Koppelen van treinstellen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Koppelen van treinstellen

Berichtdoor VIRM » Za 26 Jun 2010, 01:42

Ik heb even een vraagje over het koppelen van twee treinstellen op stations.
Ik heb in het verleden twee situaties gezien waarin bij tijdens het koppellen de deuren van het treinstel dat al op het perron stond gewoon open bleven (een keer in Alkmaar waarbij een deel uit Den Helder kwam en ze saampjes richting Nijmegen gingen, en een keer in Zwolle waar een deel uit Groningen en een deel uit Leeuwarden saampjes naar Schiphol gingen).

Nu is mijn vraag: hoort dit en is dit wel veilig?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Ardan » Za 26 Jun 2010, 01:53

Bij koppelen blijft het treindeel dat er al stond gewoon staan met de deuren open. Het treinstel dat eraan moet rijdt op standje_koppel langzaam erop af, de deuren kunnen openen zich wanneer het koppelen voor mekaar is. Een goede HC roept dat dan ook om: 'het duurt eventjes voor de deuren open gaan, we gaan koppelen met een ander treinstel.' De dreun is niet superhard, als ik door het al voorgereden treinstel loop merk ik niet veel van de koppeling.
Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor VIRM » Za 26 Jun 2010, 02:01

Naja, ik bedoel meer als een treinstel stilstaat en er komt eentje aanrijden die (langzaam) met de al stilstaande trein koppelt. 'Schudt' het al stilstaande treinstel dan niet een beetje?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Ardan » Za 26 Jun 2010, 02:13

Klein beetje. Maar niet zó erg dat iedereen omvalt hoor ;)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Dexter » Za 26 Jun 2010, 03:47

Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor STF » Za 26 Jun 2010, 03:56

Dus bij het koppelen van DD-AR had je altijd een tube secondenlijm bij je, om de aansteker vast te plakken aan de stuurtafel?

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Jurjen » Za 26 Jun 2010, 04:50

Ardan schreef:Bij het omgekeerde, als treinen los worden gehaald, zoals op Utrecht met de NO gebeurt: trein komt aan, deuren gaan open. Even later gaan de deuren van het af te trappen treinstel dicht, rijdt een stukje achteruit, en de deuren kunnen weer open.

Verschillende plaatsen, verschillende gewoonten. In Sittard wordt eerst gesplitst, en daarna gaan de deuren pas open. ;)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Suus » Za 26 Jun 2010, 11:05

Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald. Al merk ik dat ze het koppelen van DD-AR op Amsterdam Centraal hebben afgeleerd :)
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9516
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Wubbo » Za 26 Jun 2010, 11:45

DDAR is toch ook het enige materieel dat niet gecombineerd mag worden met de deuren open?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Caspar » Za 26 Jun 2010, 12:10

Dexter schreef:Een goede machinist zal altijd proberen om de schok zo beperkt mogelijk te houden. Ikzelf heb het geleerd van een mentor die zijn aansteker rechtop op de stuurtafel zette en dreigde om een hengst te geven als ie zou omvallen tijdens het combineren. Nou dan leer je het vanzelf wel. :lol:

Zag toevallig laatst dat het mis ging met een VIRM, de machinist moest 3 pogingen doen voor het goed zat, de laatste was een enorme hengst, waarbij het al gereedstaande stel op het perron een meter of 2 naar voren werd geduwd. :lol:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Dexter » Za 26 Jun 2010, 14:36

Bee schreef:Het aankoppelen van DD-AR is echter een vak apart, dat is echt niet normaal wat daar wordt geknald.

Hier ga ik graag even op in. :wink: Het is totaal onmogelijk om twee DD-AR-stammen netjes zonder enige schok te combineren. Kijk maar eens goed naar de buffers en de automatische koppeling. Het koppelvlak van de AK bevindt zich namelijk net een paar centimeter achter het raakvlak van de buffers. Om te kunnen combineren moet je dus de buffers indrukken. En dat moet vanwege de bufferdruk met enige kracht, anders stuiter je (letterlijk) terug.

Of nog erger: De stammen zitten niet helemaal goed gekoppeld en de koppelingen moeten handmatig met een speciaal stuk gereedschap worden losgedraaid. Vandaar dat dat altijd gepaard gaat met een klap. En daarom is DDAR het enige materieel waarmee direct combineren verboden is.

@Jurjen: Wat jij schrijft over Sittard is iets nieuws, het heet direct splitsen (splitsen voordat de deuren dus worden ontgrendeld) en is in het leven geroepen om tijd te winnen. De normale volgorde is: trein stilzetten - deuren ontgrendelen - ontkoppelen (alleen de koppelingen loshaken, nog niet achteruit rijden) - deuren sluiten - trein terugzetten (dus de treinstellen uitelkaar zetten)
Vallend blad maakt rails glad.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Jurjen » Za 26 Jun 2010, 20:03

Wat ik me alleen afvraag, is het niet klantvriendelijker en net zo snel om de stellen te ontkoppelen, deuren te sluiten, achterste stel naar achter zetten en seintje geven aan machinist voorste treinstel, welke vervolgens direct wegrijdt. Van het achterste stel kunnen dan evt. de deuren nog geopend worden.

Of moet er na het ontkoppelen eerst nog een remproef genomen worden?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor webguy » Za 26 Jun 2010, 20:33

Dat dus :) Als je treinstellen aankoppelt, afkoppelt of van cabine wisselt (en richting dus) moet er een remproef worden genomen. In al die gevallen schakel je ergens stuurstroom uit als ik t goed heb.
Reisinformatie/nerd

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor iljitsch » Za 26 Jun 2010, 20:37

Ook niet erg klantvriendelijk om uitgebreid (los) te koppelen en dan weg te rijden voor de neus van de reizigers die dat allemaal hebben mogen aanzien vanaf het perron. Nog even de deuren open is dus wel zo prettig. Alleen achteraan zal waarschijnlijk niet echt tijd schelen, dan moeten reizigers die vooraan staan een flinke afstand afleggen.

Wat ideaal zou zijn is als de twee treinen niet daadwerkelijk gekoppeld worden maar elektronisch bestuurd vlak achter elkaar rijden zodat ze door één machinist bestuurd kunnen worden.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9237
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Ardan » Za 26 Jun 2010, 20:47

Wishful thinking... :roll:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor webguy » Za 26 Jun 2010, 20:52

Heb je wel eens gezien wat voor krachten er op een koppeling worden worden gespeeld? De koppeling is een erg essentieel deel van de constructie van de trein, die zit goed vast. Ook krijg je problemen dat twee treinstellen nooit dezelfde snelheid kunnen halen ivm ligging spoor en de slijtage van verschillende onderdelen.
Reisinformatie/nerd

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Marc » Zo 27 Jun 2010, 20:06

Ook een leuke: twee stellen die mechanisch niet meer willen splitsen. In Sittard werd het Maastrichtse deel steeds achteruit getrokken door het deel naar Heerlen (met geopende deuren van het Maastrichtse stel).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Daniel » Zo 27 Jun 2010, 20:18

Ah, zo'n geval heb ik ook eens in Utrecht meegemaakt. Waar men, nadat de trein inmiddels deels buiten het perron stond, toch maar een storingsmonteur opriep :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Caspar » Zo 27 Jun 2010, 20:29

In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.

Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Suus » Zo 27 Jun 2010, 20:35

SGM, zeker de Citypendels in hun laatste maanden hadden zeer regelmatig problemen met combineren. Dat was elke ochtend en middag weer een drama in Alphen aan den Rijn, waar gezellig gecombineerd werd. Stond er een treinstel klaar, dan kwam er achterop nog een treinstel. Treinstel pakten elkaar niet, waarna het achterste stel een beetje naar achter ging, en het nog eens probeerde, en nog eens, en nog eens, en toen lukte het opeens.
'
Afkoppelen was 's middags ook wel eens drama. Wel eens gehad dat pas na de zoveelste poging het met een flinke ruk lukte, waarna het stel dat verder zou rijden ondertussen wel bij het puntje van het perron stond.
Rame à l'approche

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Marc » Zo 27 Jun 2010, 20:40

Als één stel langzaam rijdt koppelt de boel trouwens ook al goed. Weer in Sittard: het Maastrichtse deel werd alvast van de rem gehaald, rolde heel langzaam achteruit en koppelde netjes met het Heerlense deel...

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor Dexter » Ma 28 Jun 2010, 01:52

Caspar schreef:In Alkmaar heb ik bij SGMm wel eens 2 storingsmonteurs te vergeefs zien trekken aan een of en andere kabel die aan de koppeling vastzit om de boel los te krijgen. Heb even niet zo snel een foto er van, maar het is in ieder geval iets met een knalgeel of rood handvat, wat aan iedere koppeling vast zit.

Wat jij bedoelt is de trekkabel waarmee je de koppeling handmatig los kan trekken, mocht die niet meer op de normale manier loswillen. Wat ook nog weleens wil helpen is 'jutteren': vanuit beide cabines in het ontkoppelpedaal intrappen en dan achteruit rijden om de koppelingen los te wrikken. Het is een soort laatste redmiddel.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor deadlock » Di 29 Jun 2010, 16:14

Caspar schreef:Edit, het is dan wel geen Nederlandse foto/ander mat, maar hierop zie je dat rode ding goed zitten:
http://www.nicospilt.com/anderen/GF-koppeling_MW41.JPG

Het Nederlandse materieel werkt met Scharfenbergkoppelingen en niet met GF-koppelingen zoals de Belgen, dus misschien is het niet hetzelfde maar ik kan het fout hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Koppelen van treinstellen

Berichtdoor webguy » Di 29 Jun 2010, 22:14

Halverwege de pagina hier wordt een plaatje getoond van en Plan V die wordt ontkoppeld...
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast