Pagina 1 van 2

"DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 01:21
door VIRM
http://www.spoornieuws.nl/?page=nieuws&id=420

Nu vraag ik mij af:
1. Klopt dit?
2. Is het niet een beetje vroeg? Volgens Wikipedia zijn ze in 1985 voor het eerst in dienst gesteld.Waarom gewoon niet voor een moderniseringsbeurt kiezen?

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 01:31
door Ruben
Er worden geen moderniseringen gepland omdat NS een apathie tegen kleine series heeft en het liever standaardiseert (natuurlijk uit kostenoogpunt). Omdat het teveel kost DDM-1 om te bouwen tot compatibel met DDM-2 en 3, is het goedkoper de bakken DDM-1 aan de kant te schuiven. DDM-1 was natuurlijk ook meer een testserie, dus haar doel heeft ze al volbracht...

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 15:17
door Dexter
Dat klopt, o.a. SM '90 en de protoserie ICM-0 hebben ook hun beoogde levensduur niet gehaald omdat ze teveel afweken van de rest en ook hier ging het om kleine deelseries.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 15:18
door Daan
Beetje hetzelfde verhaal als met de SM'90 destijds. Maar toch jammer... Weer een stukje dichterbij een Nederland zonder getrokken treinen :?

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 15:18
door Joshua
Ik zal de DDM-1 in ieder geval niet missen. Al hou ik ze sowieso niet uit elkaar met de DDM-2 en 3 die ik ook liever zie verdwijnen. Maar iemand die mij kan vertellen hoe ik het verschil zie?

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 15:20
door Daan
DDM-1 is langer (meer rijtuigen in een stam), wordt getrokken door een 1800 (1700 bij DDM-2/3) en heeft een andere kleur bekleding op de stoelen, even uit m'n hoofd. :)

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 15:27
door Dexter
DDM 1 heeft rode banken en een houten interieur (net zoals Mat '64 en de Sprinters voor hun verbouwing/modernisering). DDM 2/3 heeft groene banken en confetti-tafeltjes.

DDM 1 rijdt altijd in een samenstelling van 6 bakken en getrokken/geduwd door een loc 1800 (die veel lawaaierig zijn dan de 1700 dus het verschil kan je niet alleen zien maar ook meteen horen) :wink: DDM 2/3 rijdt altijd in een samenstelling van 3 bakken + een motorbak (mDDM, 78xx serie) of 4 bakken + loc 1700 (serie 74xx).

DDM 1 heeft drukknoppen aan de buitenkant en de deuren sluiten in slow-motion. :lol: DDM 2/3 heeft tiptoetsen om de deuren te openen en digitale LCD-displays op elk rijtuig, DDM 1 had ooit metalen koersborden.

En als je op het treinpersoneel let: Bij DDM 1 komen de mcn en hc nog na-schuddend de trein uitgestrompeld. Bij DDM 2/3 is dat wat minder. :lol:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 16:05
door Suus
Na ICL, ICK en ICR staat DDM-1 inderdaad wel in de absolute herrie top vijf.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 17:17
door Geert
Vlak qua herrie SGMm op volle snelheid anders niet uit hoor!

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 17:31
door Klaasje
Gelukkig noemde Bee er maar vier op :mrgreen: De SGMm mag vast op plaats vijf! *O*

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 17:33
door Geert
Hehe, scherp :D

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 17:38
door Dexter
Nou vooruit, wie komt er als eerste met een top 5 meest lawaaierge treinen? :wink:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 17:55
door Wubbo
De spenoslijptrein als ie aan het werk is en een stopmachine die aan het stoppen is, respecitievelijk op plaats 1 en 2, de rest komt daar ver achter :P

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 18:01
door Meltrain
Toch jammer dat DDM-1 eruit gaat, ik vind het prima treinen. :(
Ik vind het echt ideaal materieel voor de s2200 vanwege de treinlengte en het comfort.

Vraagje tussendoor: hoeveel gedeklasseerde rijtuigen zijn er eigenlijk van DDM-1?
Zelf ken ik twee rijtuigen die in de samenstelling van de 'Panda' zitten en nog eentje die in een andere samenstelling rijdt, maar zijn er toevallig nog meer?
Edit: Wikipedia geeft al antwoord en het zijn dus inderdaad die drie hierboven genoemde (+ 1 die met brandschade terzijde staat). :wink:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 21:00
door Dexter
Ja behalve dat het oud en gammel is, is er op zich niks mis mee met DDM 1.Hoewel het de reputatie heeft van traag en log, rijdt en remt het goed als je eenmaal weet hoe je er mee om moet gaan en gaat het net zo vlot in de dienst als met elk ander materieeltype. Na een midlife-revisie en een grondige opfrisbeurt van het interieur zou het nog jaren mee kunnen gaan. Als ik me niet vergis, is de oudste serie SGM II zelfs nog ouder dan DDM 1 en dat is wel gerenoveerd.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 21:13
door Oud forumgebruiker
Dexter schreef:Ja behalve dat het oud en gammel is, is er op zich niks mis mee met DDM 1. Hoewel het de reputatie heeft van traag en log, rijdt en remt het goed als je eenmaal weet hoe je er mee om moet gaan en gaat het net zo vlot in de dienst als met elk ander materieeltype.
Ik zie een DDM de optreksnelheid van Mat'64 niet halen bijvoorbeeld. :wink:
Dexter schreef:is de oudste serie SGM II zelfs nog ouder dan DDM 1 en dat is wel gerenoveerd.
Dat maakt niet uit. SGM kwam ook eerder in aanmerking voor revisie. Ongeveer zo'n 25 jaar na de indienststelling. Bij DDM is het op precies hetzelfde moment in overweging genomen. Bovendien zijn er van SGM veel meer eenheden en zijn het treinstellen i.p.v. getrokken treinen.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: za 05 jun 2010, 22:01
door Wubbo
Het probleem van de huidige inzet van DDM1 is dat het duur is: je hebt namelijk standaard 2 HCs nodig (als ik me niet vergis is de norm dat er bij meer dan 5 bakken dubbeldeks een extra HC moet zijn, waarbij logisch genoeg voor VIRM een uitzondering is gemaakt). Daarnaast is het relatief traag en inflexibel.

Aan de andere kant: als we nu een grotere reizigersgroei hadden gehad dan we op dit moment kennen was DDM1 meegegaan in de revisiecyclus die begint voor DDAR en hadden ze het nog wel een jaar of 15 uitgezongen.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 00:57
door VIRM
Vergeet Mat'64 niet onder de top-herriemakers. :D

Het nadeel van DDM-1 vind ik zelf de harde, rode bankjes...

Na wat verder ge-Wiki zag ik inderdaad dat de DD-AR's worden vernieuwd (tot DD-Z). Heeft iemand er wat meer informatie over dan wat er op Wikipedia staat?

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 01:06
door Ardan
We hebben er een tijd terug een topic over gehad... eens opzoeken.

Edit: hebbes :mrgreen:

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 01:52
door Suus
Als ik vorig jaar zomer het raam open had in mijn keuken (die op ongeveer 75 meter van de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort ligt) moest een gesprek onderbroken worden bij het passeren van ICL of DDM-1. Nu is het alleen bij DDM-1.

Plan V en T produceren vooral veel lawaai bij het afremmen doordat de oorspronkelijke remschijven vervangen moesten worden. Daarvoor schijnen ze muisstil geweest. SGM produceert ook aardig wat lawaai, maar is juist bij het optrekken en afremmen relatief stil.

Maar geen kwaad woord natuurlijk over SGM, want SGM is gewoon liev en leuk en fijn spul enzo (A)

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 11:26
door Geert
Dat dan weer wel natuurlijk ;-)

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 15:17
door AppleMoose
Wubbo schreef:De spenoslijptrein als ie aan het werk is en een stopmachine die aan het stoppen is, respecitievelijk op plaats 1 en 2, de rest komt daar ver achter :P
De kettinghor mag ook wel in de top 3 :Y :P

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 16:14
door Dexter
ziggy schreef:Ik zie een DDM de optreksnelheid van Mat'64 niet halen bijvoorbeeld. :wink:
Dat ligt aan de machinist die erop zit. Als ik bij vertrek uit Ddr vol tractie geef, rij ik nog voor het A16-viaduct in Zwijndrecht al 140 km/h. Met een DDAR/1700 is dat niet ver daar voor.

@Wubbo: Dat van die vijf bakken-norm wist ik niet, ik had gehoord dat DDM 1 telt als getrokken materieel en dat er daarom twee hc's op moeten zitten.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 17:06
door Caspar
Maar wat maakt een DDM1 dan anders dan een Virm 6, qua conducteur inzet?

Nog een uiterlijk verschil: de afbeelding van een dier op het stuurrijtuig :D

Verder zit ik regelmatig in een DDM1 en ik vind het prettige treinen als reiziger. Gaan lekker veel mensen in tijdens de spits/ Een overvol perron in Hoorn om 7.39 's ochtends verdwijnt zo zonder staanplaatsen in die trein bij de t14500 (en dat terwijl die natuurlijk al voor 3/4 vol is vanuit Enkhuizen.
Een losse Ddar, zeker eentje met motorwagen, is echt te krap in de ochtendspits op die serie. Alternatief zou hier een Virm6 kunnen zijn. Of is dat al ergens bekend waar de t14500 mee gereden gaat worden.

Re: "DDM-1 in september terzijde"

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 22:53
door Jurjen
Een verschil zou kunnen zijn dat bij DDM de mcn bij nood niet te hulp kan schieten, terwijl dat bij VIRM wel kan. Zonder klauteren dan.