Pagina 2 van 2

Re: Trein en tram gaan op batterijen rijden

Geplaatst: za 10 jul 2010, 10:37
door webguy
Ik hoor het al: we kunnen beter de Sahara volzetten met goedkope zonnepanelen en het vervoeren naar Europa. Paar MW verlies daar, maar ach, je hebt iig betrouwbaar stroom en veel ervan...

Re: Trein en tram gaan op batterijen rijden

Geplaatst: za 10 jul 2010, 10:51
door iljitsch
Om maar even flink af te wijken van het topic...

Sahara is handig omdat daar veel zon is en veel ruimte, maar het ligt wel ver bij ons vandaan dus je hebt dure verbindingen nodig.

Wat ik graag zou zien is dat in de steden daken zonnepanelen krijgen, omdat dit één van de weinige manieren is om in de stad zelf energie op te wekken zonder vervuiling of andere problemen. (Ik heb jaren lang "onder de rook" van een gasgestookte centrale midden in Den Haag gewoond, als je goed keek kon je de gelige zwavelrook uit de schoorstenen zien komen. En da's gas, wat erg schoon is.) Een groot voordeel van zonnepanelen is dat ze veel energie afgeven op momenten dat traditionele centrales het zwaar hebben (zie de huidige koelwaterproblematiek). In landen waar veel airco geïnstalleerd is zie je ook dat het stroomgebruik erg hoog is als het warm is, met lokale zonneënergie kan je dus op de piekcapaciteit besparen

Ideaal is dat je bij het uitvallen van het stroomnet je eigen zonnepanelen nog hebt om in elk geval nog je telefoon op te kunnen laden en wat licht te laten branden, en misschien nog wat dingen. Maar in huidige installaties is het zo geregeld dat ze uitgeschakeld worden als er geen stroom op het net staat om te voorkomen dat storingsmonteurs geëlectrocuteerd worden. Idealiter zou je de stroom van je eigen dak eerst inzetten voor de apparatuur in huis, het overige gebruiken om reserveaccu's op te laden en als die vol zijn terugleveren aan het net.

Re: Trein en tram gaan op batterijen rijden

Geplaatst: za 10 jul 2010, 11:32
door Vinny
webguy schreef:Ik hoor het al: we kunnen beter de Sahara volzetten met goedkope zonnepanelen en het vervoeren naar Europa. Paar MW verlies daar, maar ach, je hebt iig betrouwbaar stroom en veel ervan...
Dat kan, maar dan moet je waterstof als energiedrager gebruiken. Dat spul lijkt maar niet aan te slaan in Nederland... :wink:

Re: Trein en tram gaan op batterijen rijden

Geplaatst: za 10 jul 2010, 12:20
door iljitsch
Waterstof lekt als een gek en geeft dan in de atmosfeer weer allerlei ellende. Bovendien heb je dan nog steeds een vieze, inefficiënte verbrandingsmotor of een peperdure brandstofcel nodig.