NS past per 2011 tariefstructuur aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daniel » Za 31 Jul 2010, 23:37

Uit de adviesaanvraag aan het LOCOV...
Adviesaanvraag schreef:Bij deze derde en laatste stap voor de Enkele reisstructuur past NS de
tariefberekening van het Via-kaartje aan. Met ingang van 1 januari 2011 berekent NS het
tarief van een Via-kaartje door de tarieven van de verschillende trajecten bij elkaar op te
tellen. Hierdoor is het tarief van een papieren Via-kaartje identiek aan het tarief dat een
reiziger betaalt bij reizen op saldo.


Omwegbewijs
Met een omwegbewijs kan een klant een stuk traject extra kopen bij een bestaand
vervoerbewijs. Het omwegbewijs is alleen te koop aan de balie. Het aantal klanten dat per
jaar een omwegbewijs koopt is zeer beperkt (minder dan 0,03% van aantal verkochte
papieren treinkaartjes). Met de introductie van de OV-chipkaart verdwijnt ook het nut van
het omwegbewijs, immers met de OV-chipkaart wordt pas op het moment van check-out de
definitieve route van de klant bepaald.

Vooral het laatste komt 'n beetje vreemd over. Gaan de trajectabonnementen er ook uit dan, want daarmee ligt de route natuurlijk wel vast...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10996
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Vinny » Za 31 Jul 2010, 23:55

Ja dat zou worden vervangen door kilometerbundels...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor robert55 » Zo 01 Aug 2010, 10:35

NS-Reiziger schreef:Je kan nog steeds vooraf kaartjes als reisproduct op je kaart zetten toch? Ook via-kaartjes, om dat domme probleem met niet in- uit kunnen checken binnen 3 minuten op te lossen? Vandaag had ik de s2800 en haalde ik de s800 nog door een ongeplande cross-platfom overstap op Utrecht C. Daar had ik geen tijd gehad voor in- uitchecken. :neg:

Je hoeft helemaal niet uit en weer in te checken als je dat doet.
Zie de uitleg bij omweg kaartje in de adviesaanvraag, dit is nl. geen 'echte' via-reis [dan verlaat je het station].

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10996
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Vinny » Zo 01 Aug 2010, 11:51

Maar je mag niet tegen de rijrichting in rijden toch? Als ik in Amsterdam ben ingecheckt mag ik niet in de trein van Utrecht naar Amsterdam zitten, maar wel in de trein van Utrecht naar Tiel. Tot zover logisch. Maar op welke treinen specifiek mag ik nu wel of niet overstappen in Utrecht zonder in of uit te checken? Daar is de NS niet echt duidelijk over.

Amsterdam Centraal - Utrecht Zuilen? Logischerwijs moet je op Utrecht uit en inchecken. Maar geldt dat ook voor Utrecht Overvecht? Of Utrecht Terwijde? (verder doordenkend: Leiden Centraal)?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Chauf21 » Zo 01 Aug 2010, 13:27

Daniel schreef:Tja, ik zocht even snel een voorbeeld en dit was de eerste waar ik op kwam :wink:
Maar herinner er nu eentje uit 'n eerdere discussie: Dordrecht - Geldermalsen is volgens NS tarief standaard via Breda, maar wil je de comfortabele route met meer IC's via Gouda nemen dan is dat een omweg zal je ergens onderweg uit- en in moeten checken. Hopenlijk is de overstap dan niet al te krap...

Dat je extra moet in- en uitchecken is bepaald in de reisvoorwaarden en moet sowieso als je anders tegen de richting van de check-in in zou reizen. Zie ook de vraag die vinny hierboven opwerpt.
Hetzelfde geldt voor Rotterdam C - Amsterdam C: als je incheckt op Rotterdam C kan je zowel de s2200 als de s4000 naar Amsterdam nemen; verschillende routes, verschillende afstanden maar geen extra handeling nodig en ook geen andere tariefberekening.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3231
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Ronald » Zo 01 Aug 2010, 14:31

Het lijkt mij logisch dat de regels hetzelfde zijn als bij een papieren kaartje. Je hoeft onderweg niet uit- en in te checken als op de te reizen route een papieren "enkeltje" ook gewoon zonder via's geldig zou zijn:
- Reizen volgens de kortste route
- Reizen volgens een in afstand langere route met een kortere reistijd
- Reizen volgens een route met de minste overstappen

Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.

Dit is tenminste mijn redenering, maar als de regels anders zijn, laat maar weten :wink: .

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor reisthijs » Zo 01 Aug 2010, 16:52

Ik zou zeggen, lees gewoon eens de "Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS" door. Daar in is te lezen (onder 2.2) dat je wanneer je afwijkt van de gewone reisroute moet uit- en opnieuw inchecken op het station vanaf waar je niet meer de route volgt of (als dat niet mogelijk is) op het overstapstation. Oftewel: maak je een via-reis dan moet je op het via-station uit- en inchecken. Of je daar ook daadwerkelijk je reis onderbreekt of meteen weer verder gaat maakt niets uit.

Waarbij de Reisroute inderdaad dus de route is met de kortste afstand, kortste reistijd en/of minste overstappen, als je die volgt hoef je natuurlijk niet onderweg uit- en in te checken zolang je met één vervoerder reist.

rhk_amf schreef:Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.
Hierbij lijkt het me wél heel belangrijk, waar je aan het begin en aan het einde van je reis in- en uitcheckt. Doe je dat bij NS-paaltjes dan betaal je voor de korste route met NS-treinen en mag je dus ook alleen met NS-treinen reizen. Doe je dat straks bij Arriva dan betaal je voor de Arriva-route (en mag je dus niet met NS reizen).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daniel » Zo 01 Aug 2010, 17:41

rhk_amf schreef:Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.

Niet dus... via Gouda is het tarief hoger. Logisch ook, via Breda is 20 minuten sneller én een overstap minder (maar wel heel het stuk vanaf Breda per stoptrein)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9511
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Wubbo » Ma 02 Aug 2010, 11:09

Je kan allerlei uitzonderingen bedenken, maar wie gaat er Ddr - Gdm niet met Arriva afleggen? Een enkele hobbyist, maar verder? Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.

Waar ik wel het probleem in zie is het vervallen van de Rondreis. Als je dus op een dag op twee stations moet zijn en weer terugkomt op je beginstation heb je geen mogelijk papieren treinkaartje meer. Dit is makkelijk te ondervangen door in te voeren dat een enkele reis ook mag eindigen op het beginstation (tarieftechnisch is dat namelijk toch hetzelfde) maar of dat gebeurt kan ik niet vinden in de adviesaanvraag.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Aug 2010, 12:01

NS noemt in de adviesaanvraag als reden voor 't vervallen van de rondreis mede als reden dat het met reizen op saldo makkelijker is een rondreis te maken. Zal ook wel deels met het berekenen van via-kaartjes als twee enkele reizen te maken hebben, want dan is een rondreis natuurlijk ook niks anders als een enkele reis van A naar B en eentje van B naar A via C (of andersom indien gewenst).
Waarbij je wel het nadeel heb dat korte reizen relatief duurder zijn uiteraard.

Wubbo schreef:Je kan allerlei uitzonderingen bedenken, maar wie gaat er Ddr - Gdm niet met Arriva afleggen? Een enkele hobbyist, maar verder? Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.

Beter voorbeeld dan: Rtd - Gdm :wink: Zowel via Utrecht als Dordrecht 1 overstap en in reistijd verschilt het maarliefst 1 minuut.
In dat geval moet je overigens verdomd goed je reismogelijkheden in je hoofd hebben op de terugweg: je kunt in Geldermalsen immers op hetzelfde tijdstip zowel richting Utrecht als Dordrecht (waarbij in Utrecht dan een wat ruime aansluiting is, maar dat terzijde). Moet je alleen dus wel bij het juiste paaltje voor de bewuste mogelijkheid kiezen en je kunt niet zo makkelijk meer kiezen om maar met NS te reizen als Arriva toevallig vertraging heeft, althans, op 't laatste moment kiezen wordt lastig door 't uit- en inchecken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Chauf21 » Ma 02 Aug 2010, 12:10

Maar dan is er nog steeds geen probleem: als je op Rotterdam incheckt en met de NS naar Geldermalsen reist, check je in in Rotterdam en uit op Geldermalsen. Reis je een stuk met Arriva, dan moet je extra in- en uitchecken in Dordrecht, maar dat moe(s)t je altijd al. Dus ik zie nog steeds geen problemen bij de OV-chipkaart indien je voorheen met een via-kaartje reisde.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor reisthijs » Ma 02 Aug 2010, 13:06

Daniel schreef:NS noemt in de adviesaanvraag als reden voor 't vervallen van de rondreis mede als reden dat het met reizen op saldo makkelijker is een rondreis te maken.
Dat gaat alleen niet echt op zolang je nog niet in alle treinen op saldo kan reizen. Nu krijg je dus dat ze bepaalde kaartsoorten gaan afschaffen terwijl er (voor een deel van de reizen) nog geen goed alternatief is. Kunnen ze nou echt niet nog een jaartje wachten?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Aug 2010, 13:16

Chauf21 schreef:Maar dan is er nog steeds geen probleem: als je op Rotterdam incheckt en met de NS naar Geldermalsen reist, check je in in Rotterdam en uit op Geldermalsen. Reis je een stuk met Arriva, dan moet je extra in- en uitchecken in Dordrecht, maar dat moe(s)t je altijd al. Dus ik zie nog steeds geen problemen bij de OV-chipkaart indien je voorheen met een via-kaartje reisde.

Ehm, als je voorheen met een via-kaartje reisde kon je gewoon snel overstappen in Dordrecht. Nu mag je, zeker in de spits, aansluiten in de rij om uit- en in te checken (want die overstap wordt redelijk veel gemaakt).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Chauf21 » Ma 02 Aug 2010, 13:27

Als blijkt dat die overstap inderdaad vaak wordt gebruikt, dan nog is het maar de vraag in hoeverre de kaartlezers een belemmering gaan opwerpen: de overstaptijd is -inclusief uitstappen en lopen, dat wel- ongeveer zeven minuten. Genoeg tijd om enkele tientallen, zo je wilt hondertallen, reizigers te verwerken.
Als blijkt dat de kaartlezers en incheckprocedures ertoe leiden dat reizigers hun overstap missen, zullen er ongetwijfeld meer kaartlezers worden geplaatst. Je kan de huidige situatie niet gaan vergelijken met de (toekomstige) situatie waarbij álle reizigers moeten in- en uitchecken :idea:

Daarnaast is deze genoemde situatie niet enkel toe te schrijven aan de gekozen reisroute (het 'via-kaartje' waar de discussie over ging), maar eerder aan het feit dat de reis met twee verschillende vervoerders wordt gemaakt.

Oud forumgebruiker

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 02 Aug 2010, 13:42

Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Geert » Ma 02 Aug 2010, 14:43

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.

Nee hoor, dat is al jaren zo. Je mag alleen niet het begin- of eindstation voorbij reizen, dus daarom is de route via Zaandam niet toegestaan.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor robert55 » Ma 02 Aug 2010, 17:57

Geert schreef:
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.

Nee hoor, dat is al jaren zo. Je mag alleen niet het begin- of eindstation voorbij reizen, dus daarom is de route via Zaandam niet toegestaan.


Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daantje » Ma 02 Aug 2010, 18:36

Vinny schreef:Ja dat zou worden vervangen door kilometerbundels...

Echt? Dan zou ik dus één abonnement kunnen kopen waarmee ik zowel Delft - Rotterdam als Delft - Laan van NOI mag reizen? Zou voor mij wel heel gunstig zijn :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25067
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Aug 2010, 19:49

robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:

Je mag niet richting het station waar je ingecheckt hebt reizen, dus heb je in het hier genoemde geval een probleem als je in de IC van Zaandam naar Alkmaar zit en controle krijgt. De HC kan immers zien waar je ingecheckt bent (in Koog-Bloemwijk dus) en weet zodoende dat je de niet-toegestane route via Zaandam hebt genomen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 03 Aug 2010, 02:13

Nouja, tussen Zaandam en Castricum inderdaad. In een puur theoretisch geval zou je in Uitgeest de s3400 hebben kunnen nemen en in Castricum alsnog op de IC zijn gestapt :).

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor reisthijs » Di 03 Aug 2010, 09:55

robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Juist omdat het systeem dat niet kan vaststellen is er dus de regel dat je in dat soort gevallen op het overstapstation moet uit- en weer inchecken. Daardoor maak je dan dus in feite twee enkele reizen, waar het nu nog één via-reis zou zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Ruben » Di 03 Aug 2010, 15:39

Ik bedenk me trouwens dat in mijn voorbeeld Apd - Asd via Asa, je met de OVC een goedkopere reis hebt, mits je niet wordt gecontroleerd wordt tussen Asa en Asd (wat zeer waarschijnlijk is). Je mag immers zonder "via Utrecht" kaartje 1x per uur (en als de s2800 rijdt 3x per uur) de reis Apd-Asa via Ut maken vanwege minder overstappen. Tot Asa is je check-in in Apd geldig om die reis te maken. Vanaf Asa tot Asd had je dan wel moeten uit- en inchecken in Asa. Ik had een overstap gehaald die op papier niet bestond, en op die manier is het zelfs de snelste reis die je kan hebben op dat tijdstip (dat de s2800 rijdt). Ik neem aan dat je dan wel een geldige checkin hebt tussen Asa en Asd, mits je aannemelijk kan maken dat je de niet-bestaande overstap hebt kunnen halen? En dan betaal je opeens enkel Apd - Asd terwijl je via Ut bent gegaan. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor robert55 » Di 03 Aug 2010, 17:08

reisthijs schreef:
robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Juist omdat het systeem dat niet kan vaststellen is er dus de regel dat je in dat soort gevallen op het overstapstation moet uit- en weer inchecken. Daardoor maak je dan dus in feite twee enkele reizen, waar het nu nog één via-reis zou zijn.


Daniel zegt hierboven dat een conducteur bij controle het incheck station ziet. In dat geval kan bij een controle *na* het verste punt dus worden vastgesteld dat je een niet-toegestane reisweg gebruikt.
Als de conducteur dat niet kan zien, is het een loze regel

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor Fles » Wo 04 Aug 2010, 12:56

Och, ik zie het allemaal wel. Ik heb gisteren nog een rondreis gemaakt, dat doe ik best vaak eigenlijk. En met de huidige trefkans koop ik gewoon geen kaartjes meer als het allemaal zo moeilijk moet. Die eens in de 200 km dat ik iemand zie, betaal ik wel een boete. Is goedkoper, makkelijker en veel veiliger voor de privacy *O*

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Berichtdoor robert55 » Wo 04 Aug 2010, 18:08

Als je het tot een boete laat komen kom je in een systeem waar echt weinig privacyregels gelden


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast