Bedieningsmodellen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Ik heb sinds mensenheugenis nooit goederentreinen in Den Haag gezien...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Geert »

Centraal of HS? Langs de laatste komen een paar goederentreinen per dag,
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

En vergeet ook de Essent-vuilnistrein niet, die maakte zelfs tijdens de ochtendspits kop op een van de 160 km/h-doorrijsporen van Ledn om vervolgens naar de Essent-aansluiting bij Vh te rijden. :P
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Waarom maakt dat ding kop in Leiden dan? Je kunt Nwh alleen op vanuit Haarlem namelijk (na 5 km linkerspoor rijden vanuit Lisse)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Volgens mij heeft dat te maken met de beveiliging van emplacement Lisse en de kant waar je de loc wil hebben, maar dat weet ik even niet zeker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Als ik de situatie op emplacement Noordwijkerhout zo eens bekijk moet je de loc er om kunnen laten lopen. Lijkt me zowiezo niet gewenst om 5 km geduwd linkerspoor te gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Het blijkt 'm in dat linkerspoorrijden te zitten dat niet kan in de treindienst. Je kan namelijk niet uit Leiden vertrekken zolang er een trein linkerspoor vanuit Lisse komt. Het bedieningsmodel is dan ook (...) - Hlm - Ledn - Nwh en daar vanaf de hoofdbaan gelijk het emplacement op duwen. Dan hoef je dus helemaal niet linkerspoor te rijden, alleen even stilstaan op de vrije baan.
Oud forumgebruiker

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Dexter: maar ze zouden toch best de s2100 via schiphol kunnen laten rijden en de s2600 voortaan via Haarlem in plaats van andersom, waarbij de trein uit Groningen de rechtstreekse verbinding Den Haag CS - schiphol oppakt. Alleen Amsterdam Lelylaan valt dan buiten de boot, maar voor degenen die niet via Sloterdijk of Zuid kunnen reizen is er altijd nog de s3900.
Gewoon de 2100 laten stoppen op de Lelylaan lijkt me dan het best. Als je het station echt dood wil laten gaan moet je vooral er minder treinen laten stoppen... Bovendien heeft de 2100 voorheen altijd op Lelylaan gestopt, net als de Benelux.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Ziggy: ik zat weer eens even niet op te letten. Je kan inderdaad de trein uit Vlissingen op Lelylaan laten stoppen als die via schiphol rijdt, de trein uit Den Haag via de nieuwe route over Haarlem natuurlijk wat minder...

Overigens heb ik al eerder betoogd dat er in Amsterdam teveel stations zijn en ik de toegevoegde waarde van Lelylaan, zo dicht bij Sloterdijk en Zuid en beiden makkelijk per metro bereikbaar, niet zie.
Oud forumgebruiker

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het aantal reizigers per dag dat het station te verwerken heeft denkt daar anders over :wink:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Aantal reizigers zegt op zich niet zo veel. Voor hetzelfde geld zijn dat allemaal mensen die met 1 minuut langer lopen/fietsen/bussen/trammen/metroën ook naar Sloterdijk hadden gekund.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Suus »

Voor hetzelfde geld zijn het allemaal mensen die naar Schiphol willen en in de langzame buslijn 195 :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

Er is altijd wel volk dat meewil of uitstapt in Asdl, daarnaast is het een multimodaal overstappunt tussen bus, tram, metro en trein en daarvan kan het nooit kwaad om er een IC-stop van te maken. Alleen wordt dan wel danig de vaart uit de s2100 gehaald, dat deze als semi-sneltrein-boemel helemaal niet meer aantrekkelijk is als langeafstandsverbinding.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Dat zou allemaal stukken overtuigender klinken als er niet luttele metrohaltes verderop een ander station zou zijn waar ook al gestopt wordt. TWEE van dat soort stops in hetzelfde deel van de stad is echt teveel van het goede. Het duurt toch al een jaar om een trein vanaf Amsterdam CS naar het westen/zuiden de stad uit te krijgen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Je kan inderdaad de trein uit Vlissingen op Lelylaan laten stoppen als die via schiphol rijdt
Alleen kan, zoals ik eerder ook al schreef, de trein uit Vlissingen niet via Schiphol rijden (nouja, 't kan wel maar is niet zinvol) omdat 'ie dan tegelijk met de verlengde NoordOost tussen Leiden en Schiphol rijdt. Je moet dus de IC op 't andere kwartier via Schiphol laten rijden wil het zinvol worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Alleen kan, zoals ik eerder ook al schreef, de trein uit Vlissingen niet via Schiphol rijden (nouja, 't kan wel maar is niet zinvol) omdat 'ie dan tegelijk met de verlengde NoordOost tussen Leiden en Schiphol rijdt. Je moet dus de IC op 't andere kwartier via Schiphol laten rijden wil het zinvol worden.
Hoe weet je dat? Het spoor ligt er nog nieteens, dus we weten ook niet hoe lang die trein over dat stuk van Zwolle naar schiphol doet via Flevoland gaat doen. Maar mocht dit zo zijn:

- het zou mogelijk zijn de Groningse trein op een andere tijd te laten rijden, er is vast wel ruimte tussen Zwolle en Groningen
- met iets meer inpassen zou de trein naar Vlissingen met die naar Dordrecht/Breda kunnen wisselen
- of gewoon 1 trein van maken van Vlissingen naar Groningen :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:
Daniel schreef:Alleen kan, zoals ik eerder ook al schreef, de trein uit Vlissingen niet via Schiphol rijden (nouja, 't kan wel maar is niet zinvol) omdat 'ie dan tegelijk met de verlengde NoordOost tussen Leiden en Schiphol rijdt. Je moet dus de IC op 't andere kwartier via Schiphol laten rijden wil het zinvol worden.
Hoe weet je dat? Het spoor ligt er nog nieteens, dus we weten ook niet hoe lang die trein over dat stuk van Zwolle naar schiphol doet via Flevoland gaat doen.
Daar heb ik 't ook helemaal niet over, 'tis gewoon de trein vanuit Amersfoort naar Schiphol die door gaat rijden naar Den Haag hoor... en alle uitwerkingen voor na de omklap van de Oude Lijn zijn gewoon op de site van het Locov te vinden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Hoe was het gezegde ook alweer? Kan niet ligt naast wil niet op het kerkhof, ofzo?

In ieder geval: Als NS zou willen dat de s2100 via Schiphol blijft rijden, blijft ie via Schiphol rijden en dan maak je dat dat past. Dat ie ongeveer gelijk met de NoordOost rijdt doet daar niks aan af, je kan prima 2 treinen op 3 minuten achter elkaar van Leiden naar Schiphol sturen, daar ligt niemand wakker van. Of je er echt wat aan hebt is de volgende vraag, maar het kan wel.

Ondertussen vind ik het trouwens wel jammer dat er nog niemand op mijn uitnodiging/uitdaging is ingegaan, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Daniel »

Ow, ik ga maar al te graag weereens puzzelen hoor (heb er ondertussen ervaring mee), maarja, nog even de tijd er niet voor gevonden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Suus »

Nouja, ik zat een beetje te denken, ik denk dat Schiphol vanuit Leiden hetzelfde wordt als Gouda of Amsterdam Bijlmer ArenA dat is vanuit Utrecht.

Eerste kwartier een intercity Den Haag Centraal - Leiden - Schiphol - Centraal, direct gevolgd door een stoptrein Leiden - Schiphol - Duivendrecht - Weesp. Op Hoofddorp of Schiphol vertrekt er dan ongeveer tegelijkertijd een intercity naar de zuidtak.
En het tweede kwartier een intercity Den Haag Centraal - Leiden - Schiphol - Zuidtak, direct gevolgd door een stoptrein Leiden - Schiphol - Amsterdam Centraal. Op Hoofddorp of Schiphol vertrekt er dan ongeveer tegelijkertijd een intercity naar het CS.

De treinen vanuit Hollands Spoor (alleen intercity's) stuur je dan vanuit Leiden via Haarlem naar Centraal, en in Leiden heb je dan in beide richtingen een cross-platform overstap, enerzijds Shl/Hlm en anderzijds Gv/Gvc.

De treinen Asd - Hlm - Gv vormen dan tot aan Dordrecht een bijna perfecte kwartierdienst, en de treinen Gvc - Shl vormen dan en kwartierdienst. Op de twee takken ten Noorden van Schiphol heb je dat dan ook, maar daar is het wel alternerend.

Een van de twee treinseries uit Gv naar Shl rijden, dan zit je eigenlijk dubbel werk te doen ten opzichte van de HSL omdat je alle stations van de HSL ook nog eens op een lange mmanier gaat bedienen, lijkt mij dan erg dubbelop en dan verwijder je overstappen voor reizigers die je niet in de treinen langs Leiden wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Wubbo »

Hoe heb je dan de Westtak bedacht? 4x IC plus 6x HSL en dan nog wat stoptreinen wordt denk ik krap aan (maar wellicht past het toch). Of gaan de ICs stoppen op Asdl en Ass? In ieder geval krijg je de Hemboogtreinserie er nog bij.

Het vervelende van Hlm-Gv en Shl-Gvc is dat je ze niet tegelijk kunt laten vertrekken uit Leiden. Een van de twee series (of allebei) krijgt dus een lang stationnement. Welke moet dat worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Suus »

Ik zal eerlijk zeggen dat ik daar nog niet over heb nagedacht. :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

Ik ben bang dat het zo ie zo niet gaat passen op de Westtak. Als machinist bekijk ik de dingen altijd graag vanuit de praktijk en de praktijk leert dat zodra ook maar één trein +1 of +2 heeft, de hele boel in het honderd loopt. Ik heb vanmiddag nog van Rtd tot Dt file gereden omdat er een vertraagde trein in de caroussel zat. De hoogste snelheid die ik heb bereikt was 80 en dat was net voor Dt toen de vertraagde trein net weg was. Daarom geloof ik ook niet in Route 66 (oftewel elke 10 minuten een trein) op een dubbelsporig baanvak zonder infrastructurele aanpassingen.

@Iljitsch: Ass en Asdl liggen dan wel aan dezelfde kant van de stad, maar hebben hun eigen vervoerswaarde en bedienen elk een andere publiek. Asdl is een overstapstation voor mensen die per bus of tram uit de westelijke buitenwijken komen en Ass daarintegen is meer een overstapstation voor treinen onderling en bedient een grote kantorenwijk.
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Oud forumgebruiker »

Sloterdijk is ook ideaal voor provincialen die in Amsterdam-West werken. Metro 50 en de diverse bussen rondom Sloterdijk zitten altijd afgeladen.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Bedieningsmodellen NS

Bericht door Dexter »

ziggy schreef:Sloterdijk is ook ideaal voor provincialen die in Amsterdam-West werken.
Niet zo neerbuigend doen over mensen die van buiten Amsterdam komen hoor Ziggy. :wink: Als ik ergens niet goed van wordt, zijn het wel mensen die in Leiden of Amersfoort komen vragen of dit de trein naar het 'Centraal Station' is. Die 'Wij-hier-in-Amsterdam-en-jullie-daar-in-de-rest-van-het-land'-mentaliteit is trouwens nergens voor nodig, aangezien Amsterdam bijlange na niet de allure van wereldsteden als Parijs, Londen, New York of Tokyo heeft. :Y
Laatst gewijzigd door Dexter op di 06 jul 2010, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten