Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loodje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loodje

Bericht door Ruben »

Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loodje
Geplaatst op: dinsdag 10 augustus 2010 14:29
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 augustus 2010 14:31


UTRECHT - De ov-chipkaarten van studenten gaan in grote getale kapot. Sinds de introductie van deze vervoerskaart in de eerste maanden van dit jaar zijn er ruim 20.000 stuks aangemeld als defect. Volgens de vervoerders zijn de studenten er te slordig mee; de studenten stellen dat de chipkaart niet berekend is op het intensieve gebruik.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Geert »

Typisch ook dat het meteen weer aan de studenten ligt die hun kaart te slordig zouden gebruiken, want stel je voor dat de kaart zelf niet goed is :roll:
Aanvankelijk leek het erop dat deze kaart dus sneller stuk gaat dan van de andere reizigers die een ov-chipkaart hebben, stelt Schoenmakers: "Maar onderzoek wijst uit dat de kwaliteit van de kaart precies hetzelfde is. Zeer waarschijnlijk zijn de studenten er wat gemakkelijker mee. Hebben ze hem los in de broekzak. We geven bij afgifte van de kaart nu een brief mee om de studenten te waarschuwen dat het een waardedocument is. De chip is erg gevoelig."
Alsof je hiermee bewijst dat studenten slordiger zijn, omdat de kwaliteit van de chip hetzelfde is als die van andere uitgegeven chipkaarten. Om dat te staven zou je eigenlijk ook het aantal transacties van die andere kaarten moeten vergelijken, want ik geloof best dat studenten hun kaart intensiever gebruiken.
Ik heb trouwens nooit die waarschuwing gezien in de brief die destijds is gestuurd...
Schoenmakers van de ov-studentenkaart waarschuwt de studenten toch: "Een vervangende kaart kost nu nog niks. Maar dat blijft niet zo. Misschien gaan we een hoesje erbij geven, maar daar zitten ook weer kosten aan vast."
Misschien moeten ze eerst maar een steviger kaart leveren voordat ze er kosten voor gaan vragen. Het ding moet vijf jaar mee kunnen gaan, en zolang iemand er netjes mee omgaat vind ik het niet gepast om daar geld voor te vragen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Ze willen voor een vervangende studenten ov-chipkaart een vergoeding van 11 euro gaan vragen. Rover verzet zich hier hevig tegen omdat de chipkaart van een stuk flut plastic is gemaakt.

Overigens doet dit breken van de studenten ov-chipkaart alléén voor bij het eerste model van de NS! En niet bij het latere model met gele TLS achterkant.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Overigens doet dit breken van de studenten ov-chipkaart alléén voor bij het eerste model van de NS! En niet bij het latere model met gele TLS achterkant.
Dan is er blijkbaar dus toch een inferieur materiaal gebruikt, als het te herleiden valt tot het exacte kaarttype. En dan ligt het dus *zeker* niet aan de gebruikers.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Dan is er blijkbaar dus toch een inferieur materiaal gebruikt, als het te herleiden valt tot het exacte kaarttype. En dan ligt het dus *zeker* niet aan de gebruikers.
In mijn omgeving 17 studenten gezien met een gebroken studenten ov-chipkaart model NS.

Verder op stations en in de trein zovaak reizigers gezien met een voordeelurenabonnement uitgegeven in 2007,2008 die gebroken is.

De nieuwe ov-chipkaarten uitgegeven door TLS kun je alle kanten opbuigen, sterker nog je kunt de nieuwe kaarten zo'n 400 keer heen en weer buigen zonder te breken.

Bij model a la NS is 1 keer buigen over en uit.

Zometeen zal ik de brief even inscannen die ik vorige week heb ontvangen. Aan de telefoon werd mij verteld dat ik net op 4 dagen geluk had en geen 11 euro hoefde te betalen.

Overigens wel knap dat mijn pin pas dit jaar het 5e jaar levenslicht gaat zien, maar mijn ov-chipkaart nog geen 3 maanden overleefd...
En ja, ze worden allebei even intensief gebruikt.. *O*
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ruben »

Pinpas lijkt me zelfs nog iets intensiever, die heeft immers veelvuldig contact met apparaten. Kun je nagaan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Raymond »

find_your_spot schreef:Ze willen voor een vervangende studenten ov-chipkaart een vergoeding van 11 euro gaan vragen. Rover verzet zich hier hevig tegen omdat de chipkaart van een stuk flut plastic is gemaakt.
Een normale chipkaart aanschaffen kost 7,50. Waarom zou er dan 11 euro voor een vervangende kaart betaald moeten worden? -o-
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Joshua »

NS-Reiziger schreef:Pinpas lijkt me zelfs nog iets intensiever, die heeft immers veelvuldig contact met apparaten. Kun je nagaan.
Ik verslijt dan ook 3 a 4 bankpassen per jaar.

Het viel me wel op dat met mijn oude door de NS uitgegeven Studenten OV-chipkaart vaak slechter reageerde op poortjes en CICO's dan me nieuwe door TLS uitgegeven Studenten OV-chipkaart. Ik kreeg toen vaak de melding van "Probeer Opnieuw" of in die richting.

Maar dat studenten er niet voorzichtig genoeg mee om gaan is onzin. Zo'n kaart hoort gewoon 5 jaar mee te gaan met intensief gebruik.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef: Ik verslijt dan ook 3 a 4 bankpassen per jaar.
Komt omdat jij die pin pas ergens doorheen haalt waar het niet bedoeld voor is... :N
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door reisthijs »

Raymond schreef:Een normale chipkaart aanschaffen kost 7,50. Waarom zou er dan 11 euro voor een vervangende kaart betaald moeten worden? -o-
Die 7,50 is de prijs van een lege OV-chipkaart. De overige kosten zijn dan kennelijk om reisproduct en saldo over te zetten naar die nieuwe kaart.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Joshua »

Dat ze voor een vervangende kaart geld gaan vragen kan ik begrijpen. Maar hou het dan bij die standaard 7,50. En dan vind ik ook dat ze eens haast mogen maken met de mogelijkheid je reisproduct ook over te zetten naar andere persoonlijke kaarten. Want wanneer je nog een persoonlijke OV-chipkaart hebt liggen is het natuurlijk belachelijk dat je voor een nieuwe 7,50 gaat neer leggen.

En extra geld in rekening brengen om je reisproduct over te zetten vind ik al helemaal belachelijk. Dit gebeurd allemaal geautomatiseerd dus is zo goed als geen werk voor hun.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Ennes »

Ik ben het er mee eens dat de kaarten bij het minst geringe scheurtje er mee ophouden, maar als ik soms ook zie hoe sommige chipkaart gebruikers en veelal studenten, hun kaart bewaren,(b.v. los in de broekzak) dan kan ik het in een flink aantal gevallen niet vreemd vinden dat de kaart het begeeft.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Karl »

Ennes schreef:(...) b.v. los in de broekzak (...)
Mijn kaart zit altijd in m'n portemonnee en die zit altijd in m'n tas (in pantalon met een baksteen als portemonnee ziet er niet uit), maar bij het reizen is dat super irritant. Een veelgemaakte reis van mij is, dankzij het SRR beleid van veel overstappen: bus - metro - trein. Gevolg, ik check in, vier of vijf minuten later weer uit, dan loop ik drie meter, moet ik weer inchecken. Als de metro's op tijd rijden dan check ik zeven of negen minuten later (hangt af van het treinstation) weer uit en gelijk daarna weer in.
De meeste bus-metro-trein sluiten nèt op elkaar aan, als je een beetje doorloopt*, dus dat laat ik niet verpesten door eerst te staan klungelen met het pakken van die kaart.

*, komt er vast iemand met "dan pak je een bus eerder", maar dan heb ik precies hetzelfde 'probleem' met een trein van een kwartier/half uur eerder en een kwartier/half uur tijd per reis per dag tikt toch best aan.


Ontopic, ik ken ook veel gevallen van een gescheurde chipkaart, terwijl ik met bankpasjes en dergelijke nooit problemen heb gehad. Beide gebruik intensief. In de gemeente Rotterdam kan je ook alleen met chipknip betalen, dus parkeren gebeurt vaak ook met pas.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Caspar »

Hoe lang moet zo'n kaart meegaan? Je hele studietijd?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Frank »

Hij is vijf jaar geldig.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door VIRM »

Geert schreef:
Schoenmakers van de ov-studentenkaart waarschuwt de studenten toch: "Een vervangende kaart kost nu nog niks. Maar dat blijft niet zo. Misschien gaan we een hoesje erbij geven, maar daar zitten ook weer kosten aan vast."
Misschien moeten ze eerst maar een steviger kaart leveren voordat ze er kosten voor gaan vragen. Het ding moet vijf jaar mee kunnen gaan, en zolang iemand er netjes mee omgaat vind ik het niet gepast om daar geld voor te vragen.
Bij de uitfigte van de eerste OV-studenten chipkaarts is er al een groen hoesje meegegeven met de opdruk "1+1=1", bedoeld om zowel de goede oude OV als de nieuwe chipkaart in te doen. Ik heb mijn chipkaart daar nog gewoon inzitten, al is heeft het hoesje zijn beste tijd nu gehad. :P
Overigens doet mijn studenten OV-chipkaart, afgezien van wat haperingen in de beginperiode, het nu wel aardig. :)

Maar goed, het lijkt mij logisch dat de mensen achter de studenten-chipkaart eerst even gaan onderzoeken waarom die dingen zo vaak breken voordat er wordt gedreigd met geld betalen voor een vervangende chipkaart.
Beul van de blindegeleidelijn
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Joshua »

Maar die hoesjes beschermen onvoldoende om te voorkomen dat je kaart breekt of scheurt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Geert »

Precies, erg stevig zijn/waren ze niet. Ze waren geloof ik ook meer bedoeld om je OV-chipkaart en je oude OV te kunnen combineren, omdat je ze vorig jaar nog allebei nodig had. :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Joshua »

Het mapje van de GVB daar in tegen is een stuk steviger, maar ook nog niet voldoende om te voorkomen dat je kaart breekt.

Eigenlijk zou je dan het beste zo bescherm hoesje van hard plastic kunnen halen. Helaas is dat allen een beetje onhandig in je portemonnee.
Oud forumgebruiker

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik heb ze gezien in telefoonhoesjes (vooral BlackBerry), los in broekzakken, los in jaszakken, in mapjes, in agenda's, onder mouwen van jas/trui (!) en zelfs iemand die het in haar BH had (ik hoef niet te vertellen hoe het eruit zag toen die in ging checken denk ik...). Na een tijdje gaat het toch echt slijten. Ik denk dat het best is, als je de kaart gewoon in een apart vakje in je portemonnee hebt.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door find_your_spot »

ziggy schreef:Ik denk dat het best is, als je de kaart gewoon in een apart vakje in je portemonnee hebt.
Dat heb ik, maar mijn portemonnee zit altijd in me kontzak. Na verloop van tijd zegt dit ook krak... (A)
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Verder op stations en in de trein zovaak reizigers gezien met een voordeelurenabonnement uitgegeven in 2007,2008 die gebroken is.
De nieuwe ov-chipkaarten uitgegeven door TLS kun je alle kanten opbuigen, sterker nog je kunt de nieuwe kaarten zo'n 400 keer heen en weer buigen zonder te breken.
Bij model a la NS is 1 keer buigen over en uit.
Mwoh, valt naar mijn idee nog wel mee hoor met de NS-kaarten... vorig jaar gewoon keurig een heel jaar gedaan met een NS-OVC uitgegeven in 2008 (en daarvoor met VDU's op OVC nooit problemen gehad).
En ja, ik heb dat ding doorgaans ook gewoon los in m'n jaszak (of broekzak als ik geen jas bij heb). Maar gebroken is 'ie nog nooit, dus tja, of die SOVC's waren van slechtere kwaliteit of de studenten doen er wat anders geks mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daniel schreef:Mwoh, valt naar mijn idee nog wel mee hoor met de NS-kaarten... vorig jaar gewoon keurig een heel jaar gedaan met een NS-OVC uitgegeven in 2008
En studenten moeten er dus 4 tot 5 jaar mee doen :idea:.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Daniel »

Ja uiteraard, maar ze hebben 'm in een flink aantal gevallen nog geen jaar terwijl ze al wel het loodje leggen :wink:

Begin zelf ondertussen een aardige verzameling persoonlijke chipkaarten te krijgen daar NS elk jaar weer een nieuwe opstuurt :P (Met een OV-jaarkaart logisch omdat die ook nog als zichtkaart dient en er dus een datum en klasse op heeft staan, maar voor een VDU was dat natuurlijk wat minder logisch)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Studenten OV-Chipkaarten leggen in groten getale het loo

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom heb je een OV-jaartkaart én een VDU :shock:?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten