Spoorverkortingen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Spoorverkortingen

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 22:20

Afgesplitst van: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor

iljitsch schreef:'t Is toch godgeklaagd dat de intercity Gvc - Rtd maar 25% sneller is dan de metro Gvc - Rth (24 vs 32 min).

(Rth = Hofplein, wordt blijkbaar niet herkend door het systeem. En ik heb nu eindelijk door waarom CS in Rt Rtd is: voorheen station Delftse Poort.)

Off-topic: Verkortingen werken op basis van lettergrepen, dus Rotterdam. Gv is een uitzondering op de regel.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Jurjen » Za 05 Jun 2010, 22:52

Geert schreef:Off-topic: Verkortingen werken op basis van lettergrepen, dus Rotterdam. Gv is een uitzondering op de regel.

Alkmaar, Almere Centrum (en alle andere Almeerse stations), Leiden. uitzondering is het dus niet, hooguit 'een'.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Ardan » Za 05 Jun 2010, 22:56

Dat zegt-ie toch ook? :mrgreen:
'Gv is een uitzondering op de regel.'
(sorry voor de off-topicheid)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Jurjen » Za 05 Jun 2010, 23:04

Oh fuck, ik las weer eens niet goed. :X

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 23:17

Rt past zo in het rijtje Gv, Gn, Ut, Bd, Zl. Bij KPN is Rotterdam dan ook Rt.

Maar de d in Asd zou je op het verkeerde been kunnen zetten. :-)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 23:20

iljitsch schreef:Rt past zo in het rijtje Gv, Gn, Ut, Bd, Zl. Bij KPN is Rotterdam dan ook Rt.

Maar de d in Asd zou je op het verkeerde been kunnen zetten. :-)

Ut, Bd en Zl zijn dan ook plaatsen die maar twee lettergrepen hebben ;)

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 23:27

Ledn ook, maar Gn en Gv weer niet, ik denk dus niet dat dat de regel is. En zoals gezegd: bij KPN is het Rt, ik hou het erop dat Rtd van het oude station Rotterdam Delftse Poort komt en niet voor Rotterdam staat.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9264
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor

Berichtdoor Ardan » Za 05 Jun 2010, 23:33

Waar komt Asd voor Amsterdam dan vandaan?
(ga me nou niet vertellen dat d'Eenhonderd Roe 'As' als afko had :mrgreen: )
Sowieso barst Amsterdam van de uitzonderingen...
Amsterdam Amstel=Asa
Amsterdam Muiderpoort=geen Asm, maar Asdm.

Amsterdam RAI=RAI, geloof ik. (of was dat alleen bij de metro?)
Laatst gewijzigd door Ardan op Za 05 Jun 2010, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 23:33

Rotterdam Delftse Poort was Rtp volgens Spoorwegtechniek.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 23:35

Relatie met de KPN-afkortingen is er niet echt... daar is Dordrecht DDT terwijl het op het spoor Ddr is om 'n ander voorbeeld te noemen.
En Dordrecht Zuid is met Ddzd ook 'n uitzondering aangezien dat station nieuwer is als de aansluiting Ddrz (wat een logischer verkorting gezien de richtlijnen geweest was).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Za 05 Jun 2010, 23:40

Ardan schreef:Waar komt Asd voor Amsterdam dan vandaan?
(ga me nou niet vertellen dat d'Eenhonderd Roe 'As' als afko had :mrgreen: )
Sowieso barst Amsterdam van de uitzonderingen...
Amsterdam Amstel=Asa
Amsterdam Muiderpoort=geen Asm, maar Asdm.

Amsterdam RAI=RAI, geloof ik. (of was dat alleen bij de metro?)

Jups. Rai dus, spoorverkortingen worden altijd met een hoofdletter en vervolgens alleen lage letters geschreven.
Maar Amsterdam heeft inderdaad allerlei varianten. Ass en Asb zijn zulke voorbeelden, in lijn met Asdm, Asdz of Asdl had je dan Asds verwacht. Rai tart sowieso elke logica door niet de plaatsnaam erin op te nemen.

(@Geert: kun je deze nog verplaatsen? Zie net dat je inderdaad al aan het afsplitsen bent geweest :wink: )

Done ;)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Jun 2010, 23:42

Op de Wiki is trouwens ook een artikel over plaatsnaamverkortingen bij het spoor te vinden.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor iljitsch » Za 05 Jun 2010, 23:54

Geert schreef:Rai tart sowieso elke logica door niet de plaatsnaam erin op te nemen.

Zelfde met Laa. Hoewel je daar nog het excuus hebt dat het op de gemeentegrens Den Haag/(Leidschendam-)Voorburg ligt.

Wat betreft KPN: die doen alleen steden/dorpen (met waar nodig een achtervoegsel voor de centrale zoals Gv-Mx) en inderdaad gaat het hier en daar niet gelijk op met de NS... vreemd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Daniel » Za 05 Jun 2010, 23:55

En dat gemeentegrensgeval gaat ook weer op voor Dvnk :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Berichtdoor Geert » Zo 06 Jun 2010, 00:04

iljitsch schreef:Wat betreft KPN: die doen alleen steden/dorpen (met waar nodig een achtervoegsel voor de centrale zoals Gv-Mx) en inderdaad gaat het hier en daar niet gelijk op met de NS... vreemd.

KPN heeft ook vreemde afkortingen hoor. De centrale voor Vlaardingen Holy heet bijvoorbeeld Rt-Holy...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Daniel » Zo 06 Jun 2010, 00:19

Vreemdste bij NS die ik ken is het OS Sdt: dat staat dus niet in Sliedrecht maar in Dordrecht :P (Tussen Wijb en Bmbr en dan vlak voor de laatste om precies te zijn)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Wubbo » Zo 06 Jun 2010, 00:50

Dus het onderstation heeft dezelfde verkorting als het station? Dat is sowieso tegen elke logica in.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor robert55 » Zo 06 Jun 2010, 08:43

Een mooie [historische] is dat Den Haag Staatsspoor tot het einde Gvr was, oftewel 's Gravenhage Rhijnspoor, 80 jaar nadat dat bedrijf ter ziele was.
Gvs was vergeven aan post T van Den haag HS
Uit de spoorverkortingen lijst blijkt trouwens dat Ld vergeven was aan Leiden SS, later Leiden goederen.
Ledn moet trouwens de minst efficiënte afkorting van allemaal zijn: maar liefst 2 letters winst

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Suus » Zo 06 Jun 2010, 09:42

Elst heeft als afkorting Est. Slechts één letter winst.

Leiden Lammenschans heeft trouwens gewoon Ldl als afkorting.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Geert » Zo 06 Jun 2010, 11:23

De kortste afkorting is toch wel via van Oss: namelijk O :lol:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Dexter » Zo 06 Jun 2010, 16:16

Ik wist dat helemaal niet dat de meeste afkortingen per lettergreep gingen. Kan je nagaan, 10 jaar bij het spoor en je blijft nog elke dag leren. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Caspar » Zo 06 Jun 2010, 16:55

Waarom is Hoorn dan niet gewoon alleen H? Zoals bij Oss. Heerhugowaard zou dan toch HHW worden in plaats van Hwd?

Sowieso snap ik die regel met die lettergrepen niet, want er zijn meer verkortingen waar het niet op gaat dan wel :?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Vinny » Zo 06 Jun 2010, 21:41

Ach ja dat heeft natuurlijk een of andere spoornerd eens bedacht dat regeltje. En dan krijg je dus ADHD achtige toestanden, want toen Amsterdam Holendrecht zijn afkorting kreeg werd dat eerst Asdh en later Ashd (of andersom) omdat iemand in het Westelijk Havengebied een dienstregelpunt had gevonden met dezelfde afko. En dat gaat gaat natuurlijk niet in een organisatie die bol staat van de dla´s en vla´s (drieletterige afkortingen en vierletterige afkortingen).
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor Geert » Zo 06 Jun 2010, 21:46

Het is op zijn minst verwarrend om dezelfde afkorting te gebruiken voor twee totaal verschillende dingen ;)

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Spoorverkortingen

Berichtdoor robert55 » Zo 06 Jun 2010, 21:57

Je moet het niet teveel als een systeem zien, het is over bijna een eeuw zo gegroeid.
De Duitsers hebben natuurlijk wel een echt systeem, maar die vierletterwoorden moet je echt uit je hoofd leren.

Wat betreft Oss: er moest kennelijk verkort worden. NS hield/houdt erg van afko's - welke organisatie heeft verder een afkorting voor de hoogste baas (Pd)?
Maar Os was niet zo wenselijk [er worden geloof ik geen gewone woorden gebruikt]. Nuth is niet Nu maar Nh, Nuis was Nui [gelijk opgezocht waar dat is, tussen Gn en Dtn :) ], dus bleef alleen O over


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten