Pagina 1 van 2

Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 10:39
door iljitsch
Ik kwam toevallig op een verhaal over treinremmen terecht, en daarbij een stuk over hoe bij sommige systemen de machinist de noodrem kan uitschakelen om bijvoorbeeld uit een tunnel te komen in plaats van erin vast te komen zitten.

Nu was mijn gedachte: bij oud materieel bestaat deze optie vast niet. En toen bedacht ik dat ik me niet kan herinneren ooit mat'64 op schiphol gezien te hebben.

Zijn er beperkingen betreffende welke typen materieel op bepaalde plaatsen wel of niet mogen rijden? Zoals bijvoorbeeld mat'64 in de schipholtunnels? Ook bij het lezen over stoomlocomotieven die vrolijk rond Amsterdam en Rotterdam rondtoeren leek het mij dat die niet overal welkom zijn. Ik zie ook niet zo gauw een dieseltrein door een ondergronds station karren, en er al helemaal niet halteren.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 10:53
door tsov
Mat '64 komt wel degelijk in de Schipholtunnel, heb een tijd lang met de s5700 van Leiden naar Amsterdam Zuid/WTC geforensd en daar zat toentertijd bijna alleen mat'64 in :)
Sowieso zijn er in Nederland volgens mij nauwelijks beperkingen. Ik geloof dat er alleen geen stoom door de Schipholtunnel mag, door de Willemstunnel in ieder geval wel, met een paar maatregelen. Diesel gaat ook door de Willemstunnel (al die goederentreinen), door de Schipholtunnel niet, maar ik weet niet of het zou mogen.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 11:18
door Daniel
Toevallig net elders een discussie hierover gelezen: goederen mag geheel niet door de Schipholtunnel, of ze nu diesel of electrische tractie hebben. Losse diesellocs mogen er wel weer doorheen.
Edit: en bij stoom hangt 't van de loc af. ProRail heeft drie verschillende kaarten op de site staan waaruit blijkt dat sommige locs bv. nieteens naar Leeuwarden mogen...

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 12:12
door Wubbo
Er mogen wel degelijk goederentreinen door de Schipholtunnel, alleen niet met gevaarlijke stoffen en wel met G-regime (dus een buis vrij van begin tot eind). Dat je dat G-regime nooit krijgt omdat het daar gewoon veel en veel te druk is, tsja. Maar als een of ander helder licht op het idee komt om een huisvuiltrein door die tunnel te sturen kan dat verder prima. Misschien dat je wat NIMBYs tegenkomt onderweg, die zijn natuurlijk geen goederentreinen gewend.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 12:38
door Raymond
Technisch misschien mogelijk, maar in de netverklaring zijn er gebruiksvoorschriften aan gekoppeld: er mogen alleen goederentreinen door de Schipholtunnel wanneer de bestemming Schiphol of Hoofddorp is. Zoals gezegd mogen ze inderdaad geen gevaarlijke stoffen hebben.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 12:53
door iljitsch
Is het echt zo druk in die tunnels?

Normaliter is het toch wel 5 - 10 minuten wachten op een trein naar Leiden, soms zelfs langer. Als je dat vergelijkt met 40 trams per uur in de spits in de Haagse tramtunnel die maar 1 spoor per richting heeft tegen schiphol 2 per richting is dat toch 3 x niks, zelfs met de langere haltertijden die nodig zijn voor intercity's en de langere remweg van treinen.

Het zal eerder zijn dat de beveiligingssystemen zo primitief zijn dat er grote afstanden tussen de treinen gehouden moeten worden.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 13:03
door Wubbo
Vergis je niet in het aantal treinen dat van Hoofddorp komt! Schiphol zit hardstikke vast, en dat met name door de beperkte perroncapaciteit. Tel maar uit: 4x/uur naar Utrecht, 2x/uur naar Hoorn, 8x/uur richting Flevoland/Gooi, 6x/uur naar Amsterdam C, plus Benelux, Fyra en Thalys. Da's zo'n 22 treinen per uur per richting door die tunnel.
Trams kun je achter elkaar op hetzelfde spoor zetten, bij treinen doen we dat niet door de langere lengte van de trein. Je kan her en der nog een trein toevoegen, maar echt veel niet meer.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 13:31
door iljitsch
22 per uur is toch maar 1 per 5 minuten per tunnelbuis gemiddeld, en zelfs 7 minuten per perron.

Wellicht dat die flevotreinen wat veel van het goede zijn, ik herinner me ook uit de tijd dat ik in Diemen werkte dat die trein naar Diemen Zuid die ik altijd nam buitengewoon lang bleef staan.

Ik weet niet of het helemaal uitgebannen is, maar ik meen dat meerdere trams tegelijk op een halte in de tunnel geen standaardpraktijk is, ook al in verband het met safe haven idee.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 14:05
door Ruben
Statistiekjes als deze vind ik geen goede meting van de realiteit. Dit omdat een constante stroom van treinen bij Schiphol niet mogelijk is. Enerzijds vanwege de beperkingen aan de oostzijde met Riekerpolder aansluiting (die niet kruisingsvrij is uitgevoerd), anderzijds omdat het niet mogelijk is treinen op kortere afstanden die tunnel in te sturen. Dit zou weer niet beantwoorden aan hetzelfde safe haven principe, als je voor elk perron ook al een opkomende trein de tunnel in hebt gestuurd terwijl de voorgaande nog niet vertrokken is (wat zou moeten als je nog meer treinen door dat ding wil duwen).
Ik denk wel dat met een efficienter uitvoeren van Hoofddorp en Riekerpolder Aansluiting er meer treinen door de Schipholtunnel kunnen, simpelweg omdat de doorstroming daardoor verbetert en de kans op filevorming vermindert. Treinen zijn dan dus sneller uit de tunnel weggewerkt, en je hebt veel meer flexibiliteit om de perrons vrij te maken.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 17:47
door Vinny
Het capaciteitsprobleem zit hem volgens mij bij Hoofddorp Opstel. De capaciteit van de Schipholtunnel is nu 24 treinen per uur en moet na voltooiing van SAAL 32 treinen per uur gaan bedragen.

Verder mogen er planmatig geen dieseltreinen door de Schipholtunnel. Daar is het ventilatiesysteem niet op gebouwd. Incidenteel zou het volgens mij wel kunnen, maar een treinserie als Hoofddorp - Kopenhagen* met dieselloc inleggen gaat dus niet werken.

(* ik zeg maar wat exotisch, was vroeger namelijk het plan voor een internationale verbinding over de Zuiderzeelijn)

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 18:14
door tsov
Gelukkig kun je naar Kopenhagen helemaal onder de draad rijden (mits je over de Grote Beltbrug gaat), maar dat was geloof ik niet je punt ;)

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 18:48
door Daniel
iljitsch schreef:Ik weet niet of het helemaal uitgebannen is, maar ik meen dat meerdere trams tegelijk op een halte in de tunnel geen standaardpraktijk is, ook al in verband het met safe haven idee.
Toch de demo-CD van de beveiliging in de Haagse tramtunnel weer eens opzoeken. Als ik 't goed herinner geldt daar een maximum van twee trams tegelijk langs het perron (GTL's). Staan er twee trams op station Grote Markt dan krijgt de volgende tram een rood sein bij station Spui, hetzelfde geldt voor het andere tunnelblok (rood op CS bij twee trams op Spui).

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 19:59
door Wubbo
Vinny schreef:Verder mogen er planmatig geen dieseltreinen door de Schipholtunnel. Daar is het ventilatiesysteem niet op gebouwd.
Toch rijden er daar planmatig dieseltreinen, ook in die hoek kennen we bijvoorbeeld videoschouwtreinen. Er is ook geen beperking op voor zover ik weet.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 22:44
door Fles
Toch zal het in de praktijk niet vaak voorkomen dat er dagenlang ieder kwartier een videoschouwtrein door de Schipholtunnel komt :D

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 23:11
door Ruben
Zag zo'n ding afgelopen woensdag op Asd, waarna hij voor mijn IC (s1500) werd gemieterd tot Gaasperdammerweg Aansluiting. IC +5 en aansluiting op Amf weg. Kan dat schouwen niet na een IC?
Met zulke plancapaciteiten kunnen ze dat ding beter niet al te vaak de Schipholtunnel insturen.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 23:25
door Geert
Eigenlijk vind ik het kwalijker dat je met +5 al geen aansluiting meer hebt in Amersfoort. Laat die trein dan toch even wachten...

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 23:36
door Ruben
Deuren gingen net voor mijn neus dicht, behoorde tot de kopgroep van overstappers, dus idd niks wachten daar. Men heeft natuurlijk tegenwoordig ook een overstap op de s17800 te bieden, al zal dat op dat moment net na de ochtendspits niet al te noodzakelijk zijn geweest. Gelukkig was er de s2800 nog....

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: wo 21 jul 2010, 23:51
door Daniel
Nouja, meestal wacht men wel even. Hoewel ik dat nu ik even terugdenk ook alleen heb waargenomen bij spoorwijzigingsrariteiten die de trdl zelf doorgevoerd had... zoals 'n IC naar Groningen planmatig op 2 en dan de aansluitende naar Enschede op spoor 7 neerzetten enzo.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 00:03
door Ruben
Het wachten is sinds 2007 eigenlijk niet meer de gewoonte wat het was. Iets met Hilversum enzo. Nu de IC's naar Apd sneller uit Amf weggegooid worden natuurlijk al helemaal niet meer. Daarvoor kon met name in de weekenden de rijtijdmarge zo ruim uitvallen dat wanneer op tijd, 10 minuten de Amersfoortse stoeptegels op de foto gezet konden worden. Eigenlijk vind ik zoiets vreselijker dan af en toe +15.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 00:03
door htm_tram
Daniel schreef:
iljitsch schreef:Ik weet niet of het helemaal uitgebannen is, maar ik meen dat meerdere trams tegelijk op een halte in de tunnel geen standaardpraktijk is, ook al in verband het met safe haven idee.
Toch de demo-CD van de beveiliging in de Haagse tramtunnel weer eens opzoeken. Als ik 't goed herinner geldt daar een maximum van twee trams tegelijk langs het perron (GTL's). Staan er twee trams op station Grote Markt dan krijgt de volgende tram een rood sein bij station Spui, hetzelfde geldt voor het andere tunnelblok (rood op CS bij twee trams op Spui).
Er mogen inderdaad 2 trams per perron staan. De 3e is idd de safe haven. Mochten er 2 trams staan bij de halte dan kan de 3e tram rijden tot het sein voor de halte. Bij een evacuatie mag deze na toestemming doorrijden naar de 3e halte plek. Anders wachten tot er weer plek is.

Hoewel tramlijn 6 binnen een jaar een andere route gaat krijgen ;)

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 08:30
door iljitsch
htm_tram schreef:Hoewel tramlijn 6 binnen een jaar een andere route gaat krijgen ;)
Hoe dan? De enige andere manier om van 't centrum richting Leidschendam te komen is via Ypenburg...

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 09:53
door Daniel
Nee hoor, je kunt van halte Kalvermarkt/Stadhuis nog naar CS-Hoog volgens sporenplan :wink:
Dat maakt de route Brouwersgracht -> Gravenstraat -> Centrum -> Kalvermarkt/Stadhuis -> Centraal Station en verder richting Leidschendam mogelijk.

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 19:43
door Vinny
Wubbo schreef:
Vinny schreef:Verder mogen er planmatig geen dieseltreinen door de Schipholtunnel. Daar is het ventilatiesysteem niet op gebouwd.
Toch rijden er daar planmatig dieseltreinen, ook in die hoek kennen we bijvoorbeeld videoschouwtreinen. Er is ook geen beperking op voor zover ik weet.
Dat zijn werktreinen, die vallen sowieso onder een ander regime. En de Videoschouwtrein heeft (gelukkig) een hoge prioriteit gekregen in het treinverkeer. Als hij het schema niet haalt dan is de kans groot dat er sporen buiten dienst worden genomen...

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 20:00
door JWM
Daniel schreef:Nee hoor, je kunt van halte Kalvermarkt/Stadhuis nog naar CS-Hoog volgens sporenplan :wink:
Dat maakt de route Brouwersgracht -> Gravenstraat -> Centrum -> Kalvermarkt/Stadhuis -> Centraal Station en verder richting Leidschendam mogelijk.
En wat is voordeel van die nieuwe route :?:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Geplaatst: do 22 jul 2010, 20:57
door Daniel
Enige wat ik zou kunnen bedenken is ontlasting van de tramtunnel. Maar daar kan htm_tram vast meer over vertellen want die kwam aanzetten met een alternatieve route voor lijn 6. Ik noemde zomaar een mogelijkheid om in Leidschendam te komen zonder door de tunnel te gaan om de stelling van iljitsch dat dat niet kan onderuit te halen.