Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Freek »

Ten aanzien van de bezettingsgraad, leuk verhaal van de woordvoerder. Maar het is natuurlijk een manke vergelijking. NS treinen zijn vrij toegankelijk en dan is een gemiddelde bezitting van 29 procent misschien wel goed. Ter meer je bedenkt dat de NS ook rijdt met bijna lege treinen op het platteland. Volgens mij moet je een Fyra meer vergelijken met de bezittingsgraden van de Thalys en ICE die ook (semi-)verplichte reserveringen kent.

Overigens vind ik ook dat men de Fyra niet kan vergelijken met de ICE of TGV. Deze zijn ontwikkeld voor de lange afstanden. Keulen en Frankfurt liggen niet bij elkaar om de hoek, zoals Amsterdam en Rotterdam dat wel doen. Een dagje Amsterdam 'doe' je dan nog wel, net zoals je een afspraak in Amsterdam je ook 'tussendoor' plant. Een dagje Keulen plan je van te voren, afspraken in Keulen ook. Door de afstand zal het aantal spontane reizigers tussen Keulen en Frankfurt relatief lager liggen dan tussen Rotterdam en Amsterdam. Althans, dat is wat ik denk, de exacte cijfers ken ik niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

De bezettingsgraad van de thalyssen en ICEs werd overigens niet vermeld. Bij KLM is de bezettinsgraad boven de 80%. (Zelfs de vluchten om 6.15 u van Madrid naar Amsterdam zitten nagenoeg vol...)

Bij internationaal met relatief weinig verbindingen en veel concurrentie is het natuurlijk vrij makkelijk een trein vol te krijgen door met de tarieven te spelen. Binnenlands waar weinig concurrentie is en minstens eens per uur gereden wordt met alleen grotendeels een vast tarief krijg je natuurlijk dat mensen gewoon reizen wanneer het ze uitkomt dus dat de ene trein uitpuilt en de andere nagenoeg leeg is.

In dat opzicht is de fyra natuurlijk gewoon een binnenlandse trein en dus niet te vergelijken met de internationale. Ik zal niet weer beginnen over de tarieven, maar alleen al het apart een toeslagkaartje moeten kopen is natuurlijk buitengewoon irritant, gewoon in de gereedstaande fyra springen is er niet bij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Suus »

Köln Hbf - Frankfurt am Main Hbf is 76 minuten. Dan is maar 2x zo lang als Rotterdam - Amsterdam via de HSL. Verder heb ik geen cijfers over de bezetting van de treinen, ik weet alleen dat er in een normale dienstregeling 5 treinen per uur per richting over de NBS gaan, en dat er capaciteit is voor 8 treinen per uur per richting.

Mijn eigen ervaringen kan ik ook niet echt laten meewegen, ik ben slechts één keer met de trein tussen Köln en Frankfurt geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Er zijn ook ICE's die het in 61 minuten rijden. Maar, mijn eigen ervaringen zijn dat die ICE's eigenlijk goed gevuld zijn op dat traject. En dat komt denk ik ook omdat het doorgaande treinen zijn voor een groot deel. Veel reizigers komen bijvoorbeeld uit Stuttgart of Munchen en gaan door naar Dusseldorf of Essen etc.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:En als de reizigers al bereid zouden zijn om over te stappen dan hebben ze ook nog een beroerde aansluiting... de
aansluiting s2100 -> s1000 bestaat bijvoorbeeld wel, maar de aansluiting s1000 -> s2100 is er eentje van -4 minuten. Die richting uit is het dus notabene een sneller om de s2100 al in Amsterdam te nemen :lol:
Hmm, en dat terwijl een vriendin van me me een tijdje terug vertelde dat als ze de s2100 op Schiphol mistte ze nog met de Fyra kon en dan de s2100 in Rotterdam nog op kon pikken maar dat sluit dus totaal niet aan :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Daniel »

Wellicht heeft ze niet doorgehad dat dat de volgende s2100 al was?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Caspar »

Vandaag kwam ik met de s2100 zelfs eerder in Rotterdam aan dan de Thalys die ik 13 minuten eerder uit Amsterdam centraal zag vertrekken. Pas toen we uit Rotterdam vertrokken naar Dordrecht zag ik hem in Rotterdam binnenkomen. De Fyra zal er dan ook nog achteraan hebben moeten hobbelen. Die verbinding over de HsL is toch nog bovenmatig vertraagd heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door Daantje »

Daniel schreef:Wellicht heeft ze niet doorgehad dat dat de volgende s2100 al was?
Mja, geen idee of had ze dat in haar hoofd maar had ze nog niet gezien dat het zo beroerd aan zou sluiten. Op zich wel een gemiste kans natuurlijk.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hogesnelheidstreinen naar buitenland populair

Bericht door iljitsch »

Daantje schreef:
Daniel schreef:de aansluiting s1000 -> s2100 is er eentje van -4 minuten.
Hmm, en dat terwijl een vriendin van me me een tijdje terug vertelde dat als ze de s2100 op Schiphol mistte ze nog met de Fyra kon en dan de s2100 in Rotterdam nog op kon pikken maar dat sluit dus totaal niet aan :?
De fyra wil nog wel eens voor op schema aankomen in Rotterdam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDietzen en 48 gasten