Pagina 2 van 2

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 14:59
door iljitsch
Wat en waar zijn nu de oudste treinen die nog rijden en die de volgende zijn op de nominatie zijn om eruit te gaan?

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 15:19
door Karl
De V'tjes (Randstad) die door SLT vervangen worden? Of DM '90 dat 'overbodig' wordt? DD-AR wordt gemoderniseerd, maar volgens mij wordt daar eerst nog een proefstel van gemaakt, voor de modernisatie in grote aantallen plaatsvindt.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 16:06
door Daniel
Met het komende wijzigingsblad komen er natuurlijk wel een heleboel V'tjes vrij ja, maar die bleven deels ook nog warme reserve als ik me niet vergis.
DM'90 is in ieder geval voorlopig nog wel nodig voor Zwolle - Kampen, Zwolle - Nijverdal West en Nijverdal - Enschede: die laatste twee lijntjes zouden pas aanbesteed worden wanneer de tunnel in Nijverdal klaar is.

Eerstvolgende op de nominatie om eruit te gaan is natuurlijk DDM-1: dat gebeurd per 6 september :wink:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 16:38
door reisthijs
Karl schreef:De V'tjes (Randstad) die door SLT vervangen worden? Of DM '90 dat 'overbodig' wordt? DD-AR wordt gemoderniseerd,
Het is eigenlijk nog lastig te voorspellen, van welke van deze drie we het eerst afscheid moeten nemen.

Eind 2012 worden de laatste Plan V's 'overbodig' (als de nieuwe GTW's van Arriva op tijd in dienst komen).

Eind 2012 zou er een tram moeten gaan rijden tussen Zwolle en Kampen, heel toevallig tegelijk met de ingebruikname van de spoortunnel in Nijverdal. Of DM'90 dan overbodig wordt hangt er van af of en wanneer die laatste lijn wordt aanbesteed.

De ombouw van DDAR naar DDZ zou begin 2013 klaar moeten zijn, dus je zou verwachten dat ergens eind 2012 de laatste ongemoderniseerde stammen van de baan verdwijnen.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 16:41
door Caspar
DM90 lijkt me toch een trein die nog zeker een jaar of 10- 15 mee zou moeten kunnen gaan? Jammer dat er bijna geen lijnen meer overblijven voor die stellen.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 16:53
door Daniel
Bijna geen? Zeg maar gerust helemaal geen vanaf 2012...
Naast Zl - Kpn en Zl - Es heb je immers alleen nog Apd - Zp en de gehuurde stellen bij Syntus aan DM'90 inzet en die gaan eind 2012 over naar Arriva (de treindiensten, niet de treinstellen :wink: )

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 17:01
door Karl
Caspar schreef:DM90 lijkt me toch een trein die nog zeker een jaar of 10- 15 mee zou moeten kunnen gaan? Jammer dat er bijna geen lijnen meer overblijven voor die stellen.
Met het vrijgeven de Europese spoormarkt zou je hopen dat een partij die koopt om een aantrekkelijke verbinding Eindhoven - Aachen - Köln of iets dergelijks in te leggen. Een paar stellen hebben ooit in Duitsland rondgereden, dus het is in theorie mogelijk. Maar NS zal ze wel liever laten wegroesten dan te verkopen, dat gebeurde immers ook met de 1200-locomotieven en bij DB is het ook geen vreemde praktijk.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: di 03 aug 2010, 19:05
door Suus
Waarom zou je een reizigersdienst opzetten met dieselstellen voor vele tientallen kilometers onder een bovenleiding? Het is dan goedkoper om dat laatste stukje te elektrificeren.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 02:19
door Oud forumgebruiker
En Anders het GTW-concept he. Twee stellen, op het ene deel levert de E-GTW tractie, het andere deel de D-GTW...

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 07:50
door Daniel
Dat kan alleen met een D-GTW + E-GTW onder de bovenleiding (stroomafnemer bedienbaar uit dieselstel, beide leveren tractie). Op een dieseltraject blijft 't gewoon bij slepen van het electrische stel en dat kan vast ook met andere treinen dan GTW's :wink:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 11:02
door reisthijs
Dat hele GTW verhaal is in feite alleen zinvol als het gedeelte 'onder de draad' drukker is. Dan kan je het eerste deel van de rit 'gemengd' rijden en het laatse stuk waar geen draad hangt met alleen de diesel verder rijden. Maar het blijft net zo ver dieselen onder de draad.
Karl schreef:Maar NS zal ze wel liever laten wegroesten dan te verkopen, dat gebeurde immers ook met de 1200-locomotieven en bij DB is het ook geen vreemde praktijk.
Je moet even niet vergeten dat NS de wadlopers heel toevallig wél heeft verkocht. Als een buitenlandse vervoerder interesse heeft zal NS de Buffels vast wel willen verkopen (struikelblok is daarbij wel het vreemde profiel, iets waar de wadlopers geen last van hadden).
De 1200's dat was een ander verhaal - die kunnen alleen maar in Nederland rijden, daarom wilde NS ze niet verkopen omdat alleen een directe concurrent er wat aan zou hebben.
Bee schreef:Waarom zou je een reizigersdienst opzetten met dieselstellen voor vele tientallen kilometers onder een bovenleiding? Het is dan goedkoper om dat laatste stukje te elektrificeren.
Elektrisch rijden zal best goedkoper kunnen zijn dan dieselen, maar wie gaat die elektrificatie betalen? En multicourante locs zijn ook niet goedkoop. Dan zou het zeker voordeliger kunnen uitpakken om een dieseltreintje te leasen.
En wat dacht je van al die goederenvervoerders die het hele land doorrijden met diesellocs terwijl bijna overal een draad hangt?

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 11:28
door tsov
Oplossing:
Afbeelding
De Combino Duo, elektrisch & diesel :)

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 14:40
door Oud forumgebruiker
Effe van Eindhoven naar Aachen in een Combino :pos:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 14:41
door tsov
Is goed voor de verkopers van aambeienzalf :mrgreen:

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 15:00
door Suus
Echt veel zitplaatsen zitten er zo te zien (PDF) niet in, met die typisch Duitse loveseats-opstellingen in de kopbakken.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 04 aug 2010, 15:34
door iljitsch
Zijn sowieso de meeste locomotieven/motorrijtuigen die op diesel rijden niet diesel-elektrisch? Dan is de stap naar zowel diesel als elektrisch natuurlijk vrij klein.

Ik vraag me ook af hoe vaak zo'n dieseltrein nu moet tanken...

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: wo 18 aug 2010, 21:33
door Daniel
Terug naar het wijzigingsblad: vanwege de beperkte spoorcapaciteit na de buitendienststelling van spoor 11 t.b.v. de verbouwing van Utrecht Centraal rijden er vanaf 6 september geen rechtstreekse treinen Leeuwarden - Rotterdam Centraal in de avondspits.
De s12500 / s12700 rijdt van Rotterdam Centraal naar Utrecht Centraal en komt hier op spoor 9 binnen. Vanuit Leeuwarden rijden deze series tot Utrecht Centraal en combineren op spoor 9 met de trein uit Rotterdam. Dit geheel rijdt vervolgens verder richting Leeuwarden.

Als vervanging rijdt van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal de serie 22700 (gecombineerd met de s2000 / s8800) welke vertrekt van spoor 18a. De overstaptijd vanuit Amersfoort naar Rotterdam in Utrecht bedraagt 8 minuten.
In de ochtendspits rijdt er geheel geen s12500 / s12700 ri. Leeuwarden en wordt richting Rotterdam de normale dienstregeling gereden.

Van 21 augustus t/m 5 september kan men kennelijk toveren in Utrecht en zouden de voortreinen en reguliere treinen vlak achter elkaar van spoor 12 moeten vertrekken volgens de reisplanner.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: do 19 aug 2010, 20:32
door Wout87
Daniel schreef:
Als vervanging rijdt van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal de serie 22700 (gecombineerd met de s2000 / s8800) welke vertrekt van spoor 18a. De overstaptijd vanuit Amersfoort naar Rotterdam in Utrecht bedraagt 8 minuten.
In de ochtendspits rijdt er geheel geen s12500 / s12700 ri. Leeuwarden en wordt richting Rotterdam de normale dienstregeling gereden.

Van 21 augustus t/m 5 september kan men kennelijk toveren in Utrecht en zouden de voortreinen en reguliere treinen vlak achter elkaar van spoor 12 moeten vertrekken volgens de reisplanner.
Dit vat ik niet helemaal. Als je een aparte IC naar Rotterdam gaat inleggen, neem je toch juist meer perroncapaciteit over, of ben ik nou gek?

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: do 19 aug 2010, 20:43
door Daniel
Niet helemaal gek, wel een beetje... de losse IC naar Rotterdam vertrekt van een spoor waarop je vanuit Amersfoort niet kunt binnenkomen :wink:
Aangezien de s12500 / s12700 uit Rotterdam en Leeuwarden worden gecombineerd op één perronspoor heb je in totaliteit net zoveel perronsporen in gebruik als nu het geval is. 'tis dus vooral een gebrek aan sporen die, zonder vervelende overkruisingen, bruikbaar zijn vanuit Woerden en naar Amersfoort en andersom.

Re: Wijzigingsblad 6 sep 2010

Geplaatst: do 19 aug 2010, 21:22
door Daniel
Daniel schreef:vanwege de beperkte spoorcapaciteit na de buitendienststelling van spoor 11 t.b.v. de verbouwing van Utrecht Centraal rijden er vanaf 6 september geen rechtstreekse treinen Leeuwarden - Rotterdam Centraal in de avondspits.
Als aanvulling: er rijden ook geen rechtstreekse treinen Rotterdam - Amersfoort en verder in de ochtendspits. De series s12500 en s12700 rijden dan tot Utrecht Centraal (binnenkomst op spoor 19a).