"Nederlander kan niet treinreizen"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

"Nederlander kan niet treinreizen"

Berichtdoor Wubbo » Vr 11 Jun 2010, 21:46

"Nederlander kan niet treinreizen"
Geplaatst op: vrijdag 11 juni 2010 21:44
Laatst bijgewerkt: vrijdag 11 juni 2010 21:46


Nederlanders weten niet hoe ze in en uit een trein moeten stappen. Het in- en uitstapgedrag van Nederlanders is typisch: wie de trein wil verlaten, moet zich door een dichte mensenmassa heen wringen. Daardoor wordt de capaciteit van de deur niet goed benut.
Lees verder

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re:

Berichtdoor Joshua » Vr 11 Jun 2010, 21:56

Ik vind het eigenlijk nog wel mee vallen.
Als ik doordeweeks met de trein reis dan gaan meestal de meeste mensen keurig aan de zeikant van de deur wachten tot iedereen er uit is en stappen dan pas in.
Alleen in het weekend zie ik hier wel vaak problemen mee. Van die dagjes uit mensen die normaal nooit het OV gaan nemen en gewoon recht voor de deur gaan staan omdat ze er in willen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Jun 2010, 21:58

Het recht voor de deur gaan staan komt ook wel voor als een trein verder weg stopt als normaal is, dan krijg je immers dat mensen de trein achterna gaan rennen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Re:

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 22:03

Joshua schreef:zeikant

Joshua toch, schaam je! :P

Het valt trouwens enorm tegen, ik zie elke dag op elk perron mensenmassa's voor de deuren staan die geen centimeter opzij gaan en zo worden dus veel vertragingen van rond de +5 veroorzaakt. Verder benutten ze nooit alle deuren en staan ze vaak bij maar een paar deuren, terwijl de andere deuren al lang en breed vrij zijn Ik roep daarom vaak om dat mensen elkaar de ruimte moeten geven en alle deuren moeten benutten, zodat we op tijd kunnen blijven rijden. Het zal wel een typisch Nederlands fenomeen zijn, want op de snelweg gunnen mensen elkaar ook geen centimeter ruimte... :N
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Jun 2010, 22:09

't hangt ook wel een klein beetje van de uitstappers af. Vooral bij IRM heb ik soms het idee dat die massaal aan één bepaalde kant van de bak uitstappen en da's iets wat je vantevoren niet weet. Als dan net bij die deur ook de grote groep instappers staat dan vertraagd dat inderdaad, maar staat diezelfde groep net bij de andere deur van de bak dan zou het geen probleem opleveren. Da's echter iets waar je niks aan doet.

Iets anders vervelends zijn de mensen die bij de eerste klas instappen en dan via de bakovergang naar de tweede klas gaan. Op een of andere manier lijken namelijk veel instappers voorrang te verlenen aan mensen die door de gangpaden lopen waardoor het instappen ook weer langzamer verloopt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re:

Berichtdoor iljitsch » Vr 11 Jun 2010, 22:44

Ik erger me altijd bont en blauw aan die hagen mensen aan de zijkant. De trappen zijn immers nagenoeg altijd aan de zijkant. Ik wring me er dan ook vaak doorheen in de richting van de trap in plaats van meters om te lopen, wat mensen altijd vreemd vinden en sommigen zijn nog beledigd ook.

Voor de deur staan en de zijkanten vrijlaten zou beter zijn.

Maar helemaal onbegrijpelijk is het niet: als je er het eerst in bent heb je de meeste kans op een zitplaats. De dubbeldekkers zijn zo smal dat je er eigenlijk twee nodig hebt dus zelfs buiten de spits wil je er snel in.

Het zou ook enorm schelen als aangegeven werd hoe lang de trein is zodat je een redelijke gok kan doen tot waar de trein reikt in plaats van bij de trap in het midden te blijven hangen.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re:

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 22:58

Hier hebben we het al eens in een ander topic over gehad, het zou inderdaad goed zijn als de treinsamenstelling in de treinaanwijzers zou worden aangegeven. Verder denk ik dat alleen een mentaliteitsverandering echt zou helpen, want zelfs als je treinen met drie deuren per bak van ieder 2 meter breed inzet zoals op RER-lijn A in Parijs wordt de doorstroming echt niet beter als iedereen maar voor de deuren blijft staan. Als mensen op de snelweg elkaar meer ruimte zouden gunnen, zouden er ook veel minder files staan. Waarom kan het in andere landen wel en hier niet? :N
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

:

Berichtdoor iljitsch » Vr 11 Jun 2010, 23:02

Een streep 1,5 meter van de perronrand en dan een campagne "achter de streep wachten tot iedereen uitgestapt is". Simpel genoeg.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re:

Berichtdoor Suus » Vr 11 Jun 2010, 23:08

Wat kunnen we toch veel leren van heilig spoorland Japan :D

Speciale vakken op het perron waar mensen keurig en kaarsrecht achter elkaar staat te wachten tot de reizigers uitgestapt zijn. De deuren stoppen precies voor de vakken, allemaal netjes genummerd en van elke trein is natuurlijk al jaren van te voren bekend in welke samenstelling hij rijdt. Dubbeldekkers worden ook niet gebruikt voor spitstreinen, gewoon heel lange treinen met vier deuren en alleen maar steunbalken tegen de wand. Daarnaast vijf rijtjes van die hengeltjes aan het plafond. Dat is pas massavervoer zonder een seconde vertraging. *droomt verder*
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Re:

Berichtdoor Geert » Vr 11 Jun 2010, 23:10

Dexter schreef:Het valt trouwens enorm tegen, ik zie elke dag op elk perron mensenmassa's voor de deuren staan die geen centimeter opzij gaan en zo worden dus veel vertragingen van rond de +5 veroorzaakt. Verder benutten ze nooit alle deuren en staan ze vaak bij maar een paar deuren, terwijl de andere deuren al lang en breed vrij zijn Ik roep daarom vaak om dat mensen elkaar de ruimte moeten geven en alle deuren moeten benutten, zodat we op tijd kunnen blijven rijden. Het zal wel een typisch Nederlands fenomeen zijn, want op de snelweg gunnen mensen elkaar ook geen centimeter ruimte... :N

Volgens mij gebeurt het in andere landen ook wel hoor. Ik moet zeggen dat de meeste forensen wel doorhebben dat je niet voor de deur moet gaan staan wachten tot de uitstappers er uit zijn, maar er hoeven maar een paar reizigers dat niet door te hebben en dan wordt het toch weer het betere ellebogenwerk...

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Re:

Berichtdoor Geert » Vr 11 Jun 2010, 23:13

iljitsch schreef:Ik erger me altijd bont en blauw aan die hagen mensen aan de zijkant. De trappen zijn immers nagenoeg altijd aan de zijkant. Ik wring me er dan ook vaak doorheen in de richting van de trap in plaats van meters om te lopen, wat mensen altijd vreemd vinden en sommigen zijn nog beledigd ook.

Voor de deur staan en de zijkanten vrijlaten zou beter zijn.

Maar helemaal onbegrijpelijk is het niet: als je er het eerst in bent heb je de meeste kans op een zitplaats. De dubbeldekkers zijn zo smal dat je er eigenlijk twee nodig hebt dus zelfs buiten de spits wil je er snel in.

Het zou ook enorm schelen als aangegeven werd hoe lang de trein is zodat je een redelijke gok kan doen tot waar de trein reikt in plaats van bij de trap in het midden te blijven hangen.

Ah, dan ben jij dus die enkele reiziger die het niet begrepen heeft en eigenwijs voor de deur blijft wachten. :lol:
Wachten aan de zijkant is logischer, reizigers komen immers (voor het merendeel) ook van de zijkanten aangelopen. Daar blijven wachten op de uitstappers is logisch, de uitstappers kunnen dan rechtdoor uitstappen en vervolgens met een boog om de rij wachtenden heen het perron verlaten. *O*

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Re:

Berichtdoor Vinny » Vr 11 Jun 2010, 23:19

Bee schreef:Wat kunnen we toch veel leren van heilig spoorland Japan :D

Speciale vakken op het perron waar mensen keurig en kaarsrecht achter elkaar staat te wachten tot de reizigers uitgestapt zijn. De deuren stoppen precies voor de vakken, allemaal netjes genummerd en van elke trein is natuurlijk al jaren van te voren bekend in welke samenstelling hij rijdt. Dubbeldekkers worden ook niet gebruikt voor spitstreinen, gewoon heel lange treinen met vier deuren en alleen maar steunbalken tegen de wand. Daarnaast vijf rijtjes van die hengeltjes aan het plafond. Dat is pas massavervoer zonder een seconde vertraging. *droomt verder*

Jij liever dan ik. Het vooruitzicht dat treinreizen ooit zo populair wordt in Nederland dat er duwers nodig zijn om mensen het voertuig in te persen (dat is op sommige treinstations gebruikelijk in de spits in Japan) dan koop ik een auto en zien ze me nooit meer terug in de trein :idea: :wink:

Verder zou het enorm helpen als stations ook meer berekend zouden worden op langere treinen. Een perronverlenging is er zo doorheen gejast, maar een nieuwe ingang dat loopt altijd vast in de spreekwoordelijke bureaucratische molen. Terwijl dat dus echt werkt! Om maar eens een voorbeeld te noemen: In Amersfoort heb je idioot lange perrons, maar maar twee ingangen. Dat betekent dat je meestal een kuteind moet lopen. Als dat zou veranderen, dan is de spreiding ook gemakkelijker gerealiseerd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Re:

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 23:29

Vinny schreef:Verder zou het enorm helpen als stations ook meer berekend zouden worden op langere treinen. Een perronverlenging is er zo doorheen gejast, maar een nieuwe ingang dat loopt altijd vast in de spreekwoordelijke bureaucratische molen. Terwijl dat dus echt werkt! Om maar eens een voorbeeld te noemen: In Amersfoort heb je idioot lange perrons, maar maar twee ingangen. Dat betekent dat je meestal een kuteind moet lopen. Als dat zou veranderen, dan is de spreiding ook gemakkelijker gerealiseerd.

Ja, daar ben ik het mee eens. Ze kunnen leuke dingen bedenken zoveel ze willen (zoals SpoorTV in Ledn en een fancy HiSpeed-Lounge op Shl) maar een betere spreiding krijg je inderdaad pas als er meer uitgangen of perrontunnels/bruggen zijn. Mensen die instappen, blijven meestal toch bij de (rol-) trappen hangen en ervaren forenzen die uitstappen weten waar diezelfde (rol-) trappen komen, dus zorgen ze dat op de goede plek in de trein zitten. Dan krijg je dus opstoppingen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Vr 11 Jun 2010, 23:33

Wat meer voorzieningen buiten de overkapping kan ook weleens helpen... op diverse stations staat daarbuiten geenenkel bankje of iets dergelijks meer, dat nodigt ook niet uit om daar te wachten terwijl het wel een rustiger deel van de trein is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Re:

Berichtdoor iljitsch » Vr 11 Jun 2010, 23:41

Geert schreef:
iljitsch schreef:Voor de deur staan en de zijkanten vrijlaten zou beter zijn.

Ah, dan ben jij dus die enkele reiziger die het niet begrepen heeft en eigenwijs voor de deur blijft wachten. :lol:
Wachten aan de zijkant is logischer, reizigers komen immers (voor het merendeel) ook van de zijkanten aangelopen. Daar blijven wachten op de uitstappers is logisch, de uitstappers kunnen dan rechtdoor uitstappen en vervolgens met een boog om de rij wachtenden heen het perron verlaten. *O*

Maar ik wil helemaal geen boog. Ik wil een rechte lijn naar de trap.

Zelf stel ik me altijd zo op dat ik het probleem niet erger maak, dus ofwel achter anderen die al in de weg staan of ver genoeg van de deur dat niemand last van me heeft.

Overigens helpen die smalle trappetjes in de *IRMs ook niet bepaald met vlot in/uitstappen.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re:

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Jun 2010, 23:55

Tja, er is al niet veel ruimte in een dubbeldekker en als er dan ook nog een minibar-lift in moet, krijg je dus smalle trappen zoals in VIRM 1/2/3. Gelukkig heeft de nieuwste serie, VIRM 4 die lift niet meer dus hebben ze bredere trappen en ruimere balkons.
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re:

Berichtdoor iljitsch » Vr 11 Jun 2010, 23:58

En die krengen zijn sowieso zo smal. Alsof ze uit China geimporteerd zijn gebouwd op aziaten van 1,60m.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re:

Berichtdoor Dexter » Za 12 Jun 2010, 00:31

Ik vind het juist nogal een prestatie om zoveel mensen (redelijk) comfortabel op 2 verdiepingen te kunnen vervoeren binnen het omgrenzingsprofiel dat we hebben. In Engeland kunnen ze niet eens met dubbeldekkers rijden en in landen als India zitten ze op het dak. En vergeet niet dat er binnen diezelfde ruimte ook nog plaats moet worden gevonden voor een geavanceerde elektrische en aandrijvingsinstallatie, tenzij je wilt reizen zoals in de traptreintjes van de Efteling. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re:

Berichtdoor iljitsch » Za 12 Jun 2010, 00:38

De DDAR loopt vanonder niet taps toe dus het kan blijkbaar wel beter.

In een lagevloertram weten ze de wielen + motoren onder de stoelen weg te werken, dus in een trein is ook vast wel wat plek te vinden. Ik weet niet hoe omvangrijk de vermogenselektronica is, maar je zou denken dat dat ook niet enorm hoeft te zijn en boven de balkons is redelijk wat ruimte.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re:

Berichtdoor Ardan » Za 12 Jun 2010, 00:56

Ik ben dan wel een bovengemiddeld-ervaren reiziger, maar toch, voor ik een plekje op het perron kies, ga ik vooruit denken waar ik mij ga opstellen.
Voorbeeld 1: Ik reis van Deventer naar Winterswijk.
De s3600 komt uit Zwolle. De perrontoegang ligt daar achteraan de trein, net als in Wijhe en Olst. Echter, in Zutphen rijdt de trein ook altijd een eind door. Waar ga ik zitten? Midden-achter, zodat ik goed bij de trap kom én niet superdruk zit. Komt neer op 4e/5e bak in een VIRM-6. Dan een overstap. Op alle stations, behalve Winterswijk, ligt de toegang achter de trein. In Zutphen stapt iedereen achteraan in om zo snel mogelijk de trein in te komen. Ik ga dus juist vóóraan zitten. Is ten eerste het rustigste, en ten tweede kom ik dan in Winterswijk ook nog eens goed uit. Inmiddels is op de s30800 de plaats linksvoorin, gezien richting Winterswijk, mijn vaste plek geworden.
Voorbeeld 2: Ik reis van Nijmegen naar Deventer.
Toegangen: Roosendaal: achter. Breda: midden-achter. Tilburg: midden-voor. Ht: midden-achter. Oss: achter. Nijmegen: achter. Dus ga ik júíst naar voren. Hoofdtoegang Arnhem is voorin, maar in Dieren en Zutphen juist achterin. Voorin zit ik dus altijd lekker rustig.
Kwestie van slim doen, anders denken dan anderen, tegendraads wezen, en vooruit denken :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Re:

Berichtdoor robert55 » Za 12 Jun 2010, 10:00

De breedte is begrensd door wat het profiel toelaat. Op perronhoogte is dat het perron en daar zijn alle NS treinen dus zo'n beetje even breed. Eigenlijk kan je dus beter zeggen dat VIRM 'bulges out ' [sorry - kan geen mooie NL term bedenken] en is op ongeveer de vloerhoogte van de bovenverdieping breder dan DDAR.

Bij de Regiocitadis van HTM is iets vergelijkbaars gedaan. Die is op z'n breedst ter hoogte van de schouder van en zittende passagier, maar is smaller op treeplankhoogte.

iljitsch schreef:De DDAR loopt vanonder niet taps toe dus het kan blijkbaar wel beter.

In een lagevloertram weten ze de wielen + motoren onder de stoelen weg te werken, dus in een trein is ook vast wel wat plek te vinden. Ik weet niet hoe omvangrijk de vermogenselektronica is, maar je zou denken dat dat ook niet enorm hoeft te zijn en boven de balkons is redelijk wat ruimte.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re:

Berichtdoor Vinny » Za 12 Jun 2010, 11:58

Ik wil hierbij opmerken dat VIRM ook al buiten profiel is in Duitsland. :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re:

Berichtdoor find_your_spot » Za 12 Jun 2010, 13:38

Het weergeven van de treinlengte op de TCA's zou zeker meehelpen aan een betere verspreiding.

Dit zie ik elke dag op Station Zuid dat ongeveer zo'n 60% naar de PID'jes kijkt om te zien met hoeveel bakken er gereden wordt. Als er 3 auto's verschijnen zie je dat mensen verder weg lopen, verschijnt er maar 1 auto'tje zie je dat mensen zoveel mogelijk de achterste bak proberen te vermijden en naar voren lopen... *O*
For Your Railroad Adventures

Ronaldussen
Berichten: 3079
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re:

Berichtdoor Ronaldussen » Za 12 Jun 2010, 14:36

Misschien moeten we naar zo'n systeem, als toen met dat omgebouwde dubbeldekkerrijtuig voor fietsen in de treinen naar Heerlen/Maastricht.
1 vaste ingang, 1 vaste uitgang. (Bijv. links instappen, rechts uitstappen). Dat in combinatie met het het aangeven van de juiste treinlengte, zou wellicht wel kunnen helpen!
*Doorfietsen maar*

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Re:

Berichtdoor willy84 » Za 12 Jun 2010, 18:24

iljitsch schreef:In een lagevloertram weten ze de wielen + motoren onder de stoelen weg te werken, dus in een trein is ook vast wel wat plek te vinden.\

Ja, dat klopt. Kijk naar de Combino. Ongelofelijk veel kinder plaatsjes waar je als volwassen niet fatsoenlijk kunt zitten. Zo neem je je reizigers dus niet serieus!
immer kwaliteits posts


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast