Pagina 2 van 2

Re: Wanneer hoofdrailnet aanbesteden?

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 21:19
door Wubbo
reisthijs schreef:Daarom zou, als er per traject wordt aanbesteed, de dienstregeling niet door de vervoerders moeten worden bedacht, maar door een overheidsinstantie.
Ik ben daar niet voor. De expertise van waar reizigers heen willen (herkomst-bestemmings-matrix) zit namelijk niet bij de overheid, maar bij de vervoerder. Bovendien zullen reizigers hun opmerkingen over de dienstregeling in eerste instantie dumpen bij de vervoerder (die is logischerwijs het aanspreekpunt voor alles voor de reiziger). Leg je die taak van het dienstregeling-maken bij een andere partij neer, ben je dat helemaal kwijt. Bovendien blijft er dan echt alleen concurrentie op prijs over: op kwaliteit is er nauwelijks meer wat te winnen. Daarvoor is de band met de overheid te hecht. De gemaakte dienstregeling heeft namelijk ook nog eens invloed op het materieel dat ingezet kan worden.

Re: Wanneer hoofdrailnet aanbesteden?

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 23:01
door Meltrain
Wubbo schreef:Probleem daarvan is dat je stations dat nooit en te nimmer aankunnen. Probeer het eens in Arnhem, bijvoorbeeld. Als je daar alles wil keren, mag je nog wel een extra perron gaan bouwen. En dat geldt voor veel meer stations.
Wat bedoel je daar precies mee?
Als de treinenlopen hetzelfde blijven als nu, moet het toch lukken?

Re: Wanneer hoofdrailnet aanbesteden?

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 23:02
door Wubbo
De treinenlopen bleven niet hetzelfde: we gingen knippen, werd er gezegd...

Re: Wanneer hoofdrailnet aanbesteden?

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 23:04
door Meltrain
De NS is toch over aan het schakelen op corridors, zodat deze onafhankelijk aanbesteed konden worden?
Als de corridors gelijk blijven, moet het toch wel lukken?

Re: Wanneer hoofdrailnet aanbesteden?

Geplaatst: ma 21 apr 2008, 23:20
door Vinny
tsov schreef:Dan in Nederland gaarne ook de nep-intercity's, anders is Bodegraven een beetje onbereikbaar :wink:
Wat heb je in hemelsnaam in Bodegraven te zoeken met je SWT? :shock: :lol: :wink:

Maar goed: volgens de Duitse definities vallen (waarschijnlijk) alle Nederlandse intercities onder de noemer Regional Expres. Alle kans dat het SWT dan gewoon geldig is.