31

Discussie over plaatsnaamverkortingen afgesplitst naar Spoorverkortingen

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor reisthijs » Zo 06 Jun 2010, 00:08

Bart schreef:
Wubbo schreef:Hoe het met de Sprinters daar afloopt durf ik niet te zeggen, maar 6x/uur Breukelen - Utrecht - Maarn lijkt me bij de plannen te horen, en de s4000 zal ook wel blijven rijden.
Dat wordt onderdeel van Randstadspoor, dus dat zal zeker doorgaan. Met Db dan als eindpunt, want op Mrn kun je niet keren.
zou het niet veel handiger zijn als die twee extra sprinters tussen Utrecht en Driebergen weer (zoals vroeger) doorreden naar Arnhem? Als die stopper in het straks viersporige Driebergen-Zeist aan de kant kan om een IC voor te laten moet dat wel kunnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Daniel » Zo 06 Jun 2010, 00:16

Zijn het niet de extra sprinters naar Veenendaal Centrum die daarvoor nu in de weg zitten? In ieder geval ging de vroegere 7500 weleens in Maarn aan de kant om de ICE voorbij te laten (ri. Arnhem) dus op zich zou het in de huidige dienstregeling er ook net tussen moeten passen.
Of zit het probleem in de nu strakkere kwartiersligging van de IC's? Het aantal stops daarvan is niet gek veel anders: eentje stopt er 1x meer.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Wubbo » Zo 06 Jun 2010, 00:49

Bij het onderzoek wat in het kader van PHS gedaan is komt men tot de conclusie dat voor het doorrijden van de Sprinters naar Arnhem investeringen in de perroncapaciteit van Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Uitgaande van de huidige dienstregeling kun je volgens mij net de Sprinters tussen Utrecht en Arnhem rijden (al is dat een krappe bedoening en sluit het het rijden van de ICE of goederentreinen uit, en ik durf zo niet te zeggen of het past met de perronspoorcapaciteit van Utrecht), maar in het onderzoek gaat men uit van 6 ICs op Utrecht - Arnhem vanwege verwachte capaciteitstekorten in de spits. Die treinen moeten in een 10'-ligging komen en dan past de Sprinter er niet tussen zonder inhaalsporen onderweg, vandaar dus de investeringen in extra perronspoorcapaciteit.

Over de Oude Lijn lopen de verschillende varianten nogal uiteen, met varianten tussen 4 en 8x/uur een Sprinter en het al dan niet rijden van IC's uit Rotterdam naar Den Haag Centraal. Om de HSA-pendel goed in te kunnen passen is het nodig om af te stappen van een strakke 10'-dienst voor de Sprinters (wordt iets als 11-5-14 ofzo), en dat is niet wenselijk. Viersporigheid door de tunnel van Delft is eigenlijk altijd nodig, en wil je Kethel en/of Rotterdam Stadion bedienen moet je ook Delft Zuid - Schiedam Kethel viersporig maken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Vinny » Zo 06 Jun 2010, 01:17

Je zou voor de Oude Lijn eigenlijk gewoon terug naar basic moeten, en alle intercitys alleen laten stoppen in Den Haag CS, HS, Delft en Rotterdam Centraal. Maar dan ook de Hispeed-pendel die wat mij betreft gewoon gedegradeerd wordt tot normale IC. In Belgie is dat ding zelfs een IR:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten