Wijzigingsblad 6 sep 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor iljitsch » Di 03 Aug 2010, 14:59

Wat en waar zijn nu de oudste treinen die nog rijden en die de volgende zijn op de nominatie zijn om eruit te gaan?

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Karl » Di 03 Aug 2010, 15:19

De V'tjes (Randstad) die door SLT vervangen worden? Of DM '90 dat 'overbodig' wordt? DD-AR wordt gemoderniseerd, maar volgens mij wordt daar eerst nog een proefstel van gemaakt, voor de modernisatie in grote aantallen plaatsvindt.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Di 03 Aug 2010, 16:06

Met het komende wijzigingsblad komen er natuurlijk wel een heleboel V'tjes vrij ja, maar die bleven deels ook nog warme reserve als ik me niet vergis.
DM'90 is in ieder geval voorlopig nog wel nodig voor Zwolle - Kampen, Zwolle - Nijverdal West en Nijverdal - Enschede: die laatste twee lijntjes zouden pas aanbesteed worden wanneer de tunnel in Nijverdal klaar is.

Eerstvolgende op de nominatie om eruit te gaan is natuurlijk DDM-1: dat gebeurd per 6 september :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor reisthijs » Di 03 Aug 2010, 16:38

Karl schreef:De V'tjes (Randstad) die door SLT vervangen worden? Of DM '90 dat 'overbodig' wordt? DD-AR wordt gemoderniseerd,
Het is eigenlijk nog lastig te voorspellen, van welke van deze drie we het eerst afscheid moeten nemen.

Eind 2012 worden de laatste Plan V's 'overbodig' (als de nieuwe GTW's van Arriva op tijd in dienst komen).

Eind 2012 zou er een tram moeten gaan rijden tussen Zwolle en Kampen, heel toevallig tegelijk met de ingebruikname van de spoortunnel in Nijverdal. Of DM'90 dan overbodig wordt hangt er van af of en wanneer die laatste lijn wordt aanbesteed.

De ombouw van DDAR naar DDZ zou begin 2013 klaar moeten zijn, dus je zou verwachten dat ergens eind 2012 de laatste ongemoderniseerde stammen van de baan verdwijnen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Caspar » Di 03 Aug 2010, 16:41

DM90 lijkt me toch een trein die nog zeker een jaar of 10- 15 mee zou moeten kunnen gaan? Jammer dat er bijna geen lijnen meer overblijven voor die stellen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Di 03 Aug 2010, 16:53

Bijna geen? Zeg maar gerust helemaal geen vanaf 2012...
Naast Zl - Kpn en Zl - Es heb je immers alleen nog Apd - Zp en de gehuurde stellen bij Syntus aan DM'90 inzet en die gaan eind 2012 over naar Arriva (de treindiensten, niet de treinstellen :wink: )
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Karl » Di 03 Aug 2010, 17:01

Caspar schreef:DM90 lijkt me toch een trein die nog zeker een jaar of 10- 15 mee zou moeten kunnen gaan? Jammer dat er bijna geen lijnen meer overblijven voor die stellen.

Met het vrijgeven de Europese spoormarkt zou je hopen dat een partij die koopt om een aantrekkelijke verbinding Eindhoven - Aachen - Köln of iets dergelijks in te leggen. Een paar stellen hebben ooit in Duitsland rondgereden, dus het is in theorie mogelijk. Maar NS zal ze wel liever laten wegroesten dan te verkopen, dat gebeurde immers ook met de 1200-locomotieven en bij DB is het ook geen vreemde praktijk.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Suus » Di 03 Aug 2010, 19:05

Waarom zou je een reizigersdienst opzetten met dieselstellen voor vele tientallen kilometers onder een bovenleiding? Het is dan goedkoper om dat laatste stukje te elektrificeren.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 04 Aug 2010, 02:19

En Anders het GTW-concept he. Twee stellen, op het ene deel levert de E-GTW tractie, het andere deel de D-GTW...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Aug 2010, 07:50

Dat kan alleen met een D-GTW + E-GTW onder de bovenleiding (stroomafnemer bedienbaar uit dieselstel, beide leveren tractie). Op een dieseltraject blijft 't gewoon bij slepen van het electrische stel en dat kan vast ook met andere treinen dan GTW's :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Aug 2010, 11:02

Dat hele GTW verhaal is in feite alleen zinvol als het gedeelte 'onder de draad' drukker is. Dan kan je het eerste deel van de rit 'gemengd' rijden en het laatse stuk waar geen draad hangt met alleen de diesel verder rijden. Maar het blijft net zo ver dieselen onder de draad.

Karl schreef:Maar NS zal ze wel liever laten wegroesten dan te verkopen, dat gebeurde immers ook met de 1200-locomotieven en bij DB is het ook geen vreemde praktijk.
Je moet even niet vergeten dat NS de wadlopers heel toevallig wél heeft verkocht. Als een buitenlandse vervoerder interesse heeft zal NS de Buffels vast wel willen verkopen (struikelblok is daarbij wel het vreemde profiel, iets waar de wadlopers geen last van hadden).
De 1200's dat was een ander verhaal - die kunnen alleen maar in Nederland rijden, daarom wilde NS ze niet verkopen omdat alleen een directe concurrent er wat aan zou hebben.

Bee schreef:Waarom zou je een reizigersdienst opzetten met dieselstellen voor vele tientallen kilometers onder een bovenleiding? Het is dan goedkoper om dat laatste stukje te elektrificeren.
Elektrisch rijden zal best goedkoper kunnen zijn dan dieselen, maar wie gaat die elektrificatie betalen? En multicourante locs zijn ook niet goedkoop. Dan zou het zeker voordeliger kunnen uitpakken om een dieseltreintje te leasen.
En wat dacht je van al die goederenvervoerders die het hele land doorrijden met diesellocs terwijl bijna overal een draad hangt?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor tsov » Wo 04 Aug 2010, 11:28

Oplossing:
Afbeelding
De Combino Duo, elektrisch & diesel :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Oud forumgebruiker

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 04 Aug 2010, 14:40

Effe van Eindhoven naar Aachen in een Combino :pos:

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor tsov » Wo 04 Aug 2010, 14:41

Is goed voor de verkopers van aambeienzalf :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Suus » Wo 04 Aug 2010, 15:00

Echt veel zitplaatsen zitten er zo te zien (PDF) niet in, met die typisch Duitse loveseats-opstellingen in de kopbakken.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor iljitsch » Wo 04 Aug 2010, 15:34

Zijn sowieso de meeste locomotieven/motorrijtuigen die op diesel rijden niet diesel-elektrisch? Dan is de stap naar zowel diesel als elektrisch natuurlijk vrij klein.

Ik vraag me ook af hoe vaak zo'n dieseltrein nu moet tanken...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Aug 2010, 21:33

Terug naar het wijzigingsblad: vanwege de beperkte spoorcapaciteit na de buitendienststelling van spoor 11 t.b.v. de verbouwing van Utrecht Centraal rijden er vanaf 6 september geen rechtstreekse treinen Leeuwarden - Rotterdam Centraal in de avondspits.
De s12500 / s12700 rijdt van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal en komt hier op spoor 9 binnen. Vanuit Leeuwarden rijden deze series tot Utrecht Centraal en combineren op spoor 9 met de trein uit Rotterdam. Dit geheel rijdt vervolgens verder richting Leeuwarden.

Als vervanging rijdt van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal de serie 22700 (gecombineerd met de s2000 / s8800) welke vertrekt van spoor 18a. De overstaptijd vanuit Amersfoort naar Rotterdam in Utrecht bedraagt 8 minuten.
In de ochtendspits rijdt er geheel geen s12500 / s12700 ri. Leeuwarden en wordt richting Rotterdam de normale dienstregeling gereden.

Van 21 augustus t/m 5 september kan men kennelijk toveren in Utrecht en zouden de voortreinen en reguliere treinen vlak achter elkaar van spoor 12 moeten vertrekken volgens de reisplanner.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Wout87 » Do 19 Aug 2010, 20:32

Daniel schreef:
Als vervanging rijdt van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal de serie 22700 (gecombineerd met de s2000 / s8800) welke vertrekt van spoor 18a. De overstaptijd vanuit Amersfoort naar Rotterdam in Utrecht bedraagt 8 minuten.
In de ochtendspits rijdt er geheel geen s12500 / s12700 ri. Leeuwarden en wordt richting Rotterdam de normale dienstregeling gereden.

Van 21 augustus t/m 5 september kan men kennelijk toveren in Utrecht en zouden de voortreinen en reguliere treinen vlak achter elkaar van spoor 12 moeten vertrekken volgens de reisplanner.


Dit vat ik niet helemaal. Als je een aparte IC naar Rotterdam gaat inleggen, neem je toch juist meer perroncapaciteit over, of ben ik nou gek?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Do 19 Aug 2010, 20:43

Niet helemaal gek, wel een beetje... de losse IC naar Rotterdam vertrekt van een spoor waarop je vanuit Amersfoort niet kunt binnenkomen :wink:
Aangezien de s12500 / s12700 uit Rotterdam en Leeuwarden worden gecombineerd op één perronspoor heb je in totaliteit net zoveel perronsporen in gebruik als nu het geval is. 'tis dus vooral een gebrek aan sporen die, zonder vervelende overkruisingen, bruikbaar zijn vanuit Woerden en naar Amersfoort en andersom.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Berichtdoor Daniel » Do 19 Aug 2010, 21:22

Daniel schreef:vanwege de beperkte spoorcapaciteit na de buitendienststelling van spoor 11 t.b.v. de verbouwing van Utrecht Centraal rijden er vanaf 6 september geen rechtstreekse treinen Leeuwarden - Rotterdam Centraal in de avondspits.

Als aanvulling: er rijden ook geen rechtstreekse treinen Rotterdam - Amersfoort en verder in de ochtendspits. De series s12500 en s12700 rijden dan tot Utrecht Centraal (binnenkomst op spoor 19a).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten