Pagina 1 van 3

Spoorverkortingen

Geplaatst: za 05 jun 2010, 22:20
door Geert
Afgesplitst van: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor
iljitsch schreef:'t Is toch godgeklaagd dat de intercity Gvc - Rtd maar 25% sneller is dan de metro Gvc - Rth (24 vs 32 min).

(Rth = Hofplein, wordt blijkbaar niet herkend door het systeem. En ik heb nu eindelijk door waarom CS in Rt Rtd is: voorheen station Delftse Poort.)
Off-topic: Verkortingen werken op basis van lettergrepen, dus Rotterdam. Gv is een uitzondering op de regel.

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 22:52
door Jurjen
Geert schreef: Off-topic: Verkortingen werken op basis van lettergrepen, dus Rotterdam. Gv is een uitzondering op de regel.
Alkmaar, Almere Centrum (en alle andere Almeerse stations), Leiden. uitzondering is het dus niet, hooguit 'een'.

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 22:56
door Ardan
Dat zegt-ie toch ook? :mrgreen:
'Gv is een uitzondering op de regel.'
(sorry voor de off-topicheid)

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:04
door Jurjen
Oh fuck, ik las weer eens niet goed. :X

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:17
door iljitsch
Rt past zo in het rijtje Gv, Gn, Ut, Bd, Zl. Bij KPN is Rotterdam dan ook Rt.

Maar de d in Asd zou je op het verkeerde been kunnen zetten. :-)

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:20
door Geert
iljitsch schreef:Rt past zo in het rijtje Gv, Gn, Ut, Bd, Zl. Bij KPN is Rotterdam dan ook Rt.

Maar de d in Asd zou je op het verkeerde been kunnen zetten. :-)
Ut, Bd en Zl zijn dan ook plaatsen die maar twee lettergrepen hebben ;)

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:27
door iljitsch
Ledn ook, maar Gn en Gv weer niet, ik denk dus niet dat dat de regel is. En zoals gezegd: bij KPN is het Rt, ik hou het erop dat Rtd van het oude station Rotterdam Delftse Poort komt en niet voor Rotterdam staat.

6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoor

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:33
door Ardan
Waar komt Asd voor Amsterdam dan vandaan?
(ga me nou niet vertellen dat d'Eenhonderd Roe 'As' als afko had :mrgreen: )
Sowieso barst Amsterdam van de uitzonderingen...
Amsterdam Amstel=Asa
Amsterdam Muiderpoort=geen Asm, maar Asdm.

Amsterdam RAI=RAI, geloof ik. (of was dat alleen bij de metro?)

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:33
door Wubbo
Rotterdam Delftse Poort was Rtp volgens Spoorwegtechniek.

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:35
door Daniel
Relatie met de KPN-afkortingen is er niet echt... daar is Dordrecht DDT terwijl het op het spoor Ddr is om 'n ander voorbeeld te noemen.
En Dordrecht Zuid is met Ddzd ook 'n uitzondering aangezien dat station nieuwer is als de aansluiting Ddrz (wat een logischer verkorting gezien de richtlijnen geweest was).

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:40
door Geert
Ardan schreef:Waar komt Asd voor Amsterdam dan vandaan?
(ga me nou niet vertellen dat d'Eenhonderd Roe 'As' als afko had :mrgreen: )
Sowieso barst Amsterdam van de uitzonderingen...
Amsterdam Amstel=Asa
Amsterdam Muiderpoort=geen Asm, maar Asdm.

Amsterdam RAI=RAI, geloof ik. (of was dat alleen bij de metro?)
Jups. Rai dus, spoorverkortingen worden altijd met een hoofdletter en vervolgens alleen lage letters geschreven.
Maar Amsterdam heeft inderdaad allerlei varianten. Ass en Asb zijn zulke voorbeelden, in lijn met Asdm, Asdz of Asdl had je dan Asds verwacht. Rai tart sowieso elke logica door niet de plaatsnaam erin op te nemen.
(@Geert: kun je deze nog verplaatsen? Zie net dat je inderdaad al aan het afsplitsen bent geweest :wink: )
Done ;)

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:42
door Wubbo
Op de Wiki is trouwens ook een artikel over plaatsnaamverkortingen bij het spoor te vinden.

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:54
door iljitsch
Geert schreef:Rai tart sowieso elke logica door niet de plaatsnaam erin op te nemen.
Zelfde met Laa. Hoewel je daar nog het excuus hebt dat het op de gemeentegrens Den Haag/(Leidschendam-)Voorburg ligt.

Wat betreft KPN: die doen alleen steden/dorpen (met waar nodig een achtervoegsel voor de centrale zoals Gv-Mx) en inderdaad gaat het hier en daar niet gelijk op met de NS... vreemd.

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: za 05 jun 2010, 23:55
door Daniel
En dat gemeentegrensgeval gaat ook weer op voor Dvnk :wink:

Re: 6 intercity’s en 6 sprinters per uur op hoofdroutes spoo

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 00:04
door Geert
iljitsch schreef:Wat betreft KPN: die doen alleen steden/dorpen (met waar nodig een achtervoegsel voor de centrale zoals Gv-Mx) en inderdaad gaat het hier en daar niet gelijk op met de NS... vreemd.
KPN heeft ook vreemde afkortingen hoor. De centrale voor Vlaardingen Holy heet bijvoorbeeld Rt-Holy...

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 00:19
door Daniel
Vreemdste bij NS die ik ken is het OS Sdt: dat staat dus niet in Sliedrecht maar in Dordrecht :P (Tussen Wijb en Bmbr en dan vlak voor de laatste om precies te zijn)

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 00:50
door Wubbo
Dus het onderstation heeft dezelfde verkorting als het station? Dat is sowieso tegen elke logica in.

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 08:43
door robert55
Een mooie [historische] is dat Den Haag Staatsspoor tot het einde Gvr was, oftewel 's Gravenhage Rhijnspoor, 80 jaar nadat dat bedrijf ter ziele was.
Gvs was vergeven aan post T van Den haag HS
Uit de spoorverkortingen lijst blijkt trouwens dat Ld vergeven was aan Leiden SS, later Leiden goederen.
Ledn moet trouwens de minst efficiënte afkorting van allemaal zijn: maar liefst 2 letters winst

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 09:42
door Suus
Elst heeft als afkorting Est. Slechts één letter winst.

Leiden Lammenschans heeft trouwens gewoon Ldl als afkorting.

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 11:23
door Geert
De kortste afkorting is toch wel via van Oss: namelijk O :lol:

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 16:16
door Dexter
Ik wist dat helemaal niet dat de meeste afkortingen per lettergreep gingen. Kan je nagaan, 10 jaar bij het spoor en je blijft nog elke dag leren. :wink:

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 16:55
door Caspar
Waarom is Hoorn dan niet gewoon alleen H? Zoals bij Oss. Heerhugowaard zou dan toch HHW worden in plaats van Hwd?

Sowieso snap ik die regel met die lettergrepen niet, want er zijn meer verkortingen waar het niet op gaat dan wel :?

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:41
door Vinny
Ach ja dat heeft natuurlijk een of andere spoornerd eens bedacht dat regeltje. En dan krijg je dus ADHD achtige toestanden, want toen Amsterdam Holendrecht zijn afkorting kreeg werd dat eerst Asdh en later Ashd (of andersom) omdat iemand in het Westelijk Havengebied een dienstregelpunt had gevonden met dezelfde afko. En dat gaat gaat natuurlijk niet in een organisatie die bol staat van de dla´s en vla´s (drieletterige afkortingen en vierletterige afkortingen).

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:46
door Geert
Het is op zijn minst verwarrend om dezelfde afkorting te gebruiken voor twee totaal verschillende dingen ;)

Re: Spoorverkortingen

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:57
door robert55
Je moet het niet teveel als een systeem zien, het is over bijna een eeuw zo gegroeid.
De Duitsers hebben natuurlijk wel een echt systeem, maar die vierletterwoorden moet je echt uit je hoofd leren.

Wat betreft Oss: er moest kennelijk verkort worden. NS hield/houdt erg van afko's - welke organisatie heeft verder een afkorting voor de hoogste baas (Pd)?
Maar Os was niet zo wenselijk [er worden geloof ik geen gewone woorden gebruikt]. Nuth is niet Nu maar Nh, Nuis was Nui [gelijk opgezocht waar dat is, tussen Gn en Dtn :) ], dus bleef alleen O over